Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kysyi: " Mitä siellä taivaassa tehdään"?

Vierailija
15.06.2026 |

Eiks tule aika pitkäksi ikuisuudessa?

En osannut vastata. Mietitään yhdessä.

On vaikea kuvitella, ettei ääretön olemassaolo kävisi joskus vallan yksitoikkoiseksi ja varsin piankin.

Kysyi myös miksi Jumala istutti syövän isoäitiin? Siis tuo kaikkivaltias?

Kommentit (192)

Vierailija
181/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikein pieni lapsi kysyisi minulta, että mitä siellä taivaassa tehdään, kysyisin häneltä itseltään, että mitä hän itse asiasta ajattelee. Jos hän sanoisi vaikka, että syödään jätskiä joka päivä, niin sanoisin, että se olisikin hienoa, että jätskiä joka päivä, että kylläpä keksit mukavan asian. Uskon, että se riittäisi pienelle lapselle. Pieni lapsi pitää siitä, että hänrn mielipiteitään arvostetaan.

 

En lähtisi pienelle lapselle selittämään kauhean monimutkaisia asioita. Koululaiselle sanoisin jo enemmän ja sanoisin, että kyseessä on uskonto ja jokainen saa uskoa miten haluaa. Jos hän kysyisi minun kantaani asiaan, kertoisin rehellisesti ja sanoisin, että lapsi itse saa uskoa siten, miten haluaa.

Lapselle on jo tuossa vaiheessa ehditty syöttää uskomuksia taivaasta. Totena kerrottu kuvitelmia.

Vierailija
182/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kuvittelevat taivaan paikaksi, jossa ihmiset vain laulavat pilvien päällä ikuisesti. Perinteisessä kristillisessä teologiassa taivas nähdään kuitenkin täydellisenä elämänä ja yhteytenä Jumalaan, ei yksitoikkoisena toimintana. Ajatus on, että koska Jumala on ääretön, häntä ei voi koskaan "kuluttaa loppuun". Ihminen voi jatkuvasti oppia, ymmärtää ja kokea enemmän. Siksi taivaan ei ajatella olevan staattinen tila, jossa kaikki on nähty ensimmäisen viiden minuutin aikana. Taivaassa ihminen ei ole täsmälleen samanlainen kuin nyt. Hän on vapaa synnistä, kärsimyksestä ja monista nykyisistä psykologisista rajoitteista. Tylsyys nähdään usein nykyisen ihmiselämän piirteenä, joka liittyy puutteeseen, levottomuuteen tai merkityksettömyyteen.

Monesti synti on kuitenkin se, mikä tekee elämästä mielekästä. Lähinnä tarkoitan kaikkea kivaa pikkutuhmaa, en mitään rikollista.

Jeesushan antoi henkensä syntien anteeksiantamiseksi, kaiketi meidän kaikkien puolesta. Melko iso uhraus turhan takia tehtäväksi, joten kyllä syntiä kannattaa tehdä ettei uhraus hukkaan menisi :P

Paatuneita ei pelasteta. Jos tekee tietoisesti pahaa on paatunut ja sellaisia ei jumala kuule.

Älä nyt höpötä. Epäusko on ainoa rike, josta jumala rankaisee. Muuten voi olla vaikka kuinka paatunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on vastattu jo. Samoja asioita kuin maan päällä, paitsi ilman kärsimystä, halua, puutetta, stressiä, ym. Työtäkin, mutta mukavassa tahdissa harrastuksenomaisesti. Ja tekemisensä saa tietty valita itse

Vastattu kuvitelmilla vailla näyttöä.

Jep, raamattua ei ole näytetty tieteellisesti toteen eikä tulla näyttämään. Voit mennä sitä paitsi muutenkin etsimään niitä vastauksia eksistentiaalisiin kysymyksiin sieltä tiedejumalilta tai veljiltäsi ja jättää uskovaiset rauhaan, jos tarkoituksenasi on yrittää tunkea tiedettä uskontoon, minne se ei kuulu. Tiede on syntynyt uskosta, ja miksi luoja alistuisi luomuksensa oikuille? Sorry bro. 

Uskovaiset saavat olla rauhassa kunhan eivät yritä vaikuttaa muiden elämään uskomuksiinsa vedoten. Sitä odotellessa voin vapaasti kyseenalaistaa naurettavia uskomuksia.

Vierailija
184/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on vastattu jo. Samoja asioita kuin maan päällä, paitsi ilman kärsimystä, halua, puutetta, stressiä, ym. Työtäkin, mutta mukavassa tahdissa harrastuksenomaisesti. Ja tekemisensä saa tietty valita itse

Vastattu kuvitelmilla vailla näyttöä.

Jep, raamattua ei ole näytetty tieteellisesti toteen eikä tulla näyttämään. Voit mennä sitä paitsi muutenkin etsimään niitä vastauksia eksistentiaalisiin kysymyksiin sieltä tiedejumalilta tai veljiltäsi ja jättää uskovaiset rauhaan, jos tarkoituksenasi on yrittää tunkea tiedettä uskontoon, minne se ei kuulu. Tiede on syntynyt uskosta, ja miksi luoja alistuisi luomuksensa oikuille? Sorry bro. 

Miltä ihmeen tiedejumalilta? Sinua jotenkin taitaa harmittaa, että tieto itsessään on uskomuksiesi vihollinen.

Vierailija
185/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi osaa kyseenalaistaa ja haluaa lisää tietoa mikä on hyvä juttu.

Mutta ei kyseenalaistanut taivasta. Indoktrinaatio on jo purrut.

Ateistit voivat tehdä omat lapset joihin indoktrinoivat omat kurjat ajatuksensa.

Hassu, ei ateismiin tarvitse indoktrinoida. Kaikki ovat syntyessään ateisteja, kunnes ympäristö alkaa iskostaa lapseen uskomuksia. Sinäkin olit. Mikset sinäkin palaisi ateismiin ja hylkäisi kurjat helvettiharhat?

Vierailija
186/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epätäydellisyyslause:

Järjestelmä ei voi todistaa omaa ristiriidattomuuttaan, jos se on ristiriidaton.

Edes täydellinen ja ristiriidaton matemaattinen järjestelmä ei voi todistaa kaikkea - aina jää väitteitä, joita ei voida ratkaista vain järjestelmän omilla säännöillä.

 

Esim. 

Russellin paradoksi

Oletetaan joukko R, joka sisältää kaikki ne joukot, jotka eivät sisällä itseään alkionaan.

Kysymys kuuluu:

Sisältyykö joukko R itseensä?

Jos R kuuluu itseensä, niin sen määritelmän mukaan sen ei pitäisi kuulua itseensä.

Jos taas R ei kuulu itseensä, niin sen määritelmän mukaan sen pitäisi kuulua itseensä.

Vaikka Russellin joukkoteoreettista paradoksia ei suoraan voi soveltaa Jumalaan, sen periaatteellinen henki eli kysymys siitä, saako jokin asia välttää sääntöä, jota sovelletaan kaikkeen muuhun voidaan kriittisesti heijastaa Jumalan selityksettömyyteen.

 

Tässä kohtaa tullaan siihen, miten Jumala määritellään:

Klassisessa teismissä Jumala on välttämätön olento (necessary being), jonka olemassaolo ei tarvitse ulkoista selitystä.

Jumala ei ole kontingentti, eli hänen olemassaolonsa ei ole satunnaista tai selitystä vaativaa samalla tavalla kuin vaikka kivellä tai ihmisellä.

 

Eli sanotaan: Jumalan syy on hänen olemuksessaan Jumala ei tarvitse ulkopuolista syytä, koska hänen olemuksensa on olla olemassa.

Eli jumala on paradoksi jota ei voi selittää. Eli sitä ei ole olemassa.

 

Myös jos jumala olisi olemassa sitä ei oikein voi kuvata mikä se on ja mitä se tekee.

 

Myös jos jumalia on 1 miksei niitä olisi useampia.

Boo hoo rakensin itselleni semanttisen ansan mistä en pääse pois.

 

Rukouksen kautta pääset. Ei tarvitse käyttää edes sanoja, niin et joudu samanlaiseen rotanloukkuun.

Kylläpä on nyt agressiivinen luulevainen intaantunut palstalle jeesuksen oppeja noudattamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 6-v lapseni kysyi lentokoneessa pilviä katsoen että missä se isoäiti nyt on kun häntä ei näy. 

 

Kyynel tuli silmään ennen kun sain sitten selitettyä jotain, mikä olisi järkevä vastaus hänelle. 

Vierailija
188/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä hiton taivaassa? Lasun paikka kun tuollaista scheissea lapselle syötetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaan ongelma on sama kuin helvetin: ne on ikuisia.

Vierailija
190/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaassa naistellaan laatukonjakkia ja naidaan kauniita enkelinaisia. Helvettiin päätyvät joutuvat juomaan ruunan kusta ja pökkimään homojen anuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/192 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaassa perseet tervataan katajavihdalla.

Vierailija
192/192 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä katsellaan isoista maisemaikkunoista alas helvettiin vääräuskoisten ja varsinkin ateistien ikuista kärsimystä tulijärvessä. Se on mitä suurinta taivaallista autuutta. Vahingonilo on vilpittömin ilo.