Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rukoillessa laitetaan kädet ristiin?

Vierailija
23.05.2026 |

Luterilaiset rukoilee kädet ristissä, mutta ortodoksit ei tee niin. Miten muut kristityt toimii ja mistä käsien ristiminen rukoillessa on saanut alkunsa? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisessa Roomassa kädet ristittiin luovuttamisen tai nyörtymisen merkiksi

Vierailija
2/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙏🏻🙌

Tapoja lienee monia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvillaan ja kädet kasvojen eteen yhteen liitettynä on aina anottu ylemmiltä armoa. Onneksi ei enää tarvitse pokkuroida maallisia herroja tuolla tavalla, vaan se liitetään nykyään juurikin rukoiluun.

Vierailija
4/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jottei kädet tekisi syntiä tyhjälle puhumiseen aikana.

Vierailija
5/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä käytät nyrkki-kyllikkiä jos esinahkasi on silvottu?

Vierailija
6/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muinaisessa Roomassa kädet ristittiin luovuttamisen tai nyörtymisen merkiksi

Joo, keisarille osoitettiin kunniaa

Vierailija
8/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risti on roomalainen kid utusupaalu.

Katolilaiset tekevät ristinmerkin. Ennen se aina hämmensi, kun joku hyvännäköinen eteläeurooppalainen miesurheilija niin teki. Nyt siihen on jo tottunut, että miehet ovat taantuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mitään ristiä, niin mihin silloin? Taskuun?

Vierailija
10/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, ettei viekkaudella ja vääryydellä hankitut kultasormukset sinkoilisi sormista pois ties minne ja joutuisi hukkaan ylöstempauksen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoksasit itsekin että liittyy tiettyyn uskontoon.

Vierailija
12/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500-luvun Japanissa mentiin makaamaan levyksi maahan, jos korkea herra tuli vastaan. Siis oikosilleen mahalleen ja otsan piti koskea maan pintaa. Herra antoi sitten luvan nousta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.

Raamattu ei opeta tuollaista. Jeesus antoi selkeät ohjeet oikeaoppiseen rukoilun, eikä siihen todellakaan kuulu pöntöllä istuminen. 

Vierailija
14/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä hölmöjä riittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ristiminen ole tullut tuosta armon pyytämisestä ylemmältä, joka taas oli vankien ja rikollisten ele Roomassa.

Se tapahtui myös seisten kauan aikaa. Vielä 1500-luvulla ei protestanttien kirkossa ollut penkkejä ja rukous taisi olla polvillaan ja kädet ristissä eli vanhan Rooman vangin malliin. 

Vierailija
16/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimit eivät laita käsiä ristiin vaan kohottavat avoimet kämmenet ylöspäin.

Vierailija
17/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkki kirkossa katsottiin laiskistavan mielen Jumalan palvelulta, siis olevan turhaa maallista luksusta. Taisivat yleistyä vasta 1600-luvun lopulla.

Vierailija
18/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.

Surullista, että pidät käsien ristimistä rukoillessa jonkinlaisena elävän uskon vastakohtana, vaikka kyse on tavasta joka auttaa monia keskittymään rukoukseen. Siitä ei tietenkään pidä tehdä lakia ja kuvitella, ettei Jumala kuulisi muitakin rukouksia, mutta ei ole mitään järkeä teilata käsien ristimistä tuolla tavalla. 

Vierailija
19/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on simplex-yhteys. Jos ei paina tangenttia, eli laita käsiä ristiin, niin taivaan rukousvastaanottimesta ei kuulu mitään.

Vierailija
20/35 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muslimit eivät laita käsiä ristiin vaan kohottavat avoimet kämmenet ylöspäin.

Sama idea siinäkin. Alistumisen merkiksi näytetään tyhjät kämmenet joissa ei ole asetta. Oltiin sitä sitten alistumassa kuninkaan edessä tai jumalan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi