Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja evätä palkan, jos sairaslomatodistus on muualta kuin työterveydestä?

Vierailija
02.06.2026 |

Minulta leikattiin kaikki viisaudenhampaat kerralla ja sain saikkua, mutta hammashoito ei sisälly työterveyteemme ja kävin toisaalla hoidossa.  Työehtosopimuksessa lukee, että ensisijaisesti tulisi käyttää työterveyttä ja "hätätapauksessa" myös muualta saatu todistus kelpaa. Tosin kun tuo hammashoito ei edes sisälly meillä työterveyteen, niin hieman epäselväksi jäi saako saikusta nyt palkkaa vai ei. Osaako joku kertoa?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että aloittaja on kertonut hammasoperaatiostaan esimiehelle etukäteen. Sairasloma on ihan aiheellinen ja palkallinen.

Ei se välttämättä ole aiheellinen syy palkalliseen sairauslomaan. Riippuu mitä on tehty.

Ja riippuu aina työstäkin. Jos on jokin toimistotyö, missä voi olla puhumatta ja tehdä töitä omaan tahtiin, on hammasoperaation jälkeen varmaan eri asia, kuin olla naama mustana turvoksissa, jos suu ei aukea, ja pitäisi esitelmöidä sadan ihmisen edessä.

Tämä on täysin totta. Ei lääkärintodistus tarkoita sitä, että automaattisesti saa mennä kotiin lomailemaan. Työnantaja voi osoittaa korvaavaa työtä jota pystyy tekemään. Jos on vaikka jalka kipeä niin pystyy ihan hyvin vastaamaan puhelimeen, tms.

Millä työpaikoilla on enää käytössä kiinteä puhelinkeskus, josta puhelut yhdistetään eri henkilöille?

Korvaava työ voi olla mitä tahansa mitä vain kykenee tekemään. Vaikka järjestellä jotain varastoa jos on hammas kipeä eikä pysty sen vuoksi tekemään asiakaspalvelua.

Hampaanpoiston jälkeen ei saa pariin päivään tehdä mitään raskasta. Saati neljän hampaan poistamisen jälkeen. Multa on leikkauksessa poistettu neljä hammasta ja voin sanoa, että en ollut työkykyinen lainkaan. 

Jossei saa tehdä mitään raskasta niin tekee sitten jotain kevyttä. Tietokoneen näpyttely ja A4 arkkien nostelu tuskin on liian raskasta työtä.

Kertoisitko jotain noista kevyistä toimistotöistä, joita kuka tahansa pystyy tekemään ilman koulutusta ja aiempaa työkokemusta? Tarkoitatko palkanlaskentaa, osto- ja myyntireskontran hoitamista, kirjanpitoa vai arkistointia? Miten kukavaan osaa noin vain niissä käytettäviä ohjelmistoja?

Tähän haluaisin vastauksen.

Tottakai se riippuu ihan työpaikasta minkälaista työtä on tarjolla. Aika monesta työpaikasta kuitenkin löytyy monenlaista kevyempää puhdehommaa jota voisi tehdä. Vaikka juuri esimerkiksi jotain paperitöitä toimistossa.

Mitä ihmettä on ne paperityöt, joita kuka tahansa osaa tehdä ilman koulutusta ja työkokemusta? Kertoisitko nyt muutaman esimerkin sellaisista tehtävistä? Siis sellaisista, joissa kenenkään ei tarvitse istua vieressä ja neuvoa, että paina nyt tuota näppäintä ja sitten tuota. 

Ei minua kiinnosta idiootin kanssa jankkaaminen.

Vierailija
102/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihan maalaisjärkeä voi käyttää. Usein käydään eri paikkakunnalla töissä niin ei sieltäkään sairaana lähdetä ajamaan 50km päähän työterveyteen vaan omasta tk:sta haetaan lappu. 

Usein näin toimitaan - jos tämä työnantajalle sopii. Jos työnantaja vaatii sairauslomaa varten todistuksen aina työterveydenhuollosta niin sitten se pitää näin hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työterveyslääkärikään voi määrätä sairaslomaa ellei kyseessä ole joku tartuntatauti joka lain mukaan tulee eristää tms. Työterveyslääkäri antaa mielipiteen ja suosituksen, mutta työnantaja on loppupelissä se joka päättää sairaslomasta. Tietenkään suurin osa työnantajista ei kyseenalaista lääkärin mielipidettä.

Vierailija
104/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmaailman höpö höpöjä täällä levitetään. Työnantaja ei voi evätä sairaslomaa siksi, että työntekijä on käynyt jonkun muun kuin työterveyslääkärin vastaanotolla. Nykyään lyhyitä sairaslomia voi monilla työpaikoilla pitää jopa oma-ilmoituksella. 

 

En tiedä mikä motivaatio jollain trollilla on asiasta vääntää, mutta nähtävästi höpö-juttujen hokeminen keskustelupalstalla on jonkun ammatti tai kokopäivätoiminen harrastus 

Vierailija
105/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenmaailman höpö höpöjä täällä levitetään. Työnantaja ei voi evätä sairaslomaa siksi, että työntekijä on käynyt jonkun muun kuin työterveyslääkärin vastaanotolla. Nykyään lyhyitä sairaslomia voi monilla työpaikoilla pitää jopa oma-ilmoituksella. 

 

En tiedä mikä motivaatio jollain trollilla on asiasta vääntää, mutta nähtävästi höpö-juttujen hokeminen keskustelupalstalla on jonkun ammatti tai kokopäivätoiminen harrastus 

Voi evätä. Voi evätä vaikka kävisi työterveyslääkärillä. Lääkärin antama todistus on luonteeltaan asiantuntijalausunto ei määräys vaikka se onkin vahva dokumentti.

Oma ilmoitus on työnantajakohtainen. Ei sitä ole pakko käyttää.

Vierailija
106/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työaikalainsäädännön mukaan sairasloman tarpeesta päättää loppujen lopuksi palkan maksaja, on paljon töitä mitä voi tehdä vaikka hampaita otetaan pois tai vaikka leikataan. Ensimmäistä kertaa kuulen että olisi edes sairasloman syy, toki sinä päivänä kun ne otetaan pois, voi olla parempi olla kotona, mutta ei pidempään 

Minä olin viisurileikkauksen jälkeen pari kolme päivää ihan raatona, onneksi sain saikkua. Jos tuollaisessa tilanteessa vääntäytyy töihin, kaikki tulehdusvaarat eskaloituvat. Niistä voi tulla vähän pitempikin saikku kuin pari päivää.

Ap:n tilanteessa on ratkaiseva tieto, että tuliko kaikkien neljän hampaan poisto täytenä yllätyksenä, siis päivystysleikkauksena, vai olisiko tilanteesta ja ajankohdasta voinut keskustella työnantajan kanssa etukäteen tai edes ilmoittaa hyvissä ajoin, että tällainen on tulossa.

Ihan jokainen tonttukin tietää julkisen hammashoidon tilanteen ja miten hyvin siellä voi sumplia leikkausaikoja itse kunkin työpaikan tilanteen mukaan. Jos tarjottu aika ei kelpaa, uusi aika voi siirtyä kuukausien päähän.

Siinä on kuitenkin peliaikaa ilmoittaa asiasta työpaikalle, jotta mahdolliset sijaiset ja muut järjestelyt voidaan hoitaa hyvissä ajoin. Tuskinpa se leikkausaika ihan samana aamuna on tullut.

Onko joku tässä ketjussa sitten väittänyt, että ei kerro hampaiden poistosta etukäteen? 

Jos on keskusteltu etukäteen, niin silloin oletettavasti sairausloman ajan palkka-asiakin on selvillä? Työnantaja tietänee asian paremmin kuin av-mammat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on selkeä ohje: keskustele esihenkilön kanssa ennen mahdollista sairauslomaa. Eli kaikista sovituista toimenpiteistä puhutaan jo etukäteen. Ei ole pakko kertoa, mitä leikataan tai mistä on kyse, mutta kun päivä on tiedossa, keskustellaan yhdessä ja pomo selvittää, pitääkö käydä vielä erikseen työterveydessä vai riittääkö sairaalan/poliklinikan/yksityislääkärin antama todistus. Fiksuimmat meillä kertovat pomolle toimenpiteen syyn, jolloin voi jo etukäteen valmistautua siihen, että polvileikatulta ei heti sairausloman jälkeen juoksu onnistu.

Meillä tuo ap:n sairausloma olisi palkaton, koska etukäteen tiedossaolevasta asiasta ei ole neuvoteltu.

Naurettavaa toimintaa teillä. 

Vierailija
108/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työaikalainsäädännön mukaan sairasloman tarpeesta päättää loppujen lopuksi palkan maksaja, on paljon töitä mitä voi tehdä vaikka hampaita otetaan pois tai vaikka leikataan. Ensimmäistä kertaa kuulen että olisi edes sairasloman syy, toki sinä päivänä kun ne otetaan pois, voi olla parempi olla kotona, mutta ei pidempään 

Minä olin viisurileikkauksen jälkeen pari kolme päivää ihan raatona, onneksi sain saikkua. Jos tuollaisessa tilanteessa vääntäytyy töihin, kaikki tulehdusvaarat eskaloituvat. Niistä voi tulla vähän pitempikin saikku kuin pari päivää.

Ap:n tilanteessa on ratkaiseva tieto, että tuliko kaikkien neljän hampaan poisto täytenä yllätyksenä, siis päivystysleikkauksena, vai olisiko tilanteesta ja ajankohdasta voinut keskustella työnantajan kanssa etukäteen tai edes ilmoittaa hyvissä ajoin, että tällainen on tulossa.

Miksi kertoisin työnantajalle etukäteen missä operaatioissa käyn jos käyn niissä työajan ulkopuolella? Ja mitä ne ylipäätään työnantajalle kuuluu? En myöskään voinut tietää etukäteen saavani monta päivää saikkua. Jessus mitä urpoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työaikalainsäädännön mukaan sairasloman tarpeesta päättää loppujen lopuksi palkan maksaja, on paljon töitä mitä voi tehdä vaikka hampaita otetaan pois tai vaikka leikataan. Ensimmäistä kertaa kuulen että olisi edes sairasloman syy, toki sinä päivänä kun ne otetaan pois, voi olla parempi olla kotona, mutta ei pidempään 

Minä olin viisurileikkauksen jälkeen pari kolme päivää ihan raatona, onneksi sain saikkua. Jos tuollaisessa tilanteessa vääntäytyy töihin, kaikki tulehdusvaarat eskaloituvat. Niistä voi tulla vähän pitempikin saikku kuin pari päivää.

Ap:n tilanteessa on ratkaiseva tieto, että tuliko kaikkien neljän hampaan poisto täytenä yllätyksenä, siis päivystysleikkauksena, vai olisiko tilanteesta ja ajankohdasta voinut keskustella työnantajan kanssa etukäteen tai edes ilmoittaa hyvissä ajoin, että tällainen on tulossa.

Miksi kertoisin työnantajalle etukäteen missä operaatioissa käyn jos käyn niissä työajan ulkopuolella? Ja mitä ne ylipäätään työnantajalle kuuluu? En myöskään voinut tietää etukäteen saavani monta päivää saikkua. Jessus mitä urpoja.

Miksi sitten uikutat sairausajan palkan perään? Työnantajalla on velvollisuus palkanmaksuun sairausloman ajalta vain tietyistä diagnoosinumeroista. Et sinä voi otattaa silikonirintoja tai naaman laserointia palkallisella saikulla.

Vierailija
110/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työaikalainsäädännön mukaan sairasloman tarpeesta päättää loppujen lopuksi palkan maksaja, on paljon töitä mitä voi tehdä vaikka hampaita otetaan pois tai vaikka leikataan. Ensimmäistä kertaa kuulen että olisi edes sairasloman syy, toki sinä päivänä kun ne otetaan pois, voi olla parempi olla kotona, mutta ei pidempään 

Minä olin viisurileikkauksen jälkeen pari kolme päivää ihan raatona, onneksi sain saikkua. Jos tuollaisessa tilanteessa vääntäytyy töihin, kaikki tulehdusvaarat eskaloituvat. Niistä voi tulla vähän pitempikin saikku kuin pari päivää.

Ap:n tilanteessa on ratkaiseva tieto, että tuliko kaikkien neljän hampaan poisto täytenä yllätyksenä, siis päivystysleikkauksena, vai olisiko tilanteesta ja ajankohdasta voinut keskustella työnantajan kanssa etukäteen tai edes ilmoittaa hyvissä ajoin, että tällainen on tulossa.

Miksi kertoisin työnantajalle etukäteen missä operaatioissa käyn jos käyn niissä työajan ulkopuolella? Ja mitä ne ylipäätään työnantajalle kuuluu? En myöskään voinut tietää etukäteen saavani monta päivää saikkua. Jessus mitä urpoja.

Leikkausaikaa varatessa ei käynyt ilmi, että saikkua on tiedossa etkä osannut itse arvata, että isosta suun alueen leikkauksesta toipuminen työkuntoon ei tapahdu yön yli? Turvotus ja mustelmat ovat yleisiä seurauksia viisaudenhampaan poistosta, mikä kannattaa huomioida jos työ edellyttää asiakaskontakteja ja puhumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/111 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työaikalainsäädännön mukaan sairasloman tarpeesta päättää loppujen lopuksi palkan maksaja, on paljon töitä mitä voi tehdä vaikka hampaita otetaan pois tai vaikka leikataan. Ensimmäistä kertaa kuulen että olisi edes sairasloman syy, toki sinä päivänä kun ne otetaan pois, voi olla parempi olla kotona, mutta ei pidempään 

Minä olin viisurileikkauksen jälkeen pari kolme päivää ihan raatona, onneksi sain saikkua. Jos tuollaisessa tilanteessa vääntäytyy töihin, kaikki tulehdusvaarat eskaloituvat. Niistä voi tulla vähän pitempikin saikku kuin pari päivää.

Ap:n tilanteessa on ratkaiseva tieto, että tuliko kaikkien neljän hampaan poisto täytenä yllätyksenä, siis päivystysleikkauksena, vai olisiko tilanteesta ja ajankohdasta voinut keskustella työnantajan kanssa etukäteen tai edes ilmoittaa hyvissä ajoin, että tällainen on tulossa.

Miksi kertoisin työnantajalle etukäteen missä operaatioissa käyn jos käyn niissä työajan ulkopuolella? Ja mitä ne ylipäätään työnantajalle kuuluu? En myöskään voinut tietää etukäteen saavani monta päivää saikkua. Jessus mitä urpoja.

Leikkausaikaa varatessa ei käynyt ilmi, että saikkua on tiedossa etkä osannut itse arvata, että isosta suun alueen leikkauksesta toipuminen työkuntoon ei tapahdu yön yli? Turvotus ja mustelmat ovat yleisiä seurauksia viisaudenhampaan poistosta, mikä kannattaa huomioida jos työ edellyttää asiakaskontakteja ja puhumista.

Minulle hammaslääkäri kertoi jo etukäteen, että saikkua tulee, koska leikataan. Tosin hän tiesi minun työpaikkani ja vuorotyön. Kaiken lisäksi käski käymään apteekista jo etukäteen reseptilääkkeet ja käski ottaa yhden lääkkeen jo ennen operaatioon tuloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi