TAMMIMASUT 2009 viikko 22
Uusi viikko uusi pino.
Ihan ekana pahoittelut Hännälle=(
Minuakin pelottaa tuo keskenmeno koska terkkarit järjestään kummastelee,että ai neljä raskautta ja neljä synnytystä...ja sitten hiljaisuus!Se on vaan toivottava että kaikki menee hyvin!
Mukaan mahtuu kyllä kaikki tammikuun vauvaa odottavat!Tottakai ja kysyä saa mitä vain,varmasti joku meidän runsaasta joukosta osaa aina auttaa,ja tyhmiä kysymyksiähän ei olekaan.On vaan mukavaa kun meitä on monenlaisessa tilanteessa odottavia ja meitä kuitenkin yhdistää tämä elämää mullistava kokemus,uuden vauvelin odotus=)
Minulla vaan nälkä jatkuu,herään öisinkin!!! ja on syötävä leipä,muuten tulee hirveä olo.Edellisillä kerroilla on paino noussut vaan 9kg,mutta nyt ei kyllä jäädä siihen se on varma,tämä nälkä on tosi omituista,jokapaikkaan on varattava eväät mukaan,hedelmiä aina taskussa,tämmöistä oli kyllä imetysaikaan mutta että alkuraskaudessa?!
kimmi rv 8 +4
Kommentit (67)
Heipparallaa kaikki tammimammelit :)) Tuon piristyksen tuulia kaikille ,kun tuntuu kaikkea pahaa (lue paskaa) olevan ilmassa :)) Toivottavasti onnistuu :)
Ulkona on ihana ilma (joskin itse sisällä lepään väsyneenä) ja koko loppuviikosta luvattu kaunista :) Kaiken lisäksi tän viikon sunnuntaina alkaa virallisesti ensimmäinen kesäkuukausi :) Ja kun aika kulkee tosi nopeasti (toivottavasti :D) niin kohta meillä kaikilla jo aivan ihana raskausmasu ja kuten sanottu, raskaana olevat naiset ovat kaikkein kauneimpia!
Toivottavasti piristin kanssaodottajia ! :)
Nytten kaikki pahat olot ja mielet pois!!!!
Minusta kaikkien meidän pitäisi oikeasti nauttia raskaudesta ja nauttia kaikesta!! Vaikka olisikin huonovointisuutta niin onhan se monelle osa raskautta ja sekin vaiva toivottavasti loppuu jossain vaiheessa!
Ja sit sellasta että paskat siitä mitä suku ajattelee uudesta vauvasta...oma päätös se on perheellä jos tulee raskaaksi.Ei se muille kuulu, minullekkin yksi ystävä sano et miten noin nopeella tempolla teette lapsia eka synt 04/2005 ja toka 02/2007 ja et miten jaksat?? Sanoin vaan että helposti.
Harkitsen jo nytten että mistä ostaisin yhdistelmävaunut ja olen miettinyt sellaista liikettä netissä kun tervekauppa.fi tai 4family.fi. Onko kenelläkään kokemusta???
Ja tällästä jo mietin jo nytten vaikka viikkoja vasta 7+4 :D Tilauksen tekisin kyllä vasta myöhemmin...
Ihanaa aurinko paistaa ja lapset nukkuu viellä päikkäreitä kohta täytyy kyllä poppoo herättää muuten ei tuu yöunista mitään
Oikein ihanaa viikkoa kaikille!
Tässä on nyt pari päivää ollut aikamoista dramatiikkaa ilmassa. Tiistai-iltana mulla alkoi kova verinen vuoto. Verta tuli tosi paljon, istuin vain ämpärin päällä ja annoin valua. Isoja hyytymiäkin oli joukossa. Oltiin ihan varmoja, että lääkärin aikaisemmin ennustelema keskenmeno oli käsillä.
Keskiviikkoaamuna sairaalassa sitten kuitenkin löytyi ultralla ihan elävä alkio. Lääkärin mukaan ultralaite oli niin vanha ja huono, että ei sillä mitään sykettä saa mitattua, mutta silmämääräisesti sydän sykki ihan normaalisti. Santeri Alkio oli kasvanutkin roimasti: mittaa oli peräti 18,5 mm. Jos tuo nyt paikkansa pitää, koko viittaa minusta siihen, että Santerilla olisi ikää jo muutamia päiviä enemmän kuin tuo neuvolan määrittelema 7+2. Mulla on hyvin lyhyt kierto, että kyllä se mahdollistakin on.
Nyt mennään sitten jo rv 7+4. Yritämme miehenn kanssa toipua tästä murheen ja ilon vuoristoradasta ja harjoittelemme taas hengittämään normaalisti.
Tänään olin sitten ensimmäisellä neuvolakäynnillä, ja laskettu aika neuvola tädin mukaan on 4.1.2009 ja viikkoja minulla vasta 8+3 itse luulin olevani jo viikolla 9+3.Ultra pitäisi olla kahden viikon päästä ja innolla odotan kutsua ultraan.
Verenpaineet olivat hyvät, joten taitaa olla salmiakista apua...
Itsellä kamalan turvonnut olo ja kuvotus vain lisääntyy.
Seuraava neuvolakäynti minulla on vasta viikolla 20.Tällä alueella kuulemma alkuraskauden neuvola käyntejä harvennetaan kesän ajaksi ( tylsää) sanoivat että eka ultra korvaa pari neuvola aikaa.
mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Tänne ei mitään uutta kuulu, vieläkin on vähän epätodellinen olo, että olenko ollenkaan raskaana... Eilen olin tosi väsynyt, juuri sellaista hormoniväsymystä, että koko maailma ympärillä tuntui olevan sumua. Uskalsin vähän nostaa kilpirauhaslääkitystä, vaikka ekat verikokeet on vasta kesäkuulla. Pahoinvointia ei edelleenkään ole, tosin vatsa tuntuu olevan useammin tyhjä! Ikävä kyllä myös herkut maistuvat...
Hänelle (en ikinä muista näitä nikkejä!) joka ihmetteli nippailun sijasta kouristavaa alavatsakipua, voin kertoa että eka raskaudessa minulla oli kamalia kramppeja, olin varma että kuukautiset alkavat ihan just, rinnat olivat myös aivan kamalan kipeät! En heti tiennyt olevani raskaana kun kierto oli silloin pitkä, joten söin buranaa siihen kipuun... Luultavasti ne olivat kuitenkin kohdun venymiskipuja. Toisessa raskaudessa ei ollut ollenkaan niin pahoja alkuraskaudessa, nyt tuskin mitään - eli varmaankin kohtu on jo enempi "harjaantunut" venymiseen - ainakin tässä alussa!
Alan kuitenkin olla niin tottunut ajatukseen, ettei ole enää pakonomaista tarvetta kertoa kenellekään. Lähin ystäväpiiri on nyt saanut kuulla, mutta muut ja varsinkin sukulaiset joutavat odottaa. Varsinkin miehen suvun mielestä kun meidän pitäisi nyt maksaa talolainaa eikä hankkia lisää ruokittavia suita. Esimerkiksi anopin mielestähän minä vain "makaan ja teen lapsia." Että tuskin maltan odottaa, mitä sieltä tällä kertaa tulee. Tuskin mitään kovin positiivista. Ja jos tulee negatiivista, niin tällä kertaa en varmaan enää jaksa pitää suutani kiinni, kuten tähän asti olen onnistunut laannuttamaan itseni ennen välien lopullista rikkomista...
No, toivottavasti siihen kertomiseen menee vielä kotvan aikaa.
eikkuli 5+6 - huomenna vaihtuu viikko :)
julkiselle pääsee ultraan tositarpeessa eli jos on kipuja JA vuotoja, ei esim. pelkkien kipujen takia. Muuten yksityisesti.
Tuhruvuoto ja öklötys alko samaan aikaan. o_0
Olokin on kummallisen tutiseva, ärsyttävää. Pitäis jaksaa keskittyä tärkeisiin hommiin, mutta mikä olo... yöks.
Onnea Matsalulle!! Santeri on sitkeä sissi =D
ON: tänään oli työpäivä ihan tuskaa, mut päätin et huomisen viel sinnittelen vaik väkisin kun sit alkaa kolmen viikon loma. Huomennna varaan yksityiselle ultra ajan, toivottavasti sais jo ens viikolle...
VauhtiViuhti rv 6+5
Kirjoittelen taalta rapakon takaa ja raskausviikkoja vasta 4+5 eli vasta tein positiivisen testin... Onni on kuten ennenkin suunnaton. Lapsia meilla ennestaan kaksi. Esikoinen on 4 v. ja kuopus 2 ja puoli vuotias.
Onko innokkaita listan pitajia? Ilmoittaudun mielellaan pitamaan kirjaa lasketuista ajoista jne. jos tammikuun 2009 mammoille ei viela ole?
Porukkaa on vaan niin paljon, etten vieläkään oikein hahmota, kuka on kuka. Mutta ehkä tämä tästä selkiintyy, kun viikkoja kuluu...
Ihana aamu alkoi taas klo 7 kun pikkumies päätti herätä...mua olis niin väsyttänyt.
Tää on kyl oikeesti tosi hyvä palsta,tänne saa purkaa kaiken ja saa kaikilta aina vähäsen tukea :)
Maksoin tänään laskuja ja taas kerran huomasin että aika paljon oiti jättää maksamatta eli lirissä ollaan...varsinkin kun kotihoidontuki on NIIN ISO!Sitäkin saisivat mun mielestä korottaa kun kerta kaikkea muutakin korotetaan. Päivähoitomaksukin on ihan järkyttävä täällä pääkaupunki seudulla, olisin maksanut kahdesta lapsesta 443 e. Mitenhän sit joskus ku joutuu laittaa kolme lasta hoitoon??
Oho taas aloin purkaan itseäni :)
Oma napa: Tissit on muuttunut taas ihan meganänneiksi niinkun jo edellisten kanssa mutta ei kuitenkaan ole niin kauheen kipeet.. Vatsa on jo mun mielestä kasvanut?? On kait nuo kaksi edellistä viikaria jo venyttänyt niin että näkyy jo nyt aikasemmin. Parit farkut mihin olin varta vasten laihduttanut itseni niin ei mee enään jalkaan hehe. Välillä vatsaa kivistää mutta sehän on ihan normaalia...
Ihanaa perjantai päivää kaikille tammiksille ja toivotaan yhdessä että kaikilla pysyy salamatkustajat kyydissä B-)
Tällä viikolla on tapahtunut suuria asioita, niin ettei meinaa vauhdissa pysyä mukana.
Olen kirjoitellut tuolla Kotiloissa, eli meillä on muksut -00, -02 ja iltatähtönen -07.
Tämän viimeisimmän jälkeen kävin sitten sterilisaatiossa (essure implantit), toimenpide meni hyvin ja lopputarkastuksessa todettiin että implantit ovat paikallaan ja lääkäri sanoi että nyt sitten on ehkäisy asiat kunnossa.
No maanantaina sitten tein testin kun tätiä ei kuulunut... ensimmäistä en uskonut joten hain vielä toisenkin testin ja sekin kyllä täräytti vahvan plussan. Eilen kävin lääkärissä ja selvästi siellä "raskauspussi" n 6mm donitsin näköinen löytyi ja oli kohdussa eikä sen ulkopuolella. Parin viikon päästä ultrataan taas ja katsotaan onko kaikki ok.
Menkoista laskettuna la osuisi 31.1
JB72 rv 5
Mun vanhalla työkaverilla oli käynyt vissiin samalla lailla viime vuonna...sille oli tehty sterilisaatio ja sit sille ei ollu tullut menkkoja niin oli tehnyt testin niin oli raskaana :) Oli tullut raskaaksi ennen topimenpidettä
Mun on pakko purkaa tänne, mutta toivottavasti kukaan teistä ei järkyty liikaa. Ystäväni, joka oli raskaana ja la oli syyskuussa, laittoi eilen illalla viestin, että vauva on nyt syntynyt. Tämä pieni tyttö on 510 gr ja 27 cm, elämässä kiinni superohuella langalla. Olen itkeskellyt pitkin yötä ja nyt muka pitäisi jaksaa keskittyä töihin. Ilmeisesti synnytyksen kännisti joku tulehdus, tarkempaa en tiedä.
Juuri tämä ystäväni oli se, jonka kerroin aiemmin syöneen alhaiseen verenpaineeseen salmiakkia. Kun tiedetään, että salmiakki voi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen, en ainakaan enää suosittele salmiakkia (kuten lääkäri teki) alhaiseen verenpaineeseen. Eihän sitä tietenkään tiedä liittyikö salmiakki mitenkään tähän, mutta itse en ainakaan salmiakkiin koske raskaana ollessani.
Omasta raskaudesta kerroin eilen hyvälle ystävälleni, joka tietysti otti asian tosi iloisesti. Mutta miten osaan olla kertomatta omalle perheelle tai miehen perheelle, joiden luokse menemme viikonloppuna kyläilemään?
Blomma ja Urpo rv 5+5
Olin klinikallamme ekassa ultrassa eilen. Meillähän siirrettiin ICSI-hedelmöityshoidon jälkeen kaksi alkiota silloin viikkoja sitten kohtuun.
Kaksi ruskuaispussia oli kohdussa, ja yksi syke. Kaksi alkiota on siis kiinnittynyt ja kaksi elämää alkanut, mutta toinen on kuollut jo ensi viikkoina. Suren nyt sitä menetettyä vauvaa, mutta samaan aikaan olen onnellinen siitä vahvasta sykkeestä, joka toisella vauvalla kuvassa näkyi.
Lääkäri sanoi että sen toisen ruskuaisen poistuminen voi aiheuttaa jotain ongelmia, mutta ei yleensä. Sanoi, että tää mun tolkuton pahoinvointi johtuu varmaan siitä, että OLI kaksoset. Toivottavasti sitten helpottaa, kun se ylimääräinen ruskuaispussi kuivuu pois. Saattaa tulla vuotonakin, ja silloin on riski, että se vetää elävänkin alkion ulos - tämä ei kuitenkaan ole kuulemma yleistä. Toki pelottaa.
Olo on tosiaan niin huono että itkeskelen vain päiväkaudet. Työnteko on yhtä helv.... kun oksettaa, päätä särkee ja huimaa koko ajan. En jaksa!
Minäkin hyppään soppaan mukaan :) La olisi 25.1., joten raskausviikkoja on nyt tasan 6.
Olen 29-vuotias 1 v 2 kk tytön äiti ja tämä on nyt toinen raskauteni. Olo on äärettömän onnellinen, koska pikkuinen on toivottu ja odotettu, mutta kuitenkin peruspessimistinen, kun kaikki on vielä niin kovin epävarmaa. Ensi viikolla käyn ekassa neuvolassa, mutta ultrasta en tiedä - ehkä rv 12. Tosin toivon kovasti, että jo ennen sitä katsottaisiin syke ja alkion sijainti, mutta kunhan nyt ensin tuolla neuvolassa asiasta juttelen.
Tuo keskenmeno on kyllä aikamoinen peikko varmasti kaikille raskaana oleville. Minä olen sen vierestä katsonut, kun kaksi läheistä ystävää on sen kokenut monta kertaa, ja helppoa se ei ole. Olen kyllä sitä mieltä, että kaikki kasvattaa ja kaiken jälkeen on taas entistä vahvempi, mutta eipä ne mietteet silloin auta, kun odotettu elämä valuu pois. Toivon vaan niin kamalan kovasti tarrasukkia ja vaikka mitä jarruja meille kaikille!
Minun oma olo on ollut suht ok. Alavatsasta on nipistellyt ja kouristellut melkein joka päivä, öklöttävä olo on alkanut päivittäin illansuussa ja jatkunut läpi yön, väsyttää niin pirusti ja kylmää, mutta muuten olo on hyvä. Niin se oli myös edellisessä raskaudessa, aina tuonne puoleen väliin asti, jolloin alkoi supistelut ja loppuraskaudesta verenpainetauti, mutta sinne asti kaikki meni hyvin :) Hieman hirvittää tuon verenpainetaudin uusiminen, koska se edellytti lepoa, mutta 1-vuotias pimatsu ja lepo ei oiken istu samaan lauseeseen... :) No, ehkä sitä joutaa murehtia sitten tuonnempana, on tässä alkuraskaudessa ihan tarpeeksi omiakin murheita :)
Huomasin tuolta esittelypinosta, että pohjoiskarjalaisia on täällä muitakin? Kiva!
Nyt aamukahville!
Raisa rv 6 ja rimpsessa 1 v 2 kk
Tämä päivä on nyt sitten alkanut paremmin kuin muut.Jaksoin jopa siivota melkein puolet asunnosta(on jäänyt siivoamiset vähemmälle väsymyksen ja huonon olon vuoksi),liekkö huomenna alkava lasten kesäloma saanut iloisemmalle tuulelle(ei enää läksyjen kanssa tappelua joka päivä).Mattojen puistelun kyllä taidan jättää isännälle ihan suosiolla.
Vaikka tässä nyt on kaikenlaisia synkkiä ajatuksia ollut, niin nyt kyllä tuntuu taas paremmalta.Varmaan raskaudesta johtuu nämä mielialojenkin vaihtelut.
Joo oli kiva huomata,että täällä on muitakin joilla laskettuaika on 25.1 ja vielä samalta suunnalta!Jää nähtäväksi tavataanko Tikkamäellä sit tammikuussa.
Pahoinvointi on siirtynyt iltapäivälle ja kauppareissu oli eilen yhtä tuskaa,kun kaikki ostokset vähän ällötti.Yritin siinä sit ajatella muuta,kuin sitä ruokamäärää joka kärryyn tuli työnnettyä.Vaikka itsellä ei nyt ruokaa tee mieli,onhan lasten ja isännän saatava silti syödä.
Joten eikun oiken hyvät ja aurinkoiset päivänjatkot kaikille!
Syvät pahoittelut heille kenellä raskaus meni kesken,ja voimia.
Tuota tammimasujen esittelypinoa saa sitten kuka vaan ehtii niin päivitellä,loppuun vois tehdä listan lasketusita ajoistakin,jos joku ehtii,meillä on siivouspäivä,ja kohat pääsen ekaan neuvolaan.
Maanantaina mulla on varsinainen eka ultra,jotta saadaan tarkka laskettuaika,että voin sitten varata np-ultran,kun täällä meillä siihen pääsee jos on yli 30v.Mutta sitten on kai mentävä seulontaankin.En ole aijemmin noissa käynyt...np-ultra on sitten äitipolilla.
Rakenneultraan on varattava aika yksityiseltä,ja se on typerää koska se on tosi tärkeä ultra,jos jotakin olisikin vialla,esim istukka kohdunsuulla,niin siihen osattaisi varautua,että hienoista jutuista taas säästetään!!!
Olo suht hyvä,kun vaan muistaa syödä usein
Allergiat vaivaa ja mitään tököttiähän ei saa ottaa,silmätulehdukseenkaan en kai saisi tippoja ottaa.Ja huomasin että edes kalanmaksaöljyä ei voi käyttää,ei mobilaattia jumittuneeseen niskaan..lista on loputon,mutta ei auta,kärsittävä vaan pikkuisen turvaksi!Kutina vaan meinaa tehdä mut sekopäiseksi...täytyy kysyä neuvolasta oisko mitään mitä saisi käyttää.Aijemmin raskauksissa olen saanut olla allergioilta rauhassa.
Uusille tammiksille tervetuloa.
kimmi rv 9+1
Soitinpa neuvolaan minäkin,ajan sain vasta 23.6,jolloin viikkoja pitäis olla 9+.
Eipä ottanut neuvolan täti mitään kantaa siihen,että kaksi keskenmenoa on takana ja kova huoli siitä onko kaikki OK.Ultraan antaa aikaa viikolle 12,jos nyt ei olossa tapahdu muutosta.
Vaan vielä enemmän sain pahoittaa mieltäni,kun anoppi eilen tokaisi lasteni ollessa vähän huonolla tuulella,että EIKÖ OLE HYVÄ KUN ETTE OLE ENEMPÄÄ MENNYT TEKEMÄÄN!
Todella ärsyttävää kuunnella tuollaista puhetta kun on jo keskenmenoja takana ja haluttaisiin vielä lisää lapsia.Eipä tule ensimmäisenä mieleen anopille kertoa raskaudesta,hyvillään olisi kuitenkin jos jotain sattuisi.
Olen jo muutamaan otteeseen maininnut anopille asiasta,kun on tullut päivittelemään neljää viimeisintä lasta odottaessani,että itsehän minä nämä lapseni hoidan,hoitoapua en edes odota.Vaan eipä tuo oma sukuni sen paremmin ole ottanut uutisia uusista vauvoista moneen vuoteen.
Onneksi edes mieheni on halunnut yhtä paljon nämä lapset kuin minäkin!
Vaan pahoinvointi vaan jatkuu tosin on lievempää kuin eilen.Niskanikin olen saanut niin jumiin,että hyvä kun saa päätä käännettyä.Löysissä vaatteissa vatsakin pömpöttää kuin olis paljon pidemmälläkin.Salassa meinasin kuitenkin pitää raskauden niin pitkään,että ensimmäinen ultra on takana.