Paljonko on hyvä palkka?
Kommentit (105)
työn ja palkka 1900e mun mielestä se on hyvä, yli 2000e ois ollut jo tosi hyvä. johtaja isossa firmassamme saa 5000 e ja se on sikahyvä!
toisessa työssäni sain tesin mukaista palkkaa 1700e, sekin oli hyvä (olen tradenomi ja tuo ihan koulutusta vastaava palkka).
äitini on elämänsä ajan ollut myyjä, hän tekee täyttä päivää ja palkka on 1400 e kuussa ja se ei mielestäni ole kovin hyvä joskaan ei ihan paskakaan.
naapurissa asuu opettaja, hän tienaa vajaa 2000 e niinkuin minäkin.
3500-4000 ole jo hyvä palkka.
Täällä, kuten muillakin palstoilla usein liioitella palkkoja.
Itse saan 3000 eli noin 2000 käteen. Sillä pärjää ihan ok. Ei jaksa ottaa enempää vastuuta, joka tarkoittaisi enemmän palkkaa, mutta pidempiä päiviä ja stressiä.
tämä veroprogression jyrkkyys on ok.
Kärjistetysti voi nimittäin sanoa, että täällä Suomessa jos tienaa bruttona 2500 tai 3500, niin näiden nettojen erotukset on pari sataa. En tarkistanut veroprosenttilaskurilla, mutta tuon tyyppinen tuloverotus on. Palkankorotuksesta tulee rangaistus.
Voisin minäkin mielelläni maksaa julkisista palveluista enemmän/käyttökerta, jos vastaavasti veroprosentti pienenisi. Voisin myös maksaa lapseni hoitopaikasta enemmän, jos se olisi parempaa (pienemmät ryhmät, enemmän hoitajia jne., menee ohi aiheen nyt).
Täällä huudellaan toisten ylisuurista palkoista, mutta saattais itsellänikin ottaa tuossa tilanteessa päähän, jos veroa menisi yli 50% palkasta. Nyt menee "vain" kolmasosa.
vastineeksi?
Mua oikeasti ripoo nää ylisuuria palkkoja saavat ihmiset, joille ei verojen maksu maita. Kannattaisi miettiä mitä niillä verorahoilla on saanut/saa. Kerrankin telkkarissa kaksi maksutonta korkeakoulututkintoa Suomessa suorittanut kehtasi kehuskella tuloillaan ja Amerikan mitättömillä veroilla.
Miehen palkastahan menee suurin osa veroihin :(
Sehän on täysin riippuvainen mm. asuinpaikasta. Pääkaupunkiseudulla 3000 bruttona ei ole paljon, kun asumiskulut nielaisevat suurimman osan ja kaikki muukin maksaa enemmän kuin muualla maassa. Jossain kauempana maalla tuolla elää jo leveästi. Itse asumme maalla ja oma palkkani nettona n. 1700 e/kk ja hyvin riittää!
n. 3000e nettotulot, toisen asteen koulutus. Se on kyllä tosi hyvä vanhoihin tuloihin verrattuna (1800 brutto).
Miehen palkastahan menee suurin osa veroihin :(
Harva näistä matalapalkkaisista ihmisistä tietää mitä kaikkea noihin huippupalkkoihin pääsemiseksi vaaditaan. Se ei todellakaan ole mitään 8-16 työtä vaan pitkiä työpäiviä ja jatkuvaa joustamista. Toki varmasti poikkeuksiakin löytyy mutta hyvin monessa paikassa johtajatason ihmiset ovat aina saavutettavissa ja aika kovan työtaakan alla.
Itselläni on peruspalkka noin 2400€/kk ja minusta se ei ole hyvä, ei nyt silti aivan huonokaan. Toisaalta koulutustasona on vain ammattikorkeakoulu. Tuon matalan palkan takia teenkin sitten ajoittain kahta työtä, jotta saan sitten matkustella ja elää leveämmin.
Hyvä palkka olisi varmaankin jossakin 5000€ tietämillä mutta sekin riippuu niin paljon ammatista. Suon mielihyvin joillekin ammateille alkupalkaksi 4000€ kun taas toisille 2000€ on ihan riittävä.
lukiessani, miten hyvää palkkaa jotkut saavatkin! Miettiikö kukaan muu samaa? Meillä on mieheni kanssa noihin tuloihin verrattuna tosi pienet tulot ja lainaakin vaikka kuinka paljon. Ja silti pärjätään suht ok. Ei tosin autoja vaihdella tai etelän matkoja tehdä, mutta ei haittaa. Mutta täällä tuntuu lähes kaikilla olevan tulot lähellä 3000euroa ja ylikin!
ja millä koulutuksella?
Mun brutto on himppua vajaa 1900e kuussa, mut lisät tekee sen, että käteen jää 1700-2200e kuussa. Ja oon sosiaalialalla kolmivuorotyössä.
Olen tyytyväinen palkkaani (3.600 e /kk brutto), siihen nähden, että lukion lisäksi vain 2 v opistotason koulutus. Olen esimiestähtävissä
mutta verotus Suomessa on tosiaan aivan hanurista. Täällä ei todellakaan ole tehty työntekoa liian kannattavaksi. Kouluttautumisesta ja hyvästä palkasta rangaistaan rankalla kädellä.
Vaikka olisit kouluttautunut useita vuosia yliopistossa, se ei maksa niin paljoa, että sinun pitäisi maksaa puolet tuloistasi takaisin valtiolle veroina lopputyöikäsi.
Terve, lapseton korkeakoulutettu ihminen jää niin pahasti nettomaksajan puolelle, että ihmetyttää todella miten kukaan huippuansioita saava viitsii pitää kirjansa Suomessa.
Vaikka tulojen tasaamisessa on toki hyvätkin puolensa, suurimpana varmasti yhteiskuntarauhan ylläpito, niin olisin silti valmis luopumaan esimerkiksi julkisesta terveydenhuollosta ja ottamaan sitä varten vakuutuksen.
Verojakin tarvitaan mutta progression pitäisi olla pienempi.
Ja odotan sen noin tuplaantuvan seuraavan 10 vuoden sisällä.
Mielestäni tulee ihan hyvin toimeen 2000 e/kk ja jää vähän säästöönkin. Vähemmällä joutuu jo tinkimään mukavuuksista. Kuitenkin tuon hyvän palkan määritelmä on jokaiselle yksilöllinen. Riippuu miten tärkeätä on suuri palkka.
ja tienaan bruttona nyt 3400€/kk. Mielestäni palkka on hyvä, kun ottaa huomioon etten ole valmistunut lukion jälkeen mistään.
ja mun mielestä on hyvä palkka. Aika onneton täytyy olla elämänhallinnassa, jollei tuolla rahalla tule toimeen.
Ajattelin, että 3000-3500€/kk on hyvä, yli 5000€ kuussa on jo sitten tosi hyvä.
Olen akateeminen, mutta työskentelen melko matalapalkkaisilla aloilla. Haaveammatissani päästään hädin tuskin tuhanteen euroon kuussa :(
DI, KTM, OTM tai lääkäri kylläkin.
t. 2 x DI
Yleensähän täällä annetaan ymmärtää että jokainen akateeminen ansaitsee kevyesti yli 5000€/kk ainakin pk-seudulla
Oma palkka on noin 1000€ nettona. Teen osa-aikatyötä ja saan pitää lapset vielä kotona. Olen omaan palkkaankin tyytyväinen.
Luultavasti nämä on jonkun mielestä huonoja palkkoja mutta hyvin niillä maksaa omakotilainaa ja kahdesti on ulkomaillekkin tänä vuonna päästy.
tai sanotaan että "ihan hyvä".
Saan juuri sen verran ja olen tyytyväinen, vaikka aina kai sitä enemmänkin ottaisi jos saisi...
Mies saa aika paljon enemmän mutta tekee kyllä vaativampaa työtäkin.
Eikai naisten keskipalkka ole kuin jotain 2000-2500? Sillä elää kun on vaatimaton asumisen ja muunkin suhteen. ja se on hyvä palkka jos on vaatimaton työ ja vaikka verrattuna sosiaalitukiin. Heti kun puhutaan vaikka omakotiasumisesta tai yhtään mistään ylimääräisestä, saati "huolettomasta" elämäntavasta, kohtuullinen on br 3000 ja siitä yli, hyvä 4000, siitä eteenpäin tosi hyvä.
sitä samaa paskaa arvailua terveyskeskuksissa ja samoissa kouluissa lapset pyörii kuin muutkin? Ja kukaanhan ei estä kouluttautumaan ja hakeutumaan parempipalkkaiseen ammattiin jos toisetn liksat ketuttaa.