Onko klassinen laulu yläluokkainen ja ylemmän keskiluokan harrastus?
Puhun tietysti siitä tasosta, jolla lauletaan muutakin kuin Sibeliusta ja Mozartia. Vai käyttääkö tavallinen rahvaskin aikaa ja rahaa oppiakseen laulamaan vaikeita klassisia lauluja alkuperäiskielillä, joita on paljon muitakin suomen, englannin ja sen puolipakollisen ruotsin lisäksi?
Kommentit (35)
Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.
No en tiedä. Kävin laulutunneilla kansalaisopistossa, halpaa oli. Lauloin mm. italiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.
Monet aateliset on köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Lauletaan Mozartia?
Mozartin ooppera, esim Taikahuilu lauletaan.
Perusjunttia on ns luokkien ajatteleminen ellei sitten Ap asu Intiassa ..Tuskinpa
Mun tietääkseni klassinen laulu on kohtuu harvinainen harrastus missään yhteiskuntaluokassa. Itse kyllä harrastan ja täysin amatööreistä harrastajista suurin osa kyllä vaikuttaa olevan akateemisia eli onko se sitten ylempää keskiluokkaa. Aatelisia ei ole näkynyt. Paradoksaalisestihan suurin osa amattilaulajista on käynyt amk-tason tutkinnon eli ovatko he sitten alempaa keskiluokkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauletaan Mozartia?
Mozartin ooppera, esim Taikahuilu lauletaan.
Kyllä joo, oopperat ihan kaikki lauletaan 🤣😂
Kyllä. Sitten pitää olla myös siistit kynnet ja kiva tukka. Jakkukaan ei saa olla sitä halvinta laatua.
Minä harrastan klassista laulua ja asun Ämmässuon kaatopaikalla, joten ei todellakaan klassinen laulu ole mikään ylemmän luokan harrastus.
Ei kyllä meiltä ainakin käy mukulat täältä Jakomäen betonibunkkerista akatemiassa ääninystyröitä virittämässä - NO TIETENKIN ON EIHÄN TÄLLAISTA TARVITSE KYSYÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.
Monet aateliset on köyhiä.
Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.
Monet aateliset on köyhiä.
Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin?
Ymmärtääkseni Suomessa harrastelijakuoroissa käytetään harvoin täysin klassista äänenmuodostusta. Siinä on varmaan ongelmana että ne jotka osaa sen paremmin ovat paljon läpitunkevampia kuin huonommin osaavat. Jos laulaa pop- tai folk-tyylisesti tai jonkinlaisella sekatekniikalla niin ongelmaa ei ole tuossa laajuudessa. Oletin ap:n tarkoittavan klassisella laululla ensisijaisesti yksinlaulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.
Monet aateliset on köyhiä.
Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin?
Cantores Minores (Helsingin tuomikirkkoseurakunnan virallinen poikakuoro) näyttää maksavan sen noin 700 €/vuosi. Aika kaukana ilmaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.
Monet aateliset on köyhiä.
Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin?
Cantores Minores (Helsingin tuomikirkkoseurakunnan virallinen poikakuoro) näyttää maksavan sen noin 700 €/vuosi. Aika kaukana ilmaisesta.
Olet siis poika?
Vierailija kirjoitti:
Amisjunteille Kikka ja Abba on klassista musiikkia.
Irwin ja Frederik.
No Wille Rydman on hyvä esimerkki. Laulun taitaja, ja vanhaa sivistyssukua.
Amisjunteille Kikka ja Abba on klassista musiikkia.