Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten adhd lääke (concerta) vaikuttaa normaaliin terveeseen ihmiseen?

Vierailija
26.05.2008 |

sain adhd lääke reseptin aika heppoisesti enkä ole itsekään 100% varma diagnoosistani. Lääkkeestä on kuitenkin apua kaaokseen. olen käyttänyt nyt 5 päivää ja menee paljon paremmin.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viidessä päivässä vielä mitkään vaikutukset näy...

Vierailija
2/63 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa lääkkeen vaikutus näkyy jo muutaman tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta, kyseessä ei ole mikään uudentyyppinen masennuslääke tms..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei vaikuta mitenkään jos ei aivojen välittäjäaineissa ole ongelmia. (Poikani käyttää kyseistä lääkettä.)

Vierailija
4/63 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla lapsena ah/hd oireita?

Kävitkö yksityisellä lääkärillä? Ja kauan meni että sait lääkkeet?

Vierailija
5/63 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sen tasothan laskevat veressä joka yö nolliin. VAikutus alkaa tunnin sisällä kapselin otosta ja kestää sen 12 tuntia.

Mulle on kerrottu, että jos concerta ei ole oikea lääke, se joko ei vaikuta mitenkään tai siitä seuraa pelkkiä sivuvaikutuksia, kuten pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, unottomuutta ja päänsärkyä, mahdollisesti verenpaineenvaihteluita. Mutta ei tule huumevaikutusta eikä euforiaa, koska aine irtoaa vereen liian hitaasti.

Vierailija
6/63 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se kelakorvaus?

Vierailija
7/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä näkyy viikossa. 2 viikon aikana mulla olo parani ja työkuntoisuus palasi.

Vierailija
8/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela korvaa oliko 40% conserta-lääke aikuisille

Vierailija
9/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kuten amfetamiini (lääke on amfetamiinijohdannainen).

Vierailija
10/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa kuten amfetamiini (lääke on amfetamiinijohdannainen).

Ei ole amfetamiinijohdannainen mutta vaikuttaa kuin amfetamiini. Sivuvaikutukset kuitenkin suuremmat.

Vierailija
11/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos amfetamiini ei vaikuta /rauhoittaa? Olenko ADHD?

Vierailija
12/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se paljoa amfetamiinista poikkea. Tässä tutkimus molemmista.

Vierailija
13/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole nyt lähes 60v. Varmasti oireita oli lapsena. Silloin ei niihin puututtu. Nuorena joskus 1974 yritin saada tutkimuksia. ei ymmärretty. mielialalääkeitä olisi pitänyt syödä. 2002 sain yksityisesti diagnoosin ja lääkityksen. Kannataa mennä yksityisesti, jos mahdollista. Valita lääkäri , joka tietää ADD/ADHDSTA. Lääkitys voidaan aloittaa heti , kun olet käynyt tutkimuksissa(eli lääkärin vastaanotolla). Julkisen kautta ei onnistunut. Väitettiin kun en usko mieliala-lääkeesen ne ei auta. sanoin tämä ei ole uskonasia . Lähdin Oulusta Helsinkiin yksityislääkärille. Oulussa olisi ollut hyvä tietämys OYS:ssa psykiatrisella puolella. Lähetettä ei annettu sinne. Uudelleen aloitin lääkityksen, koska työpaikalta heitettiin ulos. Nyt menee taas hyvin. Etsin uutta työpaikkaa.

Vierailija
14/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Conserta ei tee riippuvaiseksi. Voin itse sen todistaa. ei viedotusoireita . voin lopetan tämän lääkeen käytön milloin vain, jos katson sen tarpeelliseksi. Hyvä lääke oikein käytettynä. Mikä tahansa lääke väärin käytettynä on vaarallinen.

Vierailija
15/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vuoden ja mulle oli tosi iso apu. Ei lopetuksesta tule vieroitusoireita, kunhan ei lopeta isosta annoksesta vaan vähentää annoksen askeleittain minimiin. Minulle lääke muutti ajatukset heti selkeämmäksi, ei enää tuntunut siltä kuin olisi 10 kanavaa samaan aikaan päällä. Pystyin keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja tekemään kaikki ei niin mukavat asiatkin, jotka ennen lääkitystä ohitin. Opin uuden toimintamallin lääkkeen avulla ja nyt elän ihan normaalia elämää ilman lääkkeitä :)

Vierailija
16/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että ei vaikuta mitenkään jos ei aivojen välittäjäaineissa ole ongelmia. (Poikani käyttää kyseistä lääkettä.)

Älytön urbaanilegenda, ettei vaikuttaisi. Kyllä vaikuttaa, tiedän esim. it-alalla ihan ei-adhd-ihmisiä jotka käyttävät lääkettä keskittymiskyvyn ja työtehon lisäämiseen... Olen itsekin kokeillut ja kyllä todellakin vaikutti. 

Vierailija
17/63 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Lääkkeen tehosta ei voi päätellä sitä, onko ah/hd diagnoosi oikea. Amfetamiini ja sen kaltaiset aineet parantavat keskittymiskykyä, reaktionopeutta ja toimintatarmoa myös ns. normaaleilla.

Vierailija
18/63 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen psykiatri sanoi, että lääke nimenomaan on diagnostisessa mielessäkin hyvä osoittamaan onko adhd vai ei ja että normaaleilla se lisää dopamiinia liiaksi ja aiheuttaa jopa harhaisuutta. Adhd:lla kuulemma sitä on liian vähän ja esim. skitsofreenikoilla liian paljon.

Itsellä Concerta/Methylphenidate vaikuttaa rauhottavasti ja tasaavasti. Eli pysyn paikallani, en ramppaa kokoajan vaikka jääkaapilla syömässä tai poistu vaikka kirjaa lukiessa 5min välein haahuilemaan jonnekin jostain syystä, jota en enää noustuani muistakaan ja en sitten löydä itseäni yhtäkkiä vaikka kaupasta jonne sain päähäni lähteä unohdettuani sen koko kirjan lukemisen. Myöskin olen pirteämpi, eli en mitenkään turbolla, vaan en ole vain yksinkertaisesti kokoajan väsynyt ja en nukahtele rattiin ja niin edelleen. Normaalisti olen siis aamusta iltaan väsynyt vaikka nukkuisin tai tekisin mitä. Lääkkeillä olen siis vain normaali, ei mitään uskomatonta keskittymiskykyä tai sellaista, vaan aivan normaali, ilman lääkettä sitä ei minulla oikeastaan ole. Muutenkin olo on tasainen ja rauhallinen, mielialat eivät heittele ja olen hyväntuulinen kun päässä ei surise kauhea kaaos kokoaikaa. Pystyn myös oppimaan ja omaksumaan kuulemiani asioita, muuten saan lukea saman sivun kirjastakin moneen kertaan ja siltikin se usein unohtuu,

Kaverini kokeili tuota ja sanoi että ei ole ikinä tehnyt töitä niin tehokkaasti ja että oli aikaansaavin ikinä, mutta ahdistavan maanisella ja boostatulla tavalla kun oli pakko olla kokoajan liikkeessä ja paikallaan ei voinut olla. Näki myös ihan hulluja lsd-henkisiä unia koko seuraavan yön.

Vierailija
19/63 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen kitaristi Jukka Tolonen sai parhaat piisit amfetamiinin avulla. Elämä luisui sen mukana riippuvuuden vuoksi. Pääsi eroon aineista uskoon tulon myötä. Conserta on nimetty lääkkeeksi. Sitä saa tarkan valvonnan alla teityn määrän 3kk. Mikään lääke ei ole turvallinen väärin käytettynä. on surullista osa nuorista ja aikuisista on vankilassa , sen vuoksi ettei ole saaneet oikeaa hoitoa terveyspuolelta ja kotiolot ovat olleet vaikeat. Kasvatus,huolehtiminen ja rakkaus puutunut. Jos minun koulusta kodissa olisi ollut huolehdittu, luki ja kirjoitushäiriö ei olisi jäänyt minun itseni huoleksi. olisi ollut lämmin koti, jossa olisi autettu rakkauden hengessä. Elämäni ei olisi ollut niin raastavaa. koulukiusaamista, kotona isot siskot kiusasi ym. enkä ole koulussa saanut mitään erityisopetsta, ei mitään tukea.onneksi monet opettajat ovat olleet monet huumorin tajuisia.lähes kaikki tempaukset on koettu hauskoiksi jutuiksi. Jouduin tappeluun poikien kanssa ja voitin. opettajat sano pojille. en kehtaisi tapella tytön kanssa ja hävitä. onneksi olen tullut uskoon ja saanut kokea taivaan isän rakkautta, silti käytän consertaa ADD- oireiden vuoksi. Minulle lääkitys ei ole tullut kuin kaupan hyllyltä. Asiakas ehkä ei huomaa miten tarkasti add:n tunteva psykiatri seuraa asiakasta vastaanotolla. Vastaanotolla verenpaine nousi 153( yläpaine) yhtäkkiä. Senkin hän huomasi ja mittasi mihin lukumaan nousi. Minun verenpaineeni yleensä on 100-120. Korkein arvo ennentätä mittaust oli 133 työhöntulo tarkastuksessa.

Vierailija
20/63 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla nuo it-alan henkilöillä voi hyvin olla ADD. tarkaamattomuus ja keskittymisvaikeus. ei vain tunnusta sen olevan, miehille voi olla vaikea tunnustaa. itsekin ole DI-koulutukseltani.

helpompi sanoa ei ole. conserta toimii eli antaa hyvän hoito vasteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi