Paljonko on hyvä palkka?
Kommentit (105)
Jaahas... ottaen huomioon, että se on korkeampi kuin 99% johtajien palkoista, niin täytyy sanoa, että olet saanut hyvän miehen itsellesi :)
Jos miehesi on lentäjä, niin ehkä sitten uskon ton... mutta lääkäri - en, johtaja - en, lakimies - en.
Suomen marginaaliveroasteella on tällä hetkellä mahdotonta, että palkasta menee suurin osa veroihin.
Kun tästä taas joskus töihin palaan, toivoisin saavani itselleni palkkaa sellaiset 3500e bruttona. Yli 4000e olisi jo omalla kohdallani hyvä palkka. Mies tienaa reilut 9000e, joten hyvin tullaan toimeen nyttenkin mutta sitten kun itse olen töissä, niin vielä paremmin! Miehen palkastahan menee suurin osa veroihin :(
Keskipalkan käsite on vähän ongelmallinen, ja sitä käytetään vain ja ainoastaan siksi että tilastoista saadaan kauniimpia.
Todellisuudessahan Suomessa noin 5% väestöstä omistaa 70% kaikesta varallisuudesta, ja tienaa noin 50% koko maan kaikista palkkatuloista. Jo muutama sata kappaletta miljoonia tienaavia vääristää tilastoja huimasti.
Esim. jos miljoona ihmistä tienaa 2000 euroa kuussa, jo sata (0,0001%) 200000e tienaavaa nostaa koko kansan keskipalkkaa n. 200 eurolla kuussa.
Todellisuudessa keskipalkan sijaan pitäisi laskea mediaanipalkka, joka on bruttona Suomessa noin. 1700-2000 euroa. Mikäli haluttaisiin olla totaalisen rehellisiä, tulisi vieläpä laskea mediaanitulo, jossa huomioidaan myös työttömät, opiskelijat ja sosiaaliturvan varassa eläjät. En usko että tällä tavalla mitattuna Suomalaisen tienaa "keskimäärin" paljoa yli 1500e.
Keskipalkan käsite on vähän ongelmallinen, ja sitä käytetään vain ja ainoastaan siksi että tilastoista saadaan kauniimpia.
Todellisuudessahan Suomessa noin 5% väestöstä omistaa 70% kaikesta varallisuudesta, ja tienaa noin 50% koko maan kaikista palkkatuloista. Jo muutama sata kappaletta miljoonia tienaavia vääristää tilastoja huimasti.
Esim. jos miljoona ihmistä tienaa 2000 euroa kuussa, jo sata (0,0001%) 200000e tienaavaa nostaa koko kansan keskipalkkaa n. 200 eurolla kuussa.
Todellisuudessa keskipalkan sijaan pitäisi laskea mediaanipalkka, joka on bruttona Suomessa noin. 1700-2000 euroa. Mikäli haluttaisiin olla totaalisen rehellisiä, tulisi vieläpä laskea mediaanitulo, jossa huomioidaan myös työttömät, opiskelijat ja sosiaaliturvan varassa eläjät. En usko että tällä tavalla mitattuna Suomalaisen tienaa "keskimäärin" paljoa yli 1500e.
Mistä on tieto, että 5% saisi 50% maksettavista palkoista.
Sun esimerkissä on pilkkuvirhe. Esimerkkisi 200 euron keskipalkan nousu on oikeasti 20 eur.
Olen samaa mieltä, että mediaanitulo olisi parempi tapa verrata tuloja. Se ei taida kumminkaan erota keskitulosta noin paljoa.
34-vuotiaana KM:na tienaan tällä hetkellä 4000e/kk josta käteen tosiaan jää se noin 2700e/kk. 7 vuoden päästä on toivottavasti velaton omakotitalo. Sitten ajattelin downshiftata ja alkaa väkertämään tohtorin väitöskirjaa. Ja 3 lasta kun lähtee pois kotoa niin lopetan työnteon kokonaan. Mulla riittää 25 vuotta tätä oravanpyörää- hyvä tili ei nääs ole yhtä kuin hyvinvointi.
Riippuu kait työpaikasta ja työn kuvasta, mutta hyvin toimeen tulee, jos saa bruttona 2500-3500 eur/kk. Sitä enemmän on sitten todella hyvä palkka ja yli 5000 eur erinomaisen hyvä palkka. Näin mielestäni.
jollain 2500 €, mutta sisäsuomessa hyvinkin. Ja uran kehitysvaiheesta.
Itse sanoisin että uransa aloittavalla maisterilla 3 000 € on jo aika huikea palkka, mutta 10 v työskenneellä sen kyllä pitäisi olla sellainen :). Kun taas kaverini farmaseutti (3 v opiskellut) pystyy hinnoittelemaan itsensä kolmeen tonniin ja minä (maisteri, 5 v opiskellut) aloitin 2 400 €:llä, hänen palkka tuntuu jo huikealta!
Eli hyvin hyvin suhteellista...
Riippuu kait työpaikasta ja työn kuvasta, mutta hyvin toimeen tulee, jos saa bruttona 2500-3500 eur/kk. Sitä enemmän on sitten todella hyvä palkka ja yli 5000 eur erinomaisen hyvä palkka. Näin mielestäni.
jollain 2500 €, mutta sisäsuomessa hyvinkin. Ja uran kehitysvaiheesta.
Itse sanoisin että uransa aloittavalla maisterilla 3 000 € on jo aika huikea palkka, mutta 10 v työskenneellä sen kyllä pitäisi olla sellainen :). Kun taas kaverini farmaseutti (3 v opiskellut) pystyy hinnoittelemaan itsensä kolmeen tonniin ja minä (maisteri, 5 v opiskellut) aloitin 2 400 €:llä, hänen palkka tuntuu jo huikealta!
Eli hyvin hyvin suhteellista...
Jaahas... ottaen huomioon, että se on korkeampi kuin 99% johtajien palkoista, niin täytyy sanoa, että olet saanut hyvän miehen itsellesi :)
Jos miehesi on lentäjä, niin ehkä sitten uskon ton... mutta lääkäri - en, johtaja - en, lakimies - en.
Erikoislääkäri, operatiivinen ala. ikää 40 paikkeilla. Ansiot vaihtelevat 25000-35000€/kk. Puoliso kotona lasten kanssa. Meillä on siis perinteinen työnjako, sen takia että puolison töissäolo laskisi perheen tuloa laskujeni mukaan 5-7 k€/kk. Paljon töitä mutta pidän työstäni. Perheen kanssakin ehtii olemaan, muutaman vuoden kuluttua tarkoitus hieman vähentää. Säästöön jää n. 15-20k€/ kk. Vaikka liksa on hyvä niin ei elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista vaikka parisuhteessa onkin kaikki hyvin. hyvään työhön kannattaa pyrkiä, minulla on ollut ahkeruuden lisäksi onneakin matkassa.
Jos joskus itse tienaisin 3500e/kk, niin se olisi enemmän kuin hyvä palkka. Tyytyväinen olen jos tienaan 2200-2500e/kk.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 02:34"]
Erikoislääkäri, operatiivinen ala. ikää 40 paikkeilla. Ansiot vaihtelevat 25000-35000€/kk. Puoliso kotona lasten kanssa. Meillä on siis perinteinen työnjako, sen takia että puolison töissäolo laskisi perheen tuloa laskujeni mukaan 5-7 k€/kk. Paljon töitä mutta pidän työstäni. Perheen kanssakin ehtii olemaan, muutaman vuoden kuluttua tarkoitus hieman vähentää. Säästöön jää n. 15-20k€/ kk. Vaikka liksa on hyvä niin ei elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista vaikka parisuhteessa onkin kaikki hyvin. hyvään työhön kannattaa pyrkiä, minulla on ollut ahkeruuden lisäksi onneakin matkassa.
[/quote]
.. ja sitten mä heräsin.. :D
[quote author="Vierailija" time="09.02.2011 klo 17:40"]
[/quote]
Tuo 9000 € on ihan täysin mahdollinen esim. pk-seudulla johtoryhmätason johtajille eikä edes mitenkään erityisen hyvä palkka. Alasta riippuen sitten jopa huono, esim. rahoitusalalla ihan asiantuntijatason tekijäkin ansaitsee sen 5000-7000 €/kk.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 21:41"]
Ei opettajalla voi olla sama palkka kuin vaikkapa erikoislääkärillä - anteeksi vaan, mutta työn vaatimukset, koulutus, ylipäänsä kyvyt eivät ole samaa luokkaa.
[/quote]
Olen opettaja, ja minusta lääkärin työn vaatimukset, vaadittava koulutus, asiantuntemusken taso ja yhteiskunnallinen merkitys ovat ihan yhtä korkealla taolla kuin minunkin työssäni. En väheksyisi lääkäreitä tässä yhtään.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 04:51"]
[/quote]
[/quote]
joo-o, aamulla piti herätä töihin. Mutta euroakaan en valehdellut.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 04:51"]
[/quote]
[/quote]
joo-o, aamulla piti herätä töihin. Mutta euroakaan en valehdellut.
Ei ne suuret tulot, vaan ne suuret pääomatulot, joista maksetaan paaaaljon pienempää veroa. Laillista veron kiertoa.
1800€/kk on hyvä palkka jos sen saa mitään tekemättä. 18000€/kk on pirun pieni palkka jos siihen menee koko elämä ja sen eteen vituttaa tehdä töitä.
2400€/kk (keskiansio) on ok liksa jos tekee keskivaativaa duunia keskivaativalla koulutuksella. Eli hommasta kiinni.
Erään tutkimuksen mukaan (noin vuoden vanha) kaikkein tyytymättömämpiä palkkaansa olivat henkilöt jotka tienasivat 12-18k€/kk. johtuu varmaan siitä että isommassa firmassa samasta hommasta voi lätkästä nollan tai kaksi perään..
Onko liksa hyvä vai ei niin vastaus löytyy hieman miettimällä: Onko tekemäni työ suohteessa hyödykkeisiin joita sillä voin ostaa, ja verot tietysti pitää maksaa, eli osa hyödykkeistä valtiolle.
Suomalaisten keskipalkka on n. 2800 € / kk. (http://www.uusisuomi.fi/raha/37936-paljonko-tienaat-%E2%80%93-taman-ver…)
Kuulostaa tuo keskipalkka todella korkeelta, ainakin mun mielestä. Missä hommissa ja millä koulutuksella oikeesti tuon tienaa?
Itse olin 10 vuotta palveluammatissa ja kaikkien ikälisien jälkeenkin palkka oli ainoastaan 2300 € / kk, joka silloin tuntui hyvältä palkalta. Nyt alan vaihdon jälkeen palkkani on n. 4700 € / kk (käteen n. 3200 € / kk.),mikä tuntuu kyllä hyvältä :)
Mutta sitä ihmettelen, että Suomessa on niin paljon henkilöitä, jotka tienaavat reilusti alle 2000 € kuussa. Niin miten toi keskipalkka voi olla noin korkea?
Mediaanipalkka on noin 2300 €.
Suomalaisten keskipalkka on n. 2800 € / kk. (<a href="http://www.uusisuomi.fi/raha/37936-paljonko-tienaat-%E2%80%93-taman-ver…" alt="http://www.uusisuomi.fi/raha/37936-paljonko-tienaat-%E2%80%93-taman-ver…">http://www.uusisuomi.fi/raha/37936-paljonko-tienaat-%E2%80%93-taman-ver…;)
Kuulostaa tuo keskipalkka todella korkeelta, ainakin mun mielestä. Missä hommissa ja millä koulutuksella oikeesti tuon tienaa?
Itse olin 10 vuotta palveluammatissa ja kaikkien ikälisien jälkeenkin palkka oli ainoastaan 2300 € / kk, joka silloin tuntui hyvältä palkalta. Nyt alan vaihdon jälkeen palkkani on n. 4700 € / kk (käteen n. 3200 € / kk.),mikä tuntuu kyllä hyvältä :)
Mutta sitä ihmettelen, että Suomessa on niin paljon henkilöitä, jotka tienaavat reilusti alle 2000 € kuussa. Niin miten toi keskipalkka voi olla noin korkea?
En tunne tietääkseni ketään, joka sais tai vois saada 4000e/kk palkkaa, vaikka ihan hyvissä hommissa ovat. Osa akateemisia, osa ei. Olisin tyytyväinen, jos saisin palkkaa 3000e/kk bruttona.
mun miehen palkka on 5500€
itellä vaan 1500€
Itselleni pitäisin jo hyvänä palkkana 2500€
Siis itse koin saavani ihan hyvää palkkaa, kun tuon 50 000 sain. Nyt kotiäitinä ollessa pärjäämme perheenä kyllä keinotellen vähemmilläkin rahoilla.