Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi hakee edelleen työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka hakemuksien hylkäämistä on lisätty

Vierailija
25.06.2026 |

Nyt asiantuntijat kertovat mistä eri syistä ihmiset ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, miks eläkkeelle pääsyn ehtoja on tiukennettu, ja miksi yhä useampi eläkehakemus päätyy hylätyksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012082556.html

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela väittää, että oireet itsekeksittyjä. Törkeää.

Kyllä, in törkeää keksiä oireita päästäkseen elelemään muiden rahoilla.

Mutta kun ei ole itse keksittyä. Eli voimme päätellä, että niillä jotka on työkyvyttömyyseläkkeellä on skitsofrenia. Fyysisistä syistä ja masennuksella ei pääse kukaan.

Vierailija
42/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se myös vuokra-asuntoa luovutettaessa näkyy, että voimat on loppu eikä asuntoa ole siivottu kuin kerran vuodessa, nimittäin lika pinttyy, ei sitä saa enää pois. 

On muitakin syitä siivottomuudelle kuin sairaus. Tarviiko kertoa..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle täytyy olla täyshullu.

Vierailija
44/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se myös vuokra-asuntoa luovutettaessa näkyy, että voimat on loppu eikä asuntoa ole siivottu kuin kerran vuodessa, nimittäin lika pinttyy, ei sitä saa enää pois. 

On muitakin syitä siivottomuudelle kuin sairaus. Tarviiko kertoa..?

Ei ole laiskuus.

Vierailija
45/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle täytyy olla täyshullu.

Muutama sukulainen on tk-eläkkeellä. Pidän heitä nykyään täys hulluina. Mistään selästä ja masennuksesta ei nykyään pääse tk-eläkkeelle. 

Vierailija
46/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä luulette että Kela antoi omille lääkäreilleen yksinoikeuden päättää ettei tuenhakijaa vaivaa mikään? Kun lähetät uuden hakemuksen, sinut tullaan hakemaan kotoa etkä enää palaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset valehtelevat tk-eläkkeen syistä. Masennuksella ei pääse, pitää olla paha persoonallisuushäitiö ja päästään täysin sekaisin. 

Vierailija
48/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä syystä luulette että Kela antoi omille lääkäreilleen yksinoikeuden päättää ettei tuenhakijaa vaivaa mikään? Kun lähetät uuden hakemuksen, sinut tullaan hakemaan kotoa etkä enää palaa.

Ei tulla. Sairaaloista on osastoja lopetettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitkä ne yleisimmät syyt on, juttu on maksullinen

Vierailija
50/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset valehtelevat tk-eläkkeen syistä. Masennuksella ei pääse, pitää olla paha persoonallisuushäitiö ja päästään täysin sekaisin. 

Eli tk-eläkkeellä olevia ihmisiä pitää pelätä, ovat täyshulluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella loukkaavaa oikeasti sairaana lukea, että oireet olisivat itse keksittyjä. Törkeää toimintaa Kelalta.

Mieti nyt hetki itseksesi kenen niitä oireita pitäisi keksiä, jos ei sen, joka sitä eläkettä hakee.

Vierailija
52/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pitää olla tosi paha vika päässä, että pääsee tk-eläkkeelle eli hullu ja harhainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on syvästi masentunut ja on diagnoosi, mutta on kertonut lääkärille juovansa aika paljon kaljaa, niin se kaljan juonti estää KELA:n sairauspäivärahan ja työkyvyttömyyseläkkeen saannin, melko erikoista?

Ei, mutta se on, jos mennään lääkärille kertomaan miten sitä kaljaa juodaan paljon.

Vierailija
54/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tarvitsisi intensiivistä apua ja hoitoa ongelmiinsa, ei työkyvyttömyyseläkettä. Enkä nyt tarkoita heitä, joilla on krooninen vaiva, joka estää työnteon. Väitän kuitenkin, että useat masentuneet nuoret hyötyisivät paremmasta hoidosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa olla kelassa töissä, kun laittaa suurimmalle osalle, että oireet itse keksittyjä, hakemus hylätty ja nostaa palkan.

Vierailija
56/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tarvitsisi intensiivistä apua ja hoitoa ongelmiinsa, ei työkyvyttömyyseläkettä. Enkä nyt tarkoita heitä, joilla on krooninen vaiva, joka estää työnteon. Väitän kuitenkin, että useat masentuneet nuoret hyötyisivät paremmasta hoidosta. 

Mutta kun on muutakin kuin pelkkä masennus, siinäpä se.

Vierailija
57/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei pää oikein toimi aivojen vian takia ja siksi tulee väärinkäsityksiä ja virheitä töissä, mistä asiakkaat kärsiin. Mutta kun tk-eläkkeelle ei pääse. En koe olevani vastuussa virheistä.

Vierailija
58/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hakemuksia tulee sitä enemmän mitä useamman kerran sairaiden pitää eläkettä hakea ennenkuin saavat, jopa 9 kertaa. Siinä olisi 8 hakemusta vähemmän jos olisivat ensimmäisellä kerralla antaneet.

Työkkärin listoilla on kymmeniä tuhansia täysin työkyvttömiä ihmisiä, mitä järkeä siinä on? Turhaan yritetään työllistää sellaisia joista kaikki tietää ettei kukaan koskaan palkkaa, vaikka maksettaisiin. Se on työkkärin resurssien hukkaamista, riittäisi resurssit niille jotka voivat työllistyä, kun ei tarvitsisi teeskennellä auttavansa niitä joilla ei ole mitään toivoa.

Vierailija
59/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei pää oikein toimi aivojen vian takia ja siksi tulee väärinkäsityksiä ja virheitä töissä, mistä asiakkaat kärsiin. Mutta kun tk-eläkkeelle ei pääse. En koe olevani vastuussa virheistä.

Sitten pitää vain ajatella, että virheet ei toimistitöissä ja muualla haittaa mitään. Kun vika on aivoissa, niille virheille ei voi mitään. Ja aina voi sanoa, että on koettanut siksi hakea tk-eläkettä, mutta ei ole myönnetty.

Vierailija
60/68 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni kävi tänä vuonna sillä tavalla oudosti, että kuntoutustukeeni haettu vuosittainen jatko muutettiin pyytämättä pysyväksi työkyvyttömyyseläkkeeksi. Kenties olen sitten toivoton tapaus.

Jos katsot sitä lääkärinlausuntoasi, huomaat että siinä rasti on laitettu kohtaan "toistaiseksi" määräaikaisen sijaan.