Ylipainoisen työkaverin ylipainoinen 4-vuotias
Oikein hätkähdin tänään, työkaverini on syöttänyt lapsensa todella ylipainoiseksi. 4-vuotiaan kasvotkin ovat sellaiset todella lihavan lapsen kasvot. Miksi kukaan tekee tuollaista lapselleen? Työkaveri itse syö todella runsaita annoksia vaikka lounaseväänsä näyttävät sinänsä ihan terveellisiltä. Mutta miksi syöttää lapsensakin noin lihavaksi?
Mua jäi vaivaamaan, voisiko joku selittää että miten saa lapsensa lihotettua noin ja miten ei sitä itse näe lainkaan ettei ole tervettä.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :(
on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin :
aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa
koulussa syö, mitä nyt siellä on
koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana
iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua
karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin
mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit.
kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat.
on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!!
[/quote]
Eihän tuossa ole kasviksia yhtään!! Lisäksi jos annoskoot ovat suuria, niin kyllä tuolla lihoo.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]
Tulipa minulle pahamieli kommenteista :( en ole itse lihava ja harvoin syömme mitään makeaa, emme turhaan napostele, mutta minulla on ylipainoinen lapsi. Syömme ihan perus kotiruokaa ja paljon vihanneksia, mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((
[/quote]
Annat ruoka-annoksen jälkeen vaikka porkkanatikkuja ja palan ruisleipää vielä. Osaat varmaan katsoa itsekin jotain sellaista, mistä ei tule ylimääräisiä kaloreita ruoka-annoksen verran. Vanhempien vastuullahan lapsen terveys ja syöminen on, tuli sitten paha mieli tai ei, niin se vain on totuus.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 02:10"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:06"]
Pienten lasten (eikä kenenkään) ei kuulu syödä ranskalaisia, nakkeja, makkaroita, valmisruokia, rasvaisia juustoja ja kermoja, marinoituja lihoja yms. Yksittäiset kerrat harvakseltaan toki ok, mutta arkikäytössä viikoittain lapsi pumpataan täyteen rasvaa, suolaa ja lisäaineita ja mikä pahinta, totutetaan syömään näin myös aikuisena.
[/quote]
Meillä syödään näitä kaikkia. Etkö tiedä, että rasvojen karttelu on vanhanaikaista ja lapset tarvitsevat niitä. Liian köyhällä ravinnolla lapsella on koko ajan nälkä ja hänestä tulee napostelija. Ja meillä on sitten ihan hoikat lapset. Samoin toinen vanhemmista. Minä itse pullan ja kahvin ystävänä olen hiukan päässyt pullistumaan mutta en silti aio rajoittaa muun perheen syömisiä.
[/quote]
Oletko sitä mieltä, että noissa esimerkkiruoissa olevat rasvat ovat niitä rasvoja, joita ihminen tarvitsee?? Kannattaisi vähän perehtyä asioihin. Kovia rasvoja ei tarvita mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :(
on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin :
aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa
koulussa syö, mitä nyt siellä on
koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana
iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua
karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin
mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit.
kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat.
on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!!
[/quote]
Missä kasvikset? Kannattaisiko ehkä korvata puolet annoksista niillä?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :( on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin : aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa koulussa syö, mitä nyt siellä on koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit. kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat. on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!! [/quote] Missä kasvikset? Kannattaisiko ehkä korvata puolet annoksista niillä?
[/quote]
voi herranjumala, en nyt jaksanut luetella kaikkea mitä syömme !!!!!!!!!!! :O teen välillä kasvissosekeittoa ja usein myös keitän esim. spagetin lisukkeeksi pikkuporkkanoita tai kukkakaalia. ja väilpalaksi tarjoan esim. mandariinin tai banaanin.
Minua ei liikuta toisten ihmisten laihuudet eikä lihavuudet. Erilaisia me kaikki kuitenkin ollaan ja niin pitääkin. Meillä on koko suku laihaa sorttia..jo lapsuudesta muistan kun kaikki paistettiin voissa, ruokaa syötiin miten haluttiin monipuolista kotiruokaa, pullaa leivottiin eikä ollut kakku- eikä karkkikarenssia.
Samaa ruokaperinnettä olen noudattanut omassa perheessä, ei tullut lapsistakaan ylipainoisia vaan terveitä ja hyvinvoivia. Sama näyttää jatkuvan heidän perheissään. Harvemmion kuitenkaan kukaan tulee enää narisemaan että voi voi kun ovat laihoja, saavatko edes ruokaa tarpeeksi! Aika paljon taitaa olla perinnöllistä myös. Mutta jokainen eläköön tavallaan ja syököön miten tykkää ei se muilta ole pois jos joku on hieman pyöreämpi, me vaan ollaan erilaisia! Eletään ja annetaan toisten elää, ryppyotsaisuus on pahinta. Sairalloinen lihavuus on sitten ihan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:47"]
Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen.
Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho....
[/quote]
Meillä tyttö on 6v ja syö tosi paljon: kaurapuuroa aamulla kaksi lautasellista, vielä kaksi palaa leipää jossa päällä juustoa. Lounaaksi saattaa syödä kaksi isoa perunaa, kastiketta, monta lihapullaa ja taas leipää. Iltaruoka samaa tasoa. Vielä iltapala päälle ja joku välipala päivällä.
Mutta. Painaa 20 kiloa. On ikäisekseen vielä pitkä. Eli ihan sutjakka tyttö.
Mietin joskus, että miten ihmeen paljon sellaiset oikeasti lihavat lapset syövät. Ei taida ihan perusruoalla tulla sellaiseen kuntoon, että koko naama on pinkeä ja se muu kroppa myös.
Lapseni syö todella paljon ja on silti hoikka. On ollu ihan vauvasta asti hyvä ruokahalu. Pituudeltaan on saman kokoinen kuin 2v vanhemman siskonsa pienimmät luokkakaverit ekalta luokalta.
Ai niin, ja viikonloppuisin syö jäätelöä ja Lauantaipussin. Luulen että niille isoille lapsille ei yksi lauantaipussi viikossa riitä...
[/quote]
Kyllä se on aineenvaihdunnastakin kiinni. Tuo lapsesi ruuan sisältämä kalori- ja hiilihydraattimäärä on sellainen, että moni lapsi lihoisi reippaasti. Ei aamupalaksi esimerkiksi tarvitsisi kahden edestä syödä, eikä lapsi siihen kuole, vaikka rajoittaisikin ruuan tolkutonta vetämistä.
Jos ruokailutottumukset jatkuvat tuollaisina, jossain vaiheessa elämää todennäköisesti tulee lihomaan, vaikkei tottumuksiaan muutakaan. Aineenvaihdunta sen sijaan monilla muuttuu esim. murrosiässä tai viimeistään aikuisiällä jossain vaiheessa. Tai sitten kuuluu niihin, joilla ei muutu.
Itse kuulun näihin ihmisiin, joille murrosikä on ollut paha kohta, ja tuossa n. 16 iässä olin ylipainoinen, kunnes taas itsestään laihduin. Seuraava lihomisherkkä vaihe oli lähellä kolmea kymmentä. Taas laihduin itsekseen. Ja nyt nelikymppisenä tuntuu olevan seuraava. Eli ilmeisesti aina, kun hormoonitoiminnassa tapahtuu muutoksia, aineenvaihduntani jotenkin sekoaa. Myös raskauksien aikana kertyi reilusti painoa, joka sitten katosi itsestään ihan käsittämätöntä vauhtia lapsen saannin jälkeen.
Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta. Yksi lihoo sillä, millä toinen ei. Eri juttu sitten nämä lapsilleen jatkuvasti karkkia, pullaa, mehua, limsaa, makaronia ja kalapuikkoja syöttävät, jotka voivat katsoa peiliin.
Ps. meillä ei lapsilla ole karkkipäiviä, ja äärimmäisen harvoin sitä saavat, joten eivät osaa kaivatakaan. Vieläkin on pääsiäismunia jäljellä, kun pitävät niitäkin ällömakeina kun eivät ole tottuneet. Eli söivät pääsiäisen mittaan sen 1-2 per naama, ja se siitä. Miksi sitä karkkipäivää ja karkin ostamista pidetään niin tärkeänä? Missä vaiheessa te totutatte lapsenne pyytämään sitä karkkia??