Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko klassinen laulu yläluokkainen ja ylemmän keskiluokan harrastus?

Vierailija
10.06.2026 |

Puhun tietysti siitä tasosta, jolla lauletaan muutakin kuin Sibeliusta ja Mozartia. Vai käyttääkö tavallinen rahvaskin aikaa ja rahaa oppiakseen laulamaan vaikeita klassisia lauluja alkuperäiskielillä, joita on paljon muitakin suomen, englannin ja sen puolipakollisen ruotsin lisäksi? 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin?

Vierailija
22/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin? 

Cantores Minores (Helsingin tuomikirkkoseurakunnan virallinen poikakuoro) näyttää maksavan sen noin 700 €/vuosi. Aika kaukana ilmaisesta. 

Olet siis poika?

Kyllä, pieni kimeä-ääninen poika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä voi harrastaa klassista laulua?

Ei varmaan muualla kuin Helsingissä.

Vierailija
24/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin? 

Cantores Minores (Helsingin tuomikirkkoseurakunnan virallinen poikakuoro) näyttää maksavan sen noin 700 €/vuosi. Aika kaukana ilmaisesta. 

Olet siis poika?

Katsoin vaan hinnan netistä kun väitettiin kirkkokuorossa laulamisen olevan ilmaista.

Vierailija
25/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin? 

Sama täälläkin. Minäkin olen köyhä aatelinen, mutta harrastan kyllä klassista laulua.

Vierailija
26/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä voi harrastaa klassista laulua?

Ei varmaan muualla kuin Helsingissä.

Aika monessa paikassa varmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin? 

Cantores Minores (Helsingin tuomikirkkoseurakunnan virallinen poikakuoro) näyttää maksavan sen noin 700 €/vuosi. Aika kaukana ilmaisesta. 

Olet siis poika?

Kyllä, pieni kimeä-ääninen poika.

Enimmäkseen pienistä ja kimeä-äänisistä sopraanopojista koostuva lontoolainen Libera lienee yksi maailman parhaita poikakuoroja. Kannattaa tutustua.

Vierailija
28/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Wille Rydman on hyvä esimerkki. Laulun taitaja, ja vanhaa sivistyssukua.

Osoitti naiiviksi käsitykseni musiikin jalostavasta vaikutuksesta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä voi harrastaa klassista laulua?

Ei varmaan muualla kuin Helsingissä.

Aika monessa paikassa varmaan.

Voi voi. Kaikissa Suomen musiikkikouluissa. 

Vierailija
30/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/35 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Sibeliusta tai Mozartin voi laulaa, jos ei tiedä mitä tekee. Sibelius tulkintataidottoman laulamana on jotain hirveää. Mozartkin oli nero. Joten eipäs dissata.

Vierailija
32/35 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tietääkseni klassinen laulu on kohtuu harvinainen harrastus missään yhteiskuntaluokassa. Itse kyllä harrastan ja täysin amatööreistä harrastajista suurin osa kyllä vaikuttaa olevan akateemisia eli onko se sitten ylempää keskiluokkaa. Aatelisia ei ole näkynyt. Paradoksaalisestihan suurin osa amattilaulajista on käynyt amk-tason tutkinnon eli ovatko he sitten alempaa keskiluokkaa?

Kevyen musiikin puolella on paljon amk-laulajia, toki myös muita. Oopperalaulajaksi valmistutaan Sibelius-Akatemiasta eli Taideyliopistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/35 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassista laulua voi harrastaa musiikkikouluissa ja myös monissa kansalaisopistoissa. Pitkään käytännössä kaikki lauluopetus perustui klassisen laulun tekniikkaan, ja vasta 2000-luvun aikana rytmimusiikin laulutekniikoiden tuntemus ja opetus on lisääntynyt Suomessa.

Kansalaisopistoissa hinta on yleensä suhteellisen edullinen, joten siinä mielessä ei ole yläluokan harrastus. Ei hinta musiikkikouluissakaan ole välttämättä paha, ja kuluja harrastuksesta tulee muuten vähän, kun ei ole kalliita välineitä. Yksityistunteihin saa tietysti uppoamaan rahaa, jos niitä haluaa ottaa tai joutuu ottamaan.

Uskon, että harrastus vetää puoleensa tietyntyyppisiä henkilöitä. Tuntemani klassisen laulun harrastajat ovat itsensä kehittämisestä kiinnostuneita, avoimia ja ystävällisiä keskiluokkaisia ja -ikäisiä, jopa vanhempiakin. Heitä yhdistää sellainen 'asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin Ellun kanat' -asenne. Ovat mukavia, ja heidän kehitystään laulajina on mielenkiintoista seurata.

Vierailija
34/35 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oikeassa elämässä ei tarvitse olla kenenkään luokkaihmisen kanssa tekemissä, miettii varmaan kaikessa noita luokkiansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/35 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä musiikista. Olenko Jumala?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän