Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin tarvitaan vauvavakuutusta?

Vierailija
16.07.2009 |

Meillä on kolme lasta ja kenelläkään ei ole ollut mitään vakuutusta. Kun joku on sairastunut, olemme käyttäneet paikallista terveyskeskusta, mistä tarvittaessa on ohjattu yksityiselle erikoislääkärille tai sairaalaan. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa missään tilanteessa. Aina olemme saaneet nopeaa, asianmukaista hoitoa.

Tuttavaperhe odottaa esikoistaan ja meuhkaa vauvavakuutuksesta ja siitä, että miten hieno se on jne. En ymmärrä, mihin sitä tarvitaan. Enkä kehtaa kysyä. Paitsi täältä.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuksia otetaan siltä varalta, että kaikki ei menekään niin kuin suunnittelee. Ei siltä varalta, että niistä hyötymään pääsisi.

Keskivertoihminen ei hyödy vakuutuksista - muutenhan vakuutuslaitokset olisivat kannattamattomia, mutta sitte se, jolla on huono tuuri toisaalta hyötyy luultavasti vakuutuksesta paljonkin.

Tässä joitain syitä, miksi meillä on vakuutus:

* voi tulla joitain sairauksia, joiden kustannukset ovat suuretkin, vaikka yhteiskunnassa on ne katot, niin yhden vuoden kattomaksulla maksaa moneksi vuodeksi ne vakuutukset, ainakin 6 vuodeksi helposti

* saa käyttää lastaan erikoislääkäreillä eikä tarvitse tyytyä yleislääkärin lausuntoihin

* saa valita ajankohdan milloin lapsen käyttää lääkärissä, ei tarvitse viikonloppuisinkaan jonottaa tuntitolkulla kipeän lapsen kanssa vastaanottoa

* ei tarvitse ruuhkauttaa kunnallista palvelua esim. oman työnantajan tarkkojen ohjeiden takia (esim. meillä pitää olla ekasta sairaspäivästä työnantajalle lappu, mutta kuinka moni muuten veisi lapsen nuhakuumeen tai vatsataudin takia ekana päivänä lääkäriin tai ylipäätään minnekään?)

* voi rasittaa omaa työnantajaansa paljon vähemmän, kun käyttää lapset esim. korvien jälkitarkastuksessa virka-ajan ulkopuolella

* kaikki lääkkeet eivät kerrytä sitä lääkekattoa ja siten eivät siihen kuulu, lääkekulut voivat hyvinkin olla siis vuodessa enemmänkin kuin sen noin 600 euroa

* kaikissa kunnissa ei ole mahdollisuutta saada esim. syöpään kaikista uusimpia ja parhaimpia hoitomenetelmiä, riippuu pks esim. asuinkunnasta, että missä kunnassa asuu, että minkälainen on hoito

Niin ja mainittakoon, että meillä on koko perheellä vakuutukset. Ainoastaan mies on niin terve, että hänen vakuutuksensa ei taida tulla kannattavaksi (ja hyvä niin!). Itse kun otin vakuutuksen, niin puoli vuotta sen jälkeen minulle tuli hyvänlaatuinen kasvain ja vaikka se hoidettiin täysin kunnallisella puolella, niin siitä huolimatta yksistään sen kustannukset maksoivat parin kolmen vuoden vakuutukseni. Sitten kun minulla on ollut astmaoireita pitkään, niin vakuutus korvasi ne kalliit lääkkeet pitkään.

PS. Monessa perheessä maksetaan monta sataa auton vakuutuksista ja usein vielä kahden. Meillä on periaatteena, että ihmiset vakuutetaan yhtä hyvin kuin autot ja sillä rahalla mitä kaksi autoa vakuuttaa saa tosiaan neljälle sairaskuluvakuutukset.

Vierailija
42/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä molemmat vanhemmat ovat allergisia atoopikkoja, joten ajattelimme että ehkä lapsikin sitten... ja kolmikuisena löytyi maitoallergia, yksityisellä tutkittiin. ja iho vaatii päivittäistä rasvausta, vakuutus korvaa myös näitä rasvoja. ja lisää lääkärikäyntejä on taatusti edessä...

jos muuten soittaa terveysskeskukseen perjantai-iltapäivällä eikä lapsella ole hengenhätä, neuvotaan ehkä antamaan kipulääkettä,seuraamaan tilannetta ja tarvittaessa soittamaan maanantaiaamuuna uudelleen, niin ehkä saa ajan sairaanhoitajalle jos terveydenhoitaja kokee sen puhelun perusteella tarpeelliseksi. toinen vaihtoehto on soittaa yksityiselle, josta kysytään ehddittekö vartissa vai meneeekö puoli tuntia ja pääsee lastenlääkärille.

ainakin näin ensimmäisen lapsen kohdalla saan mielenrauhaa siitä, että ammattilainen on tutkinut lapseni eikä tarvitse odottaa sydän syrjällään esim viikonlopun yli. ja niihin allergiatesteihinkin pääsee nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos vanhemmilla on todettu hypokondriaa ja siitä on paljon iloa kun se työllistää mukavasti lääkärilläkäyntien muodossa vanhempaa, joka ei käy töissä.

Vierailija
44/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä oli hyötyä siitä, pääsi heti yksityiselle lastenlääkärille, ei tarvinnut soitella aamusella terv.keskukseen ja ihmetellä saako aikaa ollenkaan (sekin täällä ihan mahdollista). Lääkkeet korvattiin myös.

Tällä hetkellä vakuutuksesta ei (onneksi..) ole ollut suurta käyttöä, mutta kaiken varalta pidetään kyllä.

Kuopukselle ei sitten otettu..ja olisi pitänyt. Syntyi sairaana ja keskosena. Vaikka lapsesta ei onneksi täällä tarvitse maksaa kuin viikon sairaalahoidosta, niitä kuluja kuitenkin kertyi. Ja kertyy yhä, lapsi nyt 2,5v.

Polikäyntejä, labrakäyntejä paljon. Sairaalajaksoja ollut. Lääkkeitä säännöllisesti, nekin maksavat..

Esim. maaliskuussa tuli polikäyntejä extrasairastelujen kanssa 8! 25,60e per kerta. Ei se ihan ilmaista ole kuitenkaan, etenkin kun itse olen hoitovapaalla (on ollut pakko olla..).

Sairaala/polimaksujen maksukatto vuodessa on 590e. Lääkekuluilla oma kattonsa..

Meillä se vakuutus esim. olisi jo ollut kannattava moneen otteeseen..

Vierailija
45/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vauvalla ollut edes mitään hirveän suurta ongelmaa ja julkinen on toiminut erinomaisesti. Eli homma periaatteessa sujunut hyvin. Silti olen maksanut poliklinikka ja sairaalamaksuja alle puolessa vuodessa useita satasia sekä päälle vielä lääkkeet.

Toivottavasti vauvavakuutus on mahdollisimman monelle turha ja toivon, että mekin vielä jäämme siinä "tappiolle" eli lapsi pysyy terveenä.

Vierailija
46/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan tarvinnut kotivakuutusta, mutta maksan sitä silti. Tapaturmavakuutusta olen valitettavasti tarvinnut, kun loukkaannuin vakavasti lasketteluonnettomuudessa. Autovakuutustakaan ei ole koskaan tarvittu, mutta onpahan kaskoa paremmat vakuutukset.

Siksi meillä on vauvavakuutuskin. Jos jotain tapahtuu. Meilläpäin ei vauvat pääse etusijalla päivystykseen, vaan jokainen jonottaa sen kolme tuntia. Ei kiitos. Menen yksityiselle ja kuittaan rahat vakuutuksesta. Onneksi ei ole tarvittu vakuutusta kuin yhden korvatulehduksen verran.

Vierailija
47/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palo- tai autovakuutuksiin. Tässähän on kyse siitä, että jos samat palvelut saa ilmaiseksi, niin miksi maksaa turhasta vakutusyhtiöille. Vauva- ja lapsivakuutukset hyödyttävät eniten vakuutusyhtiöitä. Siksi ne ovat olemassa. Ja nykyään vanhemmilla on varaa maksaa lisävakuutuksia, joilla ennenkaikkea haetaan itselle näennäistä henkistä tukea tyyliin "olen varmasti tehnyt kaikkeni lapseni puolesta".

Et lukenut tuota jossa lääkkeisiin meni 3500 jne?

Kela maksaa loput, joka toimituskerrasta maksat vain 1,5 euroa. Joten kennellekään ei kerry 3500 euron lääkeluluja.

Vierailija
48/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa loput, joka toimituskerrasta maksat vain 1,5 euroa. Joten kennellekään ei kerry 3500 euron lääkeluluja.

Jos lääke ei ole Kela-korvattava, niin itse maksat joka sentin. Etenkin kalliit ja harvinaiset lääkkeet ovat usein ei-korvattavia, jolloin vakuutuksesta on todella hyötyä.

Vierailija
49/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallimmpia tutkimuksia, enemmän tutkimuksia, helpommin lääkkeitä yms., jos potilaalla on vakuutus. Monestihan lääkäri kysyy yksityisellä, että onko vakuutusta. Lääkärin kukkoroa ne eivät hirmusti kasvata, kun heillä on vakitaksat, mitkä lääkäriasemat maksavat. Mutta lääkäriasemilla menee hyvin. Ja sitä myötä vakuutusmaksut kasvavat koko ajan. Kohta ollaan Jenkkimallissa, että varakkaat saa hoidon ja köyhät kärsivät.

Yksityisen lääkäriaseman hoitaja

Vierailija
50/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämänsä ensimmäiset viikot vastasyntyneiden teholla ( syntyi täysiaikaisena ), ja siinähän tuo vakuttuksen ensimmäinen vuosi tuli kuitattua.

Eka vuoden jälkeen on päästy pikkaisen plussan puolelle. Krooninen sairaus pitää huolen siitä, että lääkärikäyntejä ja sairaalajaksoja on säännöllisesti. Ei kuitenkaan niin paljon, että maksukatto ylittyisi.

Nuoremmalle vakuutus on ollut täysin turha. Omia ei olla saatu takaisin.

Vierailija
51/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 euroa per lääke. Ainakin Kelan täysin korvaamilla. Kaikkien sairauksien lääkkeet eivät kuitenkaan ole täysimääräisesti korvattavia. Joten kuluja kertyy varmasti enemmän kuin 1,5 euroa apteekkikäynniltä.

Vierailija
52/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääke ei ole Kela-korvattava, niin itse maksat joka sentin. Etenkin kalliit ja harvinaiset lääkkeet ovat usein ei-korvattavia, jolloin vakuutuksesta on todella hyötyä.

Lääke on täysin yhtä hyvä kuin kallimpikin, mutta apteekin viitehintasysteemin takia kalliimmasta ei saa Kela-korvausta. Halvemmasta siis saa. Ja enpä nyt äkkiseltään keksi mitään niin harvinaista lääkettä, joka siis tulisi harvinaisen taudin hoitoon, jolloin siitä yleensä saa jo automaattisesti ylemmän korvausryhmän 72 tai 100%. Ja perusvoiteetkin saa Kelan korvattavaksi, kunhan reseptissä merkintä 'pitkäaikaisen ihotaudin hoitoon'.

Kerro minulle ihan mielenkiinnosta, mikä on niin kallis ja harvinainen lääke, ettei sitä Kela korvaa tai sitten se on sairaalassa annosteltava, jolloin maksu menee sairaalan piikkiin. Alkoi oikeasti kiinnostamaan.

Vierailija
53/59 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 euroa per lääke. Ainakin Kelan täysin korvaamilla. Kaikkien sairauksien lääkkeet eivät kuitenkaan ole täysimääräisesti korvattavia. Joten kuluja kertyy varmasti enemmän kuin 1,5 euroa apteekkikäynniltä.

Ovat sen verran kalliita, että tuo 660 euroa tulee yleensä täyteen kesäkuun tienoilla. Apteekista saa Kelan ohjeen mukaan kerralla matkaan 3 kk lääkkeet ja jokaisesta yksittäisestä lääkkeestä maksan tuon 1,5 euroa. Mutta minulla on käytössä myös tarvittaessä otettavia lääkkeitä, kuten migreenilääkkeet, ja niistä Kela ei voi tietää paljonko minulla 3 kk menee (enkä itsekään). Saan siis näitä lääkkeitä vaikka 10 pakkausta ja hinta on 1,5 euroa. Eli, kun minulla on kaksi säännöllisesti käytettävää lääkettä ja tuo migreenilääke, menee apteekkireissulla 4,5 euroa. Ilmeisesti korkeamman korvattavuusryhmän lääkkeistä menee isompi toimitusmaksu.

Vierailija
54/59 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke on täysin yhtä hyvä kuin kallimpikin, mutta apteekin viitehintasysteemin takia kalliimmasta ei saa Kela-korvausta. Halvemmasta siis saa. Ja enpä nyt äkkiseltään keksi mitään niin harvinaista lääkettä, joka siis tulisi harvinaisen taudin hoitoon, jolloin siitä yleensä saa jo automaattisesti ylemmän korvausryhmän 72 tai 100%. Ja perusvoiteetkin saa Kelan korvattavaksi, kunhan reseptissä merkintä 'pitkäaikaisen ihotaudin hoitoon'.

Kerro minulle ihan mielenkiinnosta, mikä on niin kallis ja harvinainen lääke, ettei sitä Kela korvaa tai sitten se on sairaalassa annosteltava, jolloin maksu menee sairaalan piikkiin. Alkoi oikeasti kiinnostamaan.

Halvempaa ei siis välttämättä saa. Esim. monet erityisluvalla toimitettavat lääkkeet ovat sellaisia, joita Kela ei korvaa.

Vierailija
55/59 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempaa ei siis välttämättä saa. Esim. monet erityisluvalla toimitettavat lääkkeet ovat sellaisia, joita Kela ei korvaa.

Lääke ei ole viitehintaputkessa, jos geneeristä lääkettä ei ole saatavilla, eli lääke ei ole vielä patenttioikeuksien vuoksi vapautunut vapaille markkinoille.

Entä mitä ovat nuo erityisluvalla toimitettavat lääkkeet, sanotko nimiä. Ainakin aikanaan allergian siedätyshoitoon tarkoitetut, mutta mitä muita.

Vierailija
56/59 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten esikoinen alkoi saamaan korvatulehduksia. Vuoden aikana niitä ehti tulla kymmenen ennen kuin päästiin putkitusjonoon. Aika luvattiin vasta monen kuukauden päähän vaikka lapsella oli vuoden ajan ollut jatkuvasti korvatulehdus päällä =o

Päätettiin sitten mennä yksityiselle korvien putkitukseen ja (suurentuneen, tulehtuneen) kitarisan poistoon. Maksettiin siitä lystistä 1500 € ja kyllä harmitti ettei oltu hoksattu vakuutusta ottaa.

Naiivisti oltiin ajateltu että julkinen terveydenhuolto toimii, maksetaanhan siitä niin kovasti verojakin :/

Vierailija
57/59 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheelle isojakin lääkekuluja.

Lääkekulukatto on henkilökohtainen, ei perhekohtainen. Tänä vuonna se 672,70 ja sen joutuu jokainen kalliita lääkkeitä käyttävä perheenjäsen maksamaan. Lisäksi ei-kelakorvattavat lääkkeet joutuu maksamaan kokonaan itse vaikka lääkekulukatto olisi jo täynnä.

Itse en edes viitsi laskea paljonko omat lääkkeeni maksavat. Lääkekulukatto tulee joka vuosi täyteen tammikuussa kun haen vuoden ensimmäisen lääkesatsin. Halvempaa (tai mitään muutakaan) rinnakkaislääkettä ei ole, tuskin koskaan tuleekaan. Loppuvuoden lääkkeet maksaa 1,50 € aina hakukertaa kohden.

Joudun kuitenki käyttämään sellaisiakin lääkkeitä jotka eivät ole kelakorvattavia ja niistä maksan useita kymmeniä euroja kuukaudessa.

Lääkkeiden lisäksi lääkärillä ja sairaalassa käymiset maksaa useampia satasia vuodessa.

Suomen 'ilmainen' terveydenhoito on käsittämätöntä propagandaa.

Vierailija
58/59 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

beetainterferonien korvausta varten pitää muutaman vuoden välein hakea hyväksyntä Kelan lääkäriltä. Jos Kelan lääkäri on sitä mieltä ettei lääkityksestä ole hyötyä niin korvausta ei tule vaikka potilasta hoitava erikoislääkäri pitäisi lääkitystä tarpeellisena.

Ko. lääkkeet on niin kalliita ettei kukaan niitä omasta pussista pysty maksamaan. Esim. Avonex (beetainterferoni 1a) maksaa n. 1000 €/4 vk.

Vierailija
59/59 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lapsilla vakuutukset (autoissa sitten vain pakolliset liikennevakuutukset, ovat kuitenkin vain autoja..). Vaakuutuksia ei taida olla kertaakaan tarvittu kun lapset eivät juuri ole sairastelleet. En silti koe että turhasta maksaisimme. Paras olla kaiken varalta!!

Meidän alueella ei terveyskeskuksessa ole ollenkaan lääkäriä. Joskus aina hetken joku vastavalmistunut ulkomaalainen keikkalääkäri... Sinällää ei lääkärin kotimaalla ole merkitystä, mutta kai sitä nyt suomea pitäisi osata puhua..!!! Yleensä saa aikoja vain sairaanhoitajalle..

Että näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi