Ylipainoisen työkaverin ylipainoinen 4-vuotias
Oikein hätkähdin tänään, työkaverini on syöttänyt lapsensa todella ylipainoiseksi. 4-vuotiaan kasvotkin ovat sellaiset todella lihavan lapsen kasvot. Miksi kukaan tekee tuollaista lapselleen? Työkaveri itse syö todella runsaita annoksia vaikka lounaseväänsä näyttävät sinänsä ihan terveellisiltä. Mutta miksi syöttää lapsensakin noin lihavaksi?
Mua jäi vaivaamaan, voisiko joku selittää että miten saa lapsensa lihotettua noin ja miten ei sitä itse näe lainkaan ettei ole tervettä.
Kommentit (87)
Meillä on ylipainoinen lapsi (4v.). Mies on lääkäri, valmentaa junnuja ja hyvin liikunnallinen itsekin. Minä teen työkseni myös liikuntaan liittyviä hommia ja treenaan parhaillaan maratonille. Terveelliset elintavat meillä automaatio. Emme todellakaan ole siis sohvaperunoita tai mitään mäkkäristä annoksensa hakevia. Repikää siitä. Toinen lapsi on 2v. ja aivan tikku. Molemmat syövät samaa ruokaa, saman verrankin vieläpä ja ovat kotihoidossa. Siis näen satunnaisia hoitopäiviä lukuunottamatta kaiken mitä syövät. Ja silti toinen on pullukka. Liikkuvat myös paljon kumpikin.
Esikoinen saa ensin pienen annoksen, jotta voi pyytäessään saada vähän lisää. Söisi loputtomiin ja nimenomaan normaalia kotiruokaa. Mikä tahansa käy salaatista lähtien kunhan saa lisää ja lisää ja lisää. Ahtaisi varmasti neljä, viisi lautasellista jos annettaisiin. Odottaa ruokailuja, kyselee jatkuvasti koska syödään jne. Karkkipäivää tms. ei edes ole vielä, saa karkkeja spesiaalitilanteissa esim. synttäreillä. Jälkiruokaa meillä on kerran 1-2 viikossa, jos sitäkään. Sipsejä ei ksokaan, kuten ei mitään leivoksiakaan. Ei eineksiä, ei mitään ranskiksia, nugetteja, kermakastikkeita yms. Herkkuja saa lähinnä kyläillessä. Voitte arvata käytöksen silloin. Rohmuaisi minkä ehtisi ja usein juuri toiset aikuiset sitten aloittavat sen "annan nyt lapsen ottaa"-mantran. Olemme myös kokeilleet tuota herkkujen pitämistä kotona esillä. Ei kuuna päivänä toimi. Kaikki meni heti ja lapsi hiipi jatkuvasti herkkukipoille.
Kuopus syö saman verran ja liikkuu jopa hieman vähemmän, on selvästi rauhallisempi. Silti huomattavan paljon hoikempi. Pyytää kyllä lisää ruokaa, mutta tuntee vatsan täyttymisen ja lopettaa silloin syömisen.
Että en sitten tiedä mitä tässä enää tekisi. Ei me nyt pelkkää parsakaaliakaan voida ryhtyä syömään yhden perheenjäsenen vuoksi. Kun ei ole mitään herkkujakaan mistä enää karsia ja liikkumassakin käydään päivittäin. Uimassa, pyöräilemässä, metsässä tarpomassa, hiihtämässä, pelaamassa jalkapalloa, luistelemassa ja lätkää pelaamassa, kävelylenkeillä jne. Ja näihin menee helposti pari tuntia päivässä.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:47"]
Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen.
Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho....
[/quote]
Ilmeisesti pakottavat syömään.
Pari vuotta sitten tutustuin (lasten kautta) erääseen huomattavan pulleaan perheeseen. Ajattelin heistä ensin, että ovatpa lapset vanhempiensa näköisiä. Samanlaisia pyöreäkasvoisia, isoja ihmisiä ovat kaikki.
Myöhemmin sain kuitenkin kuulla, että kaikki perheen lapset ovat kasvattilapsia, eivätkä ole sisaruksia keskenään. Vaikka yleensä en ihmisiä arvioi painon (tai ulkonäön) perusteella, niin silloin järkytyin siitä mitä nämä kasvattivanhemmat ovat näille lapsille tehneet.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]
mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((
[/quote]
Terveydenhoitajana mua ottaa päähän tuollaiset vanhemmat! Pienet annoskoot eivät tarkoita, että lapsi kärsisi nälästä. Terveellistä kotiruokaa, lasi vettä ja lasi rasvatonta maitoa ruuan yhteydessä. Pieni lapsi ei tarvitse aikuisten annoksia. Nälkää hän ei näe, vaikkei lisää ruokaa saisikaan.
[/quote]
Rasvatonta maitoa? Hyi helvetti maitoa se nähnytkään. Sinäkin paasaat siinä terveellisestä ruoasta ja käsket juottaa lapselle tuollaista kuraa? Ja vielä th?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]
no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :(
on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin :
aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa
koulussa syö, mitä nyt siellä on
koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana
iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua
karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin
mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit.
kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat.
on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!!
[/quote]
noin iso lapsi osaa jo käydä kaupassa omin päin! oletko tarkistanut, ettei ole karkkikätköjä?
Lapset eivät ole immuuneja lihavuuden sivutuotteille.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]
no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :(
on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin :
aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa
koulussa syö, mitä nyt siellä on
koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana
iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua
karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin
mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit.
kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat.
on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!!
[/quote]
noin iso lapsi osaa jo käydä kaupassa omin päin! oletko tarkistanut, ettei ole karkkikätköjä?
[/quote]
Jeps, erään kaverin pullukkalapsi jäi joskus kasivuotiaana kiinni siitä, että vei aina kotoa kaikki pullot ja tölkit kauppaan, ja keräsi ojista minkä löysi. Ja sillä sitten mätti karkkia kertomatta mitään. Meni kauan ennen kuin narahti kotona. Eurollakin saa nykyisin jos suklaapatukoita tai jotain Siwan omaa karkkipussimättöä...
Tulipa mieleeni tästä keskustelusta yksi video, jonka näin Youtubessa. Se kertoi Jessican tarinan, jonka äiti todellakin salli lapsensa tulla sairaalloisen lihavaksi. Ensimmäisessä videossa kuvataan tytön tilaa, kun hänet saatiin hoidon piiriin ja toisessa videossa hän on laihtunut. Valitettavasti hänelle jäi elinikäiset vammat lapsuusajan lihavuudesta. Tällaista näkee harvoin. On todella vaikea ymmärtää, miten äiti ei nähnyt aiemmin lapsensa hätää. Onneksi siihen puuttui joku.
Käsittääkseni 400 pounds on n. 180 kiloa. Korjatkoon joku, jos olen väärässä.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:49"]
[/quote]
No, lapset on erilaisia, ylläriylläri.
[/quote]
No on. En vaan tunne yhtään todella ylipainoista lasta. Siks mä kysyinkin, että miten se tapahtuu. Lapsi vaan itse haluaa syödä ja syödä? Kai semmosiakin sit on...?
[/quote]
Esitätkö sinä tyhmää, vai oletko oikeasti sellainen? Lapset, niin kuin aikuisetkin, ovat erilaisia ja jos lapsi opetetaan pienestä pitäen syömään roskaruokaa ja paljon, niin kyllä heistäkin saa tehtyä ylipainoisia. Ja sitten vielä laiskat vanhemmat eivät jaksa viedä tai hankkia harrastuksia lapselleen, niin pianhan sitä on ylipainoa ja paljon...
Välipalat puolet pienemmäksi ja leipää kahden sijasta yksi pala. Lasten omaehtoinen liikunta vähenee siinä 10-vuoden paikkeilla kun opitaan käyttämään älykännyköitä ja pelikoneita. Vanhemmat luulevat että lapset liikkuvat saman verran kuin aiemmin vaikka näin ei ole ja ruokamäärät pysyvät samoina ellei jopa kasva ja lapset lihovat.
Eihän se ongelma ole välttämättä varsinaisesti se syöminen, vaan joku juttu siinä taustalla. Ihan niin kuin aikuisillakin, lapsellakin voi olla stressiä, univajetta tai sairauksia, jotka vaikuttavat aineenvaihduntaan. Ruoka voi tuoda lohtua jos on murheita jne.
Järkyttyneenä tosin olen seurannut, miten vähän lapsiperheissä käytetään vihanneksia. Ehkä on rahakysymys, mutta niillä jos millä voisi sitä mahaa täyttää ilman turhia kaloreita.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:17"]
Pelkään hirveästi että tyttärestäniki tulee lihava. On tosi helppoa antaa iltapalaksi lautasellinen sipsejä pienen lapsen eteen kuin oikeasti vaikka kuoria se porkkana ja omppu ja sipaista hiukan margariinia ruisleivän päälle. Ja pillimehutkin on muka niiiiiin helvetin käteviä.
[/quote]
Siis mit vit? Nyt sitten on korkea aika katsoa peliin ja miettiä hieman arvomaailmaa. En nyt ole mikään supervanhempi itsekkään, mutta sipsit eivät ole mikään iltapala, koskaan, missään tapauksessa! Kuinka vanha lapsesi on? Meidän muksut ovat viimeistään neljän vanhana voidelleet leipänsä itse. Toki sitä margariinia oli enemmän pöydässä kuin leivällä, mutta innolla he sen silti tekivät ja isompana tekevät itse suurimman osan aamu- ja iltapalastaan. Autetaan kun tarvetta on, mutta annetaan tehdä mahdollisimman paljon itse.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:37"]
mutta olen antanut lisää ruokaa lapselle, kun hän on tätä pyytänyt. En minä nälässä voi häntä pitää :'((
[/quote]
Terveydenhoitajana mua ottaa päähän tuollaiset vanhemmat! Pienet annoskoot eivät tarkoita, että lapsi kärsisi nälästä. Terveellistä kotiruokaa, lasi vettä ja lasi rasvatonta maitoa ruuan yhteydessä. Pieni lapsi ei tarvitse aikuisten annoksia. Nälkää hän ei näe, vaikkei lisää ruokaa saisikaan.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:01"]
No meidän kahden hoikan, lähes laihan vanhemman yksi lapsi on juuri sellainen joka haluaa syödä ihan pirun paljon. Ei saa herkkuja, mutta ihan tavallista ruokaa syö kuin hevonen. Ja syö varmasti liikaa, mutta kun en mä voi 3-vuotiasta nälässäkään pitää.
[/quote]
Kuules, jos sun 3-vuotiaas alkaa lihoomaan, niin ehkä se nälän tunteen opettelu tekis ihan hyvääkin välillä. Eikä lapsi todellakaan elä nälässä, jos alkaa painoa kertymään. Voi hyvää päivää taas.
Jonkin ruokailututkimuksen katsoin kerran ylen kanavalta ja siellä sanottiin, että nykyään maailmassa on iso ongelma se, ettei länsimaailman lapset koe nälän tunnetta. Se on elimistöllekkin kuulemma tervettä oppia tunnistamaan nälkä. Eikä siihen kuole, mutta se opettaa ja sillitsee syömistä ilmeisesti sitten paremmin. Ja nyt en tarkoita mitään päivätolkun kidutuksia, että nytpäs opetellaan näkemään nälkää. Vaan lapsen on hyvä oppia, ettei siihen kuole, vaikka seuraava ruokailuaika venyykin parilla tunnilla eteenpäin.
no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :(
on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin :
aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa
koulussa syö, mitä nyt siellä on
koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana
iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua
karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin
mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit.
kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat.
on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:47"]
Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen.
Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho....
[/quote]
Meillä tyttö on 6v ja syö tosi paljon: kaurapuuroa aamulla kaksi lautasellista, vielä kaksi palaa leipää jossa päällä juustoa. Lounaaksi saattaa syödä kaksi isoa perunaa, kastiketta, monta lihapullaa ja taas leipää. Iltaruoka samaa tasoa. Vielä iltapala päälle ja joku välipala päivällä.
Mutta. Painaa 20 kiloa. On ikäisekseen vielä pitkä. Eli ihan sutjakka tyttö.
Mietin joskus, että miten ihmeen paljon sellaiset oikeasti lihavat lapset syövät. Ei taida ihan perusruoalla tulla sellaiseen kuntoon, että koko naama on pinkeä ja se muu kroppa myös.
Lapseni syö todella paljon ja on silti hoikka. On ollu ihan vauvasta asti hyvä ruokahalu. Pituudeltaan on saman kokoinen kuin 2v vanhemman siskonsa pienimmät luokkakaverit ekalta luokalta.
Ai niin, ja viikonloppuisin syö jäätelöä ja Lauantaipussin. Luulen että niille isoille lapsille ei yksi lauantaipussi viikossa riitä...
Sillä, että vanhemmat syövät herkkuja lasten nähden, jolloin tietysti heillekin annetaan. Ne ylipainoiset vanhemmat, joilla on hoikat lapset, luultavasti napostelevat herkkunsa esim. tv:n ääressä lasten mentyä nukkumaan sekä töissä kahvipullien ja runsaiden lounaiden muodossa.
Ei lapsesta tule lihavaa, jos kotona syödään esim. neuvolan vinkkaamalla tavalla aamu- ja iltapuuro, tarhassa/koulussa lounas ja välipala, ja kotona terveellinen kotiruoka. Tai kotipäivinä se kaksi terveellistä kotiruokaa.
Terveelliseen kotiruokaan ei kuulu joka viikko kalapuikot, nakit/makkarat ja pelkkä makarooni tai ranskalaiset.
Itselläni on yksi todella tukeva kaveri, jonka vanhemmat olivat samaa kaliiberia. Heillä kotona aikanaan huomasin, että esim. sika-nauta -jauhelihakin paistettiin reilussa voissa/margariinissa, ja kaikki rasva tietysti jäi siihen jauhelihakastikkeeseen. Ihan kuin sika-naudassa ei muutenkin olisi rasvaa riittävästi. Eli tavalliset kotiruuatkin saa "pilattua" helposti tolkuttomalla rasvan kanssa lotrauksella.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]
no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :(
on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin :
aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa
koulussa syö, mitä nyt siellä on
koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana
iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua
karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin
mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit.
kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat.
on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!!
[/quote]
Niin teettekin. Tuossa ruokavaliossa on todella paljon hiilihydraatteja (joka on tavallaan sama kuin sokeri), ja jotkut ovat hiilareille todella herkkiä. Jos et itse osaa kiinnittää hiilihydraattien määrään huomiota, käy kerran vaikka ravitsemusterapeutilla, tai liity esim. kalorilaskuriin johon voit syöttää ruuat määrineen ja näet sieltä selkeästi, paukkuuko hiilihydraattisuositukset yli ja kuinka paljon.
Ihan perstuntumalta jo tuon esimerkkisi perusteella sanon, että yli menee ja reippaasti.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]
no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :(
on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin :
aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa
koulussa syö, mitä nyt siellä on
koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana
iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua
karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin
mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit.
kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat.
on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!!
[/quote]
Niin teettekin. Tuossa ruokavaliossa on todella paljon hiilihydraatteja (joka on tavallaan sama kuin sokeri), ja jotkut ovat hiilareille todella herkkiä. Jos et itse osaa kiinnittää hiilihydraattien määrään huomiota, käy kerran vaikka ravitsemusterapeutilla, tai liity esim. kalorilaskuriin johon voit syöttää ruuat määrineen ja näet sieltä selkeästi, paukkuuko hiilihydraattisuositukset yli ja kuinka paljon.
Ihan perstuntumalta jo tuon esimerkkisi perusteella sanon, että yli menee ja reippaasti.
[/quote]
Nyt karppikarppikarppi hiljaa siellä. Lapset TARVITSEVAT hiilareita. Ymmärtäisin, jos huutelisit puhtaasta sokerista ja valkaistuista riiseistä ja muista.
Tuossa kuitenkin on selkeästi käytössä hyviä, eli hitaasti imeytyviä hiilareita ja sisältävät kuituakin enemmän, niin pysyy vatsakin kunnossa. Kaikki hiilarit eivät ole sama asia kuin sokeri.
Jos jotain neuvon, niin ihmettelen, että missä kavikset ja tuoreet vihannekset ruokavaliossa? Ne kannattaisi lisätä ja vähentää lämpimän ruuan osuutta, niin voisi tilanne hiean parantua. Ja jos ei parannu, niin ainakin lapsi saa vitamiininsa ja kivennäisaineensa. Voi näidenkin epätasapaino kehossa aiheuttaa lihomista, mistä hemmetistä sitä tänä päivänä tietää. Tiede ja teknologia on mahdollistanut sen, että luontaisen ruuan sijaan ihmiset mättävät herkästi teollista kökköä suuhunsa. Ei mikään ihme, että ihminen voi huonosti.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:35"]
no meillä on ylipainoinen 9v eikä ravintoterapeutti uskonut, kun listasin ihan rehellisesti lapsen syömiset! kilpirauhas-arvot ym katsottu, ei löydy siitä selitystä lapsen painolle :(
Mitä hän syö välipalaksi koulusta tultuaan kun on yksin kotona?
Meidän kouluikäisillä (huonosti kouluruokaa syövillä) tuo on päivän nk. pääateria... energiataloudellisesti siis. Monta palaa leipää, kaakaota, muroja, mysliä. Hirveä energiatankkaus! Mitä lapsesi syö kun te ette ole kotona? Miksi hän syö esim. sokerintota mehukeittoa? Keinotekoisesti makeutetut tuotteet eivät sovellu lapsille, häiritsevät nimenomaan ruokahalun säätelyä / makean maistamista ja