Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoisen työkaverin ylipainoinen 4-vuotias

Vierailija
04.12.2014 |

Oikein hätkähdin tänään, työkaverini on syöttänyt lapsensa todella ylipainoiseksi. 4-vuotiaan kasvotkin ovat sellaiset todella lihavan lapsen kasvot. Miksi kukaan tekee tuollaista lapselleen? Työkaveri itse syö todella runsaita annoksia vaikka lounaseväänsä näyttävät sinänsä ihan terveellisiltä. Mutta miksi syöttää lapsensakin noin lihavaksi?

Mua jäi vaivaamaan, voisiko joku selittää että miten saa lapsensa lihotettua noin ja miten ei sitä itse näe lainkaan ettei ole tervettä.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy niin sääliksi aina kun näkee lihavan lapsen ja eikös sieltä perästä tepastele ylipainoinen isä/äiti. Ei vaan voi käsittää.

Vierailija
2/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen. 

 

Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:47"]

Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen. 

 

Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho.... 

[/quote]

No, lapset on erilaisia, ylläriylläri.

Vierailija
4/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:47"]

Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen. 

 

Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho.... 

[/quote]

No, lapset on erilaisia, ylläriylläri.

[/quote]

 

No on. En vaan tunne yhtään todella ylipainoista lasta. Siks mä kysyinkin, että miten se tapahtuu. Lapsi vaan itse haluaa syödä ja syödä? Kai semmosiakin sit on...?

Vierailija
5/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä kyllä varsinkin kuopus vetäisi varmasti niin kauan herkkuja kun pöydässä olisi (kerran on synttäreillä 5-vuotiaana oksentanutkin kun söi liikaa makeaa...). Jos meillä elettäisiin miten sattuu olisi hän varmasti hitaasti pituutta kasvavana todella lihava. Mutta arkisin syödään normiruokaa ja välipalatkin on tyyliin risifrutti ja halutessaan leipä. Viikonloppuna karkkipäiväkarkit ja saunalimu. Sipsit ja sen sellaiset ei ole meidän aikuistenkaan herkkua niiin ei niitä ostella.

Eli todellisuudessa monesta lapsesta saa kasvatettu ylipainoisen holtittomalla syömiskulttuurilla. Mutta esim. tuo työkaveri ei never ever myöntäisi, että heillä on sellainen kotona...

AP

Vierailija
6/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:47"]

Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen. 

 

Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho.... 

[/quote]

No, lapset on erilaisia, ylläriylläri.

[/quote]

 

No on. En vaan tunne yhtään todella ylipainoista lasta. Siks mä kysyinkin, että miten se tapahtuu. Lapsi vaan itse haluaa syödä ja syödä? Kai semmosiakin sit on...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän kahden hoikan, lähes laihan vanhemman yksi lapsi on juuri sellainen joka haluaa syödä ihan pirun paljon. Ei saa herkkuja, mutta ihan tavallista ruokaa syö kuin hevonen. Ja syö varmasti liikaa, mutta kun en mä voi 3-vuotiasta nälässäkään pitää.

Vierailija
8/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskon, että meidänkin lapsi mussuttaisi herkkuja pohjattomalla vatsalla, jos saisi. Se on nimenomaan aikuisen tehtävä opettaa lapsi terveellisille elämäntavoille. Olen joutunut esim. isovanhempia kieltämään tuomasta herkkuja, kun heillä on tapana syöttää lapsi ihan palloksi kekseillä ja karkeilla. Meillä pyritään rajoittamaan herkkujen syönti kanssa viikonloppuun, mutta ei se niin tiukkaa ole. Eikä tuo lapsi kyllä oikein osaa mitään herkkuja vaatiakaan. Sitten yllättyy iloisesti, jos joskus jotain pientä saa. (Ikää 4v.)

Ylipainoiset lapset ovat aikuisinakin ylipainoisia eikä heillä ole kykyä suunnitella terveellisiä ruokailutottumuksia. Totaalisen elämäntaparemontin tekeminen aikuisiällä on tosi vaikeaa, jos ei ole koskaan kotoa mallia siihen saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterveydenhoitajatuttavani kertoi, että hyvin usein ylipainoisten lasten vanhemmat (lue äidit) kertovat omasta lapsestaan, että tämä syö pieniä annoksia ja terveellistä ruokaa. Kuitenkin lapsi vain lihoo ja lihoo. Ravitsemusterapeutit jakelevat ohjeita ja perhe väittää, että niiden mukaan eletään. Ja lapsi on edelleen ylipainoinen. Varmaan olisi hyvä merkitä lapsen syömät ruuat tarkasti (jopa punniten), tällöin voisi kartoittaa kalorimäärän.

Tietenkin lapsen ruokahalu on yksilöllistä ja kasvu myös, mutta koska lapset yleensä liikkuvat paljon luontaisesti ja kuluttavat paljon energiaa, he eivät liho erityisen helposti.

Vierailija
10/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen on oltava geeneissä. Yksi ystäväni on yli satakiloinen eikä raukka syö melkein mitään .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti on kovin lihava raskaana ollessaan ja varsinkin jos sokerit ovat koholla (yleensä lihavilla odottajilla on) niin lapsi ohjelmoituu jo sikiövaiheessa varastoimaan energiaa. USA:ssa on tällä hetkellä ongelmana 6kk vanhat lihavat vauvat. Sen ikäiset eivät millään ole vielä ehtineet syödä liikaa. Ongelma on se että kaikki syöty varastoituu.

Vierailija
12/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:19"]Jos äiti on kovin lihava raskaana ollessaan ja varsinkin jos sokerit ovat koholla (yleensä lihavilla odottajilla on) niin lapsi ohjelmoituu jo sikiövaiheessa varastoimaan energiaa. USA:ssa on tällä hetkellä ongelmana 6kk vanhat lihavat vauvat. Sen ikäiset eivät millään ole vielä ehtineet syödä liikaa. Ongelma on se että kaikki syöty varastoituu.
[/quote] Olin hoikka esikoista odottaessa--> pullea esikoinen. Kuopusta odottaessa olin ylipainoinen--> hoikka kuopus. Esikoinen söisi jatkuvasti, kuopus pieniruokainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((

Vierailija
14/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]

Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((

[/quote]

No ehkä kannattaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((
[/quote]

Ota se marttyyriviitta pois harteiltasi ja kirjaa vaikka parin viikon syömiset jokaista suupalaa myöten ylös. Sitten sen listan kanssa terkkarille tms vinkkejä saamaan (saatat huomata että kaloreita kertyykin huomattavasti ja kotiruoka ja vihannekset itsessään ei kyllä pidä ketään lihota suurempinakaan annoksina (saati niiden syömisestä mikään nälkäkään jää) - eri asia tietty jo uitat kaiken kermassa ja öljyssä)

Vierailija
16/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]

Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((

[/quote]

No ehkä kannattaisi.
[/quote]

Eli olet sitä mieltä, että antaa kakaran huutaa itkuissaan nälkää? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Vierailija
17/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että monet uskovat ihan oikeasti syövänsä terveellisesti, kun syövät "peruskotiruokaa". Monesti ihmisillä ei kuitenkaan ole hajuakaan, mitä tämä kotiruoka sisältää ja miten ihan pienillä muutoksilla sitä voitaisiin huomattavasti keventää. Kannattaa ihan oikeasti tutustua huolella raaka-aineiden ravintosisältöihin. Itselläni jää kyllä moni herkku himoista huolimatta kaupan hyllyyn, kun kurkkaa miten älyttömiä määriä rasvaa, sokeria, lisäaineita jne. ne sisältävät. 

Vierailija
18/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"] Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'(( [/quote] No ehkä kannattaisi. [/quote] Eli olet sitä mieltä, että antaa kakaran huutaa itkuissaan nälkää? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

[/quote]

Jos lapsi on saanut yhden normaalinkokoisen annoksen ruokaa, ei hän huuda nälkäänsä. Sinulla ei pitäisi olla lapsia, kun et ole edes osannut opettaa lapsellesi normaaleja ruokailutottumuksia.

Vierailija
19/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((
[/quote]

Ota se marttyyriviitta pois harteiltasi ja kirjaa vaikka parin viikon syömiset jokaista suupalaa myöten ylös. Sitten sen listan kanssa terkkarille tms vinkkejä saamaan (saatat huomata että kaloreita kertyykin huomattavasti ja kotiruoka ja vihannekset itsessään ei kyllä pidä ketään lihota suurempinakaan annoksina (saati niiden syömisestä mikään nälkäkään jää) - eri asia tietty jo uitat kaiken kermassa ja öljyssä)
[/quote]

Tästä on keskusteltu neuvolassa (olen tiedostanut tämän aikapäiviä sitten), mutta aina todetaan että katotaan puolenvuoden päästä, katotaan puolenvuoden päästä. Heitä ei hetkauta yhtään.. Pitäisikö ottaa ihan johonkin erityislääkäriin/terapeuttiin ennemmin yhteyttä? Hän on aina mennyt yläkäyrillä vauvasta asti ja nyt kuopus menee alakäyrillä.. En tiedä mitä tehdä :((

Vierailija
20/87 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((
[/quote]

Liikkumaan!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan