miten adhd lääke (concerta) vaikuttaa normaaliin terveeseen ihmiseen?
sain adhd lääke reseptin aika heppoisesti enkä ole itsekään 100% varma diagnoosistani. Lääkkeestä on kuitenkin apua kaaokseen. olen käyttänyt nyt 5 päivää ja menee paljon paremmin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että ei vaikuta mitenkään jos ei aivojen välittäjäaineissa ole ongelmia. (Poikani käyttää kyseistä lääkettä.)
Älytön urbaanilegenda, ettei vaikuttaisi. Kyllä vaikuttaa, tiedän esim. it-alalla ihan ei-adhd-ihmisiä jotka käyttävät lääkettä keskittymiskyvyn ja työtehon lisäämiseen... Olen itsekin kokeillut ja kyllä todellakin vaikutti.
Noita typeriä kommentteja itsekin ihmettelin. Kommentoijat ei ole tainneet itse kokeilla Concertaa, tai eivät ole "normaaleita" vaan ottavat lääkettä keskittymishäiriöön.
Metyylifenidaatti vaikuttaa kuten muutkin stimulanttihuumeet. Kokeilkaa, niin tiedätte. Itselle ei tullut uni 40:een tuntiin lääkkeen ottamisesta, eli yksi yö jäi välistä nukkumatta. Myös lievää aggressiivisuutta ja kärsimättömyyttä aiheutti, kun oma tempo oli niin nopea ettei hermo kestänyt hidastelijoita ja esteitä.
Noita lääkkeitä käytetään ihan yleisesti maailmalla yliopistojen tenttiviikkoina, että jaksetaan valvoa ja lukea ja keskittyä tentteihin.
Onko muuten aivojen dopamiinipitoisuutta mahdollisuus mitata? Siis tietenkin on, mutta voinko minä marssia jollekin yksityislääkärille ja saada hyvin perustein lähetteen mittaukseen?
ADD/ ADHD ei voida laboratoriokokein tunnistaa. se on suuri puute. Häiriö on noradenaliinin ja dopamiin takaisinotossa ymmärtääkseni. Oliko video ADHD ry sivuilla. Harmi jotku yrittää käytää väärin consertaa. Rehvastelee huvikäytöllä. Jotka todella tarvitsee lääkitystä heidän lääkkeen saanti vaikeutuu. Onneksi kela korvaa aikuiselle contenraa osittain. Taloudellinen este tulisi monelle , jos lääkeen korvaus loppuisi . yli 200 euron lääkelasku jo pienellä 2 tabl määrällä 3kk. Jos tarve on 4tabl. lähes 500 e/3kk
Voiko olla add ja skitsofrenia samalla ihmisellä? Ei?
Mitä amfetamiini tai add-lääke tekee skitsofreenikolle?
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten aivojen dopamiinipitoisuutta mahdollisuus mitata? Siis tietenkin on, mutta voinko minä marssia jollekin yksityislääkärille ja saada hyvin perustein lähetteen mittaukseen?
Ei se ole noin yksinkertaista: dopamiinia lukevat dopamiinireseptorit ja dopamiinin määrää säätelevät eri tekijät. Eli vaikka dopamiinin määrä olisi jokin, pitäisi tietää onko dopamiinia lukevia reseptoreita enempi, tai mikä on post-synaptisissa neuropäätteiden tilanne.
Voiko olla add ja skitsofrenia samalla ihmisellä? Ei?
Mitä amfetamiini tai add-lääke tekee skitsofreenikolle?
kysymykset menevät liian vaikeiksi maalikoille.
Mulla toimii erinomaisesti tuo conserta. Olen äärimmäisen levoton ja keskittymiskyvytön. Oikeastaan kaikki oireet löytyivät. Lääkityksen myötä olen saanut 2 korkeakoulututkintoa parissa vuodessa loppuun ja hoitanut muut roikkuvat asiat, nyt opettelen myös uusia toimintamalleja elämääni. Työni kautta tunnen adhd-lapsia ja voin sanoa 100% jos aamulääke on ottamatta. Ei ole kyse mistään mystiikasta, tässä maailmassa vain tarvitaan keskittymiskykyä. Tukkimetsällä ja maataloustöissä olisin kyllä pärjännyt ilman lääkettäkin.
Tukkimetsällä ja maataloustöissä olisin kyllä pärjännyt ilman lääkettäkin.
voi olla ettei sieläkään pärjää. ei tule lähdettyä vasta kun huomenna töihin. huominen ei tule koskaan. kaikkien anomustenteko ym voi jäädä. Pahinta on se ettei itse näen huonoja puolia ja tulee lähtöpassit töistä. ilman lääkitystä tuli 10 keikkapaikasta negatiivista palautetta. 80 paikassa tyytyväisiä.noin 1000 eri keikkaa eri päiväkodeissä Noin 2000 erilaisen henkilön kanssa toiminut. minusta ei ole ihme jos kemiat
ei kaikkien knssa toimineet 5 vuoden aikana. keikkafirman mielestä liian huono panos. heittivät ulos. se siitä. nyt aloitettiin lääkitys ja toivotaan parempaa huomista. onhan lääkehoidon tasapainon kanssa hakemista. optimaalinen tasapaino lääkkeen hyvät vaikutukset toisella puolen pääsärky ja pahoinvointi. tasapaino löytyy uskon siihen.
Mulla toimii erinomaisesti tuo conserta. Olen äärimmäisen levoton ja keskittymiskyvytön. Oikeastaan kaikki oireet löytyivät. Lääkityksen myötä olen saanut 2 korkeakoulututkintoa parissa vuodessa loppuun ja hoitanut muut roikkuvat asiat, nyt opettelen myös uusia toimintamalleja elämääni.
tosi hieno asia. oikea annostus concerta ym. Uusien toimintamallien löytäminen. juuri näin .
hyvä kirja ADHD-aikuisen selviytymisen opas kirjoittajat Maarit Virta ja Anitta Salakari.
keskivahva masennus concerta18 mg +escitalopram 10mg. vaikutti 3 viikossa . olo tuntuu hyvältä. olin kärsinyt masennuksesta jo 1.5 kk. ennen concertan aloitusta. mulla on add-diagnoosi.
Ei varmaan ole "terveeseen" ihmiseen kovin dramaattista vaikutusta, piristää/stimuloi jonkin verran. ADHD-henkilöllä vaikutus on varmaan suuri keskittymiskykyyn.
Narkki kirjoitti:
Jos haluaa euforisen tunteen concertoista, pitää kapseli puraista suussa jotta se ei liekene liian hitaasti (imeytyy kaikki kerralla kun pelkkää jauhoa menee vatsaan)
Toinen vaihtoehto on että avaa kapselin ja laittaa jauhot sätkäpaperin sisään ja tekee siitä "pommin".
Sulla on vissiin hampaat jo vaihdettu titaanisiin jos saat sen pureskeltua? Ja miten se avataan sun mielestä, vaikuttaa siltä ettet ole koko kapselia nähnytkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että ei vaikuta mitenkään jos ei aivojen välittäjäaineissa ole ongelmia. (Poikani käyttää kyseistä lääkettä.)
Älytön urbaanilegenda, ettei vaikuttaisi. Kyllä vaikuttaa, tiedän esim. it-alalla ihan ei-adhd-ihmisiä jotka käyttävät lääkettä keskittymiskyvyn ja työtehon lisäämiseen... Olen itsekin kokeillut ja kyllä todellakin vaikutti.
Eihän se tehoa edes kaikkiin addeihin
Kysymys. Miten kyseinen lääke vaikuttaa esimerkiksi urheiluun? Olen itse aktiivisesti urheilua harrastava henkilö ja mietityttää lähinnä se, et voiko tälläisiä ottaa samana päivänä jos meinaa vaikkapa juosta tms.? Nostaako sykkeet/verenpaineen korkealle tai tekeekö muuten jotain mikä vaikuttaa sykkeisiin yms?
Sporttia vaan ja add/adhd kirjoitti:
Kysymys. Miten kyseinen lääke vaikuttaa esimerkiksi urheiluun? Olen itse aktiivisesti urheilua harrastava henkilö ja mietityttää lähinnä se, et voiko tälläisiä ottaa samana päivänä jos meinaa vaikkapa juosta tms.? Nostaako sykkeet/verenpaineen korkealle tai tekeekö muuten jotain mikä vaikuttaa sykkeisiin yms?
Niin pitäisi käydä, mutta toisaalta Jenkeissä urheilijat vetää kuulemma Adderallia lääkärin poikkeusluvalla, eli luvallista douppaamista, joten miten lie?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita typeriä kommentteja itsekin ihmettelin. Kommentoijat ei ole tainneet itse kokeilla Concertaa, tai eivät ole "normaaleita" vaan ottavat lääkettä keskittymishäiriöön.
Metyylifenidaatti vaikuttaa kuten muutkin stimulanttihuumeet. Kokeilkaa, niin tiedätte. Itselle ei tullut uni 40:een tuntiin lääkkeen ottamisesta, eli yksi yö jäi välistä nukkumatta. Myös lievää aggressiivisuutta ja kärsimättömyyttä aiheutti, kun oma tempo oli niin nopea ettei hermo kestänyt hidastelijoita ja esteitä.
Noita lääkkeitä käytetään ihan yleisesti maailmalla yliopistojen tenttiviikkoina, että jaksetaan valvoa ja lukea ja keskittyä tentteihin.
Totta kai se vaikuttaa noin. Mutta ei lisää älyä ja keskittyminenkin on niin ja näin, kun käy kierroksilla.
Olen käyttänyt itsekin ja suosittelen muille keskittymättömyydestä kärsiville. Mikäli tuo ei ole sopiva kokeilkaa jotain muuta.
Mistä saa kokeiltavaksi? Onko joku yksityslääkäri, joka määrää? Ja ei, en hae viihdekäyttöön (ei kai noita nyt siihen voikaan käsittääkseni) vaan siihen, että saisin tehtyä asiat, kaikki on levällään kun aloituksen jälkeen jää hommat kesken. En ole masentunut vaan keskittymiskyvytön. Haluaisin kokeilla onko apua vai ei.
laakeinfo.fi
Concerta ja se sisältää vaikuttavana aineena metyylifenidaattihydrokloridia
haittavaikutuksista on mainittu mm.
hallitsematon puhe tai vartalon liikkeet (Touretten oireyhtymä)
hallitsemattomat lihasnykäykset silmissä, päässä, niskassa, vartalossa ja hermostossa
poikkeavat ajatukset, tunteiden tai tuntemusten puuttuminen, toimintojen loputon toistaminen, pakkomielteinen keskittyminen vain yhteen asiaan
Eivät nämä voi tietää miten vaikuttaa, kun ei täällä ole terveitä ja normaaleja ihmisiä
Jokin epäily pitää olla, jos conserta määrätään. Se on erikoislupalääke, siitä menee tieto jollekin lääkintäviranomaiselle . Onneksi ei nyt joudu kuljettamaan erityislääkeresptiä. 1. lääkäri kirjoittu väärin reseptin. Vein takasin diakonialaitoksen vastaanottoon lääkäri korjaisi sen. He kadotti koko reseptin. Piti ottaa yhteys potilasasiamieheen. Hän hoiti sain uuden reseptin. Se oli taas kirjoitettu väärin. Vihdoin sain oikein kirjoitetun erityislääkereseptin ja lääkkeen itselleni.
aika kallis lääke 135 e/ 180 tbl. kelakorvaus vähennetty. Ei sitä ihan huvikseen hanki lisäksi vielä lääkärin kustannus 128e / 1 kerta kelakorvaus vähennetty. Kontrollikäynti tulee maksamaan saman verran2- 3kk päästä. yksityisesti. sitä suosittelen.