Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meluavat mökkinaapurit

Vierailija
12.07.2018 |

Onko muita kohtalotovereita? Olen mökillä, joka ei ole oma (en siis voi vaikuttaa sijaintiin). Ihana paikka metsässä järven rannalla. Mutta naapurimökki on ihan liian lähellä, melkein kuin taajamassa olisi, ja he ovat uskomattoman meluisaa sakkia. Lasten järvessä hihkumisen vielä ymmärrän enkä siitä pahastu, mutta koko perheellä tuntuu olevan tapa kommunikoida huutamalla. Vanhemmat karjuu komentoja lapsille mökin portailta ja lapset kiljuu vanhemmille järvestä takaisin, ja perheen koira haukkua louskuttaa mukana. Aamusta iltaan, ja illalla sitten perheen aikuiset kokoontuvat laiturille kälättämään ja käkättämään. Äänet kantautuvat järvenselkää pitkin varmaan vastarannalle saakka. Minulle opetettiin, että älä huuda, älä pauhaa, älä riko luonnon rauhaa. Ymmärrän, että aina voi lähteä pois jos ei jossain kestä olla, mutta ei kai se ole liikoja odotettu että saisi olla mökillä luonnon rauhassa ja hiljaisuudessa. Ehkä pitää mökkeillä täällä vain vesisateella jatkossa. Onko muita, joille ei mene ymmärrykseen rannalla kailottaminen?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähimmät mökkinaapurit jotain 2km päässä, mikä on vain hyvä juttu. Ollaan nimittäin kovia melskaamaan, niin saadaan metelöidä ihan rauhassa 😄

Vierailija
42/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain jotain sääntökirjaa, jonka mukaan mökillä kuuluu nimenomaan nauttia LUONNON RAUHASTA JA HILJAISUUDESTA, kuten ap komentaa?

Joo, vanha aloitus. Ärsyttää ihmiset jotka yrittävät sanella miten muiden täytyy lomansa viettää.

Onko jossain sääntökirjaa, jossa on sanottu ettei muita ihmisiä tarvitse ottaa huomioon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaisin mökin niin ei tulis mieleenkään ostaa sitä sellasesta paikasta jossa naapurit lähellä tai vastarantaan lyhyt matka jossa mökkejä.

Mölyapinat voisivat ostaa mökkinsä 100 km päästä muista ihmisistä. Suurin osa ihmsistä haluaa kuitenkin mökillä rentoutua ja olla rauhassa eikä kuunnella toisten pershedelmien älämölöä.

Vierailija
44/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikivanha aloitus, mutta juuri tällainen juhannus oli meillä. Kuunneltiin kolme päivää lapsiperheen huutamista ja kirkumista ja koiran louskutusta. Rakki ei edes pysynyt omassa pihassa vaan tuli kuseskelemaan meidän pihaan. Hermo menee! Nämä on nimittäin alkaneet loisia meidän naapurimökillä aina välillä, joten möykkää odotettavissa ilmeisesti koko kesä.

Vuh vuh! Räyh räyh!!!! 👹

Vierailija
45/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule ne on niitä elämisen ääniä joita kuulee kun on vesistön äärellä. Isosta porukasta lähtee ääntä. En ole koskaan ollut paikassa jossain paljon ihmisiä, että ne olisi hiljaa jokainen. Ihmisistä vain lähtee ääntä. Sitä pitää oppia sietämään. Jos ei opi on parempi vaihtaa mökkiä ja sijaintia korpeen. Siellä saa ihminen olla yksin luonnon ja eläinten keskellä.

Vierailija
46/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa mökkielämää siis😘😘😘😍😍😍🥰🥰🥰🥰

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita virret soimaan.

Tämä. Mahdollisimman isot ämyrit laiturille ja volyymiä reippaasti. Bonuksena väliin Leo Mellerin uskonnollisia lopun aikojen saarnoja Youtubesta.

Ei kuulu tapoihin vittuilla toisille enkä nauttisi tuostakaan itsekään, minähän peräänkuulutan hiljaisuutta.

ap

Kärsi sitten

Vierailija
48/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastu laineilla ja suomijuntti meni kirveen kanssa käymään. Ette ole paljon impivaaralaisuudesta nousseet, kun muiden ihmisten olemassaolo noin häiritsee. XD

Kyllä, todellakin häiritsee, eikä siinä ole mitään vikaa että haluaa olla joskus rauhassa, meillä täällä Suomessa siihen vielä on mahdollisuus. Se joka haluaa humua ja meteliä menköön vaikka festareille. Minä olen ostanut mökin juuri siksi että saan olla jossain rauhassa. Ja luojan kiitos, ollaan sellaisessa paikassa jossa naapureita ei ole eikä tule. Pitemmällä järvellä on paljonkin mökkejä lähekkäin, mutta meidän edustan saaret blokkaavat ne äänet. Kun käy järvellä soutelemassa niin meteli kesäiltaisin on kammottava; keski-ikäiset luukuttavat jotain kaija koota saunan terassilla ja ördäävät kännissä. Päivällä lapset ja koirat mekastavat ja vesiskootterit pärräävät. Mökin sijainnissa kannattaa olla todellakin tarkka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali puheäänikin kantautuu tosi pitkälle kun ollaan veden äärellä. Jonkun verran ääntä on pakko sietää jos on minkäänlaisen etäisyyden päässä naapureita. Varmaan meidänkin äänet kuuluu jonnekin joskus. Vastapäisellä rannalla (johon on ainakin pari kilsaa) joku luukuttaa musiikkia kaiuttimista. Siitä en tykkää. Mekin kuunnellaan musiikkia kun puuhastellaan juttuja mutta aina omilla kuulokkeilla. 

Vierailija
50/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nillitä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu...

Tätä typerämmäksi ei taida kukaan osoittautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastu laineilla ja suomijuntti meni kirveen kanssa käymään. Ette ole paljon impivaaralaisuudesta nousseet, kun muiden ihmisten olemassaolo noin häiritsee. XD

Käytöstavat kuuluu kaikkialle, ei mökki ole riekkumispsikka, vaan lepopaikka. Anna rauha naapureille, älä remua äläkä huuda mökillä.

Vierailija
52/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nillitä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu...

Isäs nillitti kun sua teki !   :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastu laineilla ja suomijuntti meni kirveen kanssa käymään. Ette ole paljon impivaaralaisuudesta nousseet, kun muiden ihmisten olemassaolo noin häiritsee. XD

Kyllä, todellakin häiritsee, eikä siinä ole mitään vikaa että haluaa olla joskus rauhassa, meillä täällä Suomessa siihen vielä on mahdollisuus. Se joka haluaa humua ja meteliä menköön vaikka festareille. Minä olen ostanut mökin juuri siksi että saan olla jossain rauhassa. Ja luojan kiitos, ollaan sellaisessa paikassa jossa naapureita ei ole eikä tule. Pitemmällä järvellä on paljonkin mökkejä lähekkäin, mutta meidän edustan saaret blokkaavat ne äänet. Kun käy järvellä soutelemassa niin meteli kesäiltaisin on kammottava; keski-ikäiset luukuttavat jotain kaija koota saunan terassilla ja ördäävät kännissä. Päivällä lapset ja koirat mekastavat ja vesiskootterit pärräävät. Mökin sijainnissa kannattaa olla todellakin tarkka. 

Ehkä ne naapurit ovat ostaneet mökin eri syistä ja eri käyttöön kuin sinä. Siinä ei ole mitään väärää.

Vierailija
54/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastu laineilla ja suomijuntti meni kirveen kanssa käymään. Ette ole paljon impivaaralaisuudesta nousseet, kun muiden ihmisten olemassaolo noin häiritsee. XD

Käytöstavat kuuluu kaikkialle, ei mökki ole riekkumispsikka, vaan lepopaikka. Anna rauha naapureille, älä remua äläkä huuda mökillä.

Minä ainakin nimenomaan riekkuisin mökillä kesät pitkät jos minulla sellainen olisi. Känni päälle, palju lämpeämään ja musat soimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä ihmisiä jotka hankkii mökin jossa idioottinaapureita pierunkantaman päässä, Suomessa kun tuota lääniä kuitenkin riittää.

Vierailija
56/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän päivällä saa ääntä lähtee,hiljaisuus alkaa klo 22.

Vierailija
57/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aina yksin siellä lepokodissasi?

Vierailija
58/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla kukaan ei välittänyt kesämökillä remuamisista. Se vain kuului asiaan. Meidän perheen kesämökille kuului vastarannalta tyynen järven yli mökkinaapurin naurunremakat, kännihuudot, itkut ja riidat sekä tappelut, kaljakorit kilisi ja Jamppa Tuominen raikasi.

Vierailija
59/59 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkinaapurissa kaljakassit kannetaan mökille jo alkuviikosta, ja juominen jatkuu iltaan, yöhön ja välillä käytännössä aamuun asti. Ei ole mitenkään harvinaista herätä kuuden aikaan aamulla siihen, että naapurista kuuluu puhetta, vaikka siellä ei näyttäisi olevan ketään muuta paikalla. Se saattaa istua terassilla yksin ja käydä pitkiä keskusteluja joko itsensä tai näkymättömän yleisön kanssa.

Sukulaisten kanssa sillä on ollut riitaa vähän milloin mistäkin. Milloin joku on katsonut väärin, milloin joku ei ole tervehtinyt tarpeeksi iloisesti. Moni yrittää välttää konflikteja, mutta muutaman kaljan jälkeen vanhat kaunat nousevat aina pintaan.

Erikoisin tapaus liittyy soutuveneeseen. Jostain syystä se tykkää ottaa kitaran mukaan veneeseen ja soudella pitkin järveä keskellä yötä. Välillä kuuluu epävireistä laulua, välillä pelkkää kitaran rämpytystä. Joskus ääni kantautuu järven yli niin, että koko ranta tietää taas yhden yön venähtäneen pitkäksi.

Muutaman kerran on ollut oikeasti huolikin. Se on meinannut hukkua ainakin pari kertaa. Kerran vene löytyi ajelehtimasta ilman kunnollista hallintaa ja toisella kertaa se päätyi veteen yrittäessään nousta veneestä liian vauhdikkaasti. Onneksi rannassa oli ihmisiä auttamassa.

Vaikka tarinoille välillä nauretaan jälkikäteen, niissä on myös surullinen puoli. Kun sama kaava toistuu vuodesta toiseen, moni huomaa miettivänsä enemmän sitä, kuinka kauan tuollainen elämäntapa voi jatkua kuin sitä, mikä on seuraava erikoinen mökkiseikkailu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi