Miksi rukoillessa laitetaan kädet ristiin?
Luterilaiset rukoilee kädet ristissä, mutta ortodoksit ei tee niin. Miten muut kristityt toimii ja mistä käsien ristiminen rukoillessa on saanut alkunsa?
Kommentit (35)
Rukoilu on syntiä sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä käytät nyrkki-kyllikkiä jos esinahkasi on silvottu?
Kysy tuota isältäsi.
Yhteen ne laitaan, risti on erimuotoinen.
Itse laitan laitan käden nyrkkiin mutta peukalo ja etusormi pystyyn kuulokkeeksi.
Ukko ylijumala kuulee alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Rukoilu on syntiä sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.
Eihän rukoilu tarkoita pyytämistä, vaikka sitäkin voi rukoillessaan tehdä, rukous voi olla myös esim. kiitos tai ylistys.
Ei laiteta käsiä ristiin vaan sormet limittäin.
Välttääkseen ottamasta pedon merkkiä.
Sormet pystyssä rukoilu muodostaa kirkon katon. Ja sormet alhaalla liitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.
Surullista, että pidät käsien ristimistä rukoillessa jonkinlaisena elävän uskon vastakohtana, vaikka kyse on tavasta joka auttaa monia keskittymään rukoukseen. Siitä ei tietenkään pidä tehdä lakia ja kuvitella, ettei Jumala kuulisi muitakin rukouksia, mutta ei ole mitään järkeä teilata käsien ristimistä tuolla tavalla.
Totesin vain että hankalaksi menee elämä jos opettelee rukoilemaan aina vain kädet ristissä. Pian alkaa kävellessäkin kaupungilla ristimään käsiä. Helpommalla pääsee kun ei anna sitoa itseään mihinkään tiettyihin kaavoihin. Saat toki rukoilla kädet ristissä mutta en haluaisi saarnastuolista kuulla että"ristitään kädet ja rukoillaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.
Surullista, että pidät käsien ristimistä rukoillessa jonkinlaisena elävän uskon vastakohtana, vaikka kyse on tavasta joka auttaa monia keskittymään rukoukseen. Siitä ei tietenkään pidä tehdä lakia ja kuvitella, ettei Jumala kuulisi muitakin rukouksia, mutta ei ole mitään järkeä teilata käsien ristimistä tuolla tavalla.
Totesin vain että hankalaksi menee elämä jos opettelee rukoilemaan aina vain kädet ristissä. Pian alkaa kävellessäkin kaupungilla ristimään käsiä. Helpommalla pääsee kun ei anna sitoa itseään mihinkään tiettyihin kaavoihin. Saat toki rukoilla kädet ristissä mutta en haluaisi saarnastuolista kuulla että"ristitään kädet ja rukoillaan".
Et sinä tuollaista todennut, vaan sanoit selvästi että "Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa."
Eikö saarnastuolista annettu käsky/kehotus yhtyä rukoukseen ole mielestäsi yhtä kuollutta uskonnollisuutta kuin käsky/kehotus käsien ristimiseenkin? Niin minä ainakin olen ymmärtänyt, ettei sellaista elävää sydämen rukousta voi käskeä tai pakottaa, vaan se tulee juuri silloin ja sillä tavalla kun on tullakseen.
Ja minä siis suhtaudun hyvinkin positiivisesti seurakunnan yhteiseen ja joskus myös "pakotettuun" rukoukseen, mutta jos tavoitellaan uskonnollisuuden sijasta (eikä esim. sen rinnalla) elävää uskoa, luulisi että käsien ristiminen on murheista pienimpiä.
Johtuu siitä, kun Jeesuskin laitettiin ristiin.
Kristityt alkoivat yleisesti pitää käsiään ristissä rukoillessaan 1000- ja 1200-lukujen välisenä aikana. Tapa omaksuttiin feodaalisesta kunnianosoituksesta, jossa vasalli osoitti alistuvuutensa ja kuuliaisuutensa kuninkaalle tai lordille liittämällä kätensä yhteen. Kristityt alkoivat nähdä saman asennon vertauskuvallisena alamaisuudelleen Jumalalle.
(Googlen tekoäly)