Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipa paha mieli eilisistä vieraista =(.

Vierailija
19.07.2009 |

Kokoonnuimme opiskelukaveriporukalla meille. Kaikki tulivat lapsineen, emmekä olleet aikoihin tavanneet. Söimme ruuan ja joimme kahvit. Kukaan ei auttanut edes pöydän raivaamisessa, joten minun kaikki aika meni pöydän kattamiseen, raivaamiseen, kahvien laittamiseen, kattamiseen ja raivaamiseen. Kaikki lähtivät kotiin suoraan kahvipöydästä.

Lapsia oli yhteensä 7 ja koko asunto oli aivan mullinmallin. Kaikki lelut oli pitkin asuntoa. En ehtinyt juttelemaan itse vieraiden kanssa kuin syömisen ja kahvin ajan.

Olenko pahoittanut mieleni turhasta? Olisin toivonut, että he olisivat jääneet vielä kahvittelun jälkeen edes hetkeksi, kun en ehtinyt jutella heidän kanssaan. Kello ei ollut paljon eli kyse ei olut siitä, että lapset pitäisi saada kiireesti nukkumaan.

Aamusta jo aloin laittaa ruokaa ja ilta meni siivotessa. Jäi paha maku. Mies on työmatkalla, joten tapasimme naisporukalla ja hommat jäivät siksi yksin minulle. Itse yleensä tarjoan emännälle apua keittiössä ja aina kerään leluja vierailun päätteesi. Mitä mieltä?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheellä on varaa apulaisiin, eivät vieraat tietenkään osallistu, niinkuin ei myöskään talon emäntä. Mutta kyllä jokainen itseään kunnioittava ihminen opettaa lapsilleen, että minne tahansa meneekään vierailulle, on syytä olla avulias. Ja itse tulee tietenkin tarjota apuaan.

Ei ihme, että meitä suomalaisia karsastetaan maailmalla ainakin paremmissa piireissä ja useimmat "miehelään" menevät/menneet suomalaisnaiset päätyvät työläistaustaisiin sukuihin. Jos ei edes alkeellisimmatkaan tavat ole opittu!

Ap - olet vallan oikeassa, ja alla oleva - mene kotiin häpeämään äläkä kutsu koskaan ketään luoksesi äläkä ainakaan tule toisten kutsuille metsäläisine tapoinesi

ap. täällä sinule vastaavat nuo huonokäytöksiset ihmiset, jokta kuvittelevat että toisten koti on joku puuhamaa jossa heidän pennut saa temmeltää ja sotkea. ei ole ok käytöstä, mutta kilttejä käytetään hyväksi, jotka eivät saa suuta auki.

Itse en ymmärrä, että jos mennään vierailulle niin siihen kuuluisi jotenkin siivoaminen... Outoa, ainakin minun kotikasvatuksellani. Ehkä ap olisi voinut relata ja jättää noi kahvisydeemit pöytään. Ja tosiaan, jos risoo, niin olisit sanonut "ystaville/kavereille", että siivotaanko yhdessä, joka kyllä ihan käsittämätön juttu mulle.

Vierailija
2/81 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minulla oli hiljattain tilaisuus seurata brittiläistä kotikulttuuria. Olimme sikäläisen ystäväpariskunnan kanssa yövieraina kodissa, joka ilmeisesti kuului ylempään keskiluokkaan, jossa oli saatu koulutukset sisäoppilaitoksissa ja hyvissä yliopistoissa ja noudatettiin paikallista etikettiä viimeisen päälle. Oli mielenkiintoista seurata emännän toimia, opin siinä yhtä ja toista itsekin. Esimerkiksi, että aamiaispöydässä on moukkamaista levittää voi ja marmeladi suoraan leivälle. Ei, niitä otetaan tietenkin kasa lautaselle ja siitä sitten levitetään. Varmaan av:n mammoista jokainen olisikin tämän tiennyt jo ennestään, mutta itse olenkin junttilasta. Vielä moukkamaisempaa olisi vain ketsupin levittäminen suoraan ruoan päälle!

No niin, emännän auttamiseen siis: paikalliset ystävämme eivät tehneet elettäkään auttaakseen emäntää, joka oli kattanut aina pöydän valmiiksi jo ennen sovittua ruokailuhetkeä. Olen varma, että he olisivat tarjonneet apua, mikäli se kuuluisi paikallisiin tapoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tämän ketjun vastaajia tutustumaan Käytöksen Kultaiseen kirjaan ja myös tutkiskelemaan itseään. Oletteko kenties sitä minäminä- sukupolvea?

Suoraa kopiointia seuraa:

"On kahdenlaisia emäntiä: toiset eivät missään nimessä salli kenenkään astuvan keittiöönsä, toiset ottavat taas mielellään vastaansa tarjotun avun. Toki on myös kahdenlaisia avun tarjoajia: toiset ovat näppäryydessään suorastaan korvaamattomia, toiset taas aiheuttavat ilmeisestä hyväntahtoisuudestaan huolimatta enemmän haittaa kuin hyötyä.

Silloin kun kutsujen järjestäjä on yksinäinen nainen tai mies hän kenties olettaa että saa ilman muuta apua joltakin vieraaltaan. Apua voi tietenkin pyytää mutta silloin asiasta pitää sopia etukäteen. Ei ole oikein kutsua kotiinsa vierasta ja pistää tätä sen jälkeen töihin".

Piste.

Vierailija
4/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla itsellä lapsia? Jos ne vieraat jo sen pari tuntia kerkesivät olla, niin kyllä me ainakin olisi jo lähdetty kotiin. Ei niistä "rauhallisista juttuhetkistä ruoan jälkeen" tule yhtään mitään väsyneiden lasten kanssa, hermot vaan menee. Joten itsekin olisin lähtenyt pois ennenku ois lapset väsähtäneet ihan totaalisti.

Kiva, kun kuitenkin tulivat :).

Vierailija
5/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse komennan kyläpaikassa lähtöaikaan kaikki lapset siivoamaan jälkensä ja autan raivauksessa itsekin. Näin ei isäntäväelle jää sotkuista lastenhuonetta korjattavaksi muiden sotkujen jälkeen.

Vierailija
6/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siinä kahvipöydässä jutella vaikka kupit ja tarjottavat on vielä pöydässä.

Vierailija
7/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä minun tai muidenkaan tuttujeni lapset väsähdä mitenkään ylenpalttisesti parin tunnin vierailusta.

ap

Vierailija
8/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siinä kahvipöydässä jutella vaikka kupit ja tarjottavat on vielä pöydässä.

Vierailija
9/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emännänhän on tarkoitus katsoa että vierailla on mukavaa ja niin sinä teit. Olit hyvä emäntä. :)

Minun mielestäni et voi olettaa että varsinkin ihmiset joita et ole aikoihin tavannut rupeaisivat raivaamaan pöytää. Sanot muuten "edes". Mitä olisit sitten halunnut että he tekisivät? Laittaisivat vieraassa kodissa kahvia, kattaisivat?

Nyt tekisi sanoa perinteisesti eli "voi voi vaan". "Mitäs läksit". Jos et jaksa tehdä niitä juttuja mitä emännälle kuuluu niin ei kannata emännöidä.

Ja varsinkin jos ei olla tavattu pitempään aikaan niin en nyt jaksaisi tuntitolkulla olla vierailemassa lapsen kanssa. Luultavasti ruokailussa ja kahvissa meni liikaa aikaa ja siksi kaikki lähtivät heti.

Vierailija
10/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tarpeiden laittamisessa/ottamisessa kaapista? Missä teidän keittiö on tai ruokailutila? onko ihan erillään toisistaan? Ymmärrän että jos näin on, ei siinä sitten pahemmin jutella, mutta jos samassa tilassa, niin kai sitä voi jutella siinä samalla kun laittaa pöytää, tai sitten ihan suoraan pyytää apua, "autatko Liisa lautasten kanssa"?

Vierailija
11/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoa, että tullaan kylään ottamaan täysi ruoka- ja kahvipalvelu ja lapset saavat sotkea asunnon. Sitten vaan ulos. Erikoisia vastauksia ap saanut!

Vierailija
12/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat töykeitä ja röyhkeitä mutta sellaista se on nykyään. kaikki haluavat vain ottaa, kukaan ei anna mitn.

jos noin paljon ihmisiä, on todellakin väärin jättää palveleminen yhden vastuuulle.

Vierailija
13/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emännänhän on tarkoitus katsoa että vierailla on mukavaa ja niin sinä teit. Olit hyvä emäntä. :)

Minun mielestäni et voi olettaa että varsinkin ihmiset joita et ole aikoihin tavannut rupeaisivat raivaamaan pöytää. Sanot muuten "edes". Mitä olisit sitten halunnut että he tekisivät? Laittaisivat vieraassa kodissa kahvia, kattaisivat?

Nyt tekisi sanoa perinteisesti eli "voi voi vaan". "Mitäs läksit". Jos et jaksa tehdä niitä juttuja mitä emännälle kuuluu niin ei kannata emännöidä.

Ja varsinkin jos ei olla tavattu pitempään aikaan niin en nyt jaksaisi tuntitolkulla olla vierailemassa lapsen kanssa. Luultavasti ruokailussa ja kahvissa meni liikaa aikaa ja siksi kaikki lähtivät heti.

Olitko äkäinen kun jouduit hommiin? Osoititko vieraillesi että heitä on tylsä "palvella"?

Ehkä he kokivat olonsa vaivautuneiksi ja lähtivät siksi pois.

Vierailija
14/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoasta ja passauksesta, että eivät kerta kaikkiaan huomanneet auttaa sinua. Tarjosit heille mukavan päivän, iloitse siitä. Toivotaan, että myös he tekevät vastapalveluksen sinulle ja kutsuvat sinut nauttimaan samanlaista kohtelua heille.

Vierailija
15/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta syystä en kutsu lapsiperheitä, koska käytöstavat ovat hukassa.

todellakin törkeää olettaa emännän sekä hoitavan tarjoilut että vahtivan kakarat.

omat jäljet siivotaan tottakai, varsinkin jos noin paljon vieraita.siis astiat viedään tiskipöydälle/tiskikoneeseen ja lapset vahditaan ja komennetaan eikä anneta sotkea toisten kotia.

Vierailija
16/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli siis seitsemän josta kaksi ap:n. Eli vieraita oli kaiketi enintään viisi (jos jokaisella on yksi lapsi) plus lapset.

En nyt ymmärrä mikä ihmeen voimainponnistus on kattaa pöytä tälle porukalle? Ja toisaalta kerätä astiat pois. Ei kai tällaisenkaan pöydän kattamiseen voi mennä kuin 5min. Ja pöydän raivaamiseen toiset 5min. Astiat joko jätetään pinoihin keittiöön odottamaan parempaa aikaa (ts. vieraat lähteneet) tai huljautetaan veden alla pikaisesti (menee pari minuuttia). Kahvin voi ladata koneeseen vaikka jo aamulla veden kanssa eli ei muuta kuin napsautetaan kone päälle. Eli ongelma oli missä?

Ei kai teillä nyt ollut heti ruoan jälkeen kahvi vaan siinä välissäkin juttelitte? Joten luultavasti päivä vaan venyi sen verran että ihmiset halusivat lähteä jo heti kahvin jälkeen. Ehkä olivat halunneet lähteä jo aiemminkin...

Vierailija
17/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli juuri ihana lapsiperhe kylässä, vanhemmat auttoivat enemmän kun laki sallii ja toivat ison kassin ruokaakin tulleessaan. Lapset olivat kohteliaita ja mellastivat vain sen verran kun lapset kylässä mellastavatkin.

Vierailija
18/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis astiat viedään tiskipöydälle/tiskikoneeseen...

...jos lähdetään ilman emännän pyytämistä haahuilemaan astioiden kanssa pitkin toisen kotia. Varsinkin jos ei ole hyvin läheinen emännän kanssa. Silloin astutaan emännän varpaille. Emännän jonka kunniatehtäviin kuuluu kas kummaa, emännöidä.

Vierailija
19/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meille tulee vieraita, en koskaan oleta että he tekevät mitään. On mukava antaa ihmisille kerrankin aikaa istua vaan ja nauttia seurasta ja syömisestä.

Ja lapset saavat leikkiä meillä ilman lelujen siivoamista.

Vierailija
20/81 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukava emännöidä ja se ruoan laittaminen on itsessään kivaa. En odota että kukaan auttaa, jos joku haluaa auttaa niin kiva. Omassa ystäväpiirissä vastavuoroisuus toimii: kun menen muiden luokse kylään, saan siellä nenän eteen mahtavat pöperöt ja voin nautiskella olostani. En myöskään koe kyläillessäni velvollisuudekseni osallistua ruoan laittamiseen, kattamiseen tai siivouksiin.

Etkö kutsu vieraita kovinkaan usein? Tai käy itse kylässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme