Paljonko on hyvä palkka?
Kommentit (105)
olisi mun mielestä jo hyvä tienesti ja me olisimme lähes jo rikkaita!
t. eräs köyhä yrittäjä jolla tienestit tonnin luokkaa...
Mun palkka on 4000Ja odotan sen noin tuplaantuvan seuraavan 10 vuoden sisällä. .
Parin vuoden kuluttua se nousee lähemmäs 5000 €/kk. Itse ryhdyin pitämään tulojani hyvänä siitä lähtien, kun palkka nousi yli 3300 euroon.
se, että jos ihminen on sydämeltään kiinnostunut työstään ja tekee sitä tunteella ja arvojensa mukaisesti, palkka on usein aivan surkea.Jos taas olet tyly ja pääasia elämässä on raha, niin sitten saat sen kohtuullisen elintason. Mun mielestä on surullista ja väärin, että ihminen harvoin voi tienata kohtuullisen elintason ammateissa, joissa ihmisillä on jotain merkitystä- työntekijöinä ja kohteena. Kaikesta jonninjoutavasta piperryksestä, millä loppujenlopuksi ei ole mitään merkitystä kellekään ei millekään, ei ees sille työntekijälle, maksetaan maltaita.
Vääryys!!!
Itse olen KTM pk-seudulla ja tienaan 5000 e/kk, ja olen tuttavapiirissämme matalampipalkkaisesta päästä; ihan lähipiirissä on useita paljon enemmän tienaavia, naisiakin joilla ansiot 7000-20 000 (!!) luokkaa. Lääkäreitä, juristeja, ekonomeja. Itse olen nykyiseen ansiotasooni tyytyväinen, mutta jos ei tule yllättävää työttömyyttä tms., uskon ja toivon palkkani olevan viiden vuoden sisällä vähintään 7000 e.
En tunne tietääkseni ketään, joka sais tai vois saada 4000e/kk palkkaa, vaikka ihan hyvissä hommissa ovat. Osa akateemisia, osa ei. Olisin tyytyväinen, jos saisin palkkaa 3000e/kk bruttona.
Jos elää sellaisessa maailmassa, jossa kaikki ystävät tienaavat vähintään 4000/kk ja suurin osa välillä 5000 ja 10 000 e/kk, niin silloin käsite "hyvä palkka" on hieman eri. Ja meidän ystäväpiiri koostuu pääasiassa DI:stä, jotka tekevät hommia yksityisellä sektorilla, KTM:stä ja juristeista.
Ja uskokaa tai älkää mutta olimme ihan tavallinen opiskelijaporukka kumppaneineen mutta jokainen meistä on onnistunut löytämään hyvän työpaikan. Kaikki olemme lähtöisin joko duunariperheistä tai keskiluokasta.
jos olisin vaikka investointipankkiiri, niin hävettäisi jos palkka olisi 4000 euroa kuussa jos kaverit vetää 25 000 euroa kuussa. Mutta jos olisin taiteilija, niin olisipa mahtavaa, jos tienaisin taiteen tekemisellä vaikka 2500 euroa kuussa.
Palkkataso ei kenellekään voi tulla yllätyksenä, kun jollekin alalle kouluttautuu. Minä valitsin aikoinaan alan, joka kiinnosti ja josta saattoi olettaa, että voi valita laajasti sen, mitä työkseen voi tehdä. Ja teen nyt mielenkiintoista työtä, josta tykkään kovasti ja saan erinomaista palkkaa.
Minustakin on kiva maalailla ja piirrellä ja soitella pianoa ja värkkäillä joulukoristeita, mutta voin tehdä sitä vapaa-ajalla.
se, että jos ihminen on sydämeltään kiinnostunut työstään ja tekee sitä tunteella ja arvojensa mukaisesti, palkka on usein aivan surkea.Jos taas olet tyly ja pääasia elämässä on raha, niin sitten saat sen kohtuullisen elintason. Mun mielestä on surullista ja väärin, että ihminen harvoin voi tienata kohtuullisen elintason ammateissa, joissa ihmisillä on jotain merkitystä- työntekijöinä ja kohteena. Kaikesta jonninjoutavasta piperryksestä, millä loppujenlopuksi ei ole mitään merkitystä kellekään ei millekään, ei ees sille työntekijälle, maksetaan maltaita.
Vääryys!!!
Oli nimittäin aika loukkaava kommentti tällaisen tunteella merkityksellistä työtä tekevän hyväpalkkaisen näkökulmasta - ihanko vilpittömästi olet sitä mieltä, että hyvin ansaitseva ihminen on aina tyly, pelkkää rahaa ajatteleva kone, jonka työllä ei ole mitään merkitystä?
Minustakin naiselle 3000 bruttona on jo hyvä tai sanotaan että "ihan hyvä".
Saan juuri sen verran ja olen tyytyväinen, vaikka aina kai sitä enemmänkin ottaisi jos saisi...
Mies saa aika paljon enemmän mutta tekee kyllä vaativampaa työtäkin.
Ei ole ihme että naisten palkat ovat keskimäärin matalampia, jos ajatellaan näin.
Itse olen koulutukseltani DI ja aika paljon ahdistais, jos saisin miespuolisia kollegoitani huonompaa palkkaa, ihan vaan siksi että olen nainen.
Oma mielipiteeni aloittajan kysymykseen on, että noin 5000 € on hyvä palkka.
Pk-seudulla mielestäni "hyvä" on yli 4000 euroa kuussa brutto, jos sen saa tekemättä säännöllisesti ylitöitä
millään humaanilla alalla jos se on susta jotain hassunhauskaa väkräilyä. Että voi halventavasti suhtautua:( Toivotaan et sun lapsetki valitsee uran mistä voi alaspäin naureskella toisten elämälle... ettei putoa itse tuolta sun tornista näpertäjien kastiin. Kurja ihminen.
käytin sanaa usein- ei ole tarkoitus yleistää. Tiedän vaan paljon ihmisiä taide- terapia, hoiva-yms alalla- eivät ole mitään nykertäjiä tai hiippalijoita vaan oikeasti tekevät hyvää, tarpeellista, haastavaa työtä, mutta koska tässä yhteiskunnassa rahankeruusta ja koneidenhuollosta maksetaan paljon enemmän kuin ihmisiin liittyvistä asioista (ei siis aina, vaan usein) heidän tulotasonsa on huono. Ei siksi ettei heidän työllään olisi paljon tarvetta ja tarvitsijoita. Ja juu ei kaikki kaupaullisen tms alan työntekijät ole ahneita ja kylmiä, tietenkään, mutta usein palkka on paljon parempi kuin noissa ed. mainitsemissani töissä. ja minun mielestäni se on surullista.
Itsekin kuulun niihin toistaiseksi onnekkaisiin että saan tehdä mielekästä unelmatyötä ja tulen useimmiten hyvin toimeen.
vastineeksi?
Mua oikeasti ripoo nää ylisuuria palkkoja saavat ihmiset, joille ei verojen maksu maita. Kannattaisi miettiä mitä niillä verorahoilla on saanut/saa. Kerrankin telkkarissa kaksi maksutonta korkeakoulututkintoa Suomessa suorittanut kehtasi kehuskella tuloillaan ja Amerikan mitättömillä veroilla.
Miehen palkastahan menee suurin osa veroihin :(
ammatin voi valita järjellä ja kivoja asioita tehdä vapaa-ajalla. Miten herkkiä voi jotkut ollakaan, kaikesta sitä pitää vetää herne nenään.
millään humaanilla alalla jos se on susta jotain hassunhauskaa väkräilyä. Että voi halventavasti suhtautua:( Toivotaan et sun lapsetki valitsee uran mistä voi alaspäin naureskella toisten elämälle... ettei putoa itse tuolta sun tornista näpertäjien kastiin. Kurja ihminen.
jotka on suorittaneet pari tuohivirsu-muinaispillitutkintoa ja valmistuvat työttömiksi ja ehkä suorittavat pari muuta vastaavaa tutkintoa sen lisäksi?
USAn verotus vaihtelee kovasti osavaltioittain eikä ainakaan täällä idässä ole merkittävästi Suomen verotasoa alempi ja silti täällä colleget maksetaan pääosin itse.
Ja mitään ette raukat tietenkään saa ettekä ole saaneet vastineeksi?
Mua oikeasti ripoo nää ylisuuria palkkoja saavat ihmiset, joille ei verojen maksu maita. Kannattaisi miettiä mitä niillä verorahoilla on saanut/saa. Kerrankin telkkarissa kaksi maksutonta korkeakoulututkintoa Suomessa suorittanut kehtasi kehuskella tuloillaan ja Amerikan mitättömillä veroilla.
Miehen palkastahan menee suurin osa veroihin :(
6000 menettelee, mut 8000 on jo ihan hyvä.
on ihmisiä jotka tuntee henkilöitä jotka tienaa sen 25000 (ja voi olla että moni tuntee tietämättään) ja on henkilöitä jotka tienaa tähän keskusteluun nähden paljon mutta kovalla hinnalla. Jos on yhtään perhe/perinteinen arvomaailma tulee aika nopeasti tilanteeseen että uhraus on liian suuri. Varmaan monen mielestä on typerää valittaa uhrauksista, jos on taloudellinen vapaus, mutta ihminen on inhimillinen ja ainakin tänään sanoisin että olisi paljon mielummin ihan tavallinen ihminen kuin hyvin tienaana jolla ei ole kontrollia lepoon eikä vapaa-aikaan. No jos olisi rahat aina lopussa niin varmaan sitä ajattelisi toisin. Muuttaminen on muuten tosi vaikeaa. Uralla ylöspäin meno on luonnollista mutta perhearvojen "takaisin saaminen" epäilyttävää.
Mun miehellä on tulot yli 20th, itellä vajaat 8000th. Joten juuri ja juuri tullaan toimeen, kun asutaan yksiössä keskisuomessa. Ei syödä kun viikonloppuisin, valot päällä tunnin päivässä ja kulutustavarat varastetaan...
ole varsinaisesti hyvä palkka, jos ei huonokaan. Ihan hyvä kuitenkin. Mun palkka on selkeästi huono, 1400. Olen osa-aikatöissä. Jos mun palkka ois kunnollinen, elintasomme, lähinnä asumistasomme, olisi erilainen. Muuten pärjätään ihan hyvin, olemme aika säästäväisiä.