Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rukoillessa laitetaan kädet ristiin?

Vierailija
23.05.2026 |

Luterilaiset rukoilee kädet ristissä, mutta ortodoksit ei tee niin. Miten muut kristityt toimii ja mistä käsien ristiminen rukoillessa on saanut alkunsa? 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityt alkoivat yleisesti pitää käsiään ristissä rukoillessaan 1000- ja 1200-lukujen välisenä aikana. Tapa omaksuttiin feodaalisesta kunnianosoituksesta, jossa vasalli osoitti alistuvuutensa ja kuuliaisuutensa kuninkaalle tai lordille liittämällä kätensä yhteen. Kristityt alkoivat nähdä saman asennon vertauskuvallisena alamaisuudelleen Jumalalle.

 

(Googlen tekoäly)

Vierailija
22/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilu on syntiä sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä käytät nyrkki-kyllikkiä jos esinahkasi on silvottu?

Kysy tuota isältäsi.

Vierailija
24/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen ne laitaan, risti on erimuotoinen.

Vierailija
25/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan laitan käden nyrkkiin mutta peukalo ja etusormi pystyyn kuulokkeeksi.

 

Ukko ylijumala kuulee alta aikayksikön.

Vierailija
26/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet risriinnaulattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilu on syntiä sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.

Eihän rukoilu tarkoita pyytämistä, vaikka sitäkin voi rukoillessaan tehdä, rukous voi olla myös esim. kiitos tai ylistys.

Vierailija
28/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laiteta käsiä ristiin vaan sormet limittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttääkseen ottamasta pedon merkkiä.

Vierailija
30/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voimistaa psykoosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormet pystyssä rukoilu muodostaa kirkon katon. Ja sormet alhaalla liitto.

Vierailija
32/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.

Surullista, että pidät käsien ristimistä rukoillessa jonkinlaisena elävän uskon vastakohtana, vaikka kyse on tavasta joka auttaa monia keskittymään rukoukseen. Siitä ei tietenkään pidä tehdä lakia ja kuvitella, ettei Jumala kuulisi muitakin rukouksia, mutta ei ole mitään järkeä teilata käsien ristimistä tuolla tavalla. 

Totesin vain että hankalaksi menee elämä jos opettelee rukoilemaan aina vain kädet ristissä. Pian alkaa kävellessäkin kaupungilla ristimään käsiä. Helpommalla pääsee kun ei anna sitoa itseään mihinkään tiettyihin kaavoihin. Saat toki rukoilla kädet ristissä mutta en haluaisi saarnastuolista kuulla että"ristitään kädet ja rukoillaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/35 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.

Surullista, että pidät käsien ristimistä rukoillessa jonkinlaisena elävän uskon vastakohtana, vaikka kyse on tavasta joka auttaa monia keskittymään rukoukseen. Siitä ei tietenkään pidä tehdä lakia ja kuvitella, ettei Jumala kuulisi muitakin rukouksia, mutta ei ole mitään järkeä teilata käsien ristimistä tuolla tavalla. 

Totesin vain että hankalaksi menee elämä jos opettelee rukoilemaan aina vain kädet ristissä. Pian alkaa kävellessäkin kaupungilla ristimään käsiä. Helpommalla pääsee kun ei anna sitoa itseään mihinkään tiettyihin kaavoihin. Saat toki rukoilla kädet ristissä mutta en haluaisi saarnastuolista kuulla että"ristitään kädet ja rukoillaan".

Et sinä tuollaista todennut, vaan sanoit selvästi että "Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa." 

Eikö saarnastuolista annettu käsky/kehotus yhtyä rukoukseen ole mielestäsi yhtä kuollutta uskonnollisuutta kuin käsky/kehotus käsien ristimiseenkin? Niin minä ainakin olen ymmärtänyt, ettei sellaista elävää sydämen rukousta voi käskeä tai pakottaa, vaan se tulee juuri silloin ja sillä tavalla kun on tullakseen. 

Ja minä siis suhtaudun hyvinkin positiivisesti seurakunnan yhteiseen ja joskus myös "pakotettuun" rukoukseen, mutta jos tavoitellaan uskonnollisuuden sijasta (eikä esim. sen rinnalla) elävää uskoa, luulisi että käsien ristiminen on murheista pienimpiä. 

Vierailija
34/35 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilu on ajanhukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/35 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, kun Jeesuskin laitettiin ristiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi