~~~Heinähattujen alkuviiko 26~~~
~~~Heinähatut~~~
28.6. tanni84_______84/84_1.__________LUS
28.6. Misti_________74/71_6.__________Tays
29.6. Aatuliina______25/33_2.(06)_______Porvoon sairaala
1.7. Emmi 75____________2.(04)
1.7. Frankie________32/42_3.(2xt05)____ Saksa
1.7. Nanni79_______79/79_2.(07)_______Kätilöopisto
1.7. Kamom1lla____ 28/26_1.__________SATKS
1.7. Lenni75_______ 75/78_2.__________Vaasan KS
1.7. 69emmi69 _____38/39_2.(07)
1.7. Taateliz________81/79_1.
1.7. Mirella_73___________ 2.
2.7. miina1980_____ 80/75_3.(t06,t07)___ TYKS
2.7. Miksuliinu______32/34_4__________ K-S KS
2.7. Äiti-76_________32/33_2.(1.yht)_____ SAS/TYKS
2.7. Palle72________72/65_3.__________Tays
3.7. amelia_82_____ 25/26_2.(05)
3.7. Helga7607_____ 32/32_2.(07)_______SAS
3.7. liinu75________ 75/75_3.(p04,t05)___ PKKS
3.7. Amanda81 _____27/30_2.(t06)______ P-KKS
3.7. PilviLii _____________ 1.__________K-S KS
4.7. anskur________ 84/82_3.(06, 08)____VAS
4.7. Puunukke______81/79_1.__________PHKS
4.7. tiituli08________ 26/28_3.__________SatKs
4.7. Milli76_________76/76_3.(98,03)____ tyks
4.7. Vatsansisäinen_ 79/78_1.__________ TYKS
4.7. tikru85________ 85/84_1.__________ LPKS
4.7. Jeevi _________ 77/74_2.__________Sas tai Tyks
5.7. Katja _________ 27/34_3.__________SatKs
5.7. Angie83_______ 25/25_1.__________Kätilöopisto
5.7. Suffeliisa____________4.(1.yht)
6.7. mp73_________73/72_3.(91,94) ____ K-PKS
7.7. La80ku _______ 80/83_1.__________ K-HKS
7.7. Mirable________79/75_1.__________ KYS
7-8.7. Jenniliini_____80/76_1.__________ KOKS
8.7. Linnea71______38/38_3.__________ TAYS
8.7. Emppu 74 __________ 3.
8.7. näppis84______84/82_4.(02,03,06)__ TAYS
8.7. NapNap_______27/26_2.(t06)_______Kos
8.7. Tatar_________ 29/28_1.__________ TAYS
8-9.7. Miiza76 ___________4.
9.7. Tai___________79/79_3.(01,02)_____Jorvi
9.7. empunmami ___26/32_2.(03)_______ HYKS
9.7. Yksinäinen 83__ 26/32_1._______SATKS
10.7. AW_83_______83/79_1.__________ NKL/kättäri
10.7. Ritu79 _______29/28_1.__________ TAYS
11.7. Lokamamma _______4.(p97,p99,p02)_Nkl
11.7. satu_________85/82_1.___________K-HKS
12.7. Munmuru_____78/78_3.__________ Kätilöopisto
12.7. Vivi81________83/84_2.__________ Ekks
12.7. vapsula ___________ 3.__________ NKL
13.7. merimus _____80/84_2.(t06)_______Pkks
13.7. Ellura _______ 39/42_3.__________Tays
14.7. Suzan73 _____ 73/75_1.__________ K-S KS
14.7. Hepeliini _____ 79/78_2.(07)_______KOS
15.7. Isosmurffi_____83/81_1.__________Nkl
15.7. Agnetha ______27/26_2.(p07)______Lohjan sairaala
15.7. Niina ________74/71_3.(03,06)_____K-S KS
15.7. Athina _______ 81/80_3.(01, 03) ____NKL
16.7. Nennuski_____79/84_2.__________ LKS
16.7. Keiju07 ______76/72_2.__________ NKL
16.7. upuna _______33/32_3.__________ TAYS
16.7. Miinnu _______82/79_3.(t00,p02)___ TAYS
16.7. annukka-72 ___72/61_4.(p90,p95,p07)_TAYS
16.7. Evinia________27/28_1.__________ Kätilöopisto
17.7. Ansqu_______ 27/29_2.__________ Kätilöopisto
17.7. Anita_________33/35_2.(1.yht)_____ Raahe
18.7. Rosina_______36/31_3.(1.yht)_____ TYKS
18.7. Pulputtaja__________1.__________ PHKS
18.7. Weera85______24/24.1.__________ Oulaskankaan sairaala
19.7. armasäiti __________ 2.
19.7. Suska74 _____ 34/42_2.(07)_______ Tyks
19.7. mamu77_____ 31/31_2.(07)_______ Irlanti/Suomi
19.7. Jonsku85_____23/25_2.(t07) ______ Oys
19.7. -mila-____________ 2.(07)_______ NKL
19.7. murmelska
19.7. RituRanska___ 28/28_1.
19.7. Jurior09______ 26/26_1.__________ KOKS
20.7. Jempula______29/31_3.__________ Kätilöopisto
20.7. -Veruska83-___ 25/26_2.(07)_______ OYS
20.7. Piitu-Miina ____ 29/33_5.__________ Nkl tai Lohja
20.7. Emiliia ______ 27/29 1. _________ Kätilöopisto
21.7. Bejpi ________ 86/85_2.__________ K-HKS
21.7. Mardu_____________ 2.
22.7. nimba_____________ 3.(t04,t05)
23.7. aurinko02
25.7. Elomasu _____ 76/63_3.(1.yht)
25.7. skriikka_______75/86_5.(1.yht)_____ Salon sairaala
25.7. Pixelina ______ 31/32_6.__________ Hyvinkää
25.7. vee-lan_______30/32_1.__________ Ruotsi
26.7. Pötkö ________81/78_2.(t05 _______Kätilöopisto
27.7. Rachella______35/34_2.(05)
27.7. riitu78________78/71_1.__________ OYS
27.7. Misti74_______ 74/74_2.(05)_______ NKL
28.7. Indifani_______ 77/77_2.
29.7. Ikonka________77/71_3.__________KYS
29.7. Mariia_09_____ 77/77_1.__________NKL/Kättäri
30.7. astaliini_______87/82_1.__________Seinäjoki
31.7. miranna/cheryll_89/86_1.
Kommentit (133)
ja supistuksia taas vaihteeks. Hieman ottaa jo pattiin, tää kerran tunnissa muutamien minuuttien sessio ja sit taas ok.
Marika: ookei, siis mähän menen tsiikaileen tilannetta naamakirjasta! =D
P.s mut saattaa muutenkin nähä siinä samassa pihapiirissä, koska kaverit asuu vastakkaisessa rivarissa! =D (tosin ny kesäl ei oo tultu käytyä kertaakaan)
Niin ja asiakaspalautteesta: meinasin kyl huomenna vinkata Pirjolle, et voi laittaa viestiä eteenpäin että lääkäri edes esittelee itsensä...
Voi video et juilii tuo alaselkä taas =/
Helga rv 38+1
Synnytystoiveista: mulla on kirjattuna vaan sinne ylös se piikkikammo ja siitä johtuvat "rajoitukset", eli kätilö ei laita tippaa, eikä kohdunkaula puudutteita.
Muuten aika fiilis pohjaisilla mennään.
Jaha, ja taas kerran kävi niin, että mun viesti ei näy... on tää nyt jo kumma.
Mä olen tehnyt synnytystoive listan. Kävin siihen läpi avautumisvaiheesta vauvavuode aikaan ihan näitä perus toiveita kivunlievityksestä(kaurapussi, suihku/amme, epiduraali...)ponnistusvaiheeseen (välilihan tukeminen lämpimällä pyyhkeellä) isän pito ajantasalla ym,ym... Tytön syntymän loppuajasta en pystynyt/ halunnut puhua mitään, niin minusta on hyvä, että olen itse tehnyt toive listan ja keskustellut isän kanssa, että hän ainakin tietää mitä haluan ja mitä ehdottomasti en..
Täällä on koitettu harrastaa ahkerasti kolmea ässää ja ylimääräistäkin, mutta en saa aikaiseksi kun kipeän alaselän ja näköhäiriöitä...
Sairaalakassi eväät on haettu ja tavarat mitä täytyy ottaa mukaan on listattu paperille, mutta ei pakattu. Näin pakkaus sitten käy joutuin kun en voi vielä sitä kassia pakatakkaan, kun tarviin hiusharjaa ym. enkä nyt kaikkea viitsi tuplanakaan ostaa.
Jenniliinille kovasti tsemppiä koitokseen ja Helgalle vointeja. Kannattaa varmaan antaa palautetta synnärille tuomoisesta kohtelusta.
Nyt meen sohvanpohjalle levähtämään.
AatuLiina ja "Iivari" rv.39 sekä tyttö -06
Itse en osannut kirjoittaa mitään toiveita. Ensi kertalaisena toki toivon saavani jotain kivunlievitystä, mutta enköhän ole sairaalassa sen verran ajoissa että ehdin sitä pyytämään - toivottavasti. Muuten kun en oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan, niin vaikea toivoakaan mitään.
Jos teillä muilla on jotain toiveita niin mielelläni minäkin kuulisin, tietäisi sitten vähän että mitä ylipäätänsä voi toivoa :)
Itse sanoin esikoisen kohdalla,kun synnärille pääsin,et haluan epiduraalin,mut sitä en sit koskaan saanu,paitsi tietenkin sectioon mentäessä.
Nyt kun menen samalle synnärille kuin esikoisesta,on ainoastaan muutama toive (tarttis nekin kirjata jonnekin ylös =))
1. Ei samaa kätiöä kuin oli esikoisesta. Meillä ei synkannut ollenkaan ja jos on siellä edelleen töissä,niin en todellakaan halua häntä.
2. Tällä kertaa sitten se epiduraali,kohdunkaulanpuudute kun auttoi vain todella pienen hetken
3. Ja mä en oo mitenkään sairaalaihmisiä,et mahdollisimman pian kotiin, max 3 päivää,jos kaikki molemmilla ok. Mä olen buukannut kaikkia kavereita sairaalassa käymään, päivähuoneessa kun voi aina tavata =)
Huomenna sinne neuvolaan ja aattelin hieman katsella noita alennusmyyntejä,josko jotain löytyis
Marika ja toukka 38+4
Täällä vaan jatkuu tää kerran tunnissa kunnon supistus sessiot ja se siitä.
Tyhmää vaan miettiä, et joko nyt lähtee tihentyyn vai helpottaako taas kohta!
Vauva sentäs äske vähä vääntyili niin tiedän ainakin sen puoleen olevan kaiken kunnossa, on tosi outoa kun vauva ei liiku enää juuri lainkaan!
Ja joka paikassa vaan toitotetaan vauvan voivan tosi hyvin ultran/käyrien mukaan niin kait se vaan on uskottava!
T helga rv 38+1, joka odottaa pitsalähettiä...
P.s marika onko sulla kuvana masukuva?
Minä repäisin kunnon kävelylenkin illan suussa, jos joko saisi aikaan vahvempia supisteluja tai ylhäältä veden menon. No sai aikaan kipeät paikat ja jos istuu niin vaikea nousta , tai samp..in kivuliasta. Suppareita ei sen enempää:)
Taidan mennä nyt nukkumaan. Jos herää yöllä täytyypä tulla tänne kurkkimaan ketkä muut valvoo vatsan vaatimuksesta.
Täällä ilmoittautuu taas yksi harvakseltaan kirjoittelija. Olen kyllä seurannut ja jännännyt teidän juttuja.36+1 tuntuu ihan alkuraskaudelta teidän supisteluiden ja limatulppien keskellä. En sitten mitenkään muista mitä viimeksi olen raportoinut mutta: Insuliinia menee raskausdiabeteksen takia 250ml muutamassa päivässä. Sokerit elävät elämäänsä mutta ilmeisesti hoito on onnistunut nyt paremmin koska vauva ei ollut ainakaan 2vk sitten kasvanut keskikäyriä isommaksi.( vatsani on :( Sokereista kertyy sitä lapsivettä vähän runsaammin ..olisiko sitä sitten. Alateitse aion synnyttää vaikka sektionkin olisin saanut. Vauva on ollut paljon poikittain joten torstaina polilla yrittävät kääntää mikäli ei ole jo itse kääntynyt. Perätila vauvoja en saa kuulemma synnyttää kun on komplisoitunut raskaus..selvä. Torstaina selviää myös koska käynnistävät synnytyksen..ja minä kun en haluaisi koko käynnistystä mutta ellei ole hoitosuositukset muuttuneet niin Insuliinihoitoisia ei päästetä laskettuun aikaan..lähden siis viikon tai kahden päästä häätämään asukkia. Viimeksi meni viikko mutta nyt lupasivat, etteivät leivo niin pitkään..hyvä! sillä henkisesti ja fyysisesti 7 vrk:ta käynnistystä otti lujille..Jännä ettei palstalaisista vielä kukaan ole nyyttiä saanut..lienee oikeasti harvinaista.
Yhden vaikean synnytyksen läpikäyneenä jotenkin ajattelisi hulluuden ja seinille hyppimisen alkavan olla ajankohtaista kun tietää mikä siellä taas odottaa..mutta tarve päästä tästä tukalasta olotilasta alkaa olla voimakkaampaa..luonto on viisas:)
Koira on alkanut pitää minua ilmeisen kyvyttömänä koska porsastelee nähteni ( 12vee eläkeläinen) Esikoinen 2vee taas on pitkästä aikaa alkanut osoittamaan äidintarvetta, syliä ja halia pitää saada..helppo homma toi sylissä kantaminen..
