TAMMIMASUT 2009 viikko 22
Uusi viikko uusi pino.
Ihan ekana pahoittelut Hännälle=(
Minuakin pelottaa tuo keskenmeno koska terkkarit järjestään kummastelee,että ai neljä raskautta ja neljä synnytystä...ja sitten hiljaisuus!Se on vaan toivottava että kaikki menee hyvin!
Mukaan mahtuu kyllä kaikki tammikuun vauvaa odottavat!Tottakai ja kysyä saa mitä vain,varmasti joku meidän runsaasta joukosta osaa aina auttaa,ja tyhmiä kysymyksiähän ei olekaan.On vaan mukavaa kun meitä on monenlaisessa tilanteessa odottavia ja meitä kuitenkin yhdistää tämä elämää mullistava kokemus,uuden vauvelin odotus=)
Minulla vaan nälkä jatkuu,herään öisinkin!!! ja on syötävä leipä,muuten tulee hirveä olo.Edellisillä kerroilla on paino noussut vaan 9kg,mutta nyt ei kyllä jäädä siihen se on varma,tämä nälkä on tosi omituista,jokapaikkaan on varattava eväät mukaan,hedelmiä aina taskussa,tämmöistä oli kyllä imetysaikaan mutta että alkuraskaudessa?!
kimmi rv 8 +4
Kommentit (67)
Puhkarhu onko sulla la 11.1.09? Meillä olis samana päivänä la.
mua väsyttää myös ihan sikana...maha on tosi turvoksissa ja ihan kova.Hassua
Saa nähdä tuleeko kaks vai yks vaavi mut sen saan nähdä vasta 23.6 ja siihen on pitkä aika..tai siltä se tuntuu.
Laitanpa minäkin ekan viestin tähän pinoon :) Itselläni nyt menossa rv 7+3 ja toista odotellaan (P 06/06), mulla on huomenna ultra jossa tarkistetaan että kaikki ok. Esikoinen sai alkunsa Clomfenin avustuksella mutta tämä toinen täysin luomusti. Päivänä jolloin laskin ovulaatiosta olevan kaksi viikkoa, tein testin. Olin melko varma tuloksesta (vaikka olen kyllä luullut useasti olevani raskaana) koska tällä kertaa tuntemukset olivat täysin erilaisia kuin ennen; vasenta kättä särki yöllä ja tunsin kovaa vihlontaa alavatsassa ja painetta kohdun alueella. Herkka testi (10) näytti erittäin haaleaa plussaa, menin lääkärini luo samana päivänä ja koska olen yhden kohdunulkoisen kokenut ja menettänyt toisen munatorveni, lääkäri passittu mut ensi-apuun, mutta menin sinne vasta kahden päivän päästä.
Torstaina siis kävin lääkärissä, jossa heidän oma pissatesti näytti negaa mutta verikoe haaleaa plussaa. Lauantaina polilla näytti jo kunnon plussaa ja viikkoja siinä vaiheessa kasassa menkoista laskettuna 6+0. Ultralla katsoivat ja muuta ei näkynyt kuin sikiöpussi, kun esikosta näkyi jo 5+6 viikolla sykekin! Huolissani en ollut, olihan ovulaatiosta esikon kohdalla noilla viikoilla 25 päivää ja tässä tapauksessa 17! Joten huima ero, koska mulla on pitkä kierto. Oireina oli jatkuva pissahätä ja väsymys. Nyt ei oikein mitään, päinvastoin, olen todella pirteä. Huomenna olisi siis ultra ja menetyksen pelko on koko ajan läsnä, olen kuitenkin niin hartaasti toivonut toista lasta...
Kenelle te muut muuten olette kertoneet raskaudestanne? Itse olen kertonut vain miehelle (tietty!), äidille ja eilen siskolle. Isovanhemmilleni, miehen suvulle ja kavereille ei vielä kerrota, päätettiin että odotetaan nyt ainakin huomisen yli. Kamalasti jänskättää myös se että koska se pahoinvointi alkaa, esikosta alkoi rv 7+0, ja mä olen AIVAN varma että tästäkin alkaa..oltais v.loppuna lähdössä matkalle ja pelottaa että se alkaa siellä :(
Täytynee lähteä kohta nukkumaan, huomenna toivottavasti näen ultrassa pienen ihmisen alun :) Itse km:n kokeneena en halua sitä itselleni toista kertaa, se on aivan kauheaa. Vaikka kuinka vannoin etten syytä itseäni siitä, tein sen silti :( Toivotan kaikille teille tammikuisille onnea raskauden kanssa ja pahoittelut kaikille keskenmenon kokeneille, elämä ei ole reilua :|
pahoittelut km:n saanneille. Kannattaa kyllä MuumiMamma käydä tarkistamassa tilanne sillä siskollani oli sama juttu ja nyt neiti on 10kk.
Omaa Napaa: Pahaolo senkun jatkuu. tarttee jo harkita jaksaako tän loppu viikon töissä, varsinkin kun on taas palvelutiski vuoroja... syöminen ei auta, mutta nälkä on lähes koko ajan, mies jo nauroikin et syön koht enemmän kun se :D Ja nukkua voisin vaik kuinka paljon. Yö unet n.10h sekä jos mahdollista niin parit päikkärit :P
VauhtiViuhti rv 6+4
jahas, sivut on saatu toimimaan.. Itse taisin olla ensimmäisiä plussaajia tammikuulle. neuvolan antama laskettuaika 3.1.
Itselläni on kaikki oireet hävinnyt: vatsaa ei nippaile eikä rinnat eivät arista. Toisaalta eipä järin voimakkaita oireita tähänkään asti ole ollut. Tai no iltaisin saattaa edelleen tuntua jonkin asteisia kohdun kasvukipuja, mutta päivällä en huomaa mitään. Tosin vauhtikin on niin kova, ettei kai se ihme ole :DD
Plussan sain testiin jo 12 päivää oviksen jälkeen ja siitä 4 viikkoa vatsa kipuili niinkuin olisi megaisot kuukautiset tulossa. En kuitenkaan jaksa uskoa, että mitään olisi hätänä. Ja turha sitä on etukäteen murehtia.
Nyt on menossa 8+4.
11.6. neuvolalääkäri, jossa kuunnellaan sydänäänet ja 17.6. ultraääni. Piiiitkä odotus sinne vielä.
Pahoittelut niille, joiden raskaus meni kesken. Iso surutyö edessä nyt sitten.
Taitaa olla niin että minä käyn täällä joka päivä kirjoittamassa kunnes on viikot 12 täynnä..ja minulla kun on mahdollisuus tulla koneelle koska vaan kun olen kotona poikien kaa!
Tänään on ne mun mummonhautajaiset. ei mukavaa..toivottavasti en vaan ala hysteerisesti itkemään siellä :(
Oma olo: On oikeestaan tosi hyvä, en ole oksentanut kertaakaan vaikka kyllä niitä läheltä piti tilanteita on tullu, kova nälkä on koko ajan mutta ei kauheesti väsytä paitsi iltasin..ylleensä kukun pystyssä viellä klo 24 mut nyt olen kyllä jo pehkuissa klo 22....
Suurin osa ystävistäni tietää raskaudesta, en ole vielä kertonut mun vanhemmilmutta ajattelin kertoa minun äidille tänään( Elämän kiertokulkua meidän mummo kuoli 18.4 ja minä olen näillä näkymillä tullut raskaaksi 18-20.4)
Mieheni vanhemmat sai kuulla asiasta eilen, minä pelkäsin niiden reaktiota koska anoppi oli silloin sanonut kun kakkonen synty että " eikö lapsiluku ole nyt täynnä". Mutta nyt he ovat ihan täpinöissä....hehee saisi innostua niin että avittaisivat vauvan tarvikkeiden hankkimisessa kun ne edelliset vaunut/ pienet vaatteet olen ehtinyt myydä pois!!
Nautin olostani tällä hetkellä...katotaan mitä sit ku on loppu matka menossa. Yleensä olen saanut ihanan vaivan selästäni ja lonkastani. Toivottavasti tällä kertaa pääsis helpommalla :D
Elikkäs aamusella kävin lääkärissä. Lääkäri vahvisti keskenmenon. Vuoto ollut melko massiivista ja hemppa laskenut. Nyt siis siirryn taka-alalle. :(
Voimia ja onnea uuteen yritykseen!
Jokohan tämä onnistuis!
Olen 29v kuuden lapsen äiti.Olen viimeisen puolentoista vuoden aikana kokenut kaksi perättäistä keskenmenoa,joista viimeisin nyt tammikuussa.Nyt olen viikolla 5+3 raskaana ja pelottaa tosi paljon taas mahdollinen keskenmeno.Vauvaa ei edes uskalla oikein ajatella, ettei siihen kiintyisi liikaa,jos sattuu taas niin että menee kesken.
Kukaan muu kuin mieheni ei tiedä raskaudesta,enkä uskalla kertoakaan ennen ensimmäistä ultraa.Silti tuki ja keskustelun tarve on kova.
Vatsaa nipistelee,turvottaa,aamuisin ja tyhjällä vatsalla tulee huono olo, päähän koskee ja väsyttää.Toivottavasti näistä ei tarvitse kärsiä turhan takia, vaan saisi tammikuussa palkinnoksi vauvan.
Vaan hyvää päivän jatkoa kaikille ja pahoitteluni keskenmenon kokeneille!
Pahoittelut seurasta poistuneille ja voimia jatkoon!
Terveisiä ensimmäisestä ultrasta (6+1), siellä näkyi tämä ihmisen alku ja kaikki tuntuu lähteneen normaalisti liikkeelle :) Aamupahoinvointi on ilmestynyt myös seuraksi! Neuvolankin laittoivat minulle jo heti ensi viikolle, ihan mukava sekin!
Dazka 6+3
no kävin tänään mittauttamassa verenpaineeni eilisen pyörtymisen takia ja alhainenhan se oli...94/55 koko ajan on heikko olo ja tuntuu ihmeelliseltä päänhumimiselta pääkopassa...nyt sitten puntaroin että pitäisikö jäädä täksi viikoksi lepoon kotiin vai mennä töihin( tämän päivän olin poissa).Mulla eka neuvola torstaina joten sieltä ehkä saan jotain neuvoja tähän alhaiseen verenpaineeseen..en tiedä mitä tekisin, olen huono jäämään töistä pois, mutta en myöskään tiedä miten töissä jaksan, auttakaa!!
rv 9+0
Jasper08:lle kommentoisin tuosta alhaisesta verenpaineesta. Ystävälläni oli alkuraskaudesta myös todella alhainen verenpaine. Lääkäri antoi hänelle ohjeeksi syödä paljon SALMIAKKIA! Salmiakkiahan ei suositella raskaana oleville, koska se nostaa verenpainetta ja turvottaa. Alhaisen verenpaineen takia sitä kannattanee kuitenkin syödä, kohtuudella. Näin teki ystävänikin, söi jopa pussitolkulla salmiakkia, kunnes verenpaine kohosi normaalilukemiin. Se myös auttaa pikaisesti huimauskohtauksissa. Loppuraskaudesta salmiakkia ei suositella, koska se saattaa käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti.
Oma napa: oireet ovat aika lievät tällä hetkellä. En kyllä odotakaan, että näillä viikoilla olisi mitenkään kovasti oireita. Muistaakseni ensimmäisessä raskaudessa aloin ylipäätään tuntea mitään oireita vasta viikolla 6, kun sain plussan testiin. Tosin silloin mun kiertokin oli paljon pitempi kuin nyt on ollut. Lievää kuvotusta on ollut ja vähän vilu on koko ajan. Lisäksi alavatsassa on paineen tunnetta ja se on melko turvoksissa. Myös ilmavaivoja on :|
Aika moni mun ystävistä tietää, että toista vauvaa on yritetty jo pitempäänkin. Nyt, kun vihdoin on raskaana, tekisi mieli kuuluttaa koko maailmalle tämä uutinen. Olen menossa huomenna yhden ystäväni kanssa syömään ulos ja aion kyllä kertoa hänelle uutisen. Jos sitten jotain kurjaa tapahtuisi, haluaisin jakaa myös suruni tämän ystäväni kanssa. Lisäksi olen lähdössä risteilylle parin kaverin kanssa reilu viikon päästä ja luonnollisesti silloin mun on heille pakko kertoa. Arvaisivat joka tapauksessa, kun en juo mitään.
Valtavat pahoitteluni kaikille keskenmenon kokeneille
no kävin tänään mittauttamassa verenpaineeni eilisen pyörtymisen takia ja alhainenhan se oli...94/55 koko ajan on heikko olo ja tuntuu ihmeelliseltä päänhumimiselta pääkopassa...nyt sitten puntaroin että pitäisikö jäädä täksi viikoksi lepoon kotiin vai mennä töihin( tämän päivän olin poissa).Mulla eka neuvola torstaina joten sieltä ehkä saan jotain neuvoja tähän alhaiseen verenpaineeseen..en tiedä mitä tekisin, olen huono jäämään töistä pois, mutta en myöskään tiedä miten töissä jaksan, auttakaa!!
rv 9+0
Jasper08:lle kommentoisin tuosta alhaisesta verenpaineesta. Ystävälläni oli alkuraskaudesta myös todella alhainen verenpaine. Lääkäri antoi hänelle ohjeeksi syödä paljon SALMIAKKIA! Salmiakkiahan ei suositella raskaana oleville, koska se nostaa verenpainetta ja turvottaa. Alhaisen verenpaineen takia sitä kannattanee kuitenkin syödä, kohtuudella. Näin teki ystävänikin, söi jopa pussitolkulla salmiakkia, kunnes verenpaine kohosi normaalilukemiin. Se myös auttaa pikaisesti huimauskohtauksissa. Loppuraskaudesta salmiakkia ei suositella, koska se saattaa käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti.
Oma napa: oireet ovat aika lievät tällä hetkellä. En kyllä odotakaan, että näillä viikoilla olisi mitenkään kovasti oireita. Muistaakseni ensimmäisessä raskaudessa aloin ylipäätään tuntea mitään oireita vasta viikolla 6, kun sain plussan testiin. Tosin silloin mun kiertokin oli paljon pitempi kuin nyt on ollut. Lievää kuvotusta on ollut ja vähän vilu on koko ajan. Lisäksi alavatsassa on paineen tunnetta ja se on melko turvoksissa. Myös ilmavaivoja on :|
Aika moni mun ystävistä tietää, että toista vauvaa on yritetty jo pitempäänkin. Nyt, kun vihdoin on raskaana, tekisi mieli kuuluttaa koko maailmalle tämä uutinen. Olen menossa huomenna yhden ystäväni kanssa syömään ulos ja aion kyllä kertoa hänelle uutisen. Jos sitten jotain kurjaa tapahtuisi, haluaisin jakaa myös suruni tämän ystäväni kanssa. Lisäksi olen lähdössä risteilylle parin kaverin kanssa reilu viikon päästä ja luonnollisesti silloin mun on heille pakko kertoa. Arvaisivat joka tapauksessa, kun en juo mitään.
Valtavat pahoitteluni kaikille keskenmenon kokeneille
Mulla nyt siis rv 5+3
Tuosta matalasta verenpaineesta on minullakin kokemusta, esikoisen alkuraskaudessa jopa pyörryin. Kuopuksen raskausaikana, varsinkin loppuaikana, oli laukussa pakko olla aina salmiakkia mukana! Kun alkoi silmissä sumentua, tai tähtiä vilistä näkökentässä, niin ei muuta kuin salmiakkia olon parantamiseksi.
Minulla on pienoinen huoli (niinkuin kyllä varmaan meistä jokaisella on jonkinlainen huoli jatkuvasti takaraivossa).. Meillä oli nimittäin kaikki 3 muksua parvorokossa just kun mun menkkojen olis pitänyt alkaa. Ite olin flunssassa myös, mutta en tiedä oliko se parvorokkoa (ei tietoa olenko sen joskus sairastanut), ja sen tiedän, että raskaana oleville parvovirus voi olla vaaraksi.. Kiva miettiä, et onkohan jo kenties tuo virus tehnyt jotain.. No, eka nla on 10.6., ja ennen sitä käyn verikokeessa, josta selviää olenko rokon sairastanut (joskus tai äskettäin). Yritän olla turhia stressaamatta, mutta.. tiedätte varmaan kuinka helppoa se on..
Jaha, kuopus heräsi, joten pitää mennä tältä erää!
Tänään sitten kävin ultrassa, eikä siellä selvinny mitään uutta. Viikot ovat menkoista laskien 7+4, mutta mulla on pitkä kierto ja lääkärin mukaan ovulaatiosta laskien oltaisiin vasta viikolla 6+0 tai jotain. Sitten ultrattiin, näkyi sikiöpussi ja jotain valkoista siinä (sikiö?), lääkäristä ei täysin varmuutta saanut, sydänääniä ei löydetty vaikka kuinka vatsaa paineltiin. Tuulimuna se ei kuulemma ole, sikiökaiku kuulemma näkyi. Ovulaatiosta on nyt laskujeni mukaan 28 päivää ja sain uuden ultran reilun viikon päähän, toivotaan että silloin näkyy sykekin...muilla kokemuksia? Oireina on väsymys, lievä kuvotus kun vatsa tyhjä, pissahätä koko ajan...
Aluksi pahoittelut kaikille joilla taival loppui ennenkuin se kunnolla paasi edes alkamaan, voimia kovasti teille kaikille!
Omaa napaa: Pahoinvointi vain pahenee..sangysta ei ole ylos nousemista ennen puoltapaivaa ja sittenkin mennaan hidastusvaihteella iltaa asti. Pahoinvointi alkaa yolla klo 4-5 ja jatkuu alkuiltaa asti lahes taukoamatta. Vatsa on pikkaisen pulpahtanut, mutta tois puoleisesti. Oikea puoli on kuopalla ja vasen puoli selvasti pompottaa..ja silta puolelta ne nippailutkin tuntuu. Taitaa tulla tois puolinen masu. hih.
Viikon paasta olisi haat, omat siis ja taytyy sanoa et jannityksella odotan kuinka paljon oksennan alttarilla...kaaso lupasi ottaa muovipussin, hih.
2 viikon paasta ulta..mutta eikohan tassa vahvasti raskaana olla, kun nama oireet on lahes sietamattomat. Mutta varmasti sen arvoista.
Wintsu & Valo Rv 6+2
Täällä kirjotetaan usein nippailusta, mitä ne käytännössä teillä tarkoittaa, nipistelyäkö alavatsassa? Mulla on paremminkin repivää ja kouristelevaa kipua.
Moni tuntuu jo varanneen neuvolan ja ajan ultraan. Mun ei jotenkin vielä yhtään tekis mieli mennä, oonkö tyhmä jos odotan vielä muutaman viikon ennen kun edes varaan aikaa. Jotenkin sitä tuntuu tarvitsevan vielä aikaa sulatella tätä asiaa.
LA 18.1
kyllä minunkin la on 11.1. Neuvolaan kun soitin (aikaisin olin liikkeellä, kun yritin ensin ultraa saada sitä kautta), niin väitti terkka, että ois 10.1. mutta en tiedä, mistä se sen oikein kattoi. Vm alkoi 6.4. sunnuntaina ja 10.1. on lauantai. Että taisi silmänsä harittaa.
puh
Haluan antaa voimia kaikille keskenmenon saajille!
Sitten ajattelin puhkarhulle ja lootuskukkaselle kertoa että tässä on kolmas jolla la 11.1.!
Voimia kaikille!
nälkäiseltä nukkumatilta... Jatkuvasti vois syödä, mutta en millään viitsi. Ja nukkua vois kaaauan...
Tuosta neuvolan LA:sta ajattelin mainita, että neuvolan kone laskee viimeisten menkkojen alkamispäivän olevan 0+1 eikä 0+0, kuten esim Vauvan laskuri ja moni sairaalan laskuri. Olen törmännyt samaan juttuun kohta viidettä kertaa (kun ei vielä ole sitä neuvolaa ollut): oman neuvolan viikot menee aina yhden edellä äitipolin viikkoja. Se johtuu neuvolan käyttämästä ohjelmasta, keskustelinkin siitä kolmosta odottaessa th:n kanssa, että mihin se 0+0 katoaa, kun alkamispäivänä jo on ollut 1 vuotopäivä... Luulisi, että saman sh-piirin alueella olisi käytössä samat ohjelmat, mutta kun ei niin ei. Ja Seinäjoella ei LA:ta yhtä päivää siirretä, väh pitää kai olla viikko. Tai mulla ei ainakaan pienempiä aikoja ole vaihdettu. Eli meillä kaikki Kelan paperitkin sitten täytetään sen aikaisemman päivän mukaan.
Mutta nyt sinne nukkumaan, koululaisia pitää vielä pari aamua herätellä.
Äippä ja kirppu rv 6+6
Töistä ei taas tule mitään, kun tulee vain mietittyä näitä oireita ja muita raskauteen liittyviä asioita...
Tuli mieleeni, että miten olette päässeet alkuraskauden ultraan vai oletteko käyneet yksityisellä? Olemme lähdössä juhannuksen jälkeen reissuun ulkomaille kahdeksi viikoksi ja olisin halunnut ennen sitä varmistaa, että kaikki on hyvin. Kysyin asiaa neuvolasta, niin vastaus oli, että yksityisesti ja omakustanteisesti vain voi mennä alkuraskauden ultraan. Tietysti sitten varmaan pääsisi, jos olisi jotain pielessä, kipuja tms. Ekassa raskaudessa kyllä kävin viikolla 7 ultrassa juuri siksi, että oli kovia alavatsakipuja.
Blomma ja Urpo rv 5+4
Hei!
Täällä taas yksi tammimasu lisää joukkoon! Olen pian 34v. kahden pojan -01 ja -03 äiti. Laskettu aika olis 25.1., mutta tulee aikaistumaan lyhyen kiertoni vuoksi.
Pahoittelut keskenmenon kokeneille ja voimia epävarmassa tilanteessa oleville! Meille piti syntyä tammikuussa 2007 vauva, mutta sain keskeytyneen keskenmenon rv 10+3, joka huomattiin ultrassa ja jouduin kaavintaan. Nyt, kohtalon ivaa sinänsä, tasan vuoden päästä olen taas raskaana ja ei mene päivääkään, etten kyttää vessassa onko veriviiruja. Raskausoireita kuitenkin on nyt enemmän ja tuntuu, että öisinkin etoo. Ja migreeni on kamala!
Toivottavasti pääsemme kaikki onnellisesti tammikuulle masuinemme ja saamme ihanat nyytit syliimme.. Tarrasukkia mukaan itse kullekin!
vuma