nimi jonka suosiota et ymmärrä
ja nyt ilman et kukaan vetää hernettä nekkuun :)
ap vastaa Matilda. ihan järkky nimi, mut niin suosittu..
Kommentit (207)
juuri kukaan ei perustele valintaansa! JOten perustelut mukaan arvon sisaret!
Kaikki nimethän eivät ole rumia vaikka niistä ei pitäisikään vaan siinä nimessä on "se jokin" mikä tökkää.
Itse en tykkää seuraavista nimistä:
- Jere, Niko/Nico, Jesse, Roni, Miro = Minulle tulee mielleyhtymä tuhmasta riiviöpojasta, joka kiusaa kaikkia. En tiedä miksi, en ole koskaan tuntenut tuon nimisiä lapsia. Ehkä siksi kun nimet ovat lyhyitä ja töksähtäviä?
- Pirkko, Pertti, Jorma, Yrjö = omien vanhempien ikäluokka, ei mitenkään kauniita nimiä minusta, koska kauheasti konsonantteja.
- Nea, Nanna, Nenna, J-nimet (Jemina, Janina, Jenniina) = lässytysnimiä, eivät aikuisen naisen nimiä.
Itse taas tykkään enemmän kunnon suomalaisista nimistä, ei siis mitään itse keksittyjä ja c-väännöksiä. Minun mielestäni näitä kunnon nimiä nimenomaan ovat Eetu, Leevi, Emma, Ella, Anna ja Ville. Ne ovat oikeasti suomalaisen historian omaavia nimiä, samoin monet niistä myös kansainvälisiä. Valitettavasti vain ovat ihan mielettömän suosittuja ja en esim. antaisi tytölle nimeä Emma siksi, että koulussa olisi varmaan samalla luokalla 10 Emmaa ja se ei olisi minusta kivaa.
Mun nimeni on Janika ja olen siitä itse aina tykännyt. Olen 70-luvulla syntynyt ja se on ikäluokassani verrattain harvinainen. Lapsena sitä ihmeteltiin ja yleensä kehuttiin. Mutta, tulipa kerran 90-luvun lama-aika, jolloin Janika, Janita, Jessica yms. tulivat suosikkinimiksi ja ne leimattiin "lähiöprinsessan" nimeksi. Jokaisen fiksun ja koulutetun ihmisen kuuluu näitä J-nimiä inhota ja julkisesti halveerata, koska ne ovat selvästi alemman sosiaaliluokan suosimia nimiä. Tämä trendi eteni kulovalkean tavoin ja nyt kuulen oman nimeni olevan aivan hirveä, pikkutytön ja ghettokasvatin nimi, joka kertoo kaiken taustastani (joka muuten on harvinaisen keskiluokkainen). Ei se nyt kuulkaas ihan noin mene! Nimi herättää aina/usein mielikuvia, mutta on todella ikävä tapa leimata jonkun etunimen omistaja tietynlaiseksi ihmiseksi vanhmpien nimimaun mukaan.
Meidän pojan nimeä ei kukaan ole maininnut
tätä en ole koskaan ymmärtänyt samoin on veeti, leevi
tytöistä ella nea kia ym
Niko, Miko, Tiko
Miro, Miska, Emil, Oliver, Tomas, Luka, Kasper, Jesper, Jasper, Roni, Joni
Janina, Janika, Jemina, Janna, Nanna, Nenna, Monna
Linda, Lotta, Lumia, Minea, Pinja, Ronja, Minja
Ja opettajan mielipide perään: Ikinä en o vielä tavannut normaalia Jesseä!
yleisistä nimistä ovat A(a)da, Oona, Veeti, Eetu ja Aatu - mitäänsanomattomia ja valjuja. Näistä tulee mieleen persoonattoman näköinen pikkulapsi, joka istuu Rosson syöttötuolissa ja on sotkenut naamansa kinuskilla.
opettajan mielipide perään: Ikinä en o vielä tavannut normaalia Jesseä!
Annukka, Liisa, Kaisa, Tiina, Anu, Janina, Jamina, Jasmin, Johanna, Suvi, Anna,
Eemeli, Teemu, Juha, Matias,
mä taas mietin tätä lukiessani, että minkähän nimiset ihmiset arvostelee toisten nimiä.. Itellä tosin ei oo mikään tusinanimi, Rauni olen. Ja voin sanoa, että suurin osa mainituista nimistä ei tule olemaan edes listalla, kun mietimme omillemme nimiä, pojat on Vilho ja Niilo ja ne löyty kumpikin listalta. Mutta kummasti nimiin tottuu ja ne alkaa kuulostaa ihan mukavilta, kun tuntee jonkun ko. nimen omaavan. Esim. alkuun nimi Säde kuulosti tosi omituiselta, mutta nyt voi sanoa, että osuvampaa nimeä ei olis voinu löytyä :)
Hyvin yleinen toinen nimi nykyään: Ceellä
Laitettakoon nyt, että Jemina nimi on ollut Suomessa käytössä jo ennen 1900-lukua - toki en ota kantaa, onko "tekemällä tehty".
JEMINA
Aivan järkyttävät!! Ylipäätään inhoan kaikkia tekemällä tehtyjä nimiä.
Mun nimeni on Janika ja olen siitä itse aina tykännyt. Olen 70-luvulla syntynyt ja se on ikäluokassani verrattain harvinainen. Lapsena sitä ihmeteltiin ja yleensä kehuttiin. Mutta, tulipa kerran 90-luvun lama-aika, jolloin Janika, Janita, Jessica yms. tulivat suosikkinimiksi ja ne leimattiin "lähiöprinsessan" nimeksi. Jokaisen fiksun ja koulutetun ihmisen kuuluu näitä J-nimiä inhota ja julkisesti halveerata, koska ne ovat selvästi alemman sosiaaliluokan suosimia nimiä. Tämä trendi eteni kulovalkean tavoin ja nyt kuulen oman nimeni olevan aivan hirveä, pikkutytön ja ghettokasvatin nimi, joka kertoo kaiken taustastani (joka muuten on harvinaisen keskiluokkainen). Ei se nyt kuulkaas ihan noin mene! Nimi herättää aina/usein mielikuvia, mutta on todella ikävä tapa leimata jonkun etunimen omistaja tietynlaiseksi ihmiseksi vanhmpien nimimaun mukaan.
Nappasihan se joku sitten sen herneenkin :)
Meillä on 5 lasta ja kenenkään ensimmäistä eikä toista nimeä ole vielä ilmaantunut tähän ketjuun. Vaikka ovatkin ihan tavallisia suomalaisia nimiä.
Itse en tykkää nimistä, jotka tarkoittavat selvästi jotakin, mutta en silti listaisi inhokeiksi. En vaan haluaisi niitä antaa omille lapsilleni. Ei oikeasti tule nyt mieleen nimiä, jotka nostaisi karvat pystyyn. Vaikka niitä varmaan onkin.
nimi. Hmm, olenkohan jotenkin lähiöhenkinen korkeastikoulutettu? Mieheltä tuli ehdoton ei kun ehdotin tyttärelle toiseksi nimeksi.
Minä olisin mieluummin Janika kuin Aino tai Siiri/Kerttu, mutta oma nimi varmaan paras kun ei ole tälle listalle päässyt.
ainakin Nooa, Veeti, Leevi, Lukas.. Tyttöjen nimistä kaikki J -alkuiset, samoin poikienkin.
kuten Jesse, Juuso, Jami, Jimi, Jenna, Janna, Nanna...
lisäksi tietenkin "hienostelu" -eli c-nimiä Janica, Jannica, Nico, Mico, Marcus, Peppiina, Adeliina, Mirella, Linnea, Seidi,
mitäänsanomattomia:
Veeti, Ella, Liisa, Tiina, Otto, Onni, Otso, Unna
ja ehkä pahimpia ovat keksityt, esim luontoaiheiset, kuten
Kivi, Kaneli, Tuisku, Pyry, Merituuli, Lumi, Vuokko, Minttu, Sade, Kaisla, Kuura -kas kun ei Loska, Kura, Kirveli tai vaikka Suola
Sen sijaan pidän eniten näistä vanhoista, perinteisistä suomalaisista Mummonimistä, joita on käytetty vuosisatoja
Janina
Janica
Jesse
Veeti
Jimi
Monna/Moona
Oskari
Oona
Ilona
Amos
Nää nyt tuli mieleen.
Terv. Aadan äiti, joka ihmettelee miksi Aada on niin ruman kuuloinen monen mielestä
tosin vissiin vain kerran. Mutta kolmas on Eino, kai sitäkin nyt joku inhoaa? Come On!
Mun inhokkilista on täällä moneen kertaan mainittu. Leevi, Veeti, Mico. Aada, Nea, Nella, Ella.
ensimmäinen ja kolmas nimi mainittu :)
tytön toista nimeä Jadea en ainakaan vielä ole tästä listasta löytänyt vaikka odotin löytäväni kaikki kolme, kuten yleensä :)
Ada ei ole minusta ruma nimi missään tapauksessa.
Mutta se on jotenkin "olematon", koska siinä on vain kaksi eri kirjainta, a ja d, joista se muosostuu ja siksi minusta jotenkin kumma. Vähän kuten nimi Ea, en ymmärrä mikä siinä on jujuna?!
Ja siksi en sitä ymmärrä enkä antaisi omalle lapselle. Mä tykkään juusri näistä vanhoista suomalaisista nimistä, koska niillä on kunnon historia. Meidän pojilla on vanhat nimet ja ne on otettu ihan iso- tai isoisiltä sukuperinnettä kunnioittaen. Ei siksi, että ne ovat nyt muotia.
Jos meille olisi tullut tyttö niin hänelläkin olisi vanha nimi, todennäköisesti Vilhelmiina.
Janina Janica Jesse Veeti Jimi Monna/Moona Oskari Oona Ilona Amos Nää nyt tuli mieleen. Terv. Aadan äiti, joka ihmettelee miksi Aada on niin ruman kuuloinen monen mielestä
vain yhden tyttömme nimen Alexandra, tosin lapsemme äidinkieli on ruotsi, joten se ei niin paha ole (vertaa; alexandra virtanen täysin suomenkielinen)Sukunimemme on selkeästi ruotsinkielinen.