Yö valvojille terveisiä..hengessä mukana..toivottavasti untenmailla..ei ole niin sanottu aina täälläkään.
Kaivelin tuossa illan suussa kolme tuntia uutta kukkapenkkiä ja siirsin kukkia, mutta mäkäräiset teki kyllä kaikkensa ettei olis onnistunut, inhoan niitä ja paljon :( Nyt on selkä poikki js jalat jättää välillä ottamasta alle, mutta eipä tuossa kauheasti eroa normaaliolotilaan, joten hyvä että tulee hommat kuntoon. Supparit kiristyvät varmaan taas pariksi päiväksi, mutta kyllä ne sitten taas helpottavat. Ihanaa kun kesä tulee oikeasti, vaikka turvotus lisääntyykin samaan tahtiin!
Helgalle paljon lepoa aikalisälle, toivottavasti saat kerättyä voimia!! Muistelin että joskus entisessä elämässä jonkun jo käynnissä ollut synnytys teki samoin ja vauva synti lopulta vasta parin viikon päästä, mutta se lienee tosi harvinaista.
Niin hermoja rassaavaa kuin kaikki äidille ja isällekin on, toisaalta minusta koko synnytyksen käynnistyminen ja kulku on aika hieno kokemus siitä, miten luonto hoitaa kaiken tavallaan ja meillä on loppujen lopuksi aika vähän valtaa vaikuttaa asiaan. Jos voi ja pystyy heittäytymään ajan ja tilanteen kuljetettavaksi, kokemuksessa on aika paljon nautittavaa, ainakin henkisellä tasolla. Voitte pitää hulluna =) Luultavasti pidän itsekin siinä vaiheessa kun tekee mieli purra ovenkahvaa.
Sama tilanne kuin anskurilla, meilläkin eli lähinnä miehellä niin paljon ohjelmaa raksalla, että saisi vauva suosiolla odottaa viikon pari vielä. Toisaalta jos tulee sateiset kelit jossain vaiheessa, ne voisi hyödyntää synnytykseen. Tehokkuuden maksimoinia!
Pallellakin loppu tidossa, onnea kovasti urakkaan!! Varmasti paljon kivempi punnertaa pienempi ja pienipäisempi vauveli maailmaan, aika kiitettävän kokoinen ollut teidän edellinen!
Näppikselle onnea tyttöuutisesta! Mitäs teidän edelliset on?
Isosmurffille sairaalatoiveista: minä olen joka kerta tehnyt listan ja edellisissä TAYSissa hoidetuissa synnytyksissä kaikki on otettu tosi hienosti huomioon automaattisesti, saa nähdä nyt miten Jyväskylässä menee. Minusta ainakin ollut tosi hyvä kirjata kaikki tärkeimmät, kun sitten ei enää ole aivot ihan matkassa, eikä muista ja välttämättä kehtaa tai jostaan muusta syystä ei tule sanoneeksi, mitä haluaisi. Tällaisia toiveita olen kirjannut nyt ja aikaisempien synnytysten aikaan:
* Amme, suihku, puudutuksia tarpeen mukaan, ei opiaatteja (pistettävät oxynorm, petidiini...)
* Haluan olla pystyssä mahd. pitkään
* Mielellään muu kuin puoli-istuva asento (jossa lopulta olen kaikki sitten ihan tyytyväisenä ponnistanut :)
* Isä osaa päättää kaiken
* Ompelu pelottaa, kunnon puudutus, opiskelijat eivät saa ommella
* Vauvalle ei saa antaa lisämaitoa keskustelematta
* Osastotoivomus (TAYSissa ollut vanhoja ja rempattuja) ja mielellään ikkunapaikka :)
* Apua hirveisiin jälkisupistuksiin
* Melko nopea kotiutuminen (kahdessa edellisessä onnistunut reilun vuorokauden päästä), ei heti kuitenkaan.
Nyt täytyy mennä laittamaan pyykit narulle, nukkumaan en kuitenkaan ennen yhtä mene, muuten menee koko yö heräilyksi ja viiden aikaan lasken koloja katossa.
Kaks'plussan puolella vauvoja on jo putkahdellut, meillä on varmaan viihtyisämmät mahat :D Jenniliinin kuulumisia saadaan varmaan lähitulevaisuudessa!
Miksu ja muutaman päivän hyvin rauhallisesti asunut poju 38+4
Täällä sitä ollaan...sairaalassa
9:35, 14:10 ja 18:20 on vedetty Cytotek napit naamaan, mutta täällä sitä vielä ollaan osastolla odottamassa että jotain tapahtuisi...plaaaah
Siis ihan über tylsää kun tropit ei tehoa.
Lääkäri aamulla katsoi kaulan ja totesi että kokeillaan ensin näillä miedommilla aineilla...ehkä parikinpäivää jos ei mitään tapahdu ja sit mietitään uudelleen mitä tehdään. Kaulaa oli edelleen sen 2 senttiä...
Sithän se vielä ketutuksen kiskas päälle kun hoitsut sano että talon tapa on että yötä vasten/yöllä ei troppia anneta, että silloin nukutaan...
Eli aamulla taas lääkärin ronkittavaksi ja sama laulu uudelleen...
Minä kun niin meinasin että käynnistyksellä saisi hommaan vauhtia...tuntuu vaan hidastetummalle kuin mikään ikinä.
Luojalle kiitos, että meillä sattuu olemaan ylimääränen läppäri ja mies onnistui räpeltämään tämän koneen sairaalan verkkoon, että pääsen edes nettiin... ei nimittäin noita sudokuja ja ristikoita kovin kauaa jaksa...
Nyt siis vaan edelleen odotellaan...
Ainiin, ihan pakko mainita...
Aamulla, sen parin unensilmäyksen jälkeen seitsemältä kännykkäni piippasi viestin...ehkä maailman hellyyttävin viesti ikinä...
"Morning Jenni..voimia tänään..! Pappa haluais kivaa valokuvattavaa..vempulan..!
Siis mun appiukkoni laittoi tuon viestin...että mä olin tippa linssissä ja sydän on pakahtua vieläkin...
Mut nyt mä lähen vonkaamaan särkynappia kun tuo selkä huutaa taas hoosiannnaa...josko sitä koittais sitä surullisen kuuluisaa nukkumistakin...
Niin, kiitos kaikille kun olette hengessä mukana noin vahvasti...anteeksi vaan kun mä en vaan taia saada mitään aikaseksi...
Jenniliini ja Justiina Koksissa
Semmosta kyselisin että tietääkö kukaan että miten autottomien ihmisten on kannattavinta tuoda vauva sairaalasta kotiin? Kyyti meille kyllä löytyy mutta ei istuinta. Kuulin että niitä kyllä vuokrataan mutta matka ei ole kovin pitkä joten ehdotuksia otetaan vastaan miten vauvan saa turvallisesti kotiin :)
...pari leffaa katsottuna kera supistusten mut taas laantuu yöks.
On tää ny yks vee, sanon mä!
Huomenna kyl tulee maailman mielenkiintoisin polikäynti, saas nähä koska se päivä räpsähtää, et beibi on ulkoruokinnassa.
Jenniliinille lisää tsemppiä sinne sairaalan punkkaan! Voi, mä oisin maksanu melkein mitä vaan sillon oman yökeikkani aikaan läppäristä...
Siis ihan käsittämättömän tympeetä kuunnella töllön ostosteevee mainoksia ellei halua kuulostella vessan vetämistä/hissin liikettä/kätilökelloa! Onneks sentään ketään ei synnyttäny huutamalla silloin.. =/
Jaaha, pikku suppari tähän väliin. Blääh kait se on kammettava punkan pohjalle pyöriin et jaksaa aamusella herätä.
T helga rv38+2
Saatiin just isännän kanssa uuden olkkarin seinät tapetoitua - ihana tuli. Sit pitäis vielä laiskiä laminaatit lattiaan ja sitten olis kokolailla niinkuin valmista nuoren miehen saapua maailmaan. Ei kai kämppä kelpaa ennenkuin on valmista ;-) Tai kun säätiedotusta katsoo - on melko selvää missä meillä vietetään viikonloppua ..... tai sitten ei !
Päivä vietetty shoppaillen Lahdessa - vähän sellasia kovettumis supistuksia ollut, mutta ei muuta. Vauva liikkuu edelleen vähänlaisesti, mutta kuitenkin. Täytyy keskiviikkona neuvolassa sanoa. Jalat niiiiiiin turvoksissa että ei enää crocksit mahdu - varvastossuja yritin, mutta ei nekään..... kiva !
Vielä tosiaan jalkeilla, eikä juuri edes väsy. Jenniliinille tsemppiä, tuo on kai valitettavasti se ongelma kun aletaan melko epäkypsästä tilanteesta käynnistelemään ..... ei vaan aina lähde heti ja vaatii työtä, mutta onhan nyt ainakin työn alla :-)
Älä kovasti mainosta että on sairaalan verkko käytössä ;-) meillä tuo ukko ei ollut ihan varma sen luvallisuudesta - on siellä duunissa, mutta hoitelee lähinnä niitä potilastietojärjestelmä asioita eikä nettijuttuja.
terkkusin Mirella & pikku-ukko rv 39
Nyt jo kuuluu lintujen laulu sisälle asti ja aika lämmintä oli tossa ennen kuutta ku lehden hain.Eli siis lämpöä tulee piisaamaan, mutta niihän ne on tainnu loppuviikoks povata lämmintä.
Jenniliinille stemppiä sairaalaan, aika on pitkää jos venyvää siellä varsinkin jos mitään ei tapahdu.
Mietin kanssa tuota että miten mahtavat suhtautua nettikaistan lainaamiseen.
Oiskohan tästä viikko, kun kyselin teiltä että jyllätäänkö teiti masussa oikein kunnolla.Noh, nyt sitten..liikkeet on selkeesti vähentyneet, liikelaskennalla saa tarpeeks mutta meno on erilaista kun viikko sitten.On tää raskaana olo kummaa: tänään sanoo toista ja huomenna asia onkin jo erilailla :)
Mä kävin eilen siellä vasta-aine verikokeessa, muuten ihan hyvä, mutta oli neuvola sitten laittanu väärän pyynnön (kakkos koetta varten ja tää oli mulla kolmonen), siinä sitten soiteltii neuvolaa ja sählättii ja säädettii jotta saatii uus oikea pyyntö koneelle.Ei kuulemma eka kerta kun neuvolasta on laitettu väärin.
Sain myös eilen aikaseks ja leivoin pullia, kaks pullapitkoo ja pari pellillistä korvapuusteja.Meinas jonkun verran hiki tulla niitä vääntäessä, muutenkin lämmintä ja uuni helottaa viel selän takana.
Jeps, minäpä jatkan myöhemmin tänään lisää kirjottelua.Kahdeltatoista on neuvola ja siellä sijainen, katotaa miten menee :)
Miinnu ja Himpula 36+5
Hiukan huonommin nukuttu yö takana. Pari vessareissua ja heräsin sit viiden paikkeilla. Sängyssä on hiukan pyöritty ja nyt kun ois vihdoinkin nukuttanut,niin tietysti kello pärähti soimaan.
Muutamia supistuksia tullut aamun aikana,ei mitään ihmeellisiä,mut jotain kuitenkin. Aattelin kyllä torireissun tehdä,kun saan tuon yhden hoitoon.
Kirjoittelen niitä neuvolakuulumisia sitten illemmalla. Ja ennenkun mies saapuu kotiin,oon kuulemma nykyään aina läppäri sylissä. Kyl mä tän meinasin raahata laitoksellekin =)
Marika ja toukka 38+5
Helga:joo,oot katsellu ihan oikean ihmisen kuvaa =)
Ja sain nukkua viime yönä. klo 22 tai 23 tuli uni ja neljältä hain lehden. Siinä välissä 8 v tuli meidän petiin nukkumaan. Ja muutama voimakas suppari oli, mutta ihan yksittäisiä. Sitten viidestä seitsemään vielä unta.
Oli pakko laittaa tuo G limatulpan irtoamisesta ja vauvan syntymästä odotus aiheisiin. kun ei ole näin aiemmin käynyt ja stakes puhuu päivästä max seitsemästä, mutta täällä pinossa kyllä vaikuttaa pidemmältä tuo toteutunut aika.
No stakesin "meille tulee vauva" kirjasen mukaan uudelleen synnyttäjän pitäisi lähteä ripeämmin sairaalaan kuin ensi synnyttäjän, tuli luettua pitkästä aikaa.
Odottajan aika on pitkä (varsinkaan kun ei uskalla lähteä noiden laitosten luota yli 45 minuutin ajo matkan päähän.)
Jenniliini, kun hiukan alkaa pehmenemään/kypsymään tuo kohdun suu, niin sitä tippaa saa sitten varmaan voimakkaammalla nopeudella... Ainakin mulla oli silloin 8 vuotta sitten niin.
Ja olen ollut töissä osastoilla, joissa netin käyttö on sallittua. Eli jos lankayhteydet ovat mahdollisia potilashuoneessa, ne pitäisi saada laittaa. Langattomat yhteydet käyttää sitten sitä tietosuojattua verkkoa...Mutta varmaan sairaala kohtaista.
Itse haluaisin youtuben musiikkivideot saataville... Ei joutuisi miettimään mitä musiikkia haluan juuri silloin kuunnella...
t:Tai rv37+5 (esikoinen syntyi 37+6... mutta yli sen varmaan mennään... tämän hetken fiilis.)
Huomenta rakkaat siskot...
Tulin vaan pikasesti täsmentämään, etten mä usko että tässä ihan laittomalla kaistalla ollaan tän netin kanssa...
Kun tuolla päiväaulassa ja käytävilläkin on potilaille koneita, ja niissä päällä kirjautumisohjeet ja verkon salasanat niin niillä tunnareilla mies hakkeroi tämän oman koneen nettiin....niin ei katsos tartte mennä tonne käytäville surffaamaan vaan saa tehdä omassa rauhassa täs punkassa...
Siis ymmärsinkö mä oikein, öö, Mirellako se oli, joka sanoi, että miehes on töissä täällä?
Sehän tarkottas että sinä itsekin josain lähistöllä....ja minä kun olin siinä uskossa ettei täällä seudulla tainnu paljo muita olla kun minä ja sitten se yks jonka nimimerkkiä en kyl enää muista, mut oikeen nimen kylläkin jo paljon paremmin, kun ollaan pariin otteeseen treffailtukin...
Mutta, mie rupeen nyt vartuksimaan josko tohtor tulis ja kurkkais putkeen ja antais käskyjä...toimeenpanevia sellasia...
Jenniliini ja "tupajumi"Justiina 38+0
Limatulpasta. Esikoiselta meni jotain 38+ ja syntyi 41+4. Että justiinsa joo, jos pitäisi limatulpasta mennä max. 7 päivää... Kuopukselta mitään limatulppia näkynytkään. Vedet poksahti ja sitten olikin baby reilun 6 tunnin päästä siitä pihalla.
Synnytystoiveista. Mitään erityistoiveita ei ole, enkä ole ikinä niitä mitenkään "kirjaillut". Unohtuvat tasan tarkkaan siinä vaiheessa, kun lasta punkee ulos, eikä millään ole mitään merkitystä, paitsi sillä, että lapsi tulee ulos ja pääsee joskus pois sairaalasta. Sen kyllä toivon, ettei käynnistettäisi. Ihan horroria. Esikoinen nimittäin käynnistettiin oksitosiinitipalla (tai siis vauhditettiin) ja se oli yhtä jatkuvaa supistusta. Lisäksi istukka ei kerennyt vauhtiin mukaan ja jäi kiinni ja jouduttiin väkivalloin painelemalla irrottamaan (ei kuitenkaan leikattu), jonka johdosta valuin verta kuin seula ja sain sitten punasoluja ja hemohessiä vielä pari päivää synnytyksen jälkeenkin.
Ja on tietty toiveena se, että pääsisi pois äkkiä sairaalasta, mutta kun se ei ole toteutunut ennenkään (esikoiselta minä heikossa hapessa ja esikoisen verensokerit alhaalla > melkein 4 vrk synnärillä ja kuopus kellastui > sairaalassa 6 vrk), niin enpä jaksa toivoa mitään nytkään. Ai juu, perhehuone halutaan ja epiduraalia kiitos, minä en luomusynnytä, jos ei nyt ihan itsestään ulos tule. Epiduraalista ole ennenkään mulle eikä vauvalle haittaa ollut ja ihan hyvin on tuntenut ponnistustarpeet, jalat ovat kantaneet jne. mutta kipu on ollut hallittavissa.
Että onhan mulla toiveita! Tänään rv:t 35+6.
Että mua ei saa leikata, ellei se ole ihan pakko. Yäk! Ällöttää ajatuskin, että maha vedetään auki ja vauva kaivetaan sieltä. Mieluummin siis pungen sen ulos alakautta, vaikkei kivalta tunnukaan. Toki pakkotilanteessa siihenkin on mentävä, tosin kiva varmaan yrittää pitää haavakin puhtaana kesähelteillä pahimmassa tapauksessa. Mutta kuten sanottu, eihän sille mitään voi, jos siihen joutuu.
Jenniliinille heti alkuun paljon jaksamista ja kärsivällisyyttä sinne sairaalan seinien sisäpuolelle! Pidä palkinto mielessä, niin ehkä on helpompi odotella :) Loistavaa, että sait sen netin toimimaan, aika kuluu paremmin.
Mulle iski eilen illalla joku ihme mahapöpö. Ihan meni maha sekaisin ja oli paha olo. Aamuviiteen sitten torkahtelin aina hetkeksi ja heräsi taas, kun suuta kuivasi ja mahassa vaan pulisi. Oksentanut en sentään. Aamuyöstä sain sitten pari, kolme tuntia unta. En osaa tuota liittää miksikään synnytystä enteileväksi merkiksi, kun ei mulla ole ennenkään maha tyhjentynyt ennen lähtöä. Aina olen joutunut sen ah, niin ihanan peräruiskeen kanssa tekemisiin :)
Neuvolassakin kävin aamupäivästä kääntymässä, eikä siellä ihmeitä. Ainoastaan verenpaineen ylälukea oli nyt päälle 140, mutta se selittyy kyllä tuolla yön valvomisella. Pissa oli puhdas, eikä painoakaan ollut nyt tullut (kas vain, kun juoksin yöllä vessassa :) ).Mahaa kun terkka koitteli, niin totesi vain, että "on kyllä tiukka paketti vauvaa tämä maha". Eli alkaa tosiaan tila käydä yksiössä vähiin.
Sairaalatoiveista kyseli isosmurffi. Minä en ole niitä nyt mihinkään ylös kirjannut, kun se esititolomakekin meni sähköisenä. Mutta jos jotain pitää sanoa, niin ainakin toivoisin tällä kerralla mahdollisen puudutteen saamista ajoissa. Viimeksi sain spinaalin aivan liian myöhään ja se sitten vaikuttikin vasta vauvan synnyttyä. Eikä mennyt muutenkaan nappiin. Kahdessa synnytyksessä mulla on toiminut tosi hyvin kohdunkaulanpuudute-ilokaasu-yhdistelmä ja sitä toivon nytkin. Tosin senkin kanssa pitää olla nopea, jotta on vielä jotain kaulaa, mihin puuduttaa. Petidiini on mulle myös ihan ei, ei, siitä menee pönttö ihan sekaisin. Opiskelijoita en mielelläni halua synnytykseen mukaan, mieluiten olen miehen kanssa kahden ja kätilö tietty tarvittaessa paikalla. Vauvan synnyttyä ei meilläkään haluta lisämaitoa tai tuttia. Kotiutumisen suhteen olen avoimin mielin, eillä on myös yleensä ilmaantunut joku este nopealle kotiutumiselle, joten jos päästäisiin nopeasti, se olisi ihana ylläri.
Emilia kävi kyselemässä vauvan kuljettamisesta. Ennen onnistui kuljetus myös esim. kovalla kantokopalla, jonka sai turvavyöllä kiinni penkille. Onnistuisikohan vielä?
No nyt en ehdikään enempää, ruoka on valmis, mutta palailen myöhemmin.
M rv 39+2
Eli oli kaikki ok nlassa. syke 140-170 - tuli tuo iso lukema kun masukki meni anturin alta pois. Painoa +350/vko, hb nyt laskenut 117. Supistuksia tullut päivän aikanakin, kysyi neuvolassa supistaako nytkin, pakko se oli myöntää - mutta kun on niitä harkkamaisia. Mutta onhan nekin jotain tehnyt kun paikat auki limatulpan tulla.
Meillä mies alkaa olemaan hermostunut. "etkö sä nyt soita jonnekin?" "aiotko valvoa yöt ja nukkua päivät kun mun loma alkoi." Niin...ikään kun voisin mitää öisin voimistuville supistuksille tai sille että päivisinkin tulevat säännöllissti, mutta eivät ole niitä viimeisiä vaikuttavia... Ja kävinhän mä neuvolassa, jossa täti totesi "että kyllä sä itse tiedät milloin menet". Ja olen samaa mieltä. Tosin yöllä kahdelta se arvion tekeminen voi kyllä olla vähän epäluotettava, kun väsyttää ja haluaa vain nukkua. Sit taitaa olla mies kiukkunen, jos kotiin syntyy...
Millaisethan ruuhkat täällä HUS alueella on nyt? Tuo Helgan kertomus ruuhkista ja kohtelusta ei ollut mitenkään "sairaalaan tervetulleeksi toivottava". Voisithan sä Helga kääntää tuon tekstin suoraa asiakaspalautteena sairaalaan. Ei saisi kellekään tuollaista tunnetta tulla.
Sulla on isosmurffi kiva lääkäri. Mulle sanottiin uimisesta, että kun supistelee EI ja sitten kun oli kohdunsuu pehmeä EI. Nyt en viitsinyt enää jankata. Onhan siinä se tulehdus vaara suurempi, mutta vettä kuluisi näillä helteillä altaassa vähemmän kuin suihkussa.
Synnytystoiveita en ole listannut. Laukkuun nyt pakannut jo omat kamat. Hiukan tuota mietin, kun kesäaika/liikkuvat sijaiset ja influenssa rantautunut suomeen, pitäisikö otta polikliinisenä synnytys ja tulla heti kotiin. Nlassa kysyi saanko sitten levätä tarpeeksi, kun tykkään touhuta... Eli ei ollut sen kannalla, suositteli jäämään vuorokaudeksi lapsivuode osastolle nukkumaan. Ja epiduraalista yritän pidättäytyä. Ja jos osaisi olla huutamatta tällä kertaa:) Yksi synnytystä koskeva toive on, ettei kovin montaa tälläista valvottua yötä enää ennen synnytystä. Ja sitä toivon kaikille muillekin, jotka viime yönä valvoi (ja jo aiemminkin). Eihän sitä jaksa mitään tällä lailla.
t:Tai rv 37+4