Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kysyi: " Mitä siellä taivaassa tehdään"?

Vierailija
15.06.2026 |

Eiks tule aika pitkäksi ikuisuudessa?

En osannut vastata. Mietitään yhdessä.

On vaikea kuvitella, ettei ääretön olemassaolo kävisi joskus vallan yksitoikkoiseksi ja varsin piankin.

Kysyi myös miksi Jumala istutti syövän isoäitiin? Siis tuo kaikkivaltias?

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sitä vaan mietin, että maailmassa on miljardeja ihmisiä ja älyttömän paljon uskontoja. Ainakin näissä länsimaisissa uskonnoissa ajatellaan, että vain ja ainoastaan tämä minun jumalani on juuri se oikea ja muut uskovat väärin ja väöriin jumaliin. Täh? Miten joku voi ajatella noin?

Vierailija
122/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaassa autetaan ihmisiä. 

Taivaassa iloitaan yhdessä lasten ja lastenmielisten aikuisten kanssa.

Taivaasta tuodaan turvaa kun on paha mieli, surua tai huolia ja murheita.

Taivaasta tuodaan rakkaudellisia ajatuksia ja ideoita onnelliseen elämään.

Taivaassa seurataan lasten kasvua ja kehitystä sekä tarvittaessa turvataan sitä.

Taivaassa asuu kaikki viisaus.

Taivas varjelee meitä jokaista koko elämänmatkan ajan.

 

Opeta lapsille asioita oikein ikätasoisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein pieni lapsi kysyisi minulta, että mitä siellä taivaassa tehdään, kysyisin häneltä itseltään, että mitä hän itse asiasta ajattelee. Jos hän sanoisi vaikka, että syödään jätskiä joka päivä, niin sanoisin, että se olisikin hienoa, että jätskiä joka päivä, että kylläpä keksit mukavan asian. Uskon, että se riittäisi pienelle lapselle. Pieni lapsi pitää siitä, että hänrn mielipiteitään arvostetaan.

 

En lähtisi pienelle lapselle selittämään kauhean monimutkaisia asioita. Koululaiselle sanoisin jo enemmän ja sanoisin, että kyseessä on uskonto ja jokainen saa uskoa miten haluaa. Jos hän kysyisi minun kantaani asiaan, kertoisin rehellisesti ja sanoisin, että lapsi itse saa uskoa siten, miten haluaa.

Vierailija
124/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikein pieni lapsi kysyisi minulta, että mitä siellä taivaassa tehdään, kysyisin häneltä itseltään, että mitä hän itse asiasta ajattelee. Jos hän sanoisi vaikka, että syödään jätskiä joka päivä, niin sanoisin, että se olisikin hienoa, että jätskiä joka päivä, että kylläpä keksit mukavan asian. Uskon, että se riittäisi pienelle lapselle. Pieni lapsi pitää siitä, että hänrn mielipiteitään arvostetaan.

 

En lähtisi pienelle lapselle selittämään kauhean monimutkaisia asioita. Koululaiselle sanoisin jo enemmän ja sanoisin, että kyseessä on uskonto ja jokainen saa uskoa miten haluaa. Jos hän kysyisi minun kantaani asiaan, kertoisin rehellisesti ja sanoisin, että lapsi itse saa uskoa siten, miten haluaa.

Taivas ei ole uskonto, se on uskoa taivaan olemassaoloon.

Vierailija
125/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko taivaaseen ja ikuiseen elämään liittyvät uskontoon esim. kristinuskoon. Kaikissa uskonnoissa ei uskota ikuiseen elämään esim. juutalaisuus.

Vierailija
126/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko taivaaseen ja ikuiseen elämään liittyvät uskontoon esim. kristinuskoon. Kaikissa uskonnoissa ei uskota ikuiseen elämään esim. juutalaisuus.

Ei sen tarvitse kuulua mihinkään uskontoon. Tämänkin voi lapselle kertoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikella, mikä alkaa, on syy. Koska universumi on olemassa, sen on täytynyt saada alkunsa jostakin. Tämä ensimmäinen syy on Jumala. Koska universumi ei voi olla ikuisesti olemassa, on oltava jokin ulkopuolinen voima, joka on saanut sen aikaan. On argumentti, joka on kehitetty erityisesti René Descartesin ja Anselmin toimesta, väittää, että Jumala on täydellinen olento. Koska olemassaolo on yksi täydellisyyden piirteistä, Jumalan on täytyttävä olla olemassa; muuten hän ei olisi täydellinen. Universumissa on havaittavissa järjestystä ja tarkoituksellisuutta. Esimerkiksi luonnon monimutkaiset rakenteet ja elämän monimuotoisuus antavat ymmärtää, että on ollut älykäs suunnittelija. Tämä älykäs suunnittelija on Jumala. Olemassa oleva kaikille yhteinen moraalinen laki viittaa siihen, että on olemassa yleinen hyvän ja pahan normi. Tämä voi viitata Jumalaan, joka on antanut meille tämän moraalisen lain. Monet ihmiset väittävät kokeneensa Jumalan läsnäolon tai vaikuttaneen elämäänsä tavalla, joka on täyttänyt heidät rauhalla ja merkityksellä. Nämä henkilökohtaiset kokemukset ovat voimakkaita todistuksia Jumalan olemassaolosta. Simulaatiohypoteesi on filosofinen ja tieteellinen ajatus, jonka mukaan todellisuus, jossa elämme, saattaa olla simulaatio tai keinotekoinen ympäristö, kuten tietokonesimulaatio. Tämä idea on saanut huomiota erityisesti teknologian ja tietokonepelien kehittymisen myötä. Simulaatiohypoteesi ehdottaa, että niin kehittyneet sivilisaatiot, joilla on mahdollisuus luoda äärimmäisen realistisia simulaatioita, saattaisivat simuloida omia esi-isiään tai muita maailmoja, ja että monet olennot saattaisivat elää näissä simulaatioissa ilman, että he ovat tietoisia siitä. Simulaatiohypoteesia on käsitelty myös filosofiassa, erityisesti Nick Bostromin esittämässä esseessä "Are You Living in a Computer Simulation?" jossa hän esittää, että on todennäköisempää, että elämme simulaatiossa kuin alkuperäisessä, ei-simulaatiossa olevassa todellisuudessa. Bostromin argumentit perustuvat kolmeen pääväitteeseen, joista yksi on se, että kehittyneet sivilisaatiot todennäköisesti simuloisivat menneitä sivilisaatioita, ja että simulaatioiden määrä voi ylittää moninkertaisesti alkuperäisten sivilisaatioiden määrän. Jolloin me juuri nyt elämme simulaatiosssa. Simulaatiohypoteesilla on monia filosofisia ja eettisiä seurauksia, ja isoin niistä on Jumalan olemassa olo.

Mistä siis Jumala tuli? 

Vierailija
128/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalatodistus (idea täydellisyydestä)

Descartes esittää kuuluisan argumentin:

Minulla on idea täydellisestä olennosta (Jumala)

Olen itse epätäydellinen

Epätäydellinen ei voi olla täydellisen idean alkuperä

Johtopäätös:

Täydellinen olento (Jumala) on olemassa ja on tämän idean syy

Tätä kutsutaan joskus kausaaliseksi jumalatodistukseksi.

Ja se on ihan samaa soopaa kuin kaikki muutkin jumalatodistukset.

 

Aloittaja voi kertoa lapsellensa miten hyvä tuuri hänellä kävi kun syntyi oikeaan perheeseen ja uskontoon. Toisella puolella maailmaa olevat raukat uskoo mihin sattuu ja joutuvat kadotukseen mutta tämä teidän on onneksi oikea. Sen tietää siitä kun omat vanhemmat ja sukulaiset niin kertoi. Juuh, voimia aloittajan lapselle

Raamatun mukaan ihan jokainen kuulee Jeesuksesta joskus, jokaiselle tulee etsikkoaika.

Unohdit, että raamattu on sepite. Se ei ole totta vaikka vanhempasi niin ovat sinulle väittäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottele helvetin tulella ja kärsimyksellä. Tarvittaessa voit uhata ruumiillisella kurituksella. Näin saat lapsen tottelevaiseksi.

Jumala on rakkaus <3 Ei tarvitse pelotella kun voi houkutella hyvyydellä, onnella, rauhalla, ilolla ja täydellisyydellä =)

Mutta jos epäilet olemassaoloaan, niin polttaa sinua tulisessa järvessä ikuisesti. 

Vierailija
130/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taivaan ajattomuus, ikuisuus on verrannollinen uneen: unessa, unta nähdessä, ei voi tylsistyä, koska uni muuttuu koko ajan. Uneen tulee uusia elementtejä, sen sisältö voi vaihtua kokonaan. Ei ihme, että kuoleman jälkeistä aikaa kutsutaan myös ikiuneksi. Siksi jokaisen Taivas on persoonallinen, omanlaisensa. Siinä on komponentteja, joita kenenkään toisen Taivaassa ei voi olla, ei täysin samanlaisina.

Mistä sinä olet saanut tämän tiedon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kuvittelevat taivaan paikaksi, jossa ihmiset vain laulavat pilvien päällä ikuisesti. Perinteisessä kristillisessä teologiassa taivas nähdään kuitenkin täydellisenä elämänä ja yhteytenä Jumalaan, ei yksitoikkoisena toimintana. Ajatus on, että koska Jumala on ääretön, häntä ei voi koskaan "kuluttaa loppuun". Ihminen voi jatkuvasti oppia, ymmärtää ja kokea enemmän. Siksi taivaan ei ajatella olevan staattinen tila, jossa kaikki on nähty ensimmäisen viiden minuutin aikana. Taivaassa ihminen ei ole täsmälleen samanlainen kuin nyt. Hän on vapaa synnistä, kärsimyksestä ja monista nykyisistä psykologisista rajoitteista. Tylsyys nähdään usein nykyisen ihmiselämän piirteenä, joka liittyy puutteeseen, levottomuuteen tai merkityksettömyyteen.

Täyttä huuhaata.

Entä jos ei olekaan? Et taida edes uskaltaa ajatella sellaista mahdollisuutta... Miksi et?

No laita jotain todisteita pöytään tuolle toiveajattelullesi.

Vierailija
132/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi kertomaan lapselle taivaasta kauhean korkealentoisia sepitteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on vastattu jo. Samoja asioita kuin maan päällä, paitsi ilman kärsimystä, halua, puutetta, stressiä, ym. Työtäkin, mutta mukavassa tahdissa harrastuksenomaisesti. Ja tekemisensä saa tietty valita itse

Vastattu kuvitelmilla vailla näyttöä.

Vierailija
134/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottele helvetin tulella ja kärsimyksellä. Tarvittaessa voit uhata ruumiillisella kurituksella. Näin saat lapsen tottelevaiseksi.

Jumala on rakkaus <3 Ei tarvitse pelotella kun voi houkutella hyvyydellä, onnella, rauhalla, ilolla ja täydellisyydellä =)

Rakastava Jumala salaa itsensä ihmisiltä ja suuressa rakkaudessaan heittää ikuiseen kärsimykseen ne, jotka eivät hänen olemassaoloonsa uskoneet, koska hän salasi itsensä.

Olikos luulevaisilla selitystä tähän? Vai onko liian ahdistava kysymys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlitaan, ikuisesti <3

Meidän aikaan sidotut aivomme eivät yksinkertaisesti VOI käsittää ajattomuutta, eli tietenkin nyt tuntuu tylsältä. Taivaassa ei ole aikaa, joten ei tunnu tylsältä.

Syöpä ja muut ikävät asiat johtuu siitä, että elämme syntiinlangenneessa maailmassa. Koko luomakunta on epätäydellinen, ja niin sairaudet kuin kuolemakin kuuluu tähän maanpäälliseen elämään. Kuoleman jälkeen sitten on täydellistä meillä, jotka uskomme Jeesukseen Vapahtajanamme.

Eli palataksemme aiheeseen: Mitä siellä taivaassa tehdään?

Juhlitaan Jeesuksen parhaissa pidoissa  <3

 Kai olet ollut juhlissa, joiden ei haluaisi koskaan loppuvan?

Olen kyllä halunnut hyvienkin pirskeiden sentään joskus loppuvan. Aika painajaismainen ajatus että pitäisi vain jatkaa maailman tappiin. Oletko varma että et tullut kuvailleeksi helvettiä?

Taivaassa ei ole ruumista joka väsyy. 

Sitten on konsepti taivaassa maan päällä, minne tämä yksi kaveri, mikäs hänen nimensä nyt olikaan, pääsi. Jumala vei hänet sinne elävänä. Tällöin voisi kuvitella, että ruumis väsyy toisinaan, mutta iloisista asioista ja riemusta.

Haaveilua.

Vierailija
136/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muunmaalaiset lekottelee taivaassa riippukeinussa hedelmiä syöden, aurinko paistaa aina, enkulat soittelee harppuja, jne.

Suomalaisten kohdalla onkin se luterilainen "otsasi hiessä sinun tulee leipäsi ansaita" periaate, ikkunattomassa betonikasarmissa kasaamassa pilkkapalkalla harppuja enkeleille soiteltavaksi. Siis jos pääsee taivaaseen, helvetissä onkin hiki otsalla ihan sitten muista syistä...

Vierailija
137/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi kertomaan lapselle taivaasta kauhean korkealentoisia sepitteitä.

Mitä sinä kertoisit lapselle taivaasta?

Vierailija
138/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kuvittelevat taivaan paikaksi, jossa ihmiset vain laulavat pilvien päällä ikuisesti. Perinteisessä kristillisessä teologiassa taivas nähdään kuitenkin täydellisenä elämänä ja yhteytenä Jumalaan, ei yksitoikkoisena toimintana. Ajatus on, että koska Jumala on ääretön, häntä ei voi koskaan "kuluttaa loppuun". Ihminen voi jatkuvasti oppia, ymmärtää ja kokea enemmän. Siksi taivaan ei ajatella olevan staattinen tila, jossa kaikki on nähty ensimmäisen viiden minuutin aikana. Taivaassa ihminen ei ole täsmälleen samanlainen kuin nyt. Hän on vapaa synnistä, kärsimyksestä ja monista nykyisistä psykologisista rajoitteista. Tylsyys nähdään usein nykyisen ihmiselämän piirteenä, joka liittyy puutteeseen, levottomuuteen tai merkityksettömyyteen.

Monesti synti on kuitenkin se, mikä tekee elämästä mielekästä. Lähinnä tarkoitan kaikkea kivaa pikkutuhmaa, en mitään rikollista.

Vierailija
139/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalatodistus (idea täydellisyydestä)

Descartes esittää kuuluisan argumentin:

Minulla on idea täydellisestä olennosta (Jumala)

Olen itse epätäydellinen

Epätäydellinen ei voi olla täydellisen idean alkuperä

Johtopäätös:

Täydellinen olento (Jumala) on olemassa ja on tämän idean syy

Tätä kutsutaan joskus kausaaliseksi jumalatodistukseksi.

Sitä saa kutsua miksi haluaa, mutta jumalasta se ei silti todista mitään.

Vierailija
140/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kuvittelevat taivaan paikaksi, jossa ihmiset vain laulavat pilvien päällä ikuisesti. Perinteisessä kristillisessä teologiassa taivas nähdään kuitenkin täydellisenä elämänä ja yhteytenä Jumalaan, ei yksitoikkoisena toimintana. Ajatus on, että koska Jumala on ääretön, häntä ei voi koskaan "kuluttaa loppuun". Ihminen voi jatkuvasti oppia, ymmärtää ja kokea enemmän. Siksi taivaan ei ajatella olevan staattinen tila, jossa kaikki on nähty ensimmäisen viiden minuutin aikana. Taivaassa ihminen ei ole täsmälleen samanlainen kuin nyt. Hän on vapaa synnistä, kärsimyksestä ja monista nykyisistä psykologisista rajoitteista. Tylsyys nähdään usein nykyisen ihmiselämän piirteenä, joka liittyy puutteeseen, levottomuuteen tai merkityksettömyyteen.

Monesti synti on kuitenkin se, mikä tekee elämästä mielekästä. Lähinnä tarkoitan kaikkea kivaa pikkutuhmaa, en mitään rikollista.

Jeesushan antoi henkensä syntien anteeksiantamiseksi, kaiketi meidän kaikkien puolesta. Melko iso uhraus turhan takia tehtäväksi, joten kyllä syntiä kannattaa tehdä ettei uhraus hukkaan menisi :P