Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nenä näkökentässä

Vierailija
21.08.2020 |

Minulla on nyt pari viikkoa kestänyt migreeni, johon kuuluu normaalistikin aueaoireita ja kohtaukset kestävät viikkoja. Nyt kuitenkin uusi juttu on se, että näen nenäni hyvin selvästi näkökentässä ja se häiritsee.
Minulla on kyllä hieman karsastusta, mutta ei ihan tällaista ongelmaa ole ennen ollut.
Onko tämä ihan normaalia vai pitäisikö mennä silmälääkärille?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla migreeni kyllä supistaa joskus näkökenttää, mutta nenää se ei ole kyllä suurentanut, vielä.

Vierailija
22/34 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nenäsi ole turvonnut ja siksi sen huomaat, kuten tuolla yllä ehdotettiin. Olen itse allerginen ja ihan normaalia, että pahimpaan allergia-aikaan nenä turpoaa. Samoin turpoaa jos sinne on nousemassa joku ihonalainen finni.

koita ensialkuun painella nenää jollain kylmällä ja katso auttaako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä näin ensin nenäni häiritsevästi sitten tuli kaksois näkö. menin lääkäriin 3vrk myöhässä kaula valtimon tukkeuma josta hyytymä mennyt "näkö keskukseen" vasemman puolen näkö kummastakin silmästä meni. niin lähti ajo kortti ja työ. mene heti neurologille oli se melkoinen shokki 48v perus terveelle miehelle

Vierailija
24/34 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on hyvin pieni nenä ja näkyy silti näkökentässä. Ei varmaan pelkkä koko vaikuta, vaan myös kasvojen muut piirteet, silmien sijoittuminen suhteessa nenään ym. Aurallinen migreeni on myös, mutta ei ole (vielä ainakaan) ollut noin pahana. Mutta varmaan siis tuo sinun tilanne johtuu tuosta, mitä muutkin ovat täällä sanoneet, että "suodatusmekanismi" on jotenkin häiriötilassa migreenin vuoksi. Nenän näkyminen on ihan normaalia. :)

Vierailija
25/34 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala :D nyt alkoi häiritsemään itseänikin. Yhtä kamalaa, kun tulee liian tietoiseksi omasta silmien räpyttelystä tai hengittämisestä (ole hyvä, sinä joka luit tämän).

Vierailija
26/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenän näkyminen näkökentässä on fysiologisesti normaalia, sillä molempien silmien yhteisnäkö kattaa nenän. Jos havaitset sen kuitenkin yhtäkkiä aiempaa selvemmin, syynä voi olla turvotus, silmälasien vaihdos tai lievä karsastus.

Nenän näkymiseen ja muihin mahdollisiin oireisiin voi liittyä seuraavia tekijöitä:

 

Normaali fysiologia: Aivot yleensä suodattavat nenän pois tietoisesta näkökentästä, mutta siihen kiinnittää helposti huomiota väsyneenä tai tietoisesti keskittyessä.

 

Turvotus tai sivuontelovaivat: Esimerkiksi Nenän sivuonteloiden kuvantaminen voi paljastaa limakalvojen turvotusta, joka saa nenän tuntumaan tai näkymään tavallista enemmän.

 

Silmälasit ja linssit: Uudet vahvuudet tai silmälasityyppi (esimerkiksi moniteholinssit) muuttavat valon taittumista ja saattavat korostaa nenän ja kasvojen näkymistä reunoilla.

 

Näköhäiriöt ja karsastus: Jos kyseessä on uusi oire, taustalla voi olla lievä silmien yhteistoiminnan häiriö tai karsastus, jolloin Kaksoiskuvat (kahtena näkeminen) ovat myös mahdollisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

👁👃👁

Vierailija
28/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä se voi "hävitä" kun on näköhäiriöitä migreenissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nää omaa nenää 🙃

En vaikka kuonka heiluttelen silmiä puolelta toiselle ja ylös alas, edes kieroon katsominen alaspäin ei tuo nenää näkyviin.

Vasemmalla kädellä kokeilin niin nokka tuntuu olevan paikoillaan, kokeilin myös okealla kädellä tulos oli ihan sama 😄

Vierailija
30/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla migreeni kyllä supistaa joskus näkökenttää, mutta nenää se ei ole kyllä suurentanut, vielä.

Vielä 😂

Mutta mun mummilla kyllä nenänpää oli sellainen "pyöreä pallo" niin  sepäs kyllä kasvoi hänen vanhetessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun ampiainen pisti niin ylähuuli näkyi koko ajan.

Vierailija
32/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillai "himmeästi" näkyy itsellä.

Vierailija
34/34 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus kuulleeni, että nenä on aina näkökentässä, mutta jotenkin se "blokkautuu". Tämän jälkeen aina kun neänästä tulee puhe alkaa häiritsemään, kun se nenä alkaa ilmestyä näkökenttään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi