Lapsella kaveri kylässä ja mun piti avata kaikki ikkunat ja ovet. Haisi niin pesuaineelle!
Oltiin tuossa olkkarissa koko porukka ja haistoin heti siitä pyykinpesuaineen.
Olen herkkä noille, me ei itsekä käytetä kuin hajusteettomia, myöskään huuhteluaineissa.
Mulla alko menee nenä tukkoon ja silmiä kutisemaan. Menin ensin ulos ja helpotti hieman.
Huomaatteko itse olleenkaan (jotka noita hajullisia käyttää), että kuinka voimakkaasti ne haisee? Ei tuoksu, vaan haisee!
Kommentit (96)
Kummallekaan ei mitkään hajut aiheuta astmakohtausta. Lääkkeitä he tietysti joutuvat käyttämään, mitä joku täällä ei näyttänyt tajuavan. Astmaatikot tarvitsevat lääkkeensä, oli ympärillä hajuja tai ei.
Äidilläni on kyllä hajusteallergia, mutta se on eri asia. Hän ei voi itse käyttää hajustettuja tuotteita, koska saa niistä ihottumaa. Sen sijaan nenä sietää hajusteita ja tuoksuja astmasta ja hajusteallergiasta huolimatta.
Mä luulen, että ne on nämä ns. hajusteyliherkät, jotka enemmänkin reagoivat hajusteisiin, toisin kuin oikeasti sairaat.
törmännyt niin voimakkaasti pesuaineelle haiseville ihmisille, että siitä olisin haloon nostanut. Hajuaistini on herkkä. Enkä vähättele astmakohtauksen saavia suinkaan. Mietin vain, että kuinka he pärjäävät tässä hajujen maailmassa. On parfyymeitä, valkosipulia, hikeä, ulosteen hajua, vritsan hajua, tupakin hajua yms. Jos siis vaikka linja-autoon astuu. saattaapa joku vielä haista ehdalle lehmänpaskallekin.
Nuorena en tajunnut mitä sain aikaan astmaatikoissa, käytin rohkeasti parfyymeja ja voimakkaalle tuoksuvia pesuaineita.
Nyt elämää nähneenä ja astmaan sairastuneena kärsin hajupilvistä jotka saa aikaan hengenahdistusta. Koulujen juhlat, konsertit yms. ovat joskus sellaisia että paikkaa on vaihdettava samoin bussit.
Käden ulottuvilla on oltava avaava astmalääke.
Ne jotka tässä ketjussa suhtautuvat piittamattomasti ja itsekkäästi niin kerron että teidänkin asenne muuttuu jos oma perheenjäsenenne tai itse sairastutte esim. astmaan.
On totta että hajuaisti on monilta turtunut vahvojen aineiden vuoksi eivätkä itse huomaa mitään kummallista olevankaan. Koskee hometta siinä missä kuin parfyymin tuoksua. Pitkin iltaa tuoksua voidaan lisätä kun kuvitellaan että tuoksu on häipynyt.
hajuallergikkoja yhtään. En vain ymmärrä, että onko tämä pesuaine nyt kaikista pahin ärsytyksen aiheuttaja? kun tuolla kaduilla ja ihmisten joukossa kulkee, niin pahimpana tulee mieleen tupakki, liikenteen hajut, rasvaisen ruuan käry vaikkapa ravintoloista, parfyymit jne. Ei kyllä koskaan ole pesuaine nenääni pistänyt.
hajuallergikkoja yhtään. En vain ymmärrä, että onko tämä pesuaine nyt kaikista pahin ärsytyksen aiheuttaja? kun tuolla kaduilla ja ihmisten joukossa kulkee, niin pahimpana tulee mieleen tupakki, liikenteen hajut, rasvaisen ruuan käry vaikkapa ravintoloista, parfyymit jne. Ei kyllä koskaan ole pesuaine nenääni pistänyt.
Siksipä se haju onkin aika kamala, kun sen kerran sattuu bongaamaan jostakin. Sellainen todella voimakas, josta tunnistaa, että tämä voisi olla hyvä tuoksu, mutta nyt menee pahasti yli. Niikuin olisi koko ajan nenän alla pesuainepurnukka auki ja sitä olisi pakko impata.
Juu nou?
Siis numero 51 tajuaa asian. Itse en vain sitten ole koskaan moiseen lähipiirissäni törmännyt, muihin hajuihin kulläkin. Alan jo neuroottisesti pohtia omaakin pyykinpesuani, etten vain aiheuta kohtausta kellekään. Annostelen tosin Omo black velvettiäni vain kolmanneksen suositellusta ja käytän joko etikkaa tai hajusteetonta huuhteluainetta. Tiedä vaikka siinäkin olis liikaa :-( koskahan mun lapseni hylätään Omon hajun takia?
Voimakkaat kasvit ja jotkut hajusteet, ei kaikki.
Oireina tulee kirvelyä nenään ja poskionteloihin tulee inhottava paineentunne, nenä saattaa mennä tukkoon ja/ tai alkaa vuotaa.
Tupakka tai liikenteenhajut eivät tällaisia oireita aiheuta. Nämäkin ovat pahoja hajuja, sitä en kiellä, mutta en sentään saa niistä fyysisiä oireita.
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku haluaa haista pesuaineelta. Jos kaipaatte tuoksua niin miksi ette käytä muita hajusteita?
Meillä kävi kaveri kylässä ja jätti "kivan" muiston itsestään. Sohva haisi pistävälle ällölle pesuaineelle ainakin viikon, sama haju oli myös tarttunut kaverin takista omaan takkiini kun olivat naulakossa vierekkäin :(
Siis numero 51 tajuaa asian. Itse en vain sitten ole koskaan moiseen lähipiirissäni törmännyt, muihin hajuihin kulläkin. Alan jo neuroottisesti pohtia omaakin pyykinpesuani, etten vain aiheuta kohtausta kellekään. Annostelen tosin Omo black velvettiäni vain kolmanneksen suositellusta ja käytän joko etikkaa tai hajusteetonta huuhteluainetta. Tiedä vaikka siinäkin olis liikaa :-( koskahan mun lapseni hylätään Omon hajun takia?
Ei niitä hylätä Omon takia. :-D Ihana oot.
Ja toi oli kans oikeasti hauska mielikuva toi lenkkeilijä, joka nuuskutteli lapsen kaverin talon ohi mennessään sitä hajua. Hauskoja olette.
Mutta se haju ei ole niiiiiiiiin hauska. Oikeasti.
nyt mä tajuan, mitä ne karvakasojaan ulkoiluttavat ja kakkiäjiä portinpieleemmä jättävät ulkoilijat oikein nuuhkivat kuonot ja nenät pitkällä. Meidän Omon hajuista kämppäämme tietty :-) Pitää ajoittaa pyykinpesu yöaikaan.
Te ette voi verrata luonnontuottamia hajuja keinotekoisiin. Esim. lehmänlantaa, hikeä.
Itse en voi käyttää voimakkaita tuoksuja, alkaa henkeä ahistamaan. Luuletteko tosiaan, että itse saan jotenkin aikaan nämä fyysiset jutut?
Ei jokaisen sairautta voi millään ottaa huomioon tässä maailmassa.
Mutta, liika on aina liikaa, niin hajuveden,pesuaineen kuin paskan/hienkin hajussa.
Parasta puhdasta pyykkiä on se kun se MIEDOSTI tuoksuu pesu-/huuhteluaineelle. Ei sen tarvitse löyhkätä sille.
Ihan ilman mitään allergioita/astmojakin liiallinenn minkätahansa haju ottaa päähän.
Kokeilkaapa pyykkiaineen kanssa lutraajat laittaa vähän vähemmän sitä ainetta, pyykki tuoksuu silti, mutta ei aiheuta muissa ihmisissä oksennusrefleksiä.
Itse tykkään käyttää hajuvettä, sitä laitan sen verran että itse sen saatan joskus haistaa, sekin on jo silloin melkein liikaa.
Myös tykkään että pyykki tuoksahtaa hajusteille, mutta en halua että se löyhkää...että vähän vähemmän kaikkea on parempi!
mullakin on astma, eikä ikinä pesuaineet kyllä mitään ongelmia ole aiheuttaneet. Miten joku ei voi tykätä pesuaineen tuoksusta?? Se kuitenkin tuoksuu PUHTAALLE, mieti jos se lapsi olisi haissut hielle! Sitten vasta olisit saanut tuuletella.
Voimakkaat kasvit ja jotkut hajusteet, ei kaikki. Oireina tulee kirvelyä nenään ja poskionteloihin tulee inhottava paineentunne, nenä saattaa mennä tukkoon ja/ tai alkaa vuotaa. Tupakka tai liikenteenhajut eivät tällaisia oireita aiheuta. Nämäkin ovat pahoja hajuja, sitä en kiellä, mutta en sentään saa niistä fyysisiä oireita. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku haluaa haista pesuaineelta. Jos kaipaatte tuoksua niin miksi ette käytä muita hajusteita? Meillä kävi kaveri kylässä ja jätti "kivan" muiston itsestään. Sohva haisi pistävälle ällölle pesuaineelle ainakin viikon, sama haju oli myös tarttunut kaverin takista omaan takkiini kun olivat naulakossa vierekkäin :(
Mun kaveri pesee jollakin en tiedä millä, mutta voimakkaan tuoksuisella aineella vaatteensa. Kyllä mä sen haistan kun on meillä kylässä, mutta ei se nyt mihinkään sohviin tai vaatteisiin tartu niin että viikon verran meidän koti haisisi pesuaineelle.
Ne ovat kuitenkin luonnollisia hajuja, vaikkeivät tietenkään miellyttäviä. Keinotekoiset hajusteet saavat nenän vuotamaan ja silmät kutiamaan. Kun lapseni ovat tädillään yökylässä, pitää heti laittaa yövaatteet, pussilakanat ja tyynyliinat pesuun (heillä on omat peitot ja tyynyt mukana), koska haisevat niin pesuaineelle. Itse kiskon Ventolineä siellä ollessani, vaikken muuten juuri käytä avaavaa astmalääkettä.
Jos jonkun mielestä puhdas, tuoksuttomalla pesuaineella pesty pyykki haisee joltain muulta kuin puhtaalta, niin pesukone on likainen ja kaipaa puhdistusta.
Joutuvathan tupakoijatkin nykyään ottamaan huomioon kanssaihmiset, eikä tupakoida saa missä tahansa. Miksi hajustettuja pesuaineita saisi surutta lotrata välittämättä siitä, että nekin ovat haitaksi terveydelle (myös niiden, jotka niitä itse käyttävät, koska liika kemikaalialtistus altistaa esim. syövälle, allergioista ja astmasta puhumattakaan)?
En ymmärrä, mutta onneks mun ei tarttekaan.
Itselle käynyt niin, että olen pessyt kirpparilta ostetun, pesuaineelle löyhkänneen vaatteen oman pyykin seassa sillä seurauksella, että koko muukin pyykki haisi sitten saamalle vielä useammankin käyttö- ja pesukerran jälkeen.
Mitä taas noihin ei-reagoiviin astmaatikkohin tulee, tunnen myös niitä, jotka saavat pahan kohtauksen pienistä hajualtistuksista. Eiväthän kaikki migreenistäkään kärsivät regoi samoihin hajuihin, vaan toinen kestää vaikkapa jotain tiettyä hajuvetta ilman ongelmia, toisen saadessa siitä aivan hirveän kohtauksen.
Miksi ei voi ymmärtää sitä, etteivät kaikki ole samanlaisia kuit itse, ja olisi paljon huomaavaisempaa ja fiksumpaa rajoittaa hajusteiden käyttöä, kuin vaatia muita kärsimään vain siksi, että itse sattuu oleman hajuaistiton.
En ymmärrä, mutta onneks mun ei tarttekaan.
yksinkertainen ja empatiakyvytön ihminen.
Tuskin kukaan laittaa hajusteellista dödöäkään kuin sitten vasta kun jo hiki haisee!
jos dödöä laittaa siinä vaiheessa kun se hiki jo haisee niin sitten vasta se lopputulos on kammottava... Kyllä joku hienhaju on miljoona kertaa kamalampaa kuin joku dödön tai pesuaineen haju!
Eli itsekkyys ja toisten huomioonottamattomuus ovat sinusta hyveitä? Mitä väliä, jos astmaatikko kuolee pahan kohtauksen saatuaa sinun yksinkertaisuutesi vuoksi? Kaikkien astma kun EI siedä näitä hajusaasteita.
Omapahan on häpeäsi...