Miten te aiotte maksaa perintöverot?
Onko teillä jokin suunnitelma olemassa? Jos on tulossa mökkiä, huonosti kaupaksi menevä okt tms. mutta ei mitään helposti rahaksi realisoitavaa, esimerkiksi osakkeita.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat omistaa asunnon, jonka arvo on n 20 t. 3 lasta.
Ollaan päätetty joku sisarusten lapsista muuttaa yhtiövastikkeen hinnalla, kunnes asunto on myyty.
Tuleeko tappelu kuka saa muuttaa?
Esim jotkut tsunamiperheet vapautettiin perintöverosta.
Vierailija kirjoitti:
Esim jotkut tsunamiperheet vapautettiin perintöverosta.
Mikä logiikka tässä on? Kaipaako tsunamissa vanhempansa menettänyt vanhempaansa enemmän kuin esimerkiksi itsemurhan vuoksi vanhempansa menettänyt?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole perintö tiedossa.
Joka ikinen kerta, kun tällä palstalla puhutaan perinnöistä, koen itseni Todella harvinaiseksi ja oudoksi, koska sitä ei minulle ole koskaan tullut eikä tule.
Mutta senhän jo tiesinkin.
Elin kymmeniä vuosia siinä uskossa, etten peri paljon mitään. Toisin kävi. Vanhempani oli hiljaisuudessa säästänyt rahaa elämällä tosi vaatimattomasti. Hän ei ostanut itselleen oikein mitään . Joskus tapahtuu yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavat joutuivat myymään suvun kesäpaikan, eivät pystyneet maksamaan veroa eivätkä pystyneet ottamaan lisää lainaa. Ilman perintöveroa kesäpaikka olisi pysynyt suvussa ja siirtynyt seuraaville sukupolville. Sääliksi kävi, oli kova paikka heille.
Ikävä kuulla. Perintö on ollut monille ainoa mahdollisuus saada jotakin.
Tulen perimään rahaa ja kerrostalo asunnon siskoni kanssa ja luultavasti myymme asunnon, on varaa perintövero maksaa kun on ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim jotkut tsunamiperheet vapautettiin perintöverosta.
Mikä logiikka tässä on? Kaipaako tsunamissa vanhempansa menettänyt vanhempaansa enemmän kuin esimerkiksi itsemurhan vuoksi vanhempansa menettänyt?
Logiikka on se, että nämä arvoidaan tapauskohtaisesti.
Lahjoitan peri töni venäjän armeijalle.
Mun vanhemmat on onneksi osanneet toimia niin että vaikka omaisuutta on meille lapsille siirtynyt ihan kiitettävästi vanhemmilta, veroja emme ole maksaneet emmekä tule maksamaan sitten aikanaan. Kannattaa perehtyä verosuunnitteluun. Jos siitä joutuu juristille pari tonnia maksamaan niin se on pieni vaiva hyötyyn verrattuna.
Perintöverot voi maksaa perinnöstä jos perijät niin sopivat. Niin me tehtiin. Jos joku ei halua niin sitten alkaa riitely ja huonosti käy varmaan. Me veljen kanssa sovittiin että verot maksetaan ensin perinnöstä ja sitä oli yhteensä 88000 euroa veroja maksettiin. Siinä joutuu odottamaan verottajan päätöstä pitkään joten kannattaa sitten olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa: Jos veron 1. erän eräpäivä on 1.1.2024 tai sen jälkeen, maksuaikaa on 10 vuotta, ennen kuin perintöveroa peritään ulosotossa, perinnönsaajaa haetaan perintöveron perusteella konkurssiin tai tieto maksamatta olevasta perintöverosta merkitään verovelkarekisteriin.
Mikäs tuossa, jos haluaa 1,5 -kertaistaa perintöveronsa, niin jättää asian cain odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuin perinnöstä jolloin alaikäinen lapseni peri taloa ja mökkiä, alaikäisenä perintövero oli hänellä 0€. Lisäksi sai hyvin rahaa itsenäistymiseen eli omilleen muutto ei ollut rahasta kiinni.
Ei alaikäisyys poista perintöveron maksuvelvollisuutta, ihan sama on alaikäisellekin.
Alaikäisen perinnöstä tehdään verotuksessa 60 000 euron alaikäisyysvähennys. Sen vuoksi alaikäinen maksaa perintöveroa vasta, jos perinnön arvo on vähintään 90 000 euroa.
Vain jos alaikäinen on oikeudeltaan lähin perijä. Esim. minun lapseni ei saa tuota hyvitystä, kun luovuin perinnöstä, koska minä olisin ollut lähin perijä. Jos olisin ollut kuollut, silloin vähennyksen saisi.
Luonnollisesti ihmisten pitää alkaa säästää jo lapsina.
Jos on saanut åerunkirjoituksessa arvioituttua vaikkapa asunnon hinnan reilusti alakanttiin, silloin esim. kannattaa pitää sitä asuntoa itsellään ja myydä vasta kahden vuoden päästä voitolla ja sitten vasta maksaa perintövero.
Vierailija kirjoitti:
Jos on saanut åerunkirjoituksessa arvioituttua vaikkapa asunnon hinnan reilusti alakanttiin, silloin esim. kannattaa pitää sitä asuntoa itsellään ja myydä vasta kahden vuoden päästä voitolla ja sitten vasta maksaa perintövero.
Asunnon pitäminen itsellä 2v ei muuta asiaa. Jos myyt asunnon korkeammalla hinnalla kuin asunnon arvo perukirjassa niin joudut maksamaan yli menevästä osasta korkempaa veroa kuin mitä olisit maksanut, jos oikea myyntiarvo olisi merkitty alunperin perukirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on saanut åerunkirjoituksessa arvioituttua vaikkapa asunnon hinnan reilusti alakanttiin, silloin esim. kannattaa pitää sitä asuntoa itsellään ja myydä vasta kahden vuoden päästä voitolla ja sitten vasta maksaa perintövero.
Asunnon pitäminen itsellä 2v ei muuta asiaa. Jos myyt asunnon korkeammalla hinnalla kuin asunnon arvo perukirjassa niin joudut maksamaan yli menevästä osasta korkempaa veroa kuin mitä olisit maksanut, jos oikea myyntiarvo olisi merkitty alunperin perukirjaan.
Siinä pitää myös asua.
Miten niin ei ole?