~~~Heinähattujen alkuviiko 26~~~
~~~Heinähatut~~~
28.6. tanni84_______84/84_1.__________LUS
28.6. Misti_________74/71_6.__________Tays
29.6. Aatuliina______25/33_2.(06)_______Porvoon sairaala
1.7. Emmi 75____________2.(04)
1.7. Frankie________32/42_3.(2xt05)____ Saksa
1.7. Nanni79_______79/79_2.(07)_______Kätilöopisto
1.7. Kamom1lla____ 28/26_1.__________SATKS
1.7. Lenni75_______ 75/78_2.__________Vaasan KS
1.7. 69emmi69 _____38/39_2.(07)
1.7. Taateliz________81/79_1.
1.7. Mirella_73___________ 2.
2.7. miina1980_____ 80/75_3.(t06,t07)___ TYKS
2.7. Miksuliinu______32/34_4__________ K-S KS
2.7. Äiti-76_________32/33_2.(1.yht)_____ SAS/TYKS
2.7. Palle72________72/65_3.__________Tays
3.7. amelia_82_____ 25/26_2.(05)
3.7. Helga7607_____ 32/32_2.(07)_______SAS
3.7. liinu75________ 75/75_3.(p04,t05)___ PKKS
3.7. Amanda81 _____27/30_2.(t06)______ P-KKS
3.7. PilviLii _____________ 1.__________K-S KS
4.7. anskur________ 84/82_3.(06, 08)____VAS
4.7. Puunukke______81/79_1.__________PHKS
4.7. tiituli08________ 26/28_3.__________SatKs
4.7. Milli76_________76/76_3.(98,03)____ tyks
4.7. Vatsansisäinen_ 79/78_1.__________ TYKS
4.7. tikru85________ 85/84_1.__________ LPKS
4.7. Jeevi _________ 77/74_2.__________Sas tai Tyks
5.7. Katja _________ 27/34_3.__________SatKs
5.7. Angie83_______ 25/25_1.__________Kätilöopisto
5.7. Suffeliisa____________4.(1.yht)
6.7. mp73_________73/72_3.(91,94) ____ K-PKS
7.7. La80ku _______ 80/83_1.__________ K-HKS
7.7. Mirable________79/75_1.__________ KYS
7-8.7. Jenniliini_____80/76_1.__________ KOKS
8.7. Linnea71______38/38_3.__________ TAYS
8.7. Emppu 74 __________ 3.
8.7. näppis84______84/82_4.(02,03,06)__ TAYS
8.7. NapNap_______27/26_2.(t06)_______Kos
8.7. Tatar_________ 29/28_1.__________ TAYS
8-9.7. Miiza76 ___________4.
9.7. Tai___________79/79_3.(01,02)_____Jorvi
9.7. empunmami ___26/32_2.(03)_______ HYKS
9.7. Yksinäinen 83__ 26/32_1._______SATKS
10.7. AW_83_______83/79_1.__________ NKL/kättäri
10.7. Ritu79 _______29/28_1.__________ TAYS
11.7. Lokamamma _______4.(p97,p99,p02)_Nkl
11.7. satu_________85/82_1.___________K-HKS
12.7. Munmuru_____78/78_3.__________ Kätilöopisto
12.7. Vivi81________83/84_2.__________ Ekks
12.7. vapsula ___________ 3.__________ NKL
13.7. merimus _____80/84_2.(t06)_______Pkks
13.7. Ellura _______ 39/42_3.__________Tays
14.7. Suzan73 _____ 73/75_1.__________ K-S KS
14.7. Hepeliini _____ 79/78_2.(07)_______KOS
15.7. Isosmurffi_____83/81_1.__________Nkl
15.7. Agnetha ______27/26_2.(p07)______Lohjan sairaala
15.7. Niina ________74/71_3.(03,06)_____K-S KS
15.7. Athina _______ 81/80_3.(01, 03) ____NKL
16.7. Nennuski_____79/84_2.__________ LKS
16.7. Keiju07 ______76/72_2.__________ NKL
16.7. upuna _______33/32_3.__________ TAYS
16.7. Miinnu _______82/79_3.(t00,p02)___ TAYS
16.7. annukka-72 ___72/61_4.(p90,p95,p07)_TAYS
16.7. Evinia________27/28_1.__________ Kätilöopisto
17.7. Ansqu_______ 27/29_2.__________ Kätilöopisto
17.7. Anita_________33/35_2.(1.yht)_____ Raahe
18.7. Rosina_______36/31_3.(1.yht)_____ TYKS
18.7. Pulputtaja__________1.__________ PHKS
18.7. Weera85______24/24.1.__________ Oulaskankaan sairaala
19.7. armasäiti __________ 2.
19.7. Suska74 _____ 34/42_2.(07)_______ Tyks
19.7. mamu77_____ 31/31_2.(07)_______ Irlanti/Suomi
19.7. Jonsku85_____23/25_2.(t07) ______ Oys
19.7. -mila-____________ 2.(07)_______ NKL
19.7. murmelska
19.7. RituRanska___ 28/28_1.
19.7. Jurior09______ 26/26_1.__________ KOKS
20.7. Jempula______29/31_3.__________ Kätilöopisto
20.7. -Veruska83-___ 25/26_2.(07)_______ OYS
20.7. Piitu-Miina ____ 29/33_5.__________ Nkl tai Lohja
20.7. Emiliia ______ 27/29 1. _________ Kätilöopisto
21.7. Bejpi ________ 86/85_2.__________ K-HKS
21.7. Mardu_____________ 2.
22.7. nimba_____________ 3.(t04,t05)
23.7. aurinko02
25.7. Elomasu _____ 76/63_3.(1.yht)
25.7. skriikka_______75/86_5.(1.yht)_____ Salon sairaala
25.7. Pixelina ______ 31/32_6.__________ Hyvinkää
25.7. vee-lan_______30/32_1.__________ Ruotsi
26.7. Pötkö ________81/78_2.(t05 _______Kätilöopisto
27.7. Rachella______35/34_2.(05)
27.7. riitu78________78/71_1.__________ OYS
27.7. Misti74_______ 74/74_2.(05)_______ NKL
28.7. Indifani_______ 77/77_2.
29.7. Ikonka________77/71_3.__________KYS
29.7. Mariia_09_____ 77/77_1.__________NKL/Kättäri
30.7. astaliini_______87/82_1.__________Seinäjoki
31.7. miranna/cheryll_89/86_1.
Kommentit (133)
imetys keskusteluun osallistun. :)
Meillä ei oikein tytön kanssa imetys onnistunut, minä vaan itkin väsyneenä ja imetin. Neiti halusi asua rinnalla enkä sitten toki itse syönyt kunnolla. Parin viikon ikäisenä mies sit käski antamaan pullosta korviketta lisäkis ja elämä helpottui. Rintakumin avulla päästiin jopa välillä täysimetykseen. Mutta en sitä kovin pitkään jaksanut. Loppu ajan maitoa tuli vaan toisesta rinnasta ja yks aamu sit tein päätöksen et se oli vika kerta, itku silmässä taas. Oli mulle vaikeampaa kuin tytölle. :) Todella hyvin kasvoi korvikkeella.
Ilkeitä kommentteja on tullut lähinnä mieheni siskolta, joka itse imetti esikoista yli 1v ja toisen kohdalla joutui lopettamaan 10kk iässä allergioiden takia. Lähinnä siitä kun meillä neiti alkoi 5kk iässä nukkua täysiä öitä, niin ei vaan heillä, vähän väliä piti olla laittamassa tissiä suuhun.. Ihan itsepä mielestäni valitsi ettei anna pullosta..
Terkka kysyi muistaakseni jo ajat sitten itemys ajatuksista ja sanoin että tietysti olis kiva jos onnistuis nyt, mut jos ei niin sitten ei. Terkka ei siihen sen enempää ruennu sanomaan mitään.
No niin, siinäpä avautuminen imetyksestä. :)
Ja kyllä minäkin toki sektioon suostun jos siihen on oikeasti tarve.
Vähän samaan tapaan kuin sektio pelottaa kun eka synnytys oli niin "helppo" niin nyt sit mietityttää et millaista on jos lapsivedet menee kotona. Viimeks kun alkoi suppareilla ja vedet meni vasta synnärillä. :)
Nyt hetkeks hakemaan unta ja toivotaan et neiti heräis huomenna vaikka taas lähempänä yhdeksää kuin seitsemää. On taas pyörälenkki tiedossa kun tulikin väärä tiiviste autoon tänään.. :(
Bejpi ja Poju vielä hetken 36+0
Valehtelisin jos väittäisin että täällä ois nyytti sylissä...
Ja ennenku kukaan kerkee alkaa hihkumaan enempää vaan siksi että luki hätäsesti, niin täsmennän että ei oo nyyttiä, vieläkään...
Aamulla tohtor tutki kaulan ja ummessa on kuin muumin pylly, ja kaula kaukana ja lapsi toooosi ylhäällä...
Cytotekillä jatkettiin...plaah
Päivän mittaan alko jo supiestelemaankin, ei ny kauheen kovasti, mut kuitenki että huomas ja sillee...piirtyi käyrällekin kivoja mäkiä...
Sit alko vissii neiti nyrkillä koputtelemaan kohdunkaulaa tai mitälie se oli...
No lääkärihän sitten päätti että iltalääkettä mulle ei enää anneta (arvatkaa kaks kertaa kiehahtiko sappi) jos onkin neiti vaikka teräsmiesasennossa tulossa käsi edellä...yötä vasten ei sellasta ruveta synnyttämään kun voi mennä hätäsektioksi eikä talossa ole välttämättä tarpeeksi osaavaa henkilökuntaa ja kun mun mahaa on leikelty niin usein edes mahaan pääse nopeesti kun on kiinnikkeet tiellä...tälläsillä perusteilla huomiseen...
Nyt on illan mittaan suppaillu n 10 min välein senverran että henkee on pidätelly kun tuntuu jo mukavasti...jännä nähä...
Hoitsut sano että jos tilanne jatkuu niin kohta pannaan käyrälle ja katotaan millasia mäkiä ja nyppylöitä tälläkertaa piirtyy paperille asti.
Vähän nyt sit ihmetyttää että jos tää täst nyt illan ja yön mittaan sit kuitenkii käynnistyy ja alkaa tulemaan niin mitäs sitte...se henkilökuntavajehöpinät sun muut...alkaaks ne sit antaa mulle synnytystä ehkäsevää lääkettä vai mitä....mä alan olla ihan kuutamolla jo...
Vähä ne vilauttel sektiokorttiakin taas, mikä nyt ei kauheesti mieltä lämmittäny...josta pääsenkin jouhevasti kertomaan oman kantani näihin sektiojuttuihin...
Eli mulle ois kans oman pääkoppani takia tosi tärkeetä että olen itte pusannu lapsen maailmaan. Tätä oon 10 vuotta varttunu niin haluis kokea sen luomisen tuskankin kaikilla mausteilla eikä tunnottomasti maaten...
Mutta tietysti kuuntelen tohtoreita ja taivun siihen miten he parhaaksi näkevät...
Imetyskeskusteluun sanon vaan että jokainen tekee just niin kuin parhaaksi kohdallaan näkee...
Mut nyt mä taidan oikeesti piipata tuota hoitsua paikalle ja pyytää sitä käyrää että näkis missä mennään....supistelee....JEEEEEEE!!!!!
Jenniliini ja Justiina 38+0
Vihdoinkin nääkin sivut taas toimii. Kovin kävin jo viiden paikkeilla katselemas,mut on tökkiny koko aamun. Josko nyt sitte toimis
Meillä tyttö sitten heräs viiden paikkeilla,lallatteli kuuteen asti kun miehen kello herätti ja nukahti sit uudelleen. Ja tietysti itse en saanut enää unenpäästä kiinni =(
Siis todella ärsyttävää,kun viimeiset kaksi aamua on tullut herättyä jo viideltä. No,menin seiskalta uudelleen sänkyyn ja nukuin reilun tunnin lisää.Nyt olo on aika tokkurainen.
Ja hellettä lisää. Tarttis mennä tytölle ostamaan hiukan pienempi uima-allas,kun mies osti viime kesänä sellaisen,et puolet tämän rivitalopihan pinta-alasta peittyi. Ei kuulemma haluais et sitä tänä kesänä tuohon laitettaisiin. Ai,niin,ja toisen puolikkaan vie trampoliini =). Eipä tartte ruohoa silloin pahemmin leikata.
Jenniliini siellä kärvistelee jo kolmatta vuorokautta,huh huh. Itse odotan mielenkiinnolla tuota ensi viikkoa,saas nähdä miten muijan käy.
Aamuyöstä on nyt monena yönä hiukan supistellu,ei todellakaan mitenkään kovaa ja sf-mittakin oli sama kuin kahdella aiemmalla kerralla,joten ei ole kaveri pahemmin laskeutunutkaan vielä.
Mut nyt neidin kans sinne ostoksille,ennenkuin on taas liian kuuma =)
Marika ja toukka 38+6
Selasinpa tuota Aihe Vapaa - kohtaa. Kukakoha täällä on niin "raukka" että lähtee vastaamaan AV:lle pinon teksteihin. Eikä näemä tiedä, että 37+ eteen päin vauvat ovat täys aikaisia.
Olen vauva palstaillut kuukausi pinoissa yhteensä nyt 27 kk (3 lasta ja 9kk kerrallaan.) enkä ole tälläiseen törmännyt.
Sen takiahan täällä on noi nikit, että voi tuulettaa tunteitaan. Eikä kenenkään ole pakko tekstejä lukea jos ei halua...
Ja, joo olen kiukkuinen - kun taas supistellut säänöllisesti ja voimistuvasti sen 4 h ja nyt tuntuu laimenevan. Ja perhe pääsee serenaan ja mulla uima kielto ja on kuuma.
t:Tai 37+6
Pinna vaan kiristyy väsymyksen myötä.Päivällä yrittäny torkkua, mutta eipä siitäkään juuri mitään oo tullu.
Joku kohtelee kaltoin mun rakkoo, varsinkin iltasin, sattuu niin julmetusti välillä.
Voi Jenniliiniä, kovasti nyt onnee, josko se nyytti antaisi periksi ja päättäisi lähteä syntymään.Siskollani on käynnistetty kaks synnytystä.Sanoivat sillon että kolme päivää käynnistellään, sit päivän lepo tauko ja uusi kolmen päivän putki.Eikä nyt tarkoitukseni ole maalailla kauhukuvia.
Aamulla puoli viiden maissa piti tulla kanssa piipahtamaan täällä, mutta eihän nää sivut toiminu suuntaan eikä toiseen.
Jos menen väsymystä ja kiukkua purkaan tuohon ristikkoon.
Miinnu ja Himpula 36+6
Yiritn kans vaikka kuinka monta kertaa päästä läpi, mut ei niin ei??
Hitto, ei sitte saatu tuttua kätilöä meidän seuraks leikkuriin, työvuoro loppuu hällä just aamusella kun me tullaan paikalle.
Noo ei siinä muuten mitään, mut mie en kestä niitä vanhempia hoitsuja/kätilöitä jotka olevinas tietää kaikesta kaiken. Tai kyllä kai ne tietääkin, mut joku raja sentäs.
Mun on kyl pakko mennä kattoon mitä siellä AV on oikein sätätty, ku Tai on niin näreissään.
T Helga rv 38+3 ja neuvola huomenna...
Jenniliini: tsemppiä sulle ja pitkää pinnaa.. Toivottavasti pian alkaa tosi toimet!!! Sulla on vauva kyllä jo niiiiiiin lähellä! : )
Joku muukin valvonut viime yön.. Ite heräsin kolmen aikaan ja sen jälkeen nukuin tuskin yhtään ja nousin ylös puoli seitsemältä. Maha oli tosi kipeä jostain syystä, itse epäilen kun tuli illalla syötyä "vähän" herkkuja. Mut kipu oli kyllä yöllä melkoista, välillä epäilin jo supistuksiakin kun myös selkää särki vietävästi. Miestä en raaskinut herätellä kun ei vielä liian pahalta tuntunut. Tais sit olla vaan syömisistä johtuvaa kun maha oli aamulla sekaisin... tai sitten jännitin neuvolakäyntiä.
Eli neuvolalääkäri oli tänään ja kaikki ok. Tosin kun kerroin tuosta mahakivusta, täti hymyili, että niin, sekin voi joskus enteillä synnytystä.. Vaikkei vielä, niin esim. viikon päästä.. Vauva on kyllä tosi alhaalla, mut ei vielä kiinnittynyt, kohdunkaulaa jäljellä 2 cm ja kohdunsuu vielä kiinni. Mut muutoksiahan voi tapahtua tosi nopeesti. Vauvan sykkeet oli 140 paikkeilla ja sf-mitta 32. Omaa painoa oli tullut vain 175 g/vko, johtuen ehkä tuosta ripulista..
Nyt jäi neuvolakäynnin jälkeen oikeestaan eka kerran olo, että niin, nyt sit voi oikeesti alkaa jo tapahtumaan! Ja vauva on täysiaikainen, joten mikäs siinä. Pitää kaippa pakata se kuuluisa sairaalakassi valmiiksi, kun en ole vielä sitä saanut aikaiseksi...
Ihanaa kesäkuun vikaa viikkoa!!
t. Suzan 37+1
.... Nimittäin ehkäisyhommelit???
laitoin jo tuonne taaperopuolelle kysymyksen myös, mut aattelin kysästä teiltäkin et onko joku muu mietiskellyt valmiiks tätä puolta??
Mä oon melkein varma, et meille riittää 2 lasta, mutta koska tän ikäisenä ois tyhmää sanoa et ei enää ikinä, niin mihinkään sterilisaatioon en ensimmäisenä oo kyllä menossa.
Mutta milläs sitä sitten edetään??
Mikä se se varma keino on olla raskautumatta? (muutenkuin alkaa harrastaa selibaattia)
Lähinnä kai kierukka ois se kaikista varmin vaihtoehto?
Kokemuksia kellään? Ja kumpi niistä?
Mitä muita "uutuuksia" on nykyään käytössä?
Esikoisen ja tän välissä käytin rengasta, mikä sopi mulle hyvin, mut ainoa miinus siinä on hinta. Pitkäaikaisessa käytössä tulee turhan tyyriiksi!
Pillereitä sai syödä nuoruusvuosina ihan riittävästi, joten ei niitäkään kiitos vain.
Joten joku helppo, jota ei tarvitse muistaa joka päivä....Mikä?
Tiesittehän, et jos haluaa kierukan niin sen voi laittaa jo synnärillä heti? Tai ilmeisesti se riippuu sairaalasta, mut täällä ainakin sen on saanu heti niin halutessaan.
harmi vaan et sektiossa täytyy odottaa ainakin 6kk ennen kierukan laittoa.
Onkohan mulla tylsää, kun tuntuu etten muuta tee kuin näpytän ja kyylään täällä viestejä vähän väliä... =D
Tai, mä en löytäny mitään ketjua... Mikä se oli?
Joo nyt jos menis pötköttään taas, alkaa supistella aika ikävästi tää istuminen.
Itse olen tuota jo mietiskellyt myös ja innokkaana googlettajana myös tutkinut asiaa. :P
Hormonikierukka näyttäisi olevan hyvä vaihtoehto, vaikka kertasijoituksena kallis, niin pitemmän päälle tulee halvemmaksi kuin vaikkapa pillerit. Ja ah! menkat saattaa jäädä pois! Se olisi myös siis iso plussa.
Tosin meillä kun odotellaan nyt ensimmäistä ja tuskin viimeistä, niin olisko pillerit sitten kuitenkin paremmat?
Kierukka vaan houkuttelee kovin monilla hyvillä puolillaan.
Omaan napaan ei uutta, harkkareita tulee jatkuvasti mutta ei muuta. Eihän tässä ole kuin reilu viikko LA;han! Mutta jos tyyppi tulisikin sitten kertarytinällä ulos, sopisi kyllä minulle. Seuraava neuvola on perjantaina.
Synnytys/imetys- keskusteluun lyhyesti: kukin omalla tyylillään, sitä ei muiden kannata arvostella ja piste.
-Puunukke ja skloddi 38+4
kun ootte vastannu siihen synnytystoivelista asiaan niin ahkerasti.
Tästä mun vastauksesta Helgalle ei oo apua mut mä mä haluan zerazette keltarauhashormonipillerit takaisin. Söin sitä ennen raskautta pari vuotta eikä ollu menkkoja kertaakaa. Tosin välillä tunsin itteni sukupuolettomaks. Mut niitä osiaan oetaan joka päivä ei pidetä mitää taukoja. Kuukausi maksoi jotai 11 e.
Imetyksstä/synnytyksestä jokainen päättäköön oman tavan. Ja sektiotahan ei tosiaan tehä heppoisin perustein. Itse en sitä haluaisi koska mun arvet kasvaa keloideiksi ja tulee kiinnikkeitä mut jos vauvan terveys sitä vaatii sitten siihen mennään.
Toivottavasti saat Jenniliini alatiesynnytyksen kun sitä niin toivot.
Imetyksestä on sen verran pakko sanoo et sitä en hyväksy jos ei joku haluu imettää ku tissit rupee roikkuu tai menee pilalle. Imetystä vartenhan ne on luotu. (Tästä tulee varmaa polemiikkiä mutta tulkoon.)
Nyt me lähdetää rantsuun ja otetaan pihvit ja salaatit mukaan.
Is ja täysiaikainen papunen 37+0
Ainii helga siellä AV:lla kirjoittelee kaikki vajaat. Niin tyhmiä otsikoitakin jo. Eivät tosiaan uskalla kirjoitella omilla nikeillä.
tarkoitin taita enkä helgaa. siis tolla viimesellä.
Ja kirjoitusvirheitä mulla näyttää olevan kiitettävästi. Sori.
Eli itselläni oli esikoisen jälkeen hormonikierukka( Mirena) ja olin siihen enemmän kuin tyytyväinen. Ei mitään sivuoireita,ei tarvinnut päivittäin muistaa ja mikä helpointa,kuukautisvuoto jäi kuukauden jälkeen kokonaan pois. En huomannut,et olis sekstailuhaluihin mitenkään vaikuttanut =)
Ja tämänkin jälkeen haluan sen,vaikka hintaa tulee se joku 170 egee,mut kyl se pitkällä aikavälillä tulee halvaks,kun viitisen vuotta kestää. Mulle sinällään riittää kyl kaks mukulaa ja mieskin on tämän hankalan raskauden jälkeen ollu sitä mieltä,et kyl saa riittää. Mut ei voi koskaan sanoa ei koskaan. Jos vaikka joskus tulis joku iltatähti vielä,vaikka nyt sitä epäilenkin...
Marika
Aamupäivällä käytiin naapurin kanssa jädellä...ah..ihana viilennys. Sitten lapset altaaseen uiskentelemaan ja ite sai vetää varjossa lonkkaa. Tää on kyl niin ihanaa =) Parasta täs on se, ettei ole "lomalla", tarkotan sitä, ettei ole ihan järkky kiire tehdä asioita ennen ku loma loppuu. No, joo kylhän elämä tästä varmasti muuttuu ja rytmit heittää häränpyllyä jne. Mut nyt on tällanen fiilis..
Vauva kääntäny selkänsä nyt oikeelle puolelle, tähän asti majaillu toisella puolella. Potkii vissiin tonne selän puolelle enemmän,koska ei tunnu niin selkeesti ku aikasemmin. Se vähän ärsyttää, koska nyt tulee eritavalla taas kytättyä, et kaikki on kunnossa.
Imetyksestä ja ehkäsystä puhuttu ainakin. Mä imetin esikoista 1v2kk. Voin kyl sanoo, ettei ollu aluks mitään ruusuilla tanssimista! Nännit rikki, vuoti verta, vauva oksensi sitä verta...mä itkin, vauva itki...Sairastin siinä ekan 6kkn aikana 8rintatulehdusta. Silloin mietin, miten kukaan ikinä voi imettää ja sanoo sen olevan ihanaa, helppoo ja yhdistävä tekijä. Olin montakertaa lopettamassa ja välillä annoinkin pullosta. Mut sit otin rintakumit käyttöön ja niillä mentiinki sitten 4kk:tta. vauva kasvoi ja mun rinnat alko tuottaa sopivan määrän maitoo ts. pienenivät. Siitä se sitten alko, mutta vei siis oman aikansa. Mä kyllä ymmärrän niiiin hyvin äitejä, jotka ei syystä tai toisesta imetä! Jokaisen oma-asia miten lapsensa ruokkaa, kunhan ruokkii ja antaa sitä rakkautta ja syliä =)
Ehkäsystä vielä. Oon kans aatellu tuota hormonikierukkaa. Jos meille viel joskus tulis lisää lapsia, niin se tapahtuu kuitenkin vast useemman vuoden päästä. Mul oli ennen tyttöä implanon kapselit käsivarressa. Niistä jäi kans menkat pois ja olin niihin tyytyväinen, mut nyt ku on synnyttänyt niin aattelin kokeilla tuota kierukkaa.
Jokohan siellä on Jenniliini päässyt itse asiaan? Täällä pidellään kovasti peukkuja!
Hepe ja möttönen rv 37+1
..mutta uni ei vaan tuu.Helgan tavoin kyttään vähän väliä tänne onko tullut uusia kirjotuksia.
Ehkäsystä:Mä todennäkösesti alan syömää taas e-pillereitä, joita söin ennen raskauttakin.Joudun joka tapauksessa joka aamu ja ilta ottamaan päivän lääkeannokset, niin yksi pilleri muistuu vielä mukana.Vieläkun on ollut puhetta että toinen saisi tulla suhkot pienellä ikäerolla jos on tullakseen.
Kierukasta mulla on ei niin kiva kokemus.Pari vuotta pojan syntymän jälkeen mulle laitettiin Mirena-kierukka.Koko aika oli yhtä kipua ja tuskaa, vähä väljä tuli jotain vuotoa. Loppujen lopuksi todettiin, että kierukka oli ilmeisesti laitettu väärin ja päässyt pyörähtämään poikittain..Hetken aikaa sitä sitten gynellä "revittiin" pois.En ole kyllä yhtään varma, että koskaan enään kierukkaa haluaisin, vaikka tollasta tuskin tapahtuu kahta kertaa samalle taikka ylipäätään kauheen usein.
Miinnu
että toinen yhteinen siis saisi tulla suhkot pienellä ikäerolla. Onhan tuossa noi kaksi isompaa jo :)
Miinnu
Rupes hymyilyttään tuo isoSmurffin kommentti imetyksestä ja roikkutisseistä =D
Siis oikeesti jos ei kuppikoko oo malliin A- niin kyl se ikä tekee tehtävänsä ja ne tissit alkaa roikkuun jossain välissä väkisinkin imetti tai ei!
Hih.. Ja naisilla kellä on hiukan ekstraa ns imetysvarastoa tuossa lanteilla niin säästyy pahimmalta roiskeläppä efektiltä ;)
Näin mulle neuvolan täti viisaana kertoi, et on jossain se rasva varastona mitä imetyksessä tarvii niin rinnat ei ns kuivu ensimmäisenä kasaan.
Ja tää piti kyllä mulla paikkansa! =D
Jaaha likka heräs..
Tämmöstä tuli kyseleen ku tuli synnäriltä toi epikriisi(???) ku kävin maanataina siel,ja siin oli taas noita ultramittauksia,niin tehkääs tälle blondille aivottomalle äiskälle selviö tästä....
eli lakimitta 96,ac 306 ja fl 73,et mitä noi mitat on suomeksi??!!PAinoarvio näyttäs olevan 2925gr.
Meil noi kaks nuorinta on siin vesirokossa,ja kyl ovat NIIN täynnä näppyjä et ihan hirveetä.No mies just aamulla kahto et oisko jo parempaan päin toi rokko,ku alkaa näpyt rauhottuun ja toisella ei enää ole edes kuumetta ku eilen viel oli melki 39astetta,toisella ei sit ollukkaa ollenkaa kuumetta.
Inhottavaa ku niit näppyjä on tullu alapäähänki iha kauheesti,ni toisella on pippeli ja toisella pimppi iha täynnä,ja pylly on kans kyl niin näpytetty.
Mut toiveissa on että toi tauti on selätetty perjantaina jo niin hyvin et päästään perjantaina miehen koit v.lopuksi,ku sinne tulee miehen sukua sukuloimaan.Mies meni jo vanhimman tytön kans sinne tänään,ja mie noiden kahen kans sit perjantaina meen jos vaan toi tauti on parempana....ja mie viel siin kunnossa et voin matkustaa=)
Tänään lähti sit 38 viikko vieriin eteenpäin....hulluta tuntuu et 14 päivää laskettuun aikaan...vaikkei se mitään viel meinaa,mut silti ne päivät senkun vaan hupenee.
Taitaa Jenniliini olla jo tosi toimissa ku ei siit oo kuullu vähään aikaan mitään......paljon tsemppiä synnärille=)
Nyt taas kahtomaan ku muksut ammeessa hilluu...
-Johanna & lotta 38!!!
jokainen tyylillään, mutta tosiasiahan on se, että jos ei ole mitään lääketieteellistä syytä leikkaukseen, niin ei se ole ns. normaali juttu. Siitä nyt ei pääse yli eikä ympäri. Nisäkkäät syntyvät naaraasta, eikä niitä ole ennen muinoin edes pystytty leikkaamaan. Ja mulla oli esikoisesta yksi tikki alapäässä, kuopuksesta ei yhtään. Tikit sulivat itsekseen (mahan päältä eivät sula), arpi ei näy, ei tunnu, eikä sitä edes käytännössä enää ole, mahassa olisi. Lisäksi alapääni nyt pesen muutenkin päivittäin normaalitoimena, mutta mahaa nyt harvemmin tulee erityisesti suihkuteltua. Ymmärrän täysin, jos on joku syy, miksi leikata, muutoin en. Ja leikkaus on aina leikkaus. Eihän ns. lämpimikseen leikata muutoinkaan esim. ihmisen umpisuolta tms. vaikka em. värkki on käytännössä turha ja voi aiheuttaa tulehduksen jne. Eli senhän voisi poistaa kaikilta, jos leikkaus on "normaalitoimintaa".
Enkä halua sitten haastaa riitaa tms. mutta minusta on ihan hullua, että leikkausta pidetään jotenkin normaalina. Kysyy keneltä tahansa terv.huoltohenkilöstöltä, niin tuskin kukaan nyt ihan suosittelee leikkauksia ylipäänsä, ellei ole syytä. Esikoiselta pitäisi leikata pieni luomi ja nlalääkäri oli sitä mieltä, että vasta syksyllä, ettei tarvitse olla kastelematta/tulehdu. Saati sitten mahan aukaisu. Haava mikä haava. Ja sektiosta tulee aina haava. Synnytyksestä ei välttämättä ja edelleen ihminen nyt on syntynyt alapään kautta iät kaiket, ei mahan läpi vedettynä. Mutta kukin tyylillään ja ennenkaikkea on hienoa, että moinen mahdollisuus (sektio) on olemassa silloin kun sitä todella tarvitaan lääketieteellisistä syistä.
Neuvolassa siis käyty, kaikki Ok, verenpaine vähän noususuunnaassa ja nuo pölkyt joita joskus on jaloiksi kutsuttu ..... mutta kun ei oikein muuta niin ei toimenpiteitä ! Seuraava aika onkin sitten ens keskiviikkona, joka on siis laskettu aika !! Huh !!
Lahdessa taitaa olla vähän semmoinen luomumpi ajattelutapa - niin ainakin terkka oli mieltä ja ensimmäinen yliaika kontrolli on viikolla 41+5 - vasta .... Mulla melkoinen pelko että sinne mennään. Vaikkakin toisaalta toivon "luomualkua" niin silti tuntuu että maltti saattaa jossain vaiheessa loppua. Olen henkisesti varautunut siihen omaan ajatukseeni eli noin 4-6.7
Pienetkin päiväunet kostautuu välittömästi - viime yönä taisin nukkua noin 3 tuntia, pätkissä kolmessa eri sängyssä .....
Imetyksestä - olen ajatellut yrittää niinkuin viimeeksikin, tämähän on ihan eri tyyppi, joten jos olis eri meininkikin. Mulla nousi maito ehkä joskus 5-6 päivää synnytyksen jälkeen ja en ikinä saanut tyttöä ottamaan kunnolla rinnasta kiinni, vaikkei ilm. rintojen mallissa olekkaan mitään ongelmaa - no liian pitkät yritykset + pullo + rintakumi sai aikaan aika kierteen, josta ei sitten päästykkään. Nyt ajattelin ehkä yrittää vähän maltillisemmin. Mielelläni imettäisin sinne kuitenkin ehkä 6 kk ikään saakka ?! No jos ei onnistu ei onnistu. Viimeeksi osittain imetin vajaa 5 kk ja kyllähän siinä niin taisi käydä että yöimetys olisi sen maidontuotannon kannalta ollut aika oleellista, eli kun se jäi pois alkoi maitokin vähentyä ihan reippaasti. Rintapumppua kokeilin, saldo oli aina noin 15 ml ja eipä vauvallakaan kyllä paino noussut ekan kuukauden aikana juuri lainkaan......
Meillä lapsisaldo taisi tulla täyteen - ollaan jo vanhoja ;-) joten jommankumman sterilisaatio olisi siis meillä se juttu. Ajattelin vähän miehelle ehdottaa .... luulen että tässä kuluneen 10 vuoden aikana olen tehnyt osani sillä rintamalla, joten oliskohan isännän vuoro, jos ei oikein taivu, voi olla, että otan kovemmat keinot käyttöön suostuttelussa ! No jokatapauksessa tidossa on varmaan pikku tauko seksielämässä ainakin edellisen synnytyksen perusteella arvioituna.
Nyt kintut kohti vinttiä jos sais niitä numeroa pienemmäks ....
Mirella rv 39
pakko oli vielä tulla kommenteeraamaan synnytyksiä ja imetyksiä:-))
jokainen synnyttää tavalla mikä itselle on se paras mahdollinen. ja kuten tiedetään, lääkärit eivät ilman hyvää syytä ´´suostu´´ sektioon, eli vaaditaan juuri se sairaus tai jokin muu haitallinen tekijä, ettei alateitse voi/saa/pysty synnyttämään. oma th-on sanonut sektiosta sen, että jos se on ollut ekalla kerralla niin yleensä se halutaan myös seuraavallakin kerralla. mutta itselläni ei ole kokemusta ko. asiasta kaveripiirissä.
imettäminen, siinä kanssa on se ikuisuus kysymys, mikä jakaa meidät naiset kahtia. olet hyvä ja esimerkillinen äiti, jos imetät vauvaasi, mutta huono äiti, jos et sitä tee. itselläni ehtyi maidontulo, kun vauva oli 3.5kk ikäinen, sen jälkeen imetin osittain vauvaa ja annoin nannia tuonne 4.5kk ja sitten siirryttiin kokonaan nanniin. oli henkisesti kova paikka itselleni, mutta minkäs teet, kun maitoa ei tule. sain myös lokaa niskaani, läheiseltä sukulaiseltani, hän alkoi opettamaan, että etkös tiedä miten tärkeää on rintamaito vauvalle, ja sanoi vielä siihen päälle, millainen äiti sinä oikein olet. oli muuten todella raskas juttu itselleni, nuo hänen sanat :-(( eli toivottavasti kaikki ihanat äidit ymmärtäisivät, ettei kukaan ilkeyttään lopeta imettämistä vaan siihenkin on yleensä aina olemassa jokin syy.
ei täälläkään erikoista !!! nyt illalla supistellut jonkin verran, ei kauhian kivuliaasti, mutta on supistellut. tänään ruoka maistuu ja tuli saatua ihan kivasti aurinkoakin.
öitä t. emmi rv-39+