Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko klassinen laulu yläluokkainen ja ylemmän keskiluokan harrastus?

Vierailija
10.06.2026 |

Puhun tietysti siitä tasosta, jolla lauletaan muutakin kuin Sibeliusta ja Mozartia. Vai käyttääkö tavallinen rahvaskin aikaa ja rahaa oppiakseen laulamaan vaikeita klassisia lauluja alkuperäiskielillä, joita on paljon muitakin suomen, englannin ja sen puolipakollisen ruotsin lisäksi? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amisjunteille Kikka ja Abba on klassista musiikkia.

Vierailija
2/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän joo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauletaan Mozartia? 

Vierailija
4/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Vierailija
5/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä. Kävin laulutunneilla kansalaisopistossa, halpaa oli. Lauloin mm. italiaksi. 

Vierailija
6/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauletaan Mozartia? 

Mozartin ooppera, esim Taikahuilu lauletaan.

Vierailija
8/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjunttia on ns luokkien ajatteleminen ellei sitten Ap asu Intiassa ..Tuskinpa 

Vierailija
10/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tietääkseni klassinen laulu on kohtuu harvinainen harrastus missään yhteiskuntaluokassa. Itse kyllä harrastan ja täysin amatööreistä harrastajista suurin osa kyllä vaikuttaa olevan akateemisia eli onko se sitten ylempää keskiluokkaa. Aatelisia ei ole näkynyt. Paradoksaalisestihan suurin osa amattilaulajista on käynyt amk-tason tutkinnon eli ovatko he sitten alempaa keskiluokkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauletaan Mozartia? 

Mozartin ooppera, esim Taikahuilu lauletaan.

Kyllä joo, oopperat ihan kaikki lauletaan 🤣😂

Vierailija
12/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sitten pitää olla myös siistit kynnet ja kiva tukka. Jakkukaan ei saa olla sitä halvinta laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harrastan klassista laulua ja asun Ämmässuon kaatopaikalla, joten ei todellakaan klassinen laulu ole mikään ylemmän luokan harrastus.

Vierailija
14/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä meiltä ainakin käy mukulat täältä Jakomäen betonibunkkerista akatemiassa ääninystyröitä virittämässä - NO TIETENKIN ON EIHÄN TÄLLAISTA TARVITSE KYSYÄ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin? 

Vierailija
16/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin? 

Ymmärtääkseni Suomessa harrastelijakuoroissa käytetään harvoin täysin klassista äänenmuodostusta. Siinä on varmaan ongelmana että ne jotka osaa sen paremmin ovat paljon läpitunkevampia kuin huonommin osaavat. Jos laulaa pop- tai folk-tyylisesti tai jonkinlaisella sekatekniikalla niin ongelmaa ei ole tuossa laajuudessa. Oletin ap:n tarkoittavan klassisella laululla ensisijaisesti yksinlaulua. 

Vierailija
17/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin? 

Cantores Minores (Helsingin tuomikirkkoseurakunnan virallinen poikakuoro) näyttää maksavan sen noin 700 €/vuosi. Aika kaukana ilmaisesta. 

Vierailija
18/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sävelkorva ei katso yhteiskuntaluokkaa. Olen aatelinen ja voin vakuuttaa, ettet halua kuulla minun laulavan.

Monet aateliset on köyhiä. 

Niin ovat, minäkin. Miten se liittyy kuorolauluun, mikä on käytännössä ilmainen harrastus ja kirkkokuorossa varsinkin? 

Cantores Minores (Helsingin tuomikirkkoseurakunnan virallinen poikakuoro) näyttää maksavan sen noin 700 €/vuosi. Aika kaukana ilmaisesta. 

Olet siis poika?

Vierailija
19/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amisjunteille Kikka ja Abba on klassista musiikkia.

Irwin ja Frederik.

Vierailija
20/35 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Wille Rydman on hyvä esimerkki. Laulun taitaja, ja vanhaa sivistyssukua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä