Miten sanoa alaiselle, että haluan hänen pukeutuvan asiallisemmin
Miten sanon rikkomatta lakia tai hyviä tapoja, että alaiseni pukeutuminen ei mielestäni ole asiallista? Eilenkin asuna oli alusvaatteet paljastavat shortsit. Yksi päivä pitsirintaliivit loistivat selkeästi liian pienen paidan alta ja kaula-aukosta. Selkä ja vatsa paljaana usein.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:32"] "Hei kuule, yksi juttu. Haluaisin, että pukeutuisit täällä työpaikalla asiallisemmin. Vapaa-aikana saavat alusvaatteet näkyä, mutta täällä töissä me pukeudumme peittävämmin. Käsivarret ja sääret saavat olla paljaina, mutta selän ja vatsan pidämme peitettyinä. Näin on työelämässä tapana yleisestikin, paitsi ehkä mansikanpoiminnassa ta uimavalvojana." [/quote] Tuo on alentuvaa. [/quote] Alentavaa. En puhuisi alaiselle noin.
[/quote]
Tuo kuulostaa kyllä enemmän alentuvalta kuin alentavalta, mutta voi olla molempia. Alentuva kuvaa sanojan (subjektin) asennetta, alentava enemmän kohteen eli objektin kohtelua/kokemusta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:27"]Katso sitä. Siis sillain katsomalla katsot ja kuolaat, sanot että ooh, onpa nyt näyttävä asu. näen läpi ja sormi silmästä silmään, peukku etusormi rinkulaksi ja toisen käden sormella jynkyätä välistä, kieli ulos etusormen ja keskisormen välistä, lirkutat. Eiköhän tyttö ala tajuamaan.
[/quote]
Missä sanottiin että alainen on tyttö?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:44"]
Miksi tuo sua haittaa? Eikö oleellisinta ole, että työtehtävät tulee hoidetuksi?
[/quote]
Sinäkö et oikeasti ymmärrä, että eri paikoissa pukeudutaan eri tavalla? Menetkö sinä samalla tavalla pukeutuneena kaverisi 14-vuotisjuhliin kuin mummosi hautajaisiin?
[/quote]
Ei ole noin nuoria kavereita, mutta joo mulla oli samat kuteet kaverin 25v-juhlissa kuin mummon hautajaisissa
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa ottaa asia myös henkilöstön edustajan eli luottamushenkilön kansa puheeksi. Jos hän on samaa mieltä asiasta, niin hänet mukaan "puhutteluun" ja sopia etukäteen sopiva tapa esittää asia. Näin ei synny sana sanaa vastaan tilanne.
Sano että asiakkailta on tullut valituksia pukeutumisesta....
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:27"]Katso sitä. Siis sillain katsomalla katsot ja kuolaat, sanot että ooh, onpa nyt näyttävä asu. näen läpi ja sormi silmästä silmään, peukku etusormi rinkulaksi ja toisen käden sormella jynkyätä välistä, kieli ulos etusormen ja keskisormen välistä, lirkutat. Eiköhän tyttö ala tajuamaan.
[/quote]
Missä sanottiin että alainen on tyttö?
[/quote]
Harvemmin (kai) miehillä pitsirintaliivit vilkkuu...
Lähetä jokin sähköposti koko työporukalle. Kesän aikana olemme saaneet palautetta henkilökunnan pukeutumisesta. Suositan siis kiinnittämään huomiota säädylliseen pukeutumiseen, ohjeet ohessa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:49"]Lähetä jokin sähköposti koko työporukalle. Kesän aikana olemme saaneet palautetta henkilökunnan pukeutumisesta. Suositan siis kiinnittämään huomiota säädylliseen pukeutumiseen, ohjeet ohessa.
[/quote]
Ongelmallista. Näitä ei edes lue ne, joita asia eniten koskee, varsinkaan mitään liitteitä. Toiseksi löytyy aina joku ylitunnollinen, joka ottaa itseensä "se ihan varmaan tarkottaa mua kun sillon toukokuun lopulla olin menossa serkunkaiman ylppäreihin suoraan töistä ja oli aika lyhyt pitsihelma kun en ois millään ehtiny vaihtaa".
Toiseksi minua työntekijänä ärsyttäisi, jos koko porukka tietää, ketä tarkoitetaan ja valitukset kuitenkin kohdistetaan kaikkiin. Tulee sellainen puolustusreaktio, että kyllä minä olen ohjeita noudattanut ja tiedän nämä asiat ja kiitokseksi vaan valitetaan.
Parhaimmillaan ollaan saatu sähköpostissa työpisteelle yhdistetty tiukkaa palautetta ja pientä tsemppiä sisältävä valituskirje pomoilta ja kun asiaa selvitin muutaman kummallisuuden ja epäjohdonmukaisuuden takia, niin myönsivät, että koko palaute koski toisella puolella kaupunkia sijaitsevaa toimipistettä, mutta eivät oikein halunneet pelkästään sinne sitä laittaa ettei niille tule epäreilu fiilis. Siis haukut niillekin, jotka on toimineet oikein, kun laiminlyöntejä tehneille tulee muuten paha mieli? Ei motivoi.
Ja lopulta myös sille, joka itsekin tietää, että asia koskee vain häntä, tulee nöyryytetty olo kun asiasta tehdään julkinen, eikä reilusti hoideta kasvotusten.
Nämä kokemukset olen kerännyt sekä alaisena että esimiehenä. Suora puhe kahden kesken on paras.
Nätisti sanot asiasta. Meillä oli juuri työpaikalla samantapainen tilanne, ja siinä sitten yksi katkera eukko sanoi tälle kesätyöntekijälle todella halventavasti ja rumasti hänen hameestaan (joka oli kyllä hyvin lyhyt). Toista ei tarvitse itkettää sen takia, ettei ehkä hoksaa periaatteessa itsestäänselvää asiaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:25"]Tuollaisessa tilanteessa kannattaa ottaa asia myös henkilöstön edustajan eli luottamushenkilön kansa puheeksi. Jos hän on samaa mieltä asiasta, niin hänet mukaan "puhutteluun" ja sopia etukäteen sopiva tapa esittää asia. Näin ei synny sana sanaa vastaan tilanne.
[/quote]
Miksi tätä on peukutettu alas?
Muutamaa hyvää vastausta lukuunottamatta yksi oikeista menettelytavoista.
Ei kai siinä mitään lakeja edes voi rikkoa, jos sanallisesti kertoo sopivasta työpukeutumisesta?
Kerrot vain kahdenkesken esimerkiksi seitsemän pukeutumissääntöä, joita työpaikalla noudatetaan, ja hiukset, kynnet, kengät, meikki mukaanlukien.
Ei siis liian empaattisesti, ettei työntekijä edes ota vakavasti, tai laveasti, jolloin kaikki hukkuu sanhelinään, eikä tuomitsevasti tai ankarasti, jolloin menee kapina-vaihde päälle.
Asiallisesti, selkeästi, lyhyesti ja anna tarvittaessa myös kirjallinen kopio aiheesta. Joillekin monen asian muistaminen, varsinkin jännittävässä tilanteessa tai kun molemmat ovat jo vähän kiukustuneita, on liian haastavaa.
Ehdota suoraan burkhaa.
Tiedän jopa tapauksen missä erään miehen sukulaisten mielestä hänen vaimonsa pukeutuu liian epäsopivasti ja kotona etumus varsinkin liian esillä.
Miehellä ei tosin mitän sitä vastaan, mutta huvittavaa kun niin monella muulla oli...
No joku roti sentään. Ei tarvitse olla pukeutunut kun katuhoro mutta harvoilla työpaikoilla on kovin tarkkaan puleutusmiskoodia.
Nyrkkisääntönä ei saa rintojen vako näkyä ja hame voisi olla juuri polvien yläpuolella minimissään. En ole tiukkapipo, mutta shortsit ei kyllä sovellu moneen työpaikkaan asusteeksi.
Sitten taas se toinen ääripää. Joihinkin työpaikkoihin ei ole soveliasta pukeutua kun maatalouslomittaja.
Anna pesuainetta mikä pesee 30 asteen lämpötilassa, sano että tämä ei kutista vaatteita pesussa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:27"]Katso sitä. Siis sillain katsomalla katsot ja kuolaat, sanot että ooh, onpa nyt näyttävä asu. näen läpi ja sormi silmästä silmään, peukku etusormi rinkulaksi ja toisen käden sormella jynkyätä välistä, kieli ulos etusormen ja keskisormen välistä, lirkutat. Eiköhän tyttö ala tajuamaan. [/quote] Missä sanottiin että alainen on tyttö?
Ei kukaan poika käytä tuollaisia sortseja, joilla paljastellaan tarkoituksella.
Oliskohan ap:n ongelma 8,5 vodessa jo selvinnyt?
Huh. Tuollaisia olen tänne meidän työpaikalle justiinsa toivonut.
Voisin vielä lisätä, että palaveri kannattaa pitää päivän päätteeksi (ettei tarvitse sitten hävetä kokopäivää päällä olevissa vaatteissa)ja jos huonsti käy kyseinen henkilö saattaa olla seuraavan päivän pois, mutta toivottavasti toipuu. Sitten vaan kohteliaasti toimien. t. 18