miten ihmeessä kaikilla on varaa hankkia lapsilleen
ajokortin? 1500e maksaa. Onneksi olen pilattu kakara (ainoa lapsi) ja 4 lasta mulla. Monta vuotta sitten äitini lupasi maksaa ajokortit heille ja nyt eka autokoulussa. Kyllä vaan ajattelin että ilman olisivat jääneet jos äiti ei olisi näin ystävällinen ja avulias. Kiitos heille.
Kommentit (24)
irrottaa tuollainen summa. Itse ainakin tavoittelen sitä tilannetta, 3 lasta parin vuoden ikäeroilla.
irrottaa tuollainen summa. Itse ainakin tavoittelen sitä tilannetta, 3 lasta parin vuoden ikäeroilla.
Ihan itte tienasin osan ja loput maksoin niillä vähillä yo-lahjarahoilla, mitä sain. Sillon kun 50mk oli ihan tavallinen summa yo-lahjaksi... Porukat ei laittanu autokouluun pennin latia. Kiitos siitä(kin).
olisi hyvä, jos omatkin muksuni aikanaan sitten edes vähän osallistuvat omilla tienesteillään. Kyllä me osa maksetaan, mutta ei kokonaan. Tietävätpähän sitten suhteuttaa niitä tuloja ja menoja..
vähäks oon katkera! Jouduin ottamaan pankista lainan sitä varten... Nyyhkis.
ja 3000mk vanhemmat v. -95.
Samaa suosittelen muillekin.
Mulla on puolivuotias lapsi ja hänellä on tällä hetkellä säästöjä 1500 euroa. Oletan kyllä, että hän maksaa autokoulunsa sitten ihan omilla rahoillaan eikä tule multa pyytämään sitä rahaa.
yksinkertaisesti miten onnistuu. Lapsia on 5, eikä sitä ajatella tietenkään kun niitä tehdään / halutaan. Nyt vanhin17v eli kohta tilanne edessä, eikä todellakaan kaikilla varaa siihen. Onko se sit pakko saada? Ja siitä että teini maksaa itse osan - vaikka niitä työpaikkoja on haettu 22 kpl niin ei ole saanut mitään - se on niin surullista ja ennen kaikkea vaikeaa tänä päivänä. Toiset puhuu niistä työpaikoista aivan ku kasvaisi puusta ja kaikilla ois duuni jos vaan haluaa. Tosiasia ei ole näin.
Ajokortti tipahtaa lähes puoleen hintaan autokoulun hintoihin verrattuna.
ja juu kyllä on ollut aikaa säästää tosiaan jo 18 vuotta, vaan kun ei ole mistä säästää. Meillä tarvittaisiin viiden vuoden sisään jo kolmet ajokorttirahat, ei sellaisia ole. Minä en ole koskaan ymmärtänyt, kun moniinkin kalliisiin hankitoihin lapset tai nuoret osallistuvat itse. Millä rahalla? Se raha, minkä meidän nuoret jostain mainosten jaosta saa, menee kyllä ihan omiin ostoksiin, ei siitä säästettäväksi jää.
isovanhemmat ovat avanneet jokaiselle lapsenlapselleen rahaston, kun tämä on syntynyt. Ja tallettanut useiden vuosien aikana sen verran rahaa, että lopussa on 2000 euroa. Tämän saa nostaa vain ajokorttia varten.
Meitä oli 4 lasta eikä kenellekään maksettu, itse maksettiin kaikki opetusluvista tulleet kulut.
Onko se ajokortti pakko ajaa heti, kun täyttää 18 vuotta?
Itse ajoin kortin vasta vähän alle 30 vuotiaana. Ymmärrän toki, jos ei muuten pääse kunnolla liikkumaan, eikä vanhemmat halua aina kuskata. Mutta ainakin PK-seudulla moni pärjäisi ihan hyvin ilman pidempäänkin.
Toisaalta tässähän on monelle nuorelle hyvä tilaisuus säästä ne konfirmaatio-, yo- tai muut valmistujais- ym. lahjarahat hyvään tarkoitukseen.
Jättää sinä vuonna etelänreissun tekemättä. Tai säästää 10 euroa kuukaudessa koko lapsen elämän.
kun täyttää 18v. Opiskelutkin maksan kokonaan, jotta saa jonkinlaiset eväät elämälle eikä tarvitse lainarahalla mitään kustantaa. Kesätyöpalkat yms. lapsi laittaa säästöön omaa asuntoa varten.
sieltä ne isommat menot on sitten hyvä kustantaa kun aika koittaa.
Itse hankin vain yhden lapsen, koska haluan pystyä tukemaan lastani mahdollisimman hyvin myös taloudellisesti, enkä pystyisi siihen, jos lapsia olisi useampi. Esim. sijoitusta ensi.asuntoon, mahdollisia opiskeluja/kielikursseja ulkomailla, ajokortti jne. Voi vaikuttaa hemmottelulta, mutta siitä ei ole kyse.
hankin sitten kuorma-autokortin samantien.
Omia lapsiani avustan mahdollisuuksieni mukaan, toivottavasti saavat jostain kesätöitäkin ja säästettyä rahaa korttia varten. Auton saavat itse sitten kokonaan ostaa tai kulkea bussilla kunnes on varaa ostaa auto.
nim. 15 vuotiaana kotoa maailmalle lähtenyt
Lapsihan saa opintotuen asumislisineen. Vai onko kyse siitä että pitää opiskelijallakin olla hieno asunto ja auto ym. hienoudet.
kun täyttää 18v. Opiskelutkin maksan kokonaan, jotta saa jonkinlaiset eväät elämälle eikä tarvitse lainarahalla mitään kustantaa. Kesätyöpalkat yms. lapsi laittaa säästöön omaa asuntoa varten.
vanhemmat osan. Näin menee meillä sitten muksujenkin korttien osalta.