Heinähatut vko 24
28.6. tanni84_______84/84_1.__________LUS
28.6. Misti_________74/71_6.__________Tays
29.6. Aatuliina______25/33_2.(06)_______Porvoon sairaala
1.7. Emmi 75____________2.(04)
1.7. Frankie________32/42_3.(2xt05)____ Saksa
1.7. Nanni79_______79/79_2.(07)_______Kätilöopisto
1.7. Kamom1lla____ 28/26_1.__________SATKS
1.7. Lenni75_______ 75/78_2.__________Vaasan KS
1.7. Emmi69_______38/39_2.(07)
1.7. Taateliz________81/79_1.
1.7. Mirella_73___________2.
2.7. miina1980_____ 80/75_3.(t06,t07)___ TYKS
2.7. Miksuliinu______32/34_4__________ K-S KS
2.7. Äiti-76_________32/33_2.(1.yht)_____ SAS
2.7. Palle72________72/65_3.__________Tays
3.7. Helga 07 ____________2.
3.7. amelia_82_____ 25/26_2.(05)
3.7. Helga07_______32/32_2.(07)_______SAS
3.7. liinu75________ 75/75_3.(p04,t05)___ PKKS
3.7. Amanda81 _____27/30_2.(t06)______ P-KKS
3.7. Pilvi-85 _____________1.__________K-S KS
4.7. anskur________ 84/82_3.(06, 08)____VAS
4.7. Puunukke______81/79_1.__________PHKS
4.7. tiituli08________ 26/28_3.__________SatKs
4.7. Milli76_________76/76_3.(98,03)____ tyks
4.7. Vatsansisäinen_ 79/78_1.__________ TYKS
4.7. tikru85________ 85/84_1.__________ LPKS
4.7. Jeevi _________ 77/74_2.__________Sas tai Tyks
5.7. Katja _________ 27/34_3.__________SatKs
5.7. Angie83_______ 25/25_1.__________Kätilöopisto
5.7. Suffeliisa____________4.(1.yht)
6.7. mp73_________73/72_3.(91,94) ____ K-PKS
7.7. La80ku _______ 80/83_1.__________ K-HKS
7.7. Mirable________79/75_1.__________ KYS
7-8.7. Jenniliini_____80/76_1.__________ KOKS
8.7. Linnea71______38/38_3.__________ TAYS
8.7. Emppu 74 __________ 3.
8.7. näppis84______84/82_4.(02,03,06)__ TAYS
8.7. NapNap_______27/26_2.(t06)_______Kos
8.7. Tatar_________ 29/28_1.__________ TAYS
8-9.7. Miiza76 ___________4.
9.7. Tai___________79/79_3.(01,02)_____Jorvi
9.7. empunmami ___26/32_2.(03)_______ HYKS
10.7. AW_83_______83/79_1.__________ NKL/kättäri
10.7. Ritu79 _______29/28_1.__________ TAYS
11.7. Lokamamma _______4.(p97,p99,p02)_Nkl
11.7. satu_________85/82_1.___________K-HKS
12.7. Munmuru_____78/78_3.__________ Kätilöopisto
12.7. Vivi81________83/84_2.__________ Ekks
12.7. vapsula ___________ 3.__________ NKL
13.7. merimus _____80/84_2.(t06)_______Pkks
14.7. Suzan73 _____ 73/75_1.__________ K-S KS
14.7. Hepeliini _____ 79/78_2.(07)_______KOS
14.7. e69 _________ 39/42_3.__________Tays
15.7. Isosmurffi_____83/81_1.__________Nkl
15.7. Agnetha ______27/26_2.(p07)______Lohjan sairaala
15.7. Niina ________74/71_3.(03,06)_____K-S KS
15.7. Athina _______ 81/80_3.(01, 03) ____NKL
16.7. Nennuski_____79/84_2.__________ LKS
16.7. Keiju07 ______76/72_2.__________ NKL
16.7. upuna _______33/32_3.__________ TAYS
16.7. Miinnu _______82/79_3.(t00,p02)___ TAYS
16.7. annukka-72 ___72/61_4.(p90,p95,p07)_TAYS
16.7. Evinia________27/28_1.__________ Kätilöopisto
17.7. Nasqu_______ 27/29_2.__________ Kätilöopisto
17.7. Anita_________33/35_2.(1.yht)_____ Raahe
18.7. Rosina_______36/31_3.(1.yht)_____ TYKS
18.7. Pulputtaja__________1.__________ PHKS
18.7. Weera85______24/24.1.__________ Oulaskankaan sairaala
19.7. armasäiti __________ 2.
19.7. Suska74 _____ 34/42_2.(07)_______ Tyks
19.7. mamu77_____ 31/31_2.(07)_______ Irlanti/Suomi
19.7. Jonsku85_____23/25_2.(t07) ______ Oys
19.7. pikkukakkonenko____ 2.(07)_______ NKL
19.7. murmelska
19.7. RituRanska___ 28/28_1.
19.7. Jurior09______ 26/26_1.__________ KOKS
20.7. Jempula______29/31_3.__________ Kätilöopisto
20.7. -Veruska83-___ 25/26_2.(07)_______ OYS
20.7. Piitu-Miina ____ 29/33_5.__________ Nkl tai Lohja
21.7. Bejpi ________ 86/85_2.__________ K-HKS
21.7. Mardu_____________ 2.
22.7. nimba_____________ 3.(t04,t05)
23.7. aurinko02
25.7. Elomasu _____ 76/63_3.(1.yht)
25.7. skriikka_______75/86_5.(1.yht)_____ Salon sairaala
25.7. Pixelina ______ 31/32_6.__________ Hyvinkää
25.7. vee-lan_______30/32_1.__________ Ruotsi
26.7. Pötkö ________81/78_2.(t05)_______Kätilöopisto
27.7. Rachella______35/34_2.(05)
27.7. riitu78________78/71_1.__________ OYS
27.7. Misti74_______ 74/74_2.(05)_______ NKL
28.7. Indifani_______ 77/77_2.
29.7. Ikonka________77/71_3.__________KYS
29.7. Mariia_09_____ 77/77_1.__________NKL/Kättäri
30.7. astaliini_______87/82_1.__________Seinäjoki
31.7. miranna ______89/86_1
Kommentit (158)
Sinulle "vierailija":
Jos yhtään enempää olisit viitsinyt lukea ketjua saatikka kirjoituksiani niin olisit huomannut etten todellakaan toivo vauvan syntyvän jo!!!
Mielelläni odottaisin luvattua sektiota, mutta minkä hiivatin sille mahtaa jos tämä lähtee tulemaan näillä viikoilla???
Jos sinä päätät, että se on tarkoitukseni kun kerron ottavani käyttöön yhden kolmesta ässästä, niin haloo..Ei tartte iha noin pilkun tarkasti lukea laput silmillä.
Katsos kun se yksi ässä nyt vain sattuu olemaan sauna, jossa aion edelleen käydä kerran viikossa lepuuttamassa selkää/koipia silläkin riskillä, että se laukaisee synnytyksen.(johon en muuten henk.koht usko)
Että oliko vielä epäselvää jossain kohtaa?? Pistähän ihmeessä seuraavan kerran nimimerkkisi alle niin tiedän kenelle puhun....
Jaaha nyt tuli höyryt päästeltyä, joten takaisin lukemaan pinkkaa,
Peace, Helga
Oli ihan pakko tulla kommentoimaan.
Cheryll:Tuosta ulosteesta, olen itse huomannut saman, että melkeinpä täysin mustaa tulee.Olen olettanut että johtuu rautatableteista..En tosin osaa varmaksi sanoa.
Helga:Näin minäkin asian aattelin ettet ihan kirjaimellisesti tarkottanut että haluat vauvan jo syntyvän nuilla viikoilla, en vaan osannut sitä sanoiksi laittaa edelliseen viestiin.Mutta joillakin tosiaan on ne laput silmillä.
Mutta nyt suihkuun..saunaa kun meillä ei voi lämmittää näin kesäsin, taikka täälä ei nuku kukaan.Kämppä lämpenee ihan liikaa, eikä viilene millään.
Miinnu 34+6
jep, hieman lohduttaa, ettei se kanavan lyhentyminen/pehmentyminen ja auki oleminen välttämättä meinaa pikaista synnytystä!!
Phuiii..... Mutta mitäs sitten kun rinnalle pistetään vielä jatkuva kovettuminen/supistelu, voiko siltikin kestää? * sormet ristissä *
Siitä polikäynnistä sen verran, että selkeestihän ne yrittää saaha vielä päätä käännettyä siitä sektiosta pois... vaikka ei lääkäri mitään enää siitä kommentoinutkaan.
Koska viimeksi se sektio aika annettiin heti toisen käynnin jälkeen ja nyt pitää mennä vielä kolmannen kerran "kontrolliin".
Eli tämmöstä pientä viivytys/ajattelutauko taktiikkaa tässä harrastetaan, että jos se mieli muuttuisi kumminkin. (ei oo kyllä sitä pelkoo!)
Niin miks muuten oksitosiinitippaa ei mielellään laiteta sektiolla aiemmin synnyttäneille???
Mulle tää on ihan uus juttu...
T: Helga rv 36+3 ja jopa sairaalakassi on nyt pakattu!
voiko pelkkä saunominen edes auttaa synnytystä??? Onko se nyt aivan mahdollista?
Nii tosiaan enpä ajatellu tuota rautahommaa, siitä varmastikin johtuu ku oon tässä syöny niitä nyt..
Molemmat sekä NKL:n kätilö että gyneni puhuivat tänään tuosta, että oksistonitippaa pantataan sektiolla synnyttäneiltä. Käsittääkseni syynä on se, että pelätään kestääkö vanha kohdun leikkuskohta supistelun vauhdittamista. Tiedä sitten miten yleinen kanta tuo on...
Vauvan kylvetyksessä sen verran, että tuskin tullaan käyttämään pesuaineita. Esikon kanssa niitä ei ole juuri käytetty ja pitkään aikaan ei ole edes pesty hänen hiuksiakaan pesuaineella... vain vesipesu.
Mukava lueskella muiden juttuja, vaikka niihin ei ole tullut pahemmin kommentoitua. :)
En jaksa kirjautua, mutta siis minä aloitin tuon vesien meno keskustelun. Ja jos itse olisin odottanut "rauhassa" kotona kunnon supistuksia vesien menosta, niin olisin synnyttänyt kotona tai lähtenyt ambarilla sairaalaan. Eli sen takia ihmettelen suuresti ohjetta, että odota kotona kunnon supistuksia... Mulla on molemmista mennyt vedet n. 7 tuntia ennen synnytystä (eikä minkään valtakunnan supistuksia) ja vasta oikeastaan viime metreillä ollut kunnon supistuksia. Ponnistusvaiheet 5 min ja 2 min eli odota siinä sitten 12 tuntia kunnon supistuksia. Kotisynnytys ei kiinnosta tälläkään kertaa eli en tod. aio odottaa vesien mentyä niitä supistuksia ;-) Ja mistä sitä voi tietää, ettei juuri itselle käy samoin kuin mulle?
nimba rv 34+0
Ensiksi tuosta lapsiveden menosta ja sairaalaan lähdöstä on unohtunut tuo vihertävä lapsivesi. Siis jos vesi vihertää, niin lapsi on kakannut siihen ja infektio vaara on iso. Muuten asia olikin jo puitu:)
Sitten siitä kakan väristä, rautavalmisteet värjää kakan mustaksi. Riippuu valmisteesta ja henkilökohtaisesta vasteesta sekoittaako rauta vatsan kuralle vai saako aikaan ummetusta vai vaikuttaako vatsaan millään lailla. Rautavalmisteetkin on eri asteisia, eli toiset valmisteet joutuvat elimistössä vielä muuttamaan muotoaan ennen imeytymistä, jolloin imeytyminen saattaa olla heikompaa ja/tai vatsavaivat vaikeampia. Kannattaa kysyä noista eri rautavalmisteista ja niiden asteista farmakologilta tarkemmin.
Nyt oli vielä jotain mitä ajattelin kommentoida, mutta -muistanpas - Saunominen on kivaa (tulin juuri saunasta). Ja Helga, höyryhen päästö sai hymyn huulille. Täällä nikki pinoisssa kun ei usein kukaan höyryttele. ;) (En siis ole vierailija tässä asiassa).
Omaa napaa sf nyt taas 35, eli on siis ollut tasaisesti 28-31-35-32-35. Siks-Saks! Taitaa tuo masukki hiukan vaihdella asentoaan. Pissa oli nyt puhdas ja iltapaineetkin laskeneet. No lepäilin viisi päivää. Neuvolan jälkeen lähdin hakemaan lapset maalta äitini hoidosta kotiin, pisin automatka sitten tammikuun. Masukki potkii tai sitten muuten vaan suppailee, kun istuu autossa yli 20 min putkeen, niin ei ole kivaa. Takaisin tulo matkalla lapset ensin pelleilivät, kiellon jälkeen alkoivat kinastella - ja masukki potki. Auh mikä autuas automatka!!! En viitsi niitä paineita tänä iltana mitatakaan...
Turvotuksiakaan ei varmaan lisää ole tullut, kun painoa +100gr/vko. Kohdunsuu ei ole sukkapuikoista huolimatta muuttunut, edelleen siis vain puoliksi pehmeä. Niin ja eilen illalla oli kolmisen tuntia säännöllisiä supistuksia, mutta niin "laimeita" ettei voinut ottaa vakavasti. (Siis kun ne rv14-30 oli kokoon taittavia, niin noiden kanssa kykeni katselemaan tv:tä ja nukkumaan).
Tässäpä tämä romaani..
t:Tai 35+6
Vääntää veistä haavassa ja sotkeutua tähän vesien menojuttuun. On ihana lukea, että Nimba olet kuunnellut itseäsi ja lähtenyt sairaalaan heti vesien mentyä, olet saanut synnyttää valvotusti ja aika nopeasti ilman suurempia supistuksia. Toivottavasti ehdit tälläkin kertaa ajoissa sairaalaan.
En voi ottaa kantaa keskusteluun muuten kuin ammattimielessä sillä en ole synnyttänyt perinteisellä tavalla. Mielestäni edelleen tärkeintä on kuunnella itseään ja omia tuntemuksia. Kuitenkin jonkinlaiset ohjeet ammattilaisilla on, vaikka synnytykset voivat kestää alle tunnista useisiin vuorokausiin. jokainen on kuitenkin oman kehonsa asiantuntija. Ja tosiaan aina voi mennä synnytysvastaanottoon katsomaan tilanteen jos vaikka vain epäilee vesien tihkuvan tai muuten arvelluttaa. Olen myös samaa mieltä siinä, että mieluummin hieman aikaisin kuin liian myöhään sairaalaan.
Nyt poistun keskustelusta taas taustailemaan :)!
Myy
täällä höyrytään vähäsen näköjään.. mä oon ihan samaa mieltä siitä että ei ny synnytystä pidä ruveta itekseen yrittää käynnistelee kotona viikolla 36 mutta jos lääkäri ei oo kieltäny saunassa käymistä tai seksiä niin mikäpäs siinä sitte ässäillessä.
ja jokainenhan tekee niin kuin ite haluaa vaikka ei aina sitte oliskaa järkevää.. enkä ny tarkottanu sua helga...
jes mä oon saanu sen viime to:n jälkeen nukuttua paremmin kun sain lääkkeellä katkaistua unettomuuden. olo on ihan erillainen nytte..
ummetus on alkanu taas uudelleen ja mä käytän siihen päivittäin visibliniä 2-3 mitallista ja yhden pussin movicolia. silloin se toimii joka toinen päivä.
mun musta kakka johtuu retafer raudasta. muuten se ei aiheuta mitään muuta.
jos on kovaa närästystä eikä rennie auta kannattaa kokeilla gavisconia se on parempaa.auttaa mulla lähes kokonaan mutta kyllä niitäki 2-3 joutuu ottaa.
mä en oo vielä saanu mitää esitietolomaketta.. saako sen neuvolasta??? mulla ku ei tuu käyntejä sairaalaan.
neukkulassa olin ma siellä kaikki hyvin. 32 oli sf.
nimeä ei olla vielä päätetty mut mietitään kuumeisesti.. sänky ja sitteri puuttuu vielä, tosin ollaa päätetty kyl jo mikä sänky ostetaan.
vauva tönii aikaspaljon ja on tosi aktiivinen. muuttaa pepun paikkaa puolelta toiselle monta kertaa päivässä ja se aiheuttaa kyllä kipua.
oon ollu viime päivinä paljon liikenteessä ja supistuksia on silloin tietty enemmän..
Cheryll:: mulla ei oo menkkajomotus meinannu ainaskaa mitää on ollu sitä viikosta 20 jo. mulla on usein jomotuksen yhteydessä myös sukkapsupistuksia.. mukavaa muute ku kävelee tuolla ihmistenilmoilla ja alkaa viiltelee alapäästä.. ykskin päivä piti mennä kyryy ku sattu niin hirveesti ja ihmiset sitte tuijotti mukavasti..
mulla on matala verenpaine ny varmaa ku pyörryttää tosi paljo ja pääki alko särkee..
vaikka mullaki on kaikkee remppaa täs ollu nii mul ei viel oo kiire päästä masusta eroon.. 5-7 viikoo menee äkkii kuiteski.
mutta puhkutaa ja puhistaa..
is ja papunen 35+0
mä oon sunkaa ihan samaa mieltä ja kiva kuulla susta pitkästä aikaa, oon meinaa miettiny et mitä sul kuuluu?
Raskausdiabeteksen takia kävin tänään äippäpolilla, jossa katsottiin vauvan kasvua. Arvioi nyt vauvan painoksi 2,5kg ja jos samaa rataa kasvaa niin laskettuna aikana olisi painoa noin 3,6 kg. Eli ei onneksi oli mikään jätti tulossa.
Moi kaikki! Mulla on kolmonen tulossa 13.7 ja nyt siis viikkoja 35+. On ollu aiemmissa raskauksissa verenpaineet lopussa koholla ja ekan kohalla jouduttiin käynnistämään kun alkoi olla myrkytysoireita muutenki eikä paineet laskenu millään lääkkeillä. Nyt oon sit kotimittauksessa saanu alapaineeks 95-100 ja yläpaine n. 135-140. En oo kahteen viikkoon ollu neuvolassa ja uus aika on ens viikolle mut huomen ollaa lähös reissuu ni mietin et pitäsköhän viel ottaa aamul yhteys neuvolaan vai onkohan viel noilla paineilla hätää??
Täällä kaikki hyvin. Tai ainakin mahan suhteen. Luulen, että olen kasassa vielä elokuun kynnyksellä :)! Nyt odottelen lähinnä mukavia kelejä ja Juhannusjuhlia. Tottakai kaikki arvelluttaa, kuten synnytys ja siitä selviäminen, mutta pakko yrittää miettiä hetki kerrallaan ja mennä näillä eväillä. Jaksamista sulle vielä loppuviikkoihin.. eiköhän tässä kuulla miten käy. :)!
Myy
Iltaa taas vaan kaikille. Ja aamuvirkuille hyvää huomenta. Täällä mä yksin kotona keittelen lihasoppaa ja manailen isäntää. Melkein toivoisin että lapsukainen syntyisi ensi yönä kun isukkinsa on viimeisellä työmatkalla ennen kesälomia. Voisin ainakin sanoa että mitä mä sanoin. Ei vastannut äsken edes puhelimeen. On joku saunailta meneillään. Nyt jos voisin niin painuisin lähikapakkaan ja soittaisin sille tulen tappuraisen kännipuhelun! Mutta en voi.
Kiva kuulla että cheryll on vielä yhtenä kappaleena. Mua alkoi jännnittää sun puolesta kun kerroit kivuista. Tosin mullakin alkoi noilla viikoilla kivut ja jatkuva kramppaus, mutta lääkäri lupaili että saattaa mennä kohta ohi ja voin jatkaa taas normaaliaelämää. Kannattaa koittaa ottaa vähän rauhallisemmin kun sattuu.. Mulla ainakin auttoi lepo ja nyt tuntuu että olen jo voiton puolella.
Huomenna tulee onneksi lapsukaisen tuleva kummitäti kylään. Saan vähän jotain muuta ajateltavaa kuin tämä paska fiilis. Ja iltapäivällä sinne neuvolaan.
Nyt koitan soittaa ukolle vielä kerran ja jos se ei vastaa, voitte alkaa etsiä mulle uutta miestä huomenna.
Hyvää vointia ja öitä!
T Sanna ja Kupla 35+6
Selvyyden vuoksi... Minullakaan ei vesien menosta henk.koht. kokemusta tuo mitä muistelin oli NKL:n/neuvolan ohjeistusta. Tuo ohje on kyllä aika syvältä syöksysynnytyksissä... ja synnytyksen edistymisestähän ei voi tietää.
En kyllä itsekään jättäisi ainakaan ottamatta yhteyttä synnärille vesien mentyä. Itseään pitää kuunnella ja luottaa tuntemuksiinsa... eli ennemmin vaikka "yliherkästikin" ottaa yhteyttä tai lähteä synnärille.
Eiköhän tää riitä tältä päivältä minun osalta. Hyviä öitä! Toivottavasti nukutte paremmin kuin minä, jota suonenvedon vaivaamat lyhyet yöunet riivaa. Huomenna viimeinen työpäivä, jee!
jeps no toisilla nuo menkkakivut mahassa ja selässä on supistuksia toisilla taas jotain muuta.. Ja lueskelinkin että jotkut tuntevat supistukset menkkamaisena jomotuksena. Yksilöllistä sekin.
Mulla ei auta vaikka kuinka lepäisin, oonki ollu jo monta kuukautta ihan vaan kotona ja kivut vaan pahenee. Joka aamu herään kipeämpänä mahasta, selästä ja haarovälistä. Öisin on tuskaa kääntää kylkeä..
Sanna: Ärsyttäviä nuo sauna illat! Tänää paasasin että nytten ollaa selvinpäin loppuun asti ettei sinne synnärille päästetä kännissä olevia, ei sen puolee ei tuo yks ees juo muutakun kotona ottaa muutamia iltasin...
Nyt nukkuun :)
Täällä taas valvotaan, kun nukku matti unohti ripsuttaa mun silmille unihiekkaa...
Tänään oli neuvolalääkäri. Tää lääkäri oli yhtä kiireinen ja turhanpäivänen tapaus, kun viimeksikin... -käteltiin, housut pois, sormet sisään, ei muutosta- kohdunkaula pehmennyt, kanavaa jäljellä 2cm, vauva ei ole kiinnittynyt, eikä laskeutunut, ultranmukaan tämänhetkinen paino arvio olisi 3200g. Housut ylös, kätellään ja heippa... Oikein ärsyttää. Ja tämä koko toimitus kesti maksimissaan viisi minuuttia. Tais olla lääkärin sedällä kiire kahville...
Noi sauna illat ym. näin loppuraskaudesta on kyllä niin ärsyttäviä. Meillä on häihin meno ens viikonloppuna ja vaikka ollaan etukäteen puhuttu, ettei miehen passaa kovin juoda jos vaikka tulee lähtö, niin mä tiedän, että se unohtuu jossain vaiheessa ja mä en jaksa aikuista miestä valvoa ja mäkättää viinan käytöstä vaan pahotan siitä vaan oman mieleni.
Mä oon myös koittanut etsiä kotiuttamis vaatteita niin tytölle kun pjallekkin. Sukkahousut otan varmuuden vuoksi jos on kylmä (ne löytyykin) ja vaalean harmaat veluuri housut (nekin löytyy ja passaa kummallekkin) mutta v-sin ja v-pun body ois hakusessa sekä joku takki... niin ja filtti tarttis ostaa, kun ei esikoiselta oikein voi viedä hänen pientä filttiä.
Mä löysin vihdoinkin pinnikseen päiväpeitto kangasta (ruskeeta missä on valkoisia palloja) sopii ainakin meijän makkariin ja siihen voi sitten helposti yhdistää sinistä tai punasta, huomenna jos koittais saada ommeltua peiton valmiiksi.
Nyt meen pyörimään tonne sänkyyn...
AatuLiina ja "Iivari" rv.38, esikko -06
Olenko minä aina täällä aamuvirkkuna? Tai no virkkuna ja virkkuna,viime yönä tuli nukuttuamelkein tuntia ja päivisin yritän ottaa tunnin päikkärit.
Eilen oli taas sellainen päivä,et meinas pää hajota. Yleensä tykkään tehdä kaikenlaista enkä todellakaan ole sohvalla makaavaa sorttia,mut nyt tuntui et kaikki tökkis. Nyt fiilikset hiukan paremmat,päivällä on varattu aika kosmetologille,kun sain mieheltä joululahjaksi lahjakortin. Pitää sekin käyttää ennenkuin alkaa synnyttämään.
Otan myös osaa tähän vesien meno-keskusteluun. Esikoisesta synnytys käynnistyi juuri vesien menolla.Oli ihan kirkasta eikä aluksi edes tullut supistuksia,niin en sitten hermoillut.Supistukset alkoivat pikkuhiljaa menkkamaisella jomotuksella joka oli ihan siedettävää. 4 tuntia vesien menosta kivut olivat jo niin taivaalliset että oli pakko mennä sairaalaan.Nyt odotankin mielenkiinnolla miten tämä synnytys käynnistyy.Jomotuksia on hiukan ollut,mutta ei mitään ihmeempää. Niin ja esikoinen oli varmuudella rt:ssa,et senkään puolesta en viitsinyt heti lähteä sairaalaan.
Kotiutumisvaatteista on ollut juttua. Tuolla on vauvalle valmiiksi body,housut,sukat,tumput,ja se pumpulipuku äitiyspakkauksesta. Kun eivät varmuudella ole sanoneet kumpi mahassa köllii,niin olen yrittänyt pysyä suht sukupuolineutraaleissa vaatteissa.
Että sellaista. Tytölle pikaisesti aamupalaa ja hoitoon.
Marika ja toukka 37+0
Tänne tuleekin koko ajan lisää kirjoituksia, on aktiivinen pino. Lukemassa olen päivittäin käynyt, mutta taas on kirjoittaminen jäänyt...
Ma olin neuvolassa jossa kaikki hyvin. Tai no sf-mitta oli kasvanut edelliskerrasta 0,5cm ja meni alakäyrän alapuolella (cm en nyt ulkoa muista) et jos vielä ens ma. sf ei kasva ni taas ultraan kasvukontrolliin. No en tuosta nyt niin huolissani ole koska just viime viikolla ultrassa olin ja vauva vastasi viikkoja ja kasvua tapahtunut.
Painoa on tänne kyllä sitten tullut yhteensä 18kg tän raskauden aikana. Taitaa 20kg ehkä vielä mennä rikki. Vaikka maha tuntuukin isolta niin ei olo kuitenkaan ole sellanen että kiloja noin paljon olisi tullut. Tosin lähtöpaino olikin vähän alhainen, joten ei tuo haittane.
Ite myös en enää tässä vaiheessa oikeen pidä että mies saunailtoja viettäisi, koska jos se lähtö kuitenkin tulee ja miehen ehdottomasti mukaan haluan! Esikoinenhan syntyi yllätävän lapsivedenmenon takia juuri näinä päivinä rv36+6.
Joten olen yrittänyt miehelle vihjailla selvinpäin olevasta juhannuksesta.
Mitään juhannussuunnitelmia meillä ei ole, mut jos osuis lämmin ilma niin mökillä vois käydä. Sieltä on lyhyt matka sitten sairaalaan jos lähtö tulee. Harmittaa vaan kun ei taida uida enää sit uskaltaa kun viikkoja sillon 38.
Jeevi 36+5
Kovasti on ollut monilla jo tapahtumia ja limatulppaa ym. tullut jo. Jaksamista kaikille jo niin pitkällä oleville :) Kyllä ne vauvat meille kaikille jo pikapuoliin tupsahtavat.
Itselläni oli eilen äitipolikäynti GDM:n takia, joka diagnoosina tuntuu kyllä ihan aika kaukaa haetulta. Mulla siis vain paastoarvo oli 0,2 koholla ja sen takia koko rumba. Myöhemmin tehdyssä pitkäaikaissokerissa ja paastokokeessa arvot olivat täysin normaalit ja kotiseurannassa arvot ovat pysyneet koko ajan viitearvojen sisällä ja painoa on koko rakauden aikana tullut 6 kg ja viikot nyt 36+1. Eilen siis äitipolikäynti ja siellä kätilön kanssa hirvittävä saarna edelleen ruokavaliosta jne, vaikka mitään ongelmia ei ole ollut. Tuli sellainen tunne, että tuijotetaan vaan noita taulukoita eikä katsota yhtään odottajaa eikä hänen tilannettaan. Olisi tehnyt mieli sanoa kätilölle taas pari valittua sanaa, kun ei osannut olla nalkuttamatta, vaikka kaikki on mennyt hyvin ja sokerin kanssa ei ole ongelmia ollut, huoh, että tulee aina raivo pintaan noiden puusilmien kanssa.
No lääkäri oli sitten taas ihan omaa luokkaansa... ei tiennyt mittaillessaan, että mitä luita mittailee ja ultraääni oli muutenkin vähän suit sait sukkelaan vilkaisu. No tulokseksi tuli kuitenkin se, että vauvan paino on tällä hetkellä 2570 g ja kaikki hyvin. Napavirtaus hyvä ja vauva kehittynyt hyvin samalla käyrällä, kun tähänkin saakka. Siinä menee hieman alle keskikäyträn. Kasvukäyrän mukaan vauvan paino olisi 40 viikolla n 3500 g eli ihan sopiva mun mielestä näin ensimmäiseksi synnytettäväksi.
Eilen kävin teettämässä tk:ssa rannetuet yöllä pidettäväksi, kun sain nihin neuvolasta lähetteen. Siis rannetuet käsien putumisen takia, kun ilman niitä on nukkumisesta turha haaveilla. Viimeyönä sitten sainkin pitkästä aikaa nukuttua ihan kunnolla, kun kädet ei puutuneet :)Tosin sormien tunnottomuus ei ole minnekään hävinnyt. Äitipolin lääkäri kysyi, kun valittelin käsien kipua ja puutumista, että pärjäänkö minä näiden kanssa? No onkos tässä hirvittävästi vaihtoehtoja, kun leikatakaan ei voi raskaana ollessa... lääkäri siihen totesi sitten vain, että eihän tässä ole enää pitkää aikaa, niin että kärsittävä on. Jep jep tuntuu vaan, että lääkärit ei yhtään ymmärrä miten invalidisoivaa voi olla käsien puutuminen ja sormien tunnottomuus, mutta näillä mennään.
Jokohn tässä olis minun osalta valitusvirttä tarpeeksi? Kiitos vaan kaikille, jotak näitä jaksavat lukea ja vielä kannustaa ja elää tässä mukana. Kyllä tästä kaikesta selvitään vaikka välillä kyllä tuntuu aika tovottomalta ja aika käy pitkäksi.
Meillä on tytölle pari nimivaihtoehtoa mietittynä, kun tulokkaan pitäisi tyttö olla. Kummeista ei ole mitään hajua ja mies on niin ummikko kaikissa tällaisissa asioissa, että kysyi, että pitääkö lapsi välttämättä kastaa? No niin peruja siitä, että on perheestä, jossa lapsia ei ole kastettu, koska vanhemmat eivät ole kirkkoon kuuluneet. No sinapähän oppii hänkin uutta, koska minä ainakin aioin lapseni kastaa. Ei hänellä mitään sitä vastaan ole, mutta jotenkin ei ollut ajatellut koko asiaa :) Varma olen siitä, että tulee myös moni muukin asia miehelle ylätyksenä lapsen saannin jälkeen, kun hänellä ei kokemusta pikkuvauvoista ole ollenkaan. Muunmuassa asjankäytöstä tulee ongelma se on varma... mies tekee yrittäjänä 10-12 tuntisia työpäiviä ja sen jälkeen harrastaa likuntaa vielä väh. tunnin päivässä. Kovasti ollaan puhuttu työpäivien lyhentämisestä, mutta työnarkomaanille lienee mahdotonta... no saas nähdä kuinka meidän käy. Mutta jo tässä vaiheessa koettelee hermoja, kun itsekseen saa aina olla toisen ollessa töissä ja harrastuksissaan. Mutta itsepähän on äiänsä valinnut, joten täytyy nyt olla tyytyväinen siihen, että hän ei kuitenkaan juokse baareissa tms, vaan tekee rehelistä työtä ja urheilee...
Nyt syömään...
Mirable ja masuasukki 36+1