miten adhd lääke (concerta) vaikuttaa normaaliin terveeseen ihmiseen?
sain adhd lääke reseptin aika heppoisesti enkä ole itsekään 100% varma diagnoosistani. Lääkkeestä on kuitenkin apua kaaokseen. olen käyttänyt nyt 5 päivää ja menee paljon paremmin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa kokeiltavaksi? Onko joku yksityslääkäri, joka määrää? Ja ei, en hae viihdekäyttöön (ei kai noita nyt siihen voikaan käsittääkseni) vaan siihen, että saisin tehtyä asiat, kaikki on levällään kun aloituksen jälkeen jää hommat kesken. En ole masentunut vaan keskittymiskyvytön. Haluaisin kokeilla onko apua vai ei.
Lasten ja nuorten lääke, joten josko niiltä sitten.
Jos sitä saa lapsille antaa, niin ei voi kai kovin vaarallista antaa aikuiselle edes koleiltavaksi. Ei voi käsittää.
Miten nyt kokaiinin ja amfetamiinin - sukuinen aine vaikuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä oulussa saa edes tuota, vaikka kaikki oireet ja historia täsmää yks yhteen , niin siltikin se on niin kauhea ja hirveä lääke ettei voi antaa kokeilla.
Vanha ketju mutta tuli vastaan.
Mutta onko tehty kaikki tutkimukset ?
Tuskin on tämä henkilö vastaamassa mutta miten muilla tämän lääkkene kanssa mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä oulussa saa edes tuota, vaikka kaikki oireet ja historia täsmää yks yhteen , niin siltikin se on niin kauhea ja hirveä lääke ettei voi antaa kokeilla.
Vanha ketju mutta tuli vastaan.
Mutta onko tehty kaikki tutkimukset ?
Tuskin on tämä henkilö vastaamassa mutta miten muilla tämän lääkkene kanssa mennyt?
Mene lääkärin vastaanotolle ja kysy. Vai oletko vaan nähnyt lääkepurkin kaverisi kassissa?
Vierailija kirjoitti:
Ei viidessä päivässä vielä mitkään vaikutukset näy...
Päinvastoin! Tuon vaikutus alkaa näkyä viidessä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa kokeiltavaksi? Onko joku yksityslääkäri, joka määrää? Ja ei, en hae viihdekäyttöön (ei kai noita nyt siihen voikaan käsittääkseni) vaan siihen, että saisin tehtyä asiat, kaikki on levällään kun aloituksen jälkeen jää hommat kesken. En ole masentunut vaan keskittymiskyvytön. Haluaisin kokeilla onko apua vai ei.
Mä sain ihan työterveyslääkäristä. Olen it-alalla ja menin valittamaan vaikean elämäntilanteen ja työstressin yhdistelmästä johtuvaa keskittymiskyvyttömyyttä. Kun en halunntu sairaslomaa, sain sitten kokeiluun lääkkeen. Toimi ihan loistavasti. Itselläni ei muuten mitään keskittymisongelmia muuten, paitsi aina jos on stressiä. Viinalla olen sitä ennen lääkinnyt, sekin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain ihan työterveyslääkäristä. Olen it-alalla ja menin valittamaan vaikean elämäntilanteen ja työstressin yhdistelmästä johtuvaa keskittymiskyvyttömyyttä. Kun en halunntu sairaslomaa, sain sitten kokeiluun lääkkeen. Toimi ihan loistavasti. Itselläni ei muuten mitään keskittymisongelmia muuten, paitsi aina jos on stressiä. Viinalla olen sitä ennen lääkinnyt, sekin toimii.
Eikö sulle muka tule mitään sivuvaikutuksia? Olen onnellinen siinä tapauksessa! :)
Minulla on dg ja resepti,sivuvaikutuksia oli alussa viikon verran,sen jälkeen ei,vaikka annosta on nosteltu useemmat kerrat.
Mutta en ttiiä miten sitte jos ei ole diagnoosia.
Minä voin ottaa vaikka päiväunet lääkkeen oton jälkeenkin.
Olen keskittymiskyvytön, ns sata kanavaa päässä samaan aikaan, ja pompin tekemisestä toiseen. Kumpikaan, concerta, eikä medikinet auttanut tähän vaivaan mitenkään. Isolla annostuksella concerta nosti sykkeen ikävän korkealle, mutta muutoin en huomannut minkäänlaista vaikutusta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskittymiskyvytön, ns sata kanavaa päässä samaan aikaan, ja pompin tekemisestä toiseen. Kumpikaan, concerta, eikä medikinet auttanut tähän vaivaan mitenkään. Isolla annostuksella concerta nosti sykkeen ikävän korkealle, mutta muutoin en huomannut minkäänlaista vaikutusta mihinkään.
saitko jotain muuta apua kuin lääkettä?
Moi! Oon 10 vuotias tyttö. Mulla on ADD/ADHD oireita. Mun äiti ei suostu mennä testeihin. Mun kahella veljellä on paha adhd. Otin tänään mun kaverilta adhd lääkkeen. En oo varma mitä siin on tai mtn. Se on liilan värinen. Mulla ei toiminut oikeastaan ollenkaan. Mulla oli ehkä vähän sillee et pystyin keskittyy yhteen asiaan(monisteen tekoon) mut muuten ei. Muut jutut on: kiroilen tavallista enemmän. Oon agressiivinen muita kohtaa. Mulla on yleensä aina nälkä koulun jälkeen mut nyt ei oo yhtään.(en syönyt koulussa) mua väsyttää(meinaan nukahtaa pystyyn) nukuin 9 tunnin yöunet. Voitteko kertoa miks ei auttanut? Vai onko liian pieni annos tms...
Auttakaamua kirjoitti:
Moi! Oon 10 vuotias tyttö. Mulla on ADD/ADHD oireita. Mun äiti ei suostu mennä testeihin. Mun kahella veljellä on paha adhd. Otin tänään mun kaverilta adhd lääkkeen. En oo varma mitä siin on tai mtn. Se on liilan värinen. Mulla ei toiminut oikeastaan ollenkaan. Mulla oli ehkä vähän sillee et pystyin keskittyy yhteen asiaan(monisteen tekoon) mut muuten ei. Muut jutut on: kiroilen tavallista enemmän. Oon agressiivinen muita kohtaa. Mulla on yleensä aina nälkä koulun jälkeen mut nyt ei oo yhtään.(en syönyt koulussa) mua väsyttää(meinaan nukahtaa pystyyn) nukuin 9 tunnin yöunet. Voitteko kertoa miks ei auttanut? Vai onko liian pieni annos tms...
Kerro koulussa opettajille tai terveydenhoitajalle. Ne auttaa jos koulussa vaikeaa kun ei voi keskittyä. Sitten voit päästä tutkimuksiin jos tarvetta. Lääkkeitä ei saa syödä ilman lääkärin reseptiä ja ohjeita 🙂
Vanha keskustelu, mutta jatketaan tähän. Olen alkanut miettiä itselläni ADD:n mahdollisuutta ja kerran olen kokeillut ottaa 54mg concertaa (joo, ei saa syödä toisten lääkeitä, mutta kiinnosti kokeilla, parantaako keskittymiskykyä. Päihdetarkoituksessa ei kiinnosta). Kovin suurta vaikutusta en huomannut, mutta pääni sisällä oli hiljaisempaa kuin yleensä ja ehkä sellainen levollisempi olo ja tuntui kuin syke olisi alhaisempi kuin normaalisti. Jos ei ole ADHD, voiko concerta vaikuttaa noin? Kai tässä pitäisi varata aikaa ja käydä ainakin puhumassa asiasta, mutta kun se nyt on leimattu muotisairaudeksi, niin jotenkin tuntuu, ettei kuitenkaan oteta tosissaan.
Minä olen saanut diagnoosin ja käytössä nyt ensimmäinen lääke concerta, nostettu annosta kerran ja nyt 27mg.
Mitään muuta vaikutusta en ole huomannut kuin että päässäni ei tunnu liikkuvan yhtään mitään. Töissä sekoilen kun en muista ihmisiä ja keskusteluissa lähes mahdotonta pysyä mukana, kun aivoissa ei tunnu raksuttavan. Nämä samat oireet oli ennenkin, mutta ei näin pahana, vaikka ajatuksia häiritsi ne kymmenet muut päällekkäiset ajatukset.
Joskus pystyn keskittymään hyvin ja oikein mehevä mielenkiintoinen kohde ansaitsee 500% huomioni. Kuitenkin nyt olen todella saamaton ja kuin pökkyrässä koko ajan. Jos joku kysyy töissä minulta jotain, oikein kuulen kuinka päässäni raksuttaa -vain silmät. Ei mitään muuta. Kysymys ei mene perille.
Epäilen itse diagnoosia, vaikka sain divasta täydet pisteet. Onko jollakin vastaavaa kokemusta?
En siis ole noin vajaa, se ei ole selitys.. ennen kykenin vähän paremmin noihin kaikkiin.
Miten se amfetamiini nyt vaikuttaa ihmisiin?
Vierailija kirjoitti:
Miten se amfetamiini nyt vaikuttaa ihmisiin?
Minä ainakaan en tiedä, miten se vaikuttaa. Kerrohan, kun kerran olet kokeillut?
tere vaa taas. oon toi yks kirjottaja joka oli ottanu kaverilta lääkkeen. sillon ihan mielenkiinnosta halusin kokeilla että auttaako, ja sen jälkeen en ottanu pitkään aikaan. nykyään melkeen jokapäivä kaveri tyrkkää lääkkeen käteen, ku ei ite haluu ottaa. mul ei oo mitää välii syönks niit vai en, koska se laskee mun sykettä ja päässä ei oo kauheeta sekasortoo joten se auttaa vähän. muuten ei oikeestaan auta ja sivareina kyllä hirvee ahistus joka kestää about 30min-2h yleensä. mua ei toi ahistuskaan haittaa hirveesti koska muutenkin ahistaa kokoajan. tiiän ettei muitten lääkkeitä saa ottaa mut no joo