Ylipainoisen työkaverin ylipainoinen 4-vuotias
Oikein hätkähdin tänään, työkaverini on syöttänyt lapsensa todella ylipainoiseksi. 4-vuotiaan kasvotkin ovat sellaiset todella lihavan lapsen kasvot. Miksi kukaan tekee tuollaista lapselleen? Työkaveri itse syö todella runsaita annoksia vaikka lounaseväänsä näyttävät sinänsä ihan terveellisiltä. Mutta miksi syöttää lapsensakin noin lihavaksi?
Mua jäi vaivaamaan, voisiko joku selittää että miten saa lapsensa lihotettua noin ja miten ei sitä itse näe lainkaan ettei ole tervettä.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"] Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'(( [/quote] No ehkä kannattaisi. [/quote] Eli olet sitä mieltä, että antaa kakaran huutaa itkuissaan nälkää? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
[/quote]
Jos lapsi on saanut yhden normaalinkokoisen annoksen ruokaa, ei hän huuda nälkäänsä. Sinulla ei pitäisi olla lapsia, kun et ole edes osannut opettaa lapsellesi normaaleja ruokailutottumuksia.
[/quote]
Selvä se. Vien lapseni heti huomenna pois, kun annan ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]En tiedä mitä tehdä :((
[/quote]
No et ilmeisesti. :(((
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((
[/quote]
Liikkumaan!!
[/quote]
Hän käy maanantaisin jumpassa, 1-2krt viikossa uimassa, muuten peuhataan ulkona. Hän ei ole sellainen sohvaperuna, vaan energinen ja vauhdikas.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]En tiedä mitä tehdä :((
[/quote]
No et ilmeisesti. :(((
[/quote]
Näköjään en :/ harmittaa, kun kuitenkin panostan ruokaan (joka on nähtävästi Paskaa), se ei ole mitään valmismössöä ja ei ole mitään nakki-makkara höttöä, valkkaan tarkkaan mitä ostan..
Pienten lasten (eikä kenenkään) ei kuulu syödä ranskalaisia, nakkeja, makkaroita, valmisruokia, rasvaisia juustoja ja kermoja, marinoituja lihoja yms. Yksittäiset kerrat harvakseltaan toki ok, mutta arkikäytössä viikoittain lapsi pumpataan täyteen rasvaa, suolaa ja lisäaineita ja mikä pahinta, totutetaan syömään näin myös aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:55"]
No meillä kyllä varsinkin kuopus vetäisi varmasti niin kauan herkkuja kun pöydässä olisi (kerran on synttäreillä 5-vuotiaana oksentanutkin kun söi liikaa makeaa...). Jos meillä elettäisiin miten sattuu olisi hän varmasti hitaasti pituutta kasvavana todella lihava. Mutta arkisin syödään normiruokaa ja välipalatkin on tyyliin risifrutti ja halutessaan leipä. Viikonloppuna karkkipäiväkarkit ja saunalimu. Sipsit ja sen sellaiset ei ole meidän aikuistenkaan herkkua niiin ei niitä ostella.
Eli todellisuudessa monesta lapsesta saa kasvatettu ylipainoisen holtittomalla syömiskulttuurilla. Mutta esim. tuo työkaveri ei never ever myöntäisi, että heillä on sellainen kotona...
AP
[/quote]
Meillä on tällainen lapsi. Ei mitään stoppia syömisessä, jos on herkkuja, Ihan transsissa vetää herkkuja vaikka synttäreillä ja sitten itkee kun on huono olo ja mahaan sattuu. Jos en ole siis vahtimassa että nyt riittää ja sit leikkeihin. Ärsyttää, jos muut aikuiset määkyy vieressä, että anna nyt lapsen syödä (kolmas kakkupala ja kymmenes keksi?) Olen yrittänyt sitäkin, että herkkuja olisi meillä esillä arkenakin, jotta ne menettäisivät vähän viehätystään eivätkä olisi kielletty hedelmä, mutta ei auta. Olen vetänyt taas takaisin tiukan linjan, että arkena ei ole mitään herkkuja, korkeintaan välipalalla tyyliin laiha kaakao juomana normaalin maidon sijaan esim. kerran viikossa, ja jälkkäri silloin tällöin, ehkä kerran pari viikossa.
Pakko rajoittaa näin, koska lapsi taatusti lihoisi muuten. Nytkin on ruumiinrakenteeltaan enemmän vankka kuin sellainen rimppakinttu, joita usein lapsissa näkee. Harmittaa, kun kiinnitetään niin paljon huomiota ravintoon (ei lapselle tolkuttaen kuitenkaan). Teen paljon kirkasliemisiä keittoja nykyään, kun niitä syö mielellään ja ovat aika niukkakalorisia. Pelkään, että lapsi lihoo...
Kaveriperheen lapset syövät mitä sattuu, mäkkärilläkin usein, karkkia on usein, minusta aika isojakin määriä ja herkuttelevat paljon useammin kuin me. Lapset eivät vaan liho, vaan ovat tikkumaisen laihoja. Kyllä on eroja lapsissa.
T. ylipainoinen äiti, joka ei halua samaa kohtaloa lapselleen
Nykylapset liikkuvat aivan liian vähän. Illat pelataan pädeillä ja joka paikkaan kuljetaan autolla.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:47"]
Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen.
Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho....
[/quote] Tätä juuri! Mulla, sairaalloisesti lihavalla on neljä alikäyrillä käyvää muksua...
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:55"]
Mä olen tehnyt lihavasta lapsesta lasu-ilmon.. ei ole normaalia jos 3lk tyttö painaa enemmän kuin aikuinen nainen. (63kg)
[/quote]
Painoin 3. luokan lopussa saman verran kuin nyt. Olin silloin eli 10-vuotiaana 160-senttinen ja 60-kiloinen. Pullea toki, mutta nyt 10 cm pidempänä ja 15v vanhempana painan edelleen saman verran. Että joo.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:55"]
No meillä kyllä varsinkin kuopus vetäisi varmasti niin kauan herkkuja kun pöydässä olisi (kerran on synttäreillä 5-vuotiaana oksentanutkin kun söi liikaa makeaa...). Jos meillä elettäisiin miten sattuu olisi hän varmasti hitaasti pituutta kasvavana todella lihava. Mutta arkisin syödään normiruokaa ja välipalatkin on tyyliin risifrutti ja halutessaan leipä. Viikonloppuna karkkipäiväkarkit ja saunalimu. Sipsit ja sen sellaiset ei ole meidän aikuistenkaan herkkua niiin ei niitä ostella.
Eli todellisuudessa monesta lapsesta saa kasvatettu ylipainoisen holtittomalla syömiskulttuurilla. Mutta esim. tuo työkaveri ei never ever myöntäisi, että heillä on sellainen kotona...
AP
[/quote]
Sorry nyt vaan. Hoikilla on tuo taipumus, että oksentaa, kun syö liikaa. Ne jotka pystyy syömään paljon nauttien on niitä jotka lihovat.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :( on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin : aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa koulussa syö, mitä nyt siellä on koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit. kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat. on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!! [/quote] Eihän tuossa ole kasviksia yhtään!! Lisäksi jos annoskoot ovat suuria, niin kyllä tuolla lihoo.
[/quote]
Niinpä. Olen parikymppinen ja söin kutakuinkin tuolla tavalla vielä lukioaikoina. Olin ylipainon rajalla, kun valmistuin ylioppilaaksi.
Muutettuani omilleni aloin syödä terveellisemmin, herkkuja unohtamatta. Laihduin vuodessa 10 kg tekemättä mitään. Arkena syön esim.
Aamupala: Munakas, banaani/omena/viinirypäleitä, kahvi maidolla. Joskus munakkaan sijaan juustoleipä.
Lounas: Broilerin filee, salaattia, avokadoa, öljypohjaista salaattikastiketta yms.
Välipala: Jotain epäterveellistä, esim. jätski tai suklaapatukka. Ja kahvi!
Päivällinen: Uunilohi, uunikasviksia, parsaa, lisukesalaatti. Tai vaikka sushia, jos ulkona syön.
Mun isoveli lihosi joskus verhaisteininä tosi pulleaksi, vaikka harrasti 4x viikossa jalkapalloa ja pyöräili päivittäin kouluun. Ravinto oli kaikilla sisaruksilla sama, kotiruokaa ja harvoin vain herkkua ja sekin itsetehtyä (lettuja/pullaa) oltiin muut siis hoikkia. Sille tuli siis hirvee kasvupyrähdys, nykyään n 2m ja puolessa vuodessa hän oli LAIHA! Mummokaan ei tunnistanut sitä kun mentiin kesällä käymään, ei ollut nähnyt vuoteen. Ja ravinto ja liikunta pysyi kokoajan samana.
Missä kasvikset? Vai eikö niitä vain ollut mainittu tässä?
Antavat lapselle liian isoja ruoka-annoksia ja epäterveellistä ruokaa? Olen ylipainoinen mutta poika on ollut aina hoikka. Neuvolassa aina syynättiin pojan painoa.
SJ
Sanokaas, pitäisikö normaalipainoisten lasten "santsaamista" myös mielestänne rajoittaa? Syövät siis ihan peruskotiruokaa, joka kyllä tuntuisi maistuvan 2-3 annoksen verran..
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 11:58"]
Työskentelin joskus päiväkodissa, jossa oli ylipainoinen viisivuotias. Kyseessä oli tyttö, jolla oli aivan pohjaton ruokahalu. Saattoi hakea ruokaa esim. neljä kertaa ja olisi ottanut vielä lisääkin. Söi annokset nopeasti ja niin kauan, kun ruoka oli esillä. Kyse ei siis voi olla oikeasti nälästä, tai siitä, että ruoka olisi (kaikella kunnioituksella laitoskeittiötä kohtaan) niin herkullista, ettei syömistä vain haluaisi lopettaa. Kylläisyyskeskuksessa oli pakko olla jotakin häikkää.
kyseinen lapsi ei myöskään protestoinut, jos hänellä oli ruokaa saatavilla yhtä kauan kuin muillakin, eli lopetti sovinnolla samaan aikaan muiden kanssa. Mutta samassa ajassa ehti syödä vähintään kolminkertaisia annoksia.
Eli lapsissa on hyvinkin suuria eroja.
[/quote]
Tunnistan tuossa itseni. Olen koko ikäni ollut ylipainoinen, saatan syödä ihan maanisuuden vallassa ruokaa, yhtään maistelematta, juurikaan pureskelematta. Edelleen tänä päivänä mun pitää keskittyä siihen syömiseen, ottaa haarukallinen (mieluiten se haarukallinen kun lusikalliseen mahtuu ihan liikaa ruokaa kerralla) kerrallaan suuhun, pureskella ainakin se 20 kertaa, nielaista ja tunnustella onko vielä nälkä, vai tekeekö mun vaan mieli. Silti tulee syötyä edelleen vain siksi koska tekee mieli ruisleipää meetwurstilla ja juustolla.
Nykyään olen lähes normaalipainoinen mutta olen ollut myös painoindeksiltäni sairaalloisen lihava mättäjä.
Pelkään hirveästi että tyttärestäniki tulee lihava. On tosi helppoa antaa iltapalaksi lautasellinen sipsejä pienen lapsen eteen kuin oikeasti vaikka kuoria se porkkana ja omppu ja sipaista hiukan margariinia ruisleivän päälle. Ja pillimehutkin on muka niiiiiin helvetin käteviä.
[/quote]Kuka antaa iltapalaksi sipsejä!?!?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 11:58"]
Työskentelin joskus päiväkodissa, jossa oli ylipainoinen viisivuotias. Kyseessä oli tyttö, jolla oli aivan pohjaton ruokahalu. Saattoi hakea ruokaa esim. neljä kertaa ja olisi ottanut vielä lisääkin. Söi annokset nopeasti ja niin kauan, kun ruoka oli esillä. Kyse ei siis voi olla oikeasti nälästä, tai siitä, että ruoka olisi (kaikella kunnioituksella laitoskeittiötä kohtaan) niin herkullista, ettei syömistä vain haluaisi lopettaa. Kylläisyyskeskuksessa oli pakko olla jotakin häikkää.
kyseinen lapsi ei myöskään protestoinut, jos hänellä oli ruokaa saatavilla yhtä kauan kuin muillakin, eli lopetti sovinnolla samaan aikaan muiden kanssa. Mutta samassa ajassa ehti syödä vähintään kolminkertaisia annoksia.
Eli lapsissa on hyvinkin suuria eroja.
[/quote]
Tunnistan tuossa itseni. Olen koko ikäni ollut ylipainoinen, saatan syödä ihan maanisuuden vallassa ruokaa, yhtään maistelematta, juurikaan pureskelematta. Edelleen tänä päivänä mun pitää keskittyä siihen syömiseen, ottaa haarukallinen (mieluiten se haarukallinen kun lusikalliseen mahtuu ihan liikaa ruokaa kerralla) kerrallaan suuhun, pureskella ainakin se 20 kertaa, nielaista ja tunnustella onko vielä nälkä, vai tekeekö mun vaan mieli. Silti tulee syötyä edelleen vain siksi koska tekee mieli ruisleipää meetwurstilla ja juustolla.
Nykyään olen lähes normaalipainoinen mutta olen ollut myös painoindeksiltäni sairaalloisen lihava mättäjä.
Pelkään hirveästi että tyttärestäniki tulee lihava. On tosi helppoa antaa iltapalaksi lautasellinen sipsejä pienen lapsen eteen kuin oikeasti vaikka kuoria se porkkana ja omppu ja sipaista hiukan margariinia ruisleivän päälle. Ja pillimehutkin on muka niiiiiin helvetin käteviä.
[/quote]Kuka antaa iltapalaksi sipsejä!?!?
[/quote]
Ja pillimehut käteviä? No siis metsäretkellä ehkä joskus, mutta eihän normaaliarjessa mitään pillimehuja anneta. Vesi on janojuoma, ja mehua saa kahvipöydässä jos on vieraita tai muu erikoistilanne. Ei ihme jos lapsesi lihoo! Miksi teillä edes on sipsejä kotona?
Mä olen tehnyt lihavasta lapsesta lasu-ilmon.. ei ole normaalia jos 3lk tyttö painaa enemmän kuin aikuinen nainen. (63kg)