Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teidän 5-v. on säästössä rahaa?

Vierailija
15.06.2009 |

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ja pappa ovat säästäneet tilille x summan rahaa, siitä en tiedä yhtään paljon siellä on. Kaikilla lapsilla (kolmella) on tilit ja jokaisella on suunnilleen tuollainen summa rahaa, vanhimmalla eniten ja nuorimmalla vähiten, kaikilla on myös tuo säästötili jonka saa käyttää vasta aikuisena. Siirrän muutaman kympin joka kk kaikkien lasten tilille. Se raha on tietyllä tavalla "säästössä" jos tarvitsee jotain isompaa ostaa, mutta kertaakaan en ole joutunut tileja tyhjentämään. Emme ole hyvätuloisia, päin vastoin(vakitöissä tosin molemmat vanhemmat olemme), mutta jokaisella tilillä lojuu aina tonnin verran rahaa, en tosiaankaan osaisi elää niin etten missään ole yhtään ylimääräistä varaa.

Vierailija
2/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden viikon viikkorahat (palkkana siitä, että tekee oman osansa kotitöistä) eli 1€.

Tilillä on n. 350€, ne on kertynyt säästöpossun tyhjennyksistä (meidän omasta ja mummolassa olevasta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukkarossa on muutama euro. Eniten rahaa taitaa olla tilillä meidän yläasteikäisellä, varmaan melkein 100 euroa. Ei meillä kenellekään mitään rahaa tileille kerry. Lapsilisät menee elämiseen ja jos joku lapsista nyt saa synttäreikseen vaikka 20 euroa, niin varmasti ostaa sillä itselleen jotakin tarpeellista.

Vierailija
4/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tilillä n. 2100€. Isovanhemmat laittavat sinne 500€ nimppari- ja synttärilahjaksi. Olemme yhteen isompaan hankintaan sieltä ottaneet rahaa, joten siksi sitä ei ole päässyt vielä kertymään järin suuria summia.

Vierailija
5/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neideillä vanhempieni ylläpitämä tili en tiedä paljonko tällä hetkellä noin puoli toista vuotta sitten muistaakseni oli vähän vajaa 7000. Minulle vanhemmat eivät aikoinaan pystyneet antamaan rahaa ja nyt yrittävät sitten tarjota parempaa ainoille lapsenlapsille.

Itse emme ole säästäneet mitään, nuoremmalla ei ole edes omaa tiliä. maksamme mielummin lainaa pois nyt kun on paljon. Lapsilisät menee käyttöön vaikka kaikilla mittapuilla olemmekin hyvätuloisia.

Vierailija
6/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sallitun 3999e saa antaa molemmat vanhemmat 3v välein niin voitte tuplata lahjoituksen.

Sitten velä isovanhemmat kun antaa sen maksimin niin ei tarvi maksella perintöveroja niin paljoa aikanaan...

Vierailija
7/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siellä on n. 200€. Siitä puolet on mummolta, loput on itse laitettu.

Vierailija
8/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yh, nyt pienituloinen, mutta silti koetan laittaa lapsille joka kuukausi sivuun vähän. On sitten myöhemmin jotakin pesämunaa heille.

Itsekin olisin nuorena toivonut vanhemmiltani jotakin taloudellista tukea. No, lukion kirjoja ei sentäs tarvinnut itse maksaa - kun täytin 18 v., vanhemmat eivät tukeneet enää juuri lainkaan.

Minäkin olen vähän katkera omille vanhemmilleni, vaikka eivät he nyt erityisen rikkaita ole koskaan olleet. Mutta aina - siis todellakin ihan aina - heillä on ollut rahaa juomiseen ja tupakkaan... jopa ruuasta yhteen aikaan tingittiin, tupakasta ja viinasta ei koskaan!!! Niihin menneillä rahoilla olisi jo maksanut muutaman vuoden meikäläisen ja veljieni korkeakouluopinnoista....

Työn teko meidän perheessä opittiin jo varhain, se minun perheeni menettelyssä oli hyvää. Mutta haluan myös omien lasteni tekevän jo varhain jotakin ansiotyötä vaikka kesäisin, jotta osaavat sitten arvostaa rahaa. Se ei kuitenkaan vaikuta siihen, ettenkö itse tukisi heitä niin paljon kuin vain voin ja on mielekästä.

Vierailija
9/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja säästöpossuun laitamme aina kaikki pikkukolikot. Tuolta lapsen tililtä maksamme mm. yksityisen lääkärin kulut lapselle, me vanhemmat kun emme juurikaan lääkäriä tarvitse emmekä luota enää julkiseen terveydenhuoltoon erään tapahtuman jälkeen.

Vierailija
10/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim laskettelusukset ja seuralisenssit yms.

Vierailija
11/69 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi pientä lasta, molempien meidän vanhempien ainoat lapsenlapset. Isovanhemmat ovat aina käyneet töissä. Sijoituksia on kaikilla tosi paljon, on asuntoja, mökkejä, metsää, osakkeita ja vaikka mitä. Lapsilla on myös setä ja eno, molemmat siis lapsettomia, työssäkäyviä, hyvin toimeentulevia. Lisäksi molemmilla lapsilla on yksi kummi, em. sedän ja enon (jotka siis myös kummeja) lisäksi.

Nämä kaikki ihmiset ovat koko lasten iän lahjoittaneet heille rahaa. Rahat on laitettu lasten tileille, ohjattu sieltä osakkeisiin jne. Itse olemme laittaneet myös lapsilisiä tileille, paria vuotta lukuunottamatta, jolloin olin hoitovapaalla.

Lapset eivät tiedä, että heille on säästetty rahaa. Mielestäni tässä ei ole mitään pöyristyttävää?! Vai onko? Mitä rahoilla olisi pitänyt tehdä? Tuhlata? Ostaa tarpeetonta? Voimme ostaa molempien palkoilla kaikkea sitä mitä tarvitsemme, vaikka olemmekin ihan keskituloisia, molempien nettoansiot jotain 1800 euroa kuussa.

Emme elä tuhlaavasti ja jopa vältämme kulutusta. Esim. tänä vuonna emme käy kesälomalla missään kauempana. Mikä tässä on niin kummallista?

Ja ei, jotta kukaan ei ala isommin tuomitsemaan. Lapset saavat myös rakkautta, eivät vain rahaa!

3600 euron nettotuloista ei kyllä säästetä lapsille ihan niin paljon, mitä sä annat tässä ymmärtää. Kaikilla on mökkejä, veneitä ja sijoituksia. Anteeksi vaan, teidän noilla tuloillakin vai? Anna mun nauraa...

Vierailija
12/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitusasunnon ja "antavansa" sen sitten lapselle... Verotuksen kannalta hiukan ongelmallista varmaankin.

Vierailija
13/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilleni, koska en saanut heiltä rahaa. Ja kyllä: tarkoitan sitä!

Esimerkiksi: Kun tulin siihen ikään, että vaihto-oppilasvuosi olisi ollut ajankohtainen, olikin tullut lama ja isän firmalla meni huonosti, joten olisi ollut kohtuutonta pyytää heiltä rahaa. Jos minulla olisi ollut omaa "korvamerkittyä" rahaa, haaveeni vaihtovuodesta olisi ehkä toteutunutkin.

Ensiasunnon ostoonkin meni tuhottoman kauan koota käsirahaa, ja hinnat ehtivät nousta säästämisen aikana kaksinkertaisiksi.

En ole katkera siitä että opin tekemään töitä, ja aion taatusti patistaa lapsenikin töihin. Tulkitset väärin jos kuvittelet minun "opettavan" lapsilleni ettei työn teko ole tärkeää! Mutta töiden saanti teini-ikäisenä alkaa olla tuhottoman vaikeaa - ettekö ole huomanneet? Palkat niissä töissä joita nuorille on tarjolla ovat niin pieniä, että vaikka nuori lakkaisi nukkumasta ja harrastamasta, olisi vaikea saada kokoon paljoakaan.

Säästän omille lapsilleni nyt, koska voin säästää. Haluan tukea lapsiani isoissa asioissa sitten myöhemmin taloudellisesti. Jos lapsilisistä kertyy tietty summa ja rahastot ovat vielä pystyssä kun lapsemme ovat 18-20-vuotiaita, heillä on koossa esimerkiksi käsiraha ensiasunnon ostoon. Lopuista saavat selviytyä ihan omalla työllä...

...mutta oikeasti. Onko joku katkera vanhemmilleen siitä, etteivät he antaneet lapselle rahaa opiskeluaikana??? Ja tiedoksi, että todennäköisesti teet lapsellesi karhunpalveluksen, jos olet sitä mieltä, ettei esim. 15 vuotiaana ole hyvä opetella työntekoa ja poimia vaikka niitä mainitsemiasi mansikoita. On erittäin tärkeää opettaa lapsille työnteon merkitys jo varhain.

Vierailija
14/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät miettisi tuollaisia asioita? Eihän sitä asuntoa tarvitse antaa sille lapselle. Hän voi muuttaa siihen asumaan tai vanhemmat voivat myydä asunnon, jolloin heillä on enemmän rahaa käytettävissä lasten tarpeisiin.

sijoitusasunnon ja "antavansa" sen sitten lapselle... Verotuksen kannalta hiukan ongelmallista varmaankin.

Vierailija
15/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertynyt synttäri-ja joululahjoista(yht. 200€), sekä possuun säästämistäni hiluista.

Vierailija
16/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että plussapisteet menevät myös tyttäreni tilille.

Vierailija
17/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsilla 8, 6 ja 3vee kaililla omat tilit ja heille jokaiselle menee omat lapsilisät niille tileille.

Lisäksi synttäreinä, jouluna ja nimppaireina mummit,kummit, sukulaiset laittaa sinne rahaa. Eli ihan hyvin heille on jo kertynyt säästöjä elämään.

Lastemme tilit on suljetut tilit, josta ei pääse lapset nostamaan rahoja, kuin vasta 20-vuostia syntymäpäivänään jos silloinkaan, mutta siis silloin vapautuu heidän käyttöön.

Siihen asti jos tililtä haluaa nostaa (mitä ei tehdä) niin pankissa täytyy olla mukana: äiti, isä, mummi ja ukki allekirjoittamassa suostumus. Eli ettei olisi kenellekään kiusausta vahingossakaan, niin tehty vaikeaksi :D

Ja jos joku kysyy mitä sit jos joku kuolee teistä, niin sit kuolee ja jäljellä olevat on allekirjoittamassa jne...

Vierailija
18/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitten tullut mieleen, että olisit voinut säästää ne "mansikkarahat" sitä vaihto-oppilasvuotta varten? Minä olen lähtöisin vähävaraisesta perheestä, mutta koskaan en ole tuntenut siitä katkeruutta, koska rakkautta ja muuta hyvää oli yllin kyllin! Minä poimin mansikoita viisi kesää ja kustansin noilla omilla ansioillani itselleni kolme vuotta elämää Italiassa. Kyllä tuntui makealta, kun oli itse omalla työllä ansainnut sen matkan, eikä tarvinnut käyttää siihen vanhempien muutenkin vähäisiä rahoja! Välit on hyvät ja lämpimät molempiin vanhempiin yhä tänäkin päivänä ja toivon, että omatkin lapseni oppivat, että rahaa ei kasva puissa, vaan se on aina jonkun ensin ansaittava...

Vierailija
19/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1½ v ja 4 v (kohta 5). Isompi on säästänyt itse mummoilta ja meiltä saamistaan kolikoista ensin potkulaudan (oli vähän alle 3 kun sai sen), ja nyt juuri sai sitten säästörahoillaan kanteleen (yli 200 e). Nyt säästää pianoa.

Nyt kun sukulaiset tietävän tämän, antavat synttäreinä lahjaksi joskus "soitinrahaa", kun tietävät että se todella menee siihen. Tyttö rakastaa musiikkia. Piano hankitaan, jos on vielä kiinnostunut siitä, kun on 6-7 v, oli sitä rahaa säästössä tarpeeksi tai ei.

Nuoremmalla on joku 300 e, on saanut lahjoina lähinnä ristiäisistä, kun monet ei tienneet, mitä ostaa toiselle tytölle. Hän on perinyt niin hyvin kaikki vaatteet ja lelut ym. isosiskolta. Kaikki ergoreput ja unipussit on jo, kun ostin niitä tuon esikoisen vauva-aikaan mm. ristäisrahoista. Hänellä ei oo vielä säästökohdetta :-).

Olen nyt kotona, mutta kun meen töihin, voisin joskus laittaa heille pesämunaa, esim. jos joskus haluavat vaihto-oppilaaksi, ajokortin ym. Ne on kumminkin kalliita maksaa yhtäkkiä.

Silti opetan säästämään ja kun ovat isompia, opetan tekemään töitäkin. Esim. vaikka kaitsemaan lapsia ym. mitä voi tehdä.

Vierailija
20/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöön laitetaan 20€/kk, tuo rahasto-osuus oli yksittäinen potti isovanhemmilta.

Hurjia summia teillä on lapsille säästössä; kateeksi käy :( Ja kun vielä kuvittelin että meillä olisi asiat kohtuu hyvin, mutta taas kerran saa huomata kuinka köyhiä (palstalla) olemme.

Itse sain vanhemmilta aikanaan kyllä tukea ( ajokortti, vaihto-oppilasvuosi), mutten mitään suuria pesämunia tai asuntoja. Toivottavasti sen verran pystyn myös omille lapsillemme tarjoamaan, mutta en usko että mihinkään asuntoihin saisimme säästettyä. Omassa talossa riittää vielä maksamista vuosiksi eikä esim. kaikkien lapsilisien säästäminen onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme