Heinähatut vko 24
28.6. tanni84_______84/84_1.__________LUS
28.6. Misti_________74/71_6.__________Tays
29.6. Aatuliina______25/33_2.(06)_______Porvoon sairaala
1.7. Emmi 75____________2.(04)
1.7. Frankie________32/42_3.(2xt05)____ Saksa
1.7. Nanni79_______79/79_2.(07)_______Kätilöopisto
1.7. Kamom1lla____ 28/26_1.__________SATKS
1.7. Lenni75_______ 75/78_2.__________Vaasan KS
1.7. Emmi69_______38/39_2.(07)
1.7. Taateliz________81/79_1.
1.7. Mirella_73___________2.
2.7. miina1980_____ 80/75_3.(t06,t07)___ TYKS
2.7. Miksuliinu______32/34_4__________ K-S KS
2.7. Äiti-76_________32/33_2.(1.yht)_____ SAS
2.7. Palle72________72/65_3.__________Tays
3.7. Helga 07 ____________2.
3.7. amelia_82_____ 25/26_2.(05)
3.7. Helga07_______32/32_2.(07)_______SAS
3.7. liinu75________ 75/75_3.(p04,t05)___ PKKS
3.7. Amanda81 _____27/30_2.(t06)______ P-KKS
3.7. Pilvi-85 _____________1.__________K-S KS
4.7. anskur________ 84/82_3.(06, 08)____VAS
4.7. Puunukke______81/79_1.__________PHKS
4.7. tiituli08________ 26/28_3.__________SatKs
4.7. Milli76_________76/76_3.(98,03)____ tyks
4.7. Vatsansisäinen_ 79/78_1.__________ TYKS
4.7. tikru85________ 85/84_1.__________ LPKS
4.7. Jeevi _________ 77/74_2.__________Sas tai Tyks
5.7. Katja _________ 27/34_3.__________SatKs
5.7. Angie83_______ 25/25_1.__________Kätilöopisto
5.7. Suffeliisa____________4.(1.yht)
6.7. mp73_________73/72_3.(91,94) ____ K-PKS
7.7. La80ku _______ 80/83_1.__________ K-HKS
7.7. Mirable________79/75_1.__________ KYS
7-8.7. Jenniliini_____80/76_1.__________ KOKS
8.7. Linnea71______38/38_3.__________ TAYS
8.7. Emppu 74 __________ 3.
8.7. näppis84______84/82_4.(02,03,06)__ TAYS
8.7. NapNap_______27/26_2.(t06)_______Kos
8.7. Tatar_________ 29/28_1.__________ TAYS
8-9.7. Miiza76 ___________4.
9.7. Tai___________79/79_3.(01,02)_____Jorvi
9.7. empunmami ___26/32_2.(03)_______ HYKS
10.7. AW_83_______83/79_1.__________ NKL/kättäri
10.7. Ritu79 _______29/28_1.__________ TAYS
11.7. Lokamamma _______4.(p97,p99,p02)_Nkl
11.7. satu_________85/82_1.___________K-HKS
12.7. Munmuru_____78/78_3.__________ Kätilöopisto
12.7. Vivi81________83/84_2.__________ Ekks
12.7. vapsula ___________ 3.__________ NKL
13.7. merimus _____80/84_2.(t06)_______Pkks
14.7. Suzan73 _____ 73/75_1.__________ K-S KS
14.7. Hepeliini _____ 79/78_2.(07)_______KOS
14.7. e69 _________ 39/42_3.__________Tays
15.7. Isosmurffi_____83/81_1.__________Nkl
15.7. Agnetha ______27/26_2.(p07)______Lohjan sairaala
15.7. Niina ________74/71_3.(03,06)_____K-S KS
15.7. Athina _______ 81/80_3.(01, 03) ____NKL
16.7. Nennuski_____79/84_2.__________ LKS
16.7. Keiju07 ______76/72_2.__________ NKL
16.7. upuna _______33/32_3.__________ TAYS
16.7. Miinnu _______82/79_3.(t00,p02)___ TAYS
16.7. annukka-72 ___72/61_4.(p90,p95,p07)_TAYS
16.7. Evinia________27/28_1.__________ Kätilöopisto
17.7. Nasqu_______ 27/29_2.__________ Kätilöopisto
17.7. Anita_________33/35_2.(1.yht)_____ Raahe
18.7. Rosina_______36/31_3.(1.yht)_____ TYKS
18.7. Pulputtaja__________1.__________ PHKS
18.7. Weera85______24/24.1.__________ Oulaskankaan sairaala
19.7. armasäiti __________ 2.
19.7. Suska74 _____ 34/42_2.(07)_______ Tyks
19.7. mamu77_____ 31/31_2.(07)_______ Irlanti/Suomi
19.7. Jonsku85_____23/25_2.(t07) ______ Oys
19.7. pikkukakkonenko____ 2.(07)_______ NKL
19.7. murmelska
19.7. RituRanska___ 28/28_1.
19.7. Jurior09______ 26/26_1.__________ KOKS
20.7. Jempula______29/31_3.__________ Kätilöopisto
20.7. -Veruska83-___ 25/26_2.(07)_______ OYS
20.7. Piitu-Miina ____ 29/33_5.__________ Nkl tai Lohja
21.7. Bejpi ________ 86/85_2.__________ K-HKS
21.7. Mardu_____________ 2.
22.7. nimba_____________ 3.(t04,t05)
23.7. aurinko02
25.7. Elomasu _____ 76/63_3.(1.yht)
25.7. skriikka_______75/86_5.(1.yht)_____ Salon sairaala
25.7. Pixelina ______ 31/32_6.__________ Hyvinkää
25.7. vee-lan_______30/32_1.__________ Ruotsi
26.7. Pötkö ________81/78_2.(t05)_______Kätilöopisto
27.7. Rachella______35/34_2.(05)
27.7. riitu78________78/71_1.__________ OYS
27.7. Misti74_______ 74/74_2.(05)_______ NKL
28.7. Indifani_______ 77/77_2.
29.7. Ikonka________77/71_3.__________KYS
29.7. Mariia_09_____ 77/77_1.__________NKL/Kättäri
30.7. astaliini_______87/82_1.__________Seinäjoki
31.7. miranna ______89/86_1
Kommentit (158)
Niin paljon lukemista että piti ottaa eväät tähän koneen viereen. ;) Ihan kauheasti tapahtuu kaikille. Alkoi ihan jännittämään teidän puolesta, joilla on kaiken maailman ennusmerkit ilmassa. Itselläni ei ole edelleenkään muuta kuin noita harjoitussupistuksia, mutta kyllä niissäkin on oma jännityksensä ja enemmänhän ne häiritsee siksi että ei voi tehdä mitään kivaa tai hyödyllistä. tosin tänään siivosin vähäsen kun oli isännän siskon likka auttelemassa, en malttanut olla koskematta imuriin ja pölyrättiin. =)
Ihmetyttää kun en itse ole käynyt äitipolilla kun silloin joskus 18. viikolla, kun tuntuu että kaikki muut on käyny siellä ihan tässä lähiaikoina. Mutta kai se on sitten ihan normaalia että tota masua ei tarvitse koko ajan kuvata ja arvioda jos on kaikki ok. Vähän on kyllä alkanut mietityttää lapsukaisen koko. Sf-mitta on tosin ollut koko ajan alakanttiin. En haluaisi mitään jättiläistä putkauttaa kun en ole itsekään mikään kauhean iso. Painoa on muuten tullu tähän menessä 8-10 kiloa. Lähtökohdasta ei ole ihan tarkkaa tietoa. Tuntuu että rinnatkin pieneni tossa pari viikkoa sitten ihan lähtötekijöihin kun silloin alkuraskaudesta ne kasvoi kivuliaalla rysäyksellä kolme kuppikokoa. Pelottaa että on taas kauheat kasvukivut sitten kun alkaa maito nousta,jos on noustakseen..
Ihan on kyllä sellanen keltanokka-fiilis kun lukee noita teidän juttuja. Mähän oon ihan pihalla.
Siitä valkovuodosta. Joistain saattaa kuulostaa ällöltä vaihtoehdolta, mutta mä käytän tarvittaessa ihan vaan vessapaperia housujen suojana. Voi vaihtaa joka vessassakäynnin lomassa kun ei tarvitse miettiä rahan haaskuuta eikä hiosta. Sen verran napakat alushousut kannattaa pitää jalassa ettei vahingossa putoa housun puntista kun ei ole mitään kiinnitystä. Se on ihan totta että kohta saa käyttää siteitä ihan tarpeeksi. Että sellanen vuodatus näinkin mielenkiintoisesta aiheesta.. =)
Ylihuomenna neuvolalääkäriin katsastamaan paikat.
Yhdyn monien mielipiteeseen, että on hyvä, että on tällänen paikka missä voi tuulettaa ajatuksiaan. Olisi mahtavaa päästä teidän kaikkien kanssa saman kahvipöydän ääreen tuulettamaan oikein kunnolla. =)
Voikaa hyvin ja hyvää yötä.
T Sanna & Masi Pallopää 35+5
(ps. se olikin Jet Li. Ei Jet Lee. Pahoittelen asiavirhettä. ) =)
Mut sille ei sit voi mitään,jos ne sieltä tulee tässä vaiheessa!
Mekin käytiin tänään saunomassa ja tyttö ja mies kävivät kastamassa itsensä,vesi oli 15 asteista,hyi yök. Itse en oo viitsinyt uskaltautua veteen sen limatulpan menon jälkeen.
Alaselkäkipu hiukan hellittänyt,jos nyt pysyttäis kasassa viikonloppuun asti ainakin
Marika ja toukka 36+5
Monella onkin jo limatulppa lähtenyt, onneks viikot alkaa olemaan heillä jo turvallisia! Itse täällä varmaan vielä joulunakin, mitään kummempia tuntemuksia, ei edes kovin tukalaa oloa, ole ollut. Mutta eipä kai näillä mun viikoilla tarvii vielä ollakaan. Esikoista odottaessa olin tässä vaiheessa jo ihan p*skana, joten nyt ihan kiva, että olo on hyvä niin jaksaa paremmin tuon esikoisen kanssa touhuillakin. Muutamia supistuksia tänään tullut, tuntuvia muttei kipeitä.
Tänään oli neuvola, jossa kaikki ok. Sf-mitta oli 32, esikoista odottaessa samoilla viikoilla oli 34. Masu tuntuukin nyt kyllä pienemmältä kuin kolmisen vuotta sitten. Silti menee kasvu keski- ja yläkäyrien välissä. Paineet ym. kaikki ok. Painoa oli tullut 450 g/vko, reilu 8 kg tullut nyt lähtöpainosta. Mutta ehdinhän mä tässä lopussa vielä humauttamaan reilun kilon per viikko painoa itselleni, makeanhimo on nyt ainakin sellainen... :)
Vihdoin sain sen verran irti itsestäni, että kaivoin kaikki vauvan vaatteet ja lakanat ym. esille ja vein likapyykkikoriin. Jos tässä joku ilta saisi ne pestyäkin :) Hoitopöytään ostin myös hoitoalusta, samoin pinnasänkyyn pinnasuojan. Enää puuttuu pinniksen patja, sitten pitäisi olla kaikki kamat kasassa.
Rintapumppu pitäisi sitten lähempänä la:ta pestä ja desinfioida, samoin varuiks jokunen tuttipullo ja tutti. Esikoisen kanssa oli imetys sellaista tappelua, etten aio nyt ottaa paineita, jos imetys ei onnistu. Esikoista täysimetin 1,5 kk ja osittaisimetin 5 kk. Äidinmaito maistui hänelle paremmin pullosta kuin tissistä, mutten saanut niin paljon pumpatttua, että olisi pelkästään se riittänyt, lisäksi meni korviketta. Tutin perään oli myös kovasti ja joidenkin tutkimusten mukaanhan tutin käyttö saattaa ehkäistä kätkyt-kuolemaa, aion siis tuttia tarjota tälle tulevallekin lapselle. Ainakin jos on yhtä kova imemisne tarve kuin esikoisella, mieluummin imee tuttia kuin peukaloa, tutista helpompi vierottaa :)
Jaahas, tulipahan taas tekstiä. Yhdyn monien muiden mielipiteeseen, että ihana henkireikä tämä palsta! Jännityksellä odotan ja mietin, että kenelle se ensimmäinen heinähattunen syntyy ja milloin! Ei varmaan enää kauan mene, sen verran monella tuntuu olevan synnytystä enteileviä oireita!
Ansqu (nasqu) ja poju rv 34+4 ja tyttö 06/06
Tää on niin jännää, joka kerta ku avaa koneen, miettii, joko joku ois päässy tositoimiin =) Tuohon kommenttiin, et miks joku toivoo vauvan syntyvän +36. Niin ei kai siihen voi oikein vaikuttaa, jos limatulppaa pukkaa, supistaa ja vauva vaan päättää tulla?! Musta on ylipäänsä tosi hienoo, et ei kukaan oo joutunu synnyttämään rutkasti aikasemmin ns. "vaarallisilla viikoilla"! Joten hengessä ollaan mukana ja tsemppiä kovasti.
Helgalle vielä, että olitpa kohtelua saanut synnärillä. Jos kuitenkin olivat sitä mieltä, et luultavasti alkaa luomuna tulemaan ennen sitä rv 39, niin ihme pelleilyä tuollanen "pimittäminen"!
Tänään kävin ruokakaupassa ja samalla tarttu mukaan mm liivinsuojia, vähän rasvoja, topseja ja kosteuspyyhkeitä. Vauvalle löysin kuin löysinkin kotiitulovaatteet myös. Ihana turkoosi/ruskea velouri-puku. Poistotangolta läysin lindexiltä, toinen värivaihtoehti olis ollu marjapuuronpunainen/ruskea. Aattelin sit, et oli tyttö tai poika niin tuo turkoosi käy molemmille ja ainahan voi alle laittaa vaaleanpunaisen bodyn. Mukaan sit viel sukat ja myssy. Eiköhän noilla pärjää. Siks vouhotin noitten vaatteiden kans, ku ollaan lähdössä sinne mökille jussiks, ja haluun sinne kaukalon ja kotiintulovaatteet varuiks mukaan ;)
Kummeista oli puhetta. Meillä kaikki varteenotettavat kummit tuli otettua esikoiselle, jolla on viisi kummia. Nyt onkin taskut tyhjät, et ketä tälle seuraavalle. Ollaan mietitty mun veljeä/veljiä. Millä sitä sit päättää kumman ottaa vai pyytääkö molempia...ääh en tiedä. Mietiään sitten kun vauva syntyy....
Uimisesta oli kans ollu puhetta. Mä kyselin th:lta kans tuota uimista hallissa/luonnon vesissä. Muistaakseni sano, et tuonne rv 38 ois ihan ok, jos ei oo paikat alkanut pehmiimään/aukeemaan. Mut mistäs sen sit tarkkaan tietää? Huoh, niinpä.. Mä taidan kuitenkin jättää suosiolla väliin. Meillä mökki lammen rannalla, joten vesi ei koskaan kovin lämpimäks tule ja nyt jos näin sateista/viileetä, tuskin ehtii lämmitä kovinkaan paljon.
Pitäsköhän sitä yrittää tuota nukkumista? Äh, pyörimiseks menee kuitenkin. Närästääkin, ku tuli syötyä pizzaa iltaruoaksi. Huomenna olis vaan neuvolaan ehdittävä kymmeneks. Sinänsä ihan ok aika, mut kävelyyn tarttee varata se 30min, niin pitää olla jo hyvin ajoin valmiina.
Pakko viel laittaa, et ihana aktiivisia olette! Kiva lueskella kuulumisia. Välillä oikeen hymyilyttää, et mennään aktiivisuudessa jopa kesäkuisten edelle ja ollaan viel kuitenkin niiden "omassa kuussa" =)
Hepeliini ja möttönen rv 35
Taas herätty uuteen päivään ihan kokonaisena.Yökin nukuttu suht hyvin,parilla vessareissulla selvisin.
Nyt pitäisi laittaa tyttö hoitoon ja puoli kymmenen on neuvola.Saa nähdä mitä siellä on,kun viimeksi mainitsi tuosta pissasta,että heikosti proteiineja siinä näkyy,katsotaan tarkemmin seuraavalla kerralla.Ja tuuraava th mainitsi silloin et jos runsasta valkovuotoa,niin näkyy juuri proteiinien nousuna virtsassa.
Mutta nyt nopeasti neiti ylös sängystä.Tulen kertomaan niitä neuvolakuulumisia myöhemmin
Marika ja toukka 36+6
tänne nimittäin. En minä ainakaan saanut mitään ohjeita sähköpostiin ja kirjauduin kokonaan uusiksi. Ja huomasin samalla, että joku muukinhan olisi voinut ottaa käyttöön entisen nimimerkkini!
Suu ammollaan olen lueskellut viestejänne, kun monilla on jo ihan hirmusti viikkoja! Vauvathan rupeaa jo kohta syntymään! Näin loppukuisena ei asia vielä ajankohtaiselta tunnu, vaikka onhan noita viikkoja sentäs 34 tasan jo.
Sairasteluni takia pääsin viime pe äitipolille, jossa tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin vauva. Pää oli jo juntturassa lantiossa ja lääkäri totesi, että minun mittaisiani (175 cm) synnyttäjiä saisi olla enemmänkin, kun ovat ns. helppoja ;-) Vauva mahtuu köllimään lantiossa ja tulee hyvin ulos... Joopa joo...
Kaikki oli ok eli kohdunsuu kiinni, pehmeä ja 2 cm jäljellä. Hyvä niin, ottaen huomioon, että viikkoja oli tuolloin 33+2. Vauva oli n. reilut 2,1 kg painava eli varsin keskimittainen. Esikoisen aikaan kävin ultrassa verenpaineen takia ja samoilla viikoilla esikoinen painoi 2300 g ja risat (syntyessään rv 41+4 oli 4250 g). Eli olisko peräti odotettavissa alle nelikiloinen kaveri? Mitenhän sellaista osaa hoitaakaan, kun tuo nro kakkonenkin oli 4120 g (syntyi taas rv 39+0) :-) Lääkäri kyllä arveli, että n. nelikiloinen tulee olemaan tämäkin.
Ei siis mitään ihmeitä. "Keuhkotautikin" alkaa helpottaa (lääkkeillä) ts. mulla on ollut suurinpiirtein kaikki keuhkopöpöt, jotka aiheuttavat pitkittynyttä yskää yms. Edelleen tutkitaan jne. mutta enpä yski pissat housussa!!!!
Pihahommissa menee lähinnä tuo aika, pitää laittaa kaikki suht kuntoon, että tuossa kesä-heinäkuun vaihteessa voi vain tarvittaessa kastella...
Mukavaa viikkoa kaikille ja innolla selailen, koska heinäkuisia alkaa putkahtaa maailmaan!
nimba rv 34+0
Joo-o, ois pitäny pitää suunsa kiinni tuosta nukkumisesta ja väsyttämisestä.Viime yönä heräsin varttia vaille yks, kaks tuntia pyörin sängyssä jonka jälkeen luovutin ja tulin yläkertaan tekemään ristikkoa.Sohvalla sitten katoin kelloa viimeisen kerran puoli viiden aikaa ja heräsin puhelimen ääneen ennen puolta kahdeksaa.Menee kyllä ihan laidasta laitaan tuo väsymys ja ei väsymys.
Käytiin eilen tytön kanssa pyörimässä tuolla kauppakeskuksessa, etsin vauvalle kans kotiutumispukua, mutta en oikein löytänyt mitään mikä täysin miellytti, joten jätin ostamatta.Onhan tässä vielä aikaa :)
Kertokaa nyt mulle ihmeessä mitä pesuainetta/öljyä ostatte/suosittelette tuohon vauvan kylvettämiseen? Esikolla ja tokallakin käytin natusanin veteen lisättävää öljyä sekä nestemäistä pesuainetta.Mutta nyt tuntuu että noita vaihtoehtoja on aika tavalla..Liivisuojat, tuttipulloja, kosteuspyyhkeitä yms.onkin tullut hankittua.Varsinaista hoitopöytää meille ei tule..Kodinhoitohuoneessa on pöytätilaa sen verran, että siihen saa pehmusteet ja tarpeelliset, jotta vaipanvaihto onnistuu siinä :)
Tuttia aijon minäkin tälle tarjota ja ensimmäisen 3kk jälkeen ollaan täysin korvikkeella ja pullolla.Tosin, noista edellisestä mulla loppu maidontulo jo 1,5-2kk kohdalla.
Ja edelleen sitä kummiasiaa..Meillä tälle vaavelille yhtenä kummina on miehen veli.Esikolla on minun veli yhtenä kummina.
Huomenaamulla pitäisiki tähän aikaan olla jo suuhygienistillä.
Marika:Musta tuntuu että tuo 7vuotta edellisestä raskaudesta on jo niin kauan, että nyt kaikki on uutta ja asiat muuttuneet aika tavalla.Melkeinpä kun esikkoa odottaisi.
Varmasti juttua piisaisi jos tästä tällä poppoolla kahvipöydän ääressä istuttaisiin niinkuin joku mainitsi :)
Miinnu ja Himpula 34+6
P.S.Juuri tajusin..tänään on eka äippälomapäivä..vaikkakin ei se mitään muuta, kotona tässä ollaan oltu jo viitisen kuukautta.
Ei kai välttämättä. Natusanin kylpyöljyä muistaakseni ollaan joskus laitettu, mutta eikai sitä tarvitse välttämättä mitään. En ylipäänsä ymmärrä, miksi pitäisi yhtään millään aineilla vauvan ihoa kummemmin lotrata, jos ei nyt ihan erityistä syytä tai kehotusta ole. Eihän isommalle lapsellekaan tarvitse saippuaa lotrata, kun ei lapsi ns. hikoa samalla tavalla kuin aikuinen. Vesi riittänee. Tai näin minä ainakin ajattelen.
Kauheeta, pitäiskö tässä tosissaan ruveta miettimään, mitä tarvitsee vielä hankkia!!!! Jos ensi viikolla vasta...
Lueskelin muuten Jorvin synnytysohjeita. Siellä lukee, että jos lapsivesi menee, niin voi odotella kotona vielä n. 12 tuntia, jos ei ole sinänsä muita oireita. Jumankekka. Jos olisin molemmilta isommilta odotellut tuon ajan, niin siinä olisi ollut ainakin kuopus kotona jo housuissa... Syntyi vajaa 7 tuntia vesien menon jälkeen ja kunnon supistukset alkoivat vajaa kolme tuntia ennen syntymää, eikä nekään nyt niin pahoja olleet. Olis voinut kiire tulla, jos olisi jäänyt odottamaan kunnon supistuksia. Tosin tuolloin soitin synnärille ja käskivät tulla heti. Mulla nuo synnytysten kestot on olleet 6 h ja 3 h ja ponnistusvaiheet olleet 5 min ja 2 min, niin eipä kiinnosta odotella, että josko olisi kotisynnytys edessä. Onneksi ei ole pitkä matka...
Ihanaa,tuli nukuttua kokoyö niin hyvin et nyt jaksaa hymyilläkin=)
VIIMEINEN KUUKAUSI,JEEEE....siis nyt tasan 36 viikkoa,joten kyl tää alkaa jo tuntuun voitetulta tää raskaus:)
Eilen oltiin muksujen kans pihalla yli klo22 illalla ku oli niin kaunis ilta.Käytiin leikkipuistossa leikkimässä ja riehumassa,ja sit potkittiin jalkapalloa kentällä :D
Oli varmasti näky ku mie oman pallovatsan kans "juoksin" kentällä.Mies nauroki et kumpaa palloa meinaan potkia=)
No sit oliki vähä selkä kipeenä,ja ku takas kotiin lähettiin käveleen,niin oikee jalka meinas kokoajan pettää alta pois.Vauva vissiin on niin alhaalla tai jotenki muuten aina liikahtaa sillai että joku hermo lantiosta menee kasaan ja sit meinaa jalka lähteä alta.
Meille sit tuli vesirokko vanhimmalle lapselle,oottelen vaan et noi kaks nuorempaakin sairastais sen samaan syssyn.....milloha niille tulis niit näppylöitä ku ei vielkää näy.Miten teil on tullu lapsille,kaikille yhtäaikaa,vai onko ollu montaki päivää/viikkoa taukoa et seuraavalle tulee näppyjä?
Juups,perjantaina on neuvola...toivottavasti tätsy nyt sit sanoo et vauva on tipahtanu alas ja pää kiinnittyny...ois paljo kivempaa kuulla se=)
Mut nyt oottelen et vanhin tyttö viel heräis yöunilta(se on oikee unikeko),ku toi mies just sai kammettua ittesä sängystä=)=)
sit kaupoille tulhaileen rahhoo=)
Hyvää päivänjatkoa meille....ja jännityksellä tääl aina käy monta kertaa päivässä lukemassa et onko joillaki jo jotain tapahtunu...Ekathan odottajat on jo aikas pitkällä ku la on jo tän kuun lopussa=)
Johanna & "lottaeinari" 36!!!!! :D
Ja keskiviikkoa kaikille!
Kiva juttu tosiaan, että pino on nyt näin aktiivinen :)
Taas oli uusia limatulppahavaintoja ja muita oireita monella :) Helgan polikäynti olikin ollut mielenkiintoinen. Mutta vaikka siellä sullakin paikat on jo kypsymässä, niin saattaa vauva silti pysyä kyydissä ihan sinne sektioon astikin. Toivotaan siis niin. Onhan niitäkin äitejä, joilla kohdunsuu on jopa 3-4cm auki jo viikkoja ennen synnytystä. Itse en kuulu siihen joukkoon ja siksipä olinkin positiivisesti yllättynyt siinä viimeisessä lääkärineuvolassa, kun mullakin oli kohdunsuu löysästi sormelle auki, kanavaa vajaat 2cm ja pehmeät paikat. Yleensä sairaalaan mennnessäkään ei tilanne ole ollut vielä tuo :) Mulla on siis kolme viidestä synnytyksestä lähtenyt vesien menolla ja supistuksia on sitten saanut hetken odotella.
Minä en muuten missään tapauksessa olisi halunnut tämän ipanan syntyvän jo 36+ viikolla, vaikka siitä synnytyksestä olen täälläkin puhunut jo jonkin aikaa. Mutta kun taustalla on niitä etuajassa tulleita, niin pakkohan sitä on kaikkeen varautua. Mitä kypsempi ja valmiimpi vauva masusta putkahtaa, sen parempi. Ei nimittäin ole kivaa viettää ylimääräisiä päiviä sairaalassa sen takia, että vauva ei olekaan valmis kotiutumaan, vaan esim. kellastuu (toki niin voi käydä täysiaikaisellekin, mutta ymmärtänette pointin.)
Valkovuotoa piisaa täälläkin, erityosesti aamulla. Mä olen käyttänyt pikkuhousunsuojia, ne eivät häiritse mua lainkaan. Mutta se jälkivuoto onkin sitten taas inhottavaa, erityisesti kun mulla sitä kestää yleensä monta, monta viikkoa :(
Meillä ei tuttia muuten ole kukaan pieninä vauvoina huolinut, eikä kahdelle nuorimmalle enää sitten muutamankaan kuukauden iässä sitä tarjoiltu. Samoin tuttipullo on meidän lapsille ollut aina alussa kauhistus, joten sitäkään ei kaksi nuorinta ole myöhemminkään saaneet.Suoraan nokkamukista tavalliseen mukiin on menty ja samalla säästytty kaikista vieroitushommista myöhemmin. Kolme vanhinta siis saivat tutin n. 6kk iässä, kun alkoivat huolia ja tuttipullotkin olivat jonkin aikaa kuvioissa.
Kylvettämisestä oli juttua myös. Siinäkin asiassa meillä on muuttunut systeemit vähitellen sitten esikoisen aikojen. Kahta ensimmäistä kylvetettiin perinteisesti ammeessa, mutta kolmosesta eteenpäin olen ottanut vauvan aina kanssani suihkuun ja siinä sylissä (istun siis saunajakkaralla) sitten vauvan suihkutellut ja pessyt. Ja olenpa myös noita vauvojen mietoja pesuaineita käyttänyt, erityisesti päänahan pesussa. En tiedä, onko sillä mitään vaikutusta asiaan, mutta karstaa ei meidän muksuilla ole juuri koskaan ollut. Toki tiedän, että vauvan voi ja saa pelkällä vedelläkin kylvetellä, erityisesti, jos on kuivuuteen taipuvainen iho. Nyt tällä kerralla ostin apteekista valmiiksi Natusanin ison pummpupullon, jonka kyljessä lukee "Natusan baby top-to-toe wash".
Ja Näppiksen perheeseen oli sitten vesirokon lykännyt, voihan kurjuus! Siinä itämisaika on 7-21vrk (tuo 21vrk aika harvinaisen pitkä), joten jonkun aikaa saattaa mennä, ennen kuin seuraavalle alkaa näppyjä tyrkätä. Ellei sitten ole saanut tartuntaa samasta lähteestä kuin jo sairastunut tapaus. Tuo vesirokko vaan ei taida olla vastasyntyneelle kovin hyvä juttu, joten sinuna juttelisin asiasta vaikka neuvolassa, että mitä sitten jos vauvan kotiutumisen aikaan jollain perheessä on tartuttavassa vaiheessa oleva rokko.
Oma napa jaksaa paksusti, alkaa vähitellen tuntua siltä, että koko maha on vauvaa täynnä. Edellisen kerran (kolmosen odotuksessa) näillä fiiliksillä tuloksena oli vauva, joka painoi 3930g ja syntyi rv 38+1. Onneksi siis tuli vähän etuajassa hänkin :)
Juups, nyt ruokaa pöytään ja sitten kuopusta päiväunille. Kuopus se olikin viime yönä pitkästä aikaa hereillä, joten oma uni ei ollut parasta mahdollista.
M ja masu rv 37+3 sekä viisi muuta viikaria
Kirjoitukseni tarkoitus oli lähinnä kommentoida sitä kirjoitusta, jonka kirjoittaja lupasi ottaa käyttöön jo yhden kolmesta ässästä rv 36. Mutta tämä olikin vain minun näkökulma asiaan. Jos joku haluaa käynnistää synnytyksen tarkoituksella jo niin varhaisilla viikoilla, niin minusta se on kurjaa vauvan kannalta. Sehän on toki aivan eri asia jos synnytys käynnistyy itsekseen varhaisilla viikoilla. Mutta kaikkea hyvää teidän jokaisen odotukseen! :o)
En nyt jaksanut kirjautua.
Elikkä kaikki ok. Verenpaine on pysynyt ihan muuttumattomana,josta olen todella tyytyväinen,tuota turvotusta kun on. Sf-mitta oli laskenut sentin ja kun sanoin,et eilen vähän jomotti alaselästä ja reisistä,niin th meinas,et tämän päivän jälken saa tulla,kun on jo täysiaikainen. painoa oli viime perjantaista tullut vaivaiset 200 g,mut ei sitä mitenkään lisääkään voi tulla,kun ei sapuska maistu.
Mut nyt meen päikkäreil ennenkuin tarttee hakea tyttö hoidosta
Marika ja toukka 36+6
Taas täällä lukemassa kuulumisia!
On kyllä ihanan paljon aina uutta luettavaa :)
Tuohon välikommentit haluan laittaa, kun joku ihmettelikin et jossain sairaalassa vesien menon jälkeen voi odotella 12h..
Meille ohjeeksi annettiin, että jos vedet menee, ei mielellään saisi olla edes seisaallaan, vaan makuulle ja ambulanssin soittoon..
Mistähän johtuu näinkin kirjavat "ohje erot" ?
Ja toinen mitä on pitänyt muistaa kysyä, et mistä saa sen ikiklassikon, eli julisteen jossa punaisella pohjalla keltainen hymynaama?
---------------------------------
Taateliz ja nyt jo 37+0 mykelö ?
---------------------------------
Attelin tulla kirjotteleen ja surkutteleen olooni ja vointiani!!
Kyllä täällä jo kovasti vartoillaan että pian sais jo syntyä kun rupee oma olo oleen todella tukala ja väsynyt!! Sitten kun olen itse väsynyt ja ärtyisä niin noi kaksi pikku veijaria kyllä keksivät sitten kaikkea mikä vaan ei äitistä oo niin kauheen kivaa!!
Mutta neuvolassa käytiin ja sf-mitta oli 39 että aikas huikee ja veren paineet ok ja pissa!! Sisä tutkimus tehtiin paikat tiukasti kiinni ja napakat!! Paino arvioo ei osannut lääkäri sanoo kun on kuulemma vielä niin kokematon!! Että arvioo ei oo tehtynä että onko iso vai pieni!! Saa nyt nähä onko tässä ennen hoo hetkee joku tutkimus missä sitä katotaan että onko ihan jättiläinen vai ei!!! Mulla vaan omat epäilykset kun toi kakkonen oli tasan 4kg!!
Mutta aika näyttää!!
Olisko jolla kulla vinkkiä tohon kovaan vatsaan siis koti konstia kun se tuppaa nyt vähän vaivaamaan!! Issias on joka päiväinen vaiva ja turvotustakin on!!
Mutta siinä kai nyt sitten isommat murheet tältä erää kiitos kaikille joita edes vähän kiinnostaa lukee tällasta valittamista!!
Mukavaa päivän jatkoa!!
Anskur rv36+4
Katsotaan pystynkö kirjoittamaan ilman tunnuksia. Oli pakko kirjoittaa noista lapsivesienmenoista, että ei jää ihan kummallisia käsityksiä jollekin. Kun lapsivesi menee ja ei ole muita oireita voi odotella kotona rauhassa eikä tarvitse sillä punaisella minuutilla lähteä sairaalaan. Esim. jos vedet menee yöllä, eikä supistuksia ole, vointi on hyvä, vauva on täysaikainen, laskeutunut ja pää alaspäin eli rt, niin voi mennä vasta aamulla sairaalaan omalla autolla ja ihan istualtaan. Toki kannattaa soitella synnärille ja kysellä mitä tehdä, kun vedet menee.
Jos supistuksia ei edelleenkään kuulu tai mitään tuntemuksia synnytystä aletaan käynnistellä vasta 24h vesien menosta, jos tulehdusarvot eivät nouse.
Makuulla tai konttausasennossa, peppu pystyssä kannattaa olla, jos kyseessä on ennen aikainen vauva tai perätilavauva, koska tällöin on riski napanuoran esiinluiskahtamiseen. Joka tosin sekin on harvinaista. Muutenkin ennenaikaisella on eri riskit ja asioita hoidetaan eri tavalla.
Mutta tosiaan kertovat kyllä synnärillä miten toimia. Ohjeissa ei siis tarkoiteta, että vauva syntyy vasta 12h vesien menosta. Mutta joskus vesien meno ei käynnistä synnytystä tai sitten synnytys käynnistyy hiljaksiin. Eihän sairaalaan kannata lähteä kun on tullut kolme supistusta tunnin aikana, vaikka kipeitä olisivatkin, jos on ensisynnyttäjä. Jokainen tietysti kuuntelee itseään ja on oman kroppansa asiantuntija. :)!
-Myy 35+5
tokavikan työpäivän lomasta Taatelizin viestiin.
Meille ohjeeksi annettiin, että jos vedet menee, ei mielellään saisi olla edes seisaallaan, vaan makuulle ja ambulanssin soittoon.
Meille sanottiin aika samaa kuin teille, vaikkeivat ambulanssia sentään kehoittaneet soittamaan vaan hankkiutumaan mahdollisimman nopeasti ja makuuasennossa NKL:ään. Tämä siitä syystä, että esikko oli perätilavauva... ja silloin on kai vaarana se, että napanuora voi tulla vesien kanssa osittain ulos tms. ja joutua puristuksiin... eli vauvelin hapensaanti vaarantua.
Jos muistan oikein, vesien menon takia ei kehoitettu raivotarjontatapauksessa hankiutumaan synnytyssairaalaan ennen kuin supparit niin vaativat tai viimeistään 48 tunnin sisällä, jos ei supistuksia. 48 tunnin sisällä lähinnä kai tulehdusvaaran vuoksi.... No joo, nää tiedonmuruset löytyy pahasta raskausdementiasta kärsivältä odottajalta, joten suhtautukaa niihin varauksella. :)
Ja taas mie täällä kirjottelen. :) Ompelin tuossa aikani kuluksi jo kaksi tuttinauhaa jos niitä tullaan tarvitsemaan.
Mä kun en sitten mistää löydä itseeni miellyttävää pukua vaavelille..hieman siis lämpimämpää jos on kolea sää.Cittarista löyty, mutta ei ollut kuin vaaleanpunainen ja v-sininen kokoa 74 sekä 80cm.Eli hieman turhan isoja molemmat.Ja mä en vaan uskalla luottaa täysin tuohon että tyttö tulisi.
Taateliz:Olen itse kans miettinyt tuota että mistä tuon hymynaama-kuvan saisi.Eli jos hiukanki saat jostain vihiä mistä saa hankittua, ni kerroppa ihmeessä :)
Mistille: Kiitokset tuosta vauvan kylpyaine-vinkistä.
Ei sitä varmaan välttämättä tarvitsekkaan vauvalle muutakun veden ainakin aluksi.Öljyä kylpyvedessä aikasemmin käyttänyt kuivan ihon vuoksi, tekee omillekkin käsille öljy ihan hyvää.Meillä kun ollaan atoopikkoja ja muuten vaan todella kuiva ihosta sakkia.
Meillä tuo tuttipullo on melkeinpä pakollinen, en ala vielä 3kk iässä tarjoomaan nokkamukia kun imetys on lopetettava.Aikaisemmin vierotus tuttipullosta on onnistunut 10kk mennessä, siirrytty melkeinpä suorilta normaaliin mukiin.
Omaan mahaan ei sitten mitään uutta (ehkä ensi maanantaina kun on lääkärineuvola), mukava käydä lukemassa teitin muiden kuulumisia.Alkaa tuntuun että oonkohan mä turhan usein äänessä täälä.
Miinnu 34+6
Joo, eipä tullut huomattua, että Myy oli vesien menon jo tyhjentävästi käsitellyt. Eli raskausdementian lisäksi kärsin vielä puusilmästäkin. :D Kävin iltasella gynelläni, jolta asiasta vielä kyselin. Lisäyksenä voidaan sanoa, että tuo napanuoran luiskahdusvaara on tietty myös vauvoilla, joiden asennosta ei ole varmuutta.
Mulla tänään hulinapäivä... ensin pelkopolilla kätilön kanssa synnytyksen läpikäyntiä ja sitten tuo gynekäynti illalla. Fiilikset sekavat, kun gyne sanoi, että todennäköisesti vauva mahtuu lantiosta, mutta loppumatkasta tehnee tiukkaa (en osaa selittää /ymmärrä tarkalleen mistä kyse, mutta asiaa pitää katsoa vielä tarkemmin synnytystapa-arviossa). Alatiesynnytys lienee mahdollinen, jos synnytys etenee oppikirjan mukaan... mutta pienikin lapsen virheasento niin sektio tai lapsi pitää auttaa ulos. En tajunnut kysyä mitä tuolla lapsen ulosautolla tarkoitti... imukupin käyttöä (IIK!?) vai yleensäkin vain sektiota?
Vauvan pää on kiinnittynyt lantioon, kohdunsuu pehmeä nutta kiinni ja pituutta jäljellä >3cm. Painoarvio 2,9-3kg eli ennustaisi tuollaista noin 3,8kg rv 40.
Se mikä myös kauhistuttaa on kätilön kommentti siitä, että jos on sektio alla käynnistämiseen ei vähällä lähdetä.... eli viimeiseen asti saa kärvistellä ja ponnistaa 4,5 kiloista vauvaa ulos. Mukaavaa varsinkin, kun gyne sanoi, että mun täytyy hoitaa ponnistusjuttu tosi tehokkaasti, jotta keskikokoisen tenavankin saa ulos...
Sorry tää omanapainen tilitys.
-Mila-& potkuttelija 34+3
Olihan tullu tekstiä tänne parissa päivässä..:)
Mulla tosiaan on nyt kolme päivää ollu niitä menkkakipuja, tänää oli muutama nii kovia et joutu pysähtyy paikoilleen! Eilen niitä oli kans muutama ja muitakin ihme mahakipuja oli koko illan.. Mitähän mahtaa meinaa?
Valkovuotoa tulee aika paljon, limatulppaa ei ole vielä menny ei kait vielä kuuluiskaa mennä.
Kauhukseni eilen kävin puntarilla nii viikossa olis tullu lisää painoo 2kg!!! Tosin ei ollu maha toiminu kahtee päivää... Mutta silti! Sitä ennen painoa oli kahdessa viikossa tullu vaa sen alle 500g... Mitä ihmettä?? Tosin turvotusta on sormissa ainaki ollu ja on edellee..
Mistä muuten johtuu että uloste on ihan mustaa?? Tai hieman vihertävää jos en väärin katsonut tänää.... On ollu mustaa jo kauan aikaa enkä nyt löydä mistää siihe tietoakaa.
Mulla ollu maha kovalla monta viikkoa, vaihdoin leivän ruisleipään, ostin leseitä mitä laitan jugurttiin, juon paljon vettä ja vältän juustoa. Maha toimii noin joka toinen päivä, on se parempi kuin joka neljäs päivä! Mitään apteekista en ole hakenut kovaan mahaan, muutenki tarttis hakee rautatabletteja ja raskausmonivitamiineja ja rennietä... Ärsyttää ku joka vaivaa tarttis juosta apteekkiin neuvolan mukaa, niinku niitä ei vois hoitaa kotikonstein...
Monella alkanu tapahtua vaikka mitä.. Jännittävää lukea täältä aina :) Ja tosiaan on mukavaa kirjotella ja samalla saa lukea muitten kokemuksia.
Tosta synnytyksestä, kaveri joka odotteli liian kauan synnytyksen alkua tai eivät käynnistäneet niin molemmat lapsi ja äiti joutuivat sitten olla sairaalassa ylimääräsiä päiviä tulehdusarvojen takia kun olivat nousseet.
Itse varmaanki synnytyksen alkaessa lähden liian aikaisin sairaalalle ku varmasti oon aivan paniikissa :D
Ajattelin tässä että kannattaisko pakata sairaalakassai kun on noita kunnon supistuksiakin tässä ollu jo kolme päivää....? Vaikka aika aikaisin niitä kyllä on nyt alkanu tuleen :/ Viimeks viikolla 30 kohdunkaulan mitta oli enää 2cm en yhtää tiiä mikä meininki nyt on sielä.. D:
Cheryll ja pikku rinssi 32+5
Vauvan on aivan varmasti parempi olla ja kasvaa kohdussa vielä ainakin viikko-pari. Antakaa pienelle lempeämpi tulo maailmaan, jos siihen pystytte jotenkin vaikuttamaan!