Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kettuilua koti-isyydestä?!

Vierailija
17.07.2009 |

Mieheni jäi koti-isäksi ja itse menin töihin vähän aikaa sitten lapsemme ollessa 1,5-vuotias. Miehelläni on aikomuksena hoitaa lasta ainakin vuoden verran. Kun kerroimme päätöksestämme esim. vanhemmillemme, kavereille jne. niin suurin osa palautteesta oli kielteistä: naureskelua, ihmettelyä jne! Appi räjähti nauruun ja jotkut miespuoliset kaverit, joista suurin osa itsekin isiä, sanoivat, että tuollainen on homojen hommaa. Siis mitä ihmettä?! Miehelle ja minullekin tuli toki paha mieli, mutta emme tietenkään aio pyörtää päätöstämme näiden idioottien takia.

Onko muut kokeneet vastaavaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäisi ja voisin kuvitella että häneltä voisi tuollainen kommentti tullakin.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä että on TODELLA UPEATA että miehesi haluaa jäädä kotiin hoitamaan yhteistä lastanne. Ja siitä on varmasti iloa teidän koko perheellenne!

Älkää välittäkö muitten kommenteista - eläkää omaa elämäänne niin kuin hyvältä tuntuu.

Vierailija
2/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei ole pystynyt jäämään kotiin, mutta aikoo nyt syksyllä lyhentää työaikaansa niin, että tekee 4 päiväistä viikkoa ja viettää yhden päivän aina lasten kanssa kotona. Itselläni kun on vuorotyö niin tämä vähentää lasten pk-hoidon tarvetta entisestään. Viikkovapailla pidän lapset luonnollisesti kotona. Meidän lähipiirissämme miehen päätös on saanut lähinnä ihailua ja kannustusta osakseen.

Noihin ihmeellisiin kommentteihin voisit sanoa vaikka, että "minusta on ainakin hienoa, että isä haluaa ottaa vastuuta lapsestaan tälläkin tavalla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mulla olis ollut työpaikka. Ja mun mies on vielä "tosimies" ja aikamoinen punaniska välillä. Lapsestaan silti välittää oikein oikein paljon ja pitää hyvää huolta. Ihmeellisiä kommentteja ootte saaneet, taitaa olla kateutta.

Vierailija
4/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä nuo kaverit ovat sen ymmärtäneet.

Ja sitäpaitsi kun ollaan niitä ihan oikeita "akateemisia" (huom, sairaanhoitaja ei ole akateeminen tutkinto, mutta on toki AMMATTIkorkeakoulututkinto), niin valinta on itse asiassa aika helppo tehdä akateemisten pätkätöiden lomassa.

Eli siis tunnen hyvin monta ihmistä, jotka ovat viettäneet koti-isänä vuoden tai vuosia tai vain muutaman kuukauden äidin kanssa epäsäännöllisesti vaihdellen.

Vähän oudolta tuntuu tuo tuollainen kommentointi. Oletteko kenties Pohjanmaalta?

Vierailija
5/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä naurajat ja ihmetelijät. Meillä mies oli vajaan vuoden koti-isänä, koska minulla oli isommat tulot kuin hänellä. Hyvin homma sujui, ei minulla ja lapsella ollut valittamista. Mies soitteli kyllä mulle töihin ja kysyi koska tulen kotiin. Sitten kun tulin kotiin, painui hän melkein aina omiin hommiinsa tai asioille.

Vierailija
6/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä olla koettu.

Ainoastaan anoppi meni ihan hiljaiseksi (muuten puhua pälpättää taukoamatta), kun hälle kerrottiin eikä koskaan kysynyt asiasta mitään.

Sen sijaan kuultiin moneen kertaan, miten UPEAA se on. Sekin hivenen ihmettytti. Miksi se, että mieheni oli hoitovapaalla oli UPEAA? Miksi silloin kun mä olin hoitovapaalla ei ollut mitenkään upeaa? No ymmärretäänhän me tämä, että on kuitenkin vieläkin epätavallisempaa (vaikkakin yllättävän yleistä esim. miehen työpaikalla, silloinkin tais olla pari hoitovapaalla ja onkohan nytkin pari osittaisella hoitovapaalla vaikka niitä on ryhmässä jotain 10-20 ihmisen väliltä), joten kommentteja voi tulla suuntaan ja toiseen. Mieheni kirjoitti just tänään taas jatkosopimuksen osittaiselle hoitovapaalle.

PS. tutkimuksen mukaan ne perheet, joissa isä on välillä kotona, pysyvät helpommin yhdessä

Vierailija
7/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö?

1. Ystäväpiirissäni ei heitellä typerää homoläppää

2. Koti-isyys on yleistä, koska ihmiset ovat avarakatseisia ja koulutettuja - ja näillä on suuri syy-yhteys

3. Akateemiset työt ovat pätkätöitä, kotonaolojaksoja on paljon

En jaksa olla pahoillani jos tämä ärsyttää, faktat ovat faktoja.

Vierailija
8/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä takana on kateus, harva mies "voi" jäädä kotia lasten kanssa ihan rahallisesta syystä. Ja vielä nykypäivänä ajatellaan koti on naisen "työpaikka".

Me hoidettiin lasta kotona 2,5vuooteen saakka vuorotellen, toinen töissä toinen kotona. Sillä tavalla isä oli enemmän lapsen kanssa kun ei muuten olis ehkä niin paljoon ollu. Nykyään heillä on kiva pieni tiivis suhde keskenään.

Vierailija
9/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isä jää kotiin ja todella upeeta, että 5 on akateeminen :)

Vierailija
10/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehet jää hoitamaan lasta. Nämä naiset on kyllä olleet matalasti koulutettuja ja matalapalkkaisia/työttömiä, joten ilmeisesti heitä pelottaa, että miehensä jäisivät kotiin ja mammat joutuisivat töihin ;)

Vierailija
11/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini jäi kotiin hoitamaan lapsia, kun vaimo palasi töihin äitiysloman jälkeen. Minusta olisi tosi mukavaa, jos oma mieskin hoitasi lasta kotona vaikka vuoden, mutta eipä taida tapahtua. Ei kyllä sinällään pidä moista homojen hommana, mutta taitaa tykätä työstään vähän liikaa eikä osaisi olla kotona.

Vierailija
12/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voi olla monta syytä. Yksi niistä on kateus. Kovinkaan monella miehellä ei ole "munaa" jäädä koti-isäksi. Ei ole siis voinut edes harkita, koska söis miestä ja tilaisuus on jo mennyt ohi. Sitten kun joku kaveri tekee sen ihan pokkana ja on ehkä vielä ylpeä siitä, tulee kateuden pistos.

Siis tuohan on vieläpä järkevä ratkaisu jos sinä tienaat enemmän. Jos asia on toisin päin, niin ihmettelisin minäkin.

Mietin tuota oman perheeni kannalta, jos veljeni tekisi noin, isäni varmaan nauraisi päin naamaa tai vaihtoehtoisesti ei sanoisi mitään ja häpeäisi poikaansa hiljaa itsekseen. Jos taas mieheni tekisi noin, hänen perheensä olisi ylpeä siitä että mies haluaa olla hyvä isä ja olla mukana kasvatuksessa. Perheissämme on se ero, että minun on perinteinen, vanhoja arvoja kunnioittava, hieman rasistinen, taloudellisesti menestynyt jne. Mieheni perhe taas erilaisuutta arvostava ja muutenkin pehmeitä arvoja kannattava. Rahalla ei ole väliä (harvemmalla sitä edes on) vaan ihmisten välisellä vuorovaikutuksella.

Te olette siis toimineet useampien läheisten arvojen vastaisesti ja he jostain syytä katsovat että heillä on oikeus tuoda se esille, koska ovat luonnollisesti oikeassa. Teillä on erilaiset arvot ja teidän kuuluu elää niiden mukaan. Ei tässä asiassa ole oikeaa ja väärää.

Vierailija
13/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkina kauniina, lokoisina päivinä. :) "Ai, ai, sä oot töissä vai? Onko tylsää? Paska päivä? Ei mulla mitään sen kummempaa asiaa, nukuttiin tossa lapsen kanssa yhdeksään ja nyt ollaan syömässä jätskiä rannalla. Kohta lähetään kotiin päikkäreille, aattelin kattoo jonkun leffan. hyvää työpäivää!"

Vierailija
14/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lähipiirimme koostuu korkeasti koulutetuista akateemisista sekä kulttuurialan ihmisistä, ja ei meillä tuollaista ihmeteltäisi. Oman ikäluokkamme ihmisistä tuttavapiirissä kaikki isät ovat käyttäneet vähintäänkin isäkuukauden ja hyvin suuri osa ollut jonkin aikaa hoitovapaalla. Eli tuollaista ratkaisua ei ihmeteltäisi, homoläppää ei muutenkaan heitellä eikä toisten ratkaisuille naureta. Ei koulutuksella tietenkään pidä ylpeillä, mutta tässä hommassa se tuntuu valitettavasti vaikuttavan.

Vierailija
15/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sivulauseessa: sairaanhoitajat eivät ole akateemisia... plaa plaa. Kuka väitti että ovat? korkeakoulun käyneitä toki ovat, mikä pitäisi akateemisten kyllä tietää.

Vierailija
16/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan on vieläpä järkevä ratkaisu jos sinä tienaat enemmän. Jos asia on toisin päin, niin ihmettelisin minäkin.

Mutta laskettiin, että pärjätään silti mainiosti. Ja jos vähän jouduttaisiinkin kiristämään vyötä, niin meille on tärkeää, että myös isä saa olla lapsen kanssa ja lapsi isän kanssa kunnolla.

ap

Vierailija
17/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut suhtautuivat mieheeni kuin se olisi suurin sankari ikinä. Tuli vähän outo fiilis kummastakin - aika loukkaavaa anopilta olettaa että hänen poikansa on niin tyhmä ettei osaa omia lapsiaan hoitaa, ja muiden suhtautumisessa erikoista että se mikä minun tekemänäni on ihan normaalia, olikin yhtäkkiä sankarillista miehen tekemänä.

Vierailija
18/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuoden kotona lapsemme kanssa ja sain vain positiivista palautetta. Nyt tuosta on jo hieman aikaa, mutta muistelen vuotta edelleen yhtenä elämäni parhaimmista.

Vain tyhmä isä jättää mahdollisuuden käyttämättä. Menetin muutaman kymppitonnin rahaa, mutta sain aika paljon enemmän. Ei pitäisi olla vaikea yhtälö kenellekään. Yllättävän harvinaista tuntuyu olevan.

Vierailija
19/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoiti tyttöä kotona 4 kuukautta (touko-elokuu) ennen kuin tyttö aloitti tarhan syyskuussa (1v3kk) ikäisenä ja tykkäsi olla kotona tytön kanssa todella paljon. Liekö kesällä ollut osuutta asiaan.

Ei kyllä kukaan haukkunut, ainakaan ääneen, mutta kyllähän sitä joku ihmetteli, kun kerroin isän hoitavan tyttöä kotona.

Mielestäni on hienoa, että miehetkin hoitavat lapsiaan.

Kateellisia ovat ne haukkujat!

Vierailija
20/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tienaan vähemmän kuin mun mies. Mut kun vaihdettiin kesken vuoden sitä, että kumpi on kotona, niin kiitos progresiivisen verotuksen, niin ei ollut mitään taloudellista merkitystä, että kumpi on kotona.

Kannattaa ihan istua alas ja laskea. Luultavasti alkuperäinenkin saattaa jopa ihan hyötyä tästä valinnasta taloudellisesti, jos olette kesästä kesään tuon miehen hoitovapaan laskeneet.

Nää on tarkkoja laskentajuttuja, johtuen siitä, että verotus taas katsotaan kalenterivuosittain. Luultavasti siis alkuperäisen perheellekin tulisi paljon enemmän takkiin, jos mies olis koko kalenterivuoden pois töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän