Miksi rukoillessa laitetaan kädet ristiin?
Luterilaiset rukoilee kädet ristissä, mutta ortodoksit ei tee niin. Miten muut kristityt toimii ja mistä käsien ristiminen rukoillessa on saanut alkunsa?
Kommentit (35)
Polvillaan ja kädet kasvojen eteen yhteen liitettynä on aina anottu ylemmiltä armoa. Onneksi ei enää tarvitse pokkuroida maallisia herroja tuolla tavalla, vaan se liitetään nykyään juurikin rukoiluun.
Jottei kädet tekisi syntiä tyhjälle puhumiseen aikana.
Mitenkä käytät nyrkki-kyllikkiä jos esinahkasi on silvottu?
Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Muinaisessa Roomassa kädet ristittiin luovuttamisen tai nyörtymisen merkiksi
Joo, keisarille osoitettiin kunniaa
Risti on roomalainen kid utusupaalu.
Katolilaiset tekevät ristinmerkin. Ennen se aina hämmensi, kun joku hyvännäköinen eteläeurooppalainen miesurheilija niin teki. Nyt siihen on jo tottunut, että miehet ovat taantuneet.
Jos ei ole mitään ristiä, niin mihin silloin? Taskuun?
Siksi, ettei viekkaudella ja vääryydellä hankitut kultasormukset sinkoilisi sormista pois ties minne ja joutuisi hukkaan ylöstempauksen aikana.
Hoksasit itsekin että liittyy tiettyyn uskontoon.
1500-luvun Japanissa mentiin makaamaan levyksi maahan, jos korkea herra tuli vastaan. Siis oikosilleen mahalleen ja otsan piti koskea maan pintaa. Herra antoi sitten luvan nousta.
Vierailija kirjoitti:
Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.
Raamattu ei opeta tuollaista. Jeesus antoi selkeät ohjeet oikeaoppiseen rukoilun, eikä siihen todellakaan kuulu pöntöllä istuminen.
Eiköhän tuo ristiminen ole tullut tuosta armon pyytämisestä ylemmältä, joka taas oli vankien ja rikollisten ele Roomassa.
Se tapahtui myös seisten kauan aikaa. Vielä 1500-luvulla ei protestanttien kirkossa ollut penkkejä ja rukous taisi olla polvillaan ja kädet ristissä eli vanhan Rooman vangin malliin.
Muslimit eivät laita käsiä ristiin vaan kohottavat avoimet kämmenet ylöspäin.
Penkki kirkossa katsottiin laiskistavan mielen Jumalan palvelulta, siis olevan turhaa maallista luksusta. Taisivat yleistyä vasta 1600-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Saat rukoilla vaikka käsillään seistessä. Jumala ei ole kuuro tai tapojen orja joka vaatisi kädet ristiin tai muuten Hän ei kuule. Jeesus rakastaa ja kuulee vaikka istuisit pöntöllä. Kädet ristissä rukoilu on loppupeleissä uskonnollisuutta ei elävää uskoa.
Surullista, että pidät käsien ristimistä rukoillessa jonkinlaisena elävän uskon vastakohtana, vaikka kyse on tavasta joka auttaa monia keskittymään rukoukseen. Siitä ei tietenkään pidä tehdä lakia ja kuvitella, ettei Jumala kuulisi muitakin rukouksia, mutta ei ole mitään järkeä teilata käsien ristimistä tuolla tavalla.
Se on simplex-yhteys. Jos ei paina tangenttia, eli laita käsiä ristiin, niin taivaan rukousvastaanottimesta ei kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muslimit eivät laita käsiä ristiin vaan kohottavat avoimet kämmenet ylöspäin.
Sama idea siinäkin. Alistumisen merkiksi näytetään tyhjät kämmenet joissa ei ole asetta. Oltiin sitä sitten alistumassa kuninkaan edessä tai jumalan.
Muinaisessa Roomassa kädet ristittiin luovuttamisen tai nyörtymisen merkiksi