Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi hakee edelleen työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka hakemuksien hylkäämistä on lisätty

Vierailija
25.06.2026 |

Nyt asiantuntijat kertovat mistä eri syistä ihmiset ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, miks eläkkeelle pääsyn ehtoja on tiukennettu, ja miksi yhä useampi eläkehakemus päätyy hylätyksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012082556.html

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä edes haeta itse. Hoitava lääkäri päättää hakemisesta. Tai en tiedä voiko hakemuksen lähettää itse Kelaan, mutta ei sillä mitään tee ilman lääkärinlausuntoa.

On lääkärinlausunnot. Ei auta. Kamalaa oikeasti sairaalle ihmiselle.

Vierailija
22/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se myös vuokra-asuntoa luovutettaessa näkyy, että voimat on loppu eikä asuntoa ole siivottu kuin kerran vuodessa, nimittäin lika pinttyy, ei sitä saa enää pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se myös vuokra-asuntoa luovutettaessa näkyy, että voimat on loppu eikä asuntoa ole siivottu kuin kerran vuodessa, nimittäin lika pinttyy, ei sitä saa enää pois. 

Kuulemma keksittjä oireita. 

Vierailija
24/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se myös vuokra-asuntoa luovutettaessa näkyy, että voimat on loppu eikä asuntoa ole siivottu kuin kerran vuodessa, nimittäin lika pinttyy, ei sitä saa enää pois. 

Silloin kun työkkäri määrää johonkin sijaisuuteen vaikka vuodeksi ei jaksa koko aikana siivota asuntoa. Vapaa-aika menee kerätessä voimia, että jaksaa istuskella toimistotöissä ja tehdä töissä alle  puolet siitä mitä muut.

Kelan mielestä terve kuin pukki, oireet itse keksittyjä.

Vierailija
25/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole vuokralaisella rahaa maksaa korvauksia asunnon pinnoista, kun saa 595 yleistuen. Ei ole tilillä rahaa, vaikka asunnon omista vaatisi mitä korvauksia. Kun ei jaksa terveysoireiden takia siivota niin ei jaksa.

Vierailija
26/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuvissa on valheenpaljastimia. Miksi ei kokeilla, saataisiinko niillä kiinni oireita esittäviä?

luotetavia vain elokuvissa ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykenen kyllä esittämään työkykyistä työnhakijaa mutta se oikeasti käy työstä. Alan saamaan taas burnoutin oireita pelkästä työnhakemisen näyttelemisestä ja tämä ei ole vitsi.

Vierailija
28/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäs tässä - 50 prossan toimeentulotuella eläkeikää ootellessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela väittää, että oireet itsekeksittyjä. Törkeää.

Moni taitaa niitä MT-oireita itse keksiäkin. Pitää olla kunnon diagnoosi. Esim. ms-tautia ei pysty feikkaamaan, itselläni se auttoi työkyvyttömyyseläkkeelle.

Niin no mitenhän nyt tuo keksiminen on. Työkaverit vinkkasivat pomolle etten ole työkykyinen ja pomo passitti lääkäriin. Lääkäri kirjoitti tk-eläkelausunnon ja itse kuvailin myös hakemuksessa miten vaikuttaa työkykyyn. No hylkyhän se tuli. Vakuutuslääkärin mukaan olen työkykyinen vaikka en muista tehneeni jotain työtehtävää, käytän jokaisen tehtävän tekemiseen kohtuuttoman pitkän ajan. Nämä siis silloin kun ylipäätään olen työpisteellä. Suurimman osan, tai ainakin vähintään puolet työajasta haahuilen pitkin suurta työpaikkaa enkä välttämättä itse muista olleeni jossain paikassa jonain tiettynä aikana. Nukun pukkarin penkeillä ja vessassa, sitten muuten vaellan paikasta toiseen. Työkykyinen. Jep jep.

Vierailija
30/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela väittää, että oireet itsekeksittyjä. Törkeää.

Moni taitaa niitä MT-oireita itse keksiäkin. Pitää olla kunnon diagnoosi. Esim. ms-tautia ei pysty feikkaamaan, itselläni se auttoi työkyvyttömyyseläkkeelle.

Niin no mitenhän nyt tuo keksiminen on. Työkaverit vinkkasivat pomolle etten ole työkykyinen ja pomo passitti lääkäriin. Lääkäri kirjoitti tk-eläkelausunnon ja itse kuvailin myös hakemuksessa miten vaikuttaa työkykyyn. No hylkyhän se tuli. Vakuutuslääkärin mukaan olen työkykyinen vaikka en muista tehneeni jotain työtehtävää, käytän jokaisen tehtävän tekemiseen kohtuuttoman pitkän ajan. Nämä siis silloin kun ylipäätään olen työpisteellä. Suurimman osan, tai ainakin vähintään puolet työajasta haahuilen pitkin suurta työpaikkaa enkä välttämättä itse muista olleeni jossain paikassa jonain tiettynä aikana. Nukun pukkarin penkeillä ja vessassa, sitten muuten vaellan paikasta toiseen. Työkykyinen. Jep jep.

Minä haen työpaikkaasi ja tulen sitten sinne haahuilemaan puolestasi. Paikkakunta? Firma? Toimi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit laittavat niihin lausuntoihinsa ensisijaiseksi diagnoosiksi jonkun, mikä ei oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen, ja sen lisäksi sen diagnoosin, mikä oikeasti aiheuttaa sen työkyvyttömyyden. Kelan lääkäri katsoo vain ensisijaisen diagnoosin ja antaa sen perusteella hylkäävän päätöksen.

Ja taas pääsee lääkäri kirjoittamaan uutta lausuntoa, jonka Kelassa työskentelevä kollega sitten hylkää.

Vierailija
32/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela väittää, että oireet itsekeksittyjä. Törkeää.

Moni taitaa niitä MT-oireita itse keksiäkin. Pitää olla kunnon diagnoosi. Esim. ms-tautia ei pysty feikkaamaan, itselläni se auttoi työkyvyttömyyseläkkeelle.

Niin no mitenhän nyt tuo keksiminen on. Työkaverit vinkkasivat pomolle etten ole työkykyinen ja pomo passitti lääkäriin. Lääkäri kirjoitti tk-eläkelausunnon ja itse kuvailin myös hakemuksessa miten vaikuttaa työkykyyn. No hylkyhän se tuli. Vakuutuslääkärin mukaan olen työkykyinen vaikka en muista tehneeni jotain työtehtävää, käytän jokaisen tehtävän tekemiseen kohtuuttoman pitkän ajan. Nämä siis silloin kun ylipäätään olen työpisteellä. Suurimman osan, tai ainakin vähintään puolet työajasta haahuilen pitkin suurta työpaikkaa enkä välttämättä itse muista olleeni jossain paikassa jonain tiettynä aikana. Nukun pukkarin penkeillä ja vessassa, sitten muuten vaellan paikasta toiseen. Työkykyinen. Jep jep.

Minä haen työpaikkaasi ja tulen sitten sinne haahuilemaan puolestasi. Paikkakunta? Firma? Toimi?

Ei tänne oteta ketään vaikka minä lähtisinkin. Enkä muutenkaan suosittele tällaista paikkaa kenellekään. Osaksi työpaikan surkean ilmapiirin sairauteni paheni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuuttaan hakevat. Enää ei voi feikata niin hyvin kuin ennen vanhaan. Sitten kun työhaluttomuuseläke on saatu, vointi kohenee kummasti.

Vierailija
34/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi tänä vuonna sillä tavalla oudosti, että kuntoutustukeeni haettu vuosittainen jatko muutettiin pyytämättä pysyväksi työkyvyttömyyseläkkeeksi. Kenties olen sitten toivoton tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskuuttaan hakevat. Enää ei voi feikata niin hyvin kuin ennen vanhaan. Sitten kun työhaluttomuuseläke on saatu, vointi kohenee kummasti.

Tiedätkö mä osaan taikoa. Siirsin juuri sairauteni sinulle. Odota jonkin aikaa ja pääset sitten laiskuuttasi hakemaan saikkua ja eläkettä. Sinulla on vielä tervettä aikaa jonkin verran, mutta sitten...

Vierailija
36/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskuuttaan hakevat. Enää ei voi feikata niin hyvin kuin ennen vanhaan. Sitten kun työhaluttomuuseläke on saatu, vointi kohenee kummasti.

Kun pää on yhtä aivosumu ja virastossa asiakkaiden postit menevät vääriin osoitteisiin niin ei ole mitään vastuuta, koska kela hylkää sairaspäivärahahakemukset ja työkyvyttömyyseläkehakemukset oikeasti sairailta ihmisiltä.

Vierailija
37/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskuuttaan hakevat. Enää ei voi feikata niin hyvin kuin ennen vanhaan. Sitten kun työhaluttomuuseläke on saatu, vointi kohenee kummasti.

Kun pää on yhtä aivosumu ja virastossa asiakkaiden postit menevät vääriin osoitteisiin niin ei ole mitään vastuuta, koska kela hylkää sairaspäivärahahakemukset ja työkyvyttömyyseläkehakemukset oikeasti sairailta ihmisiltä.

Aina voi vedota, että on kertonut oireistaan ja hakenut sairaspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä mikä on hylätty. Eli työ virheet ovat kelan vastuulla.

Vierailija
38/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet terve, jos jaksat mennä työpaikalle tai jaksat pestä koneellisen pyykkiä päivässä. Eli töihin vaan, töissä ei tarvitse tehdä yhtään mitään muuta kuin nostaa palkka.

Vierailija
39/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela väittää, että oireet itsekeksittyjä. Törkeää.

Kyllä, in törkeää keksiä oireita päästäkseen elelemään muiden rahoilla.

Vierailija
40/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatoimisesti jaksat melkein yhden koneellisen päivässä pestä pyykkiä eli terve. Toisin sanoe hae työpaikka ja pyydä puoliso viemään sut sinne. Kelan mukaan töissä ei tarvitse tehdä muuta kuin istua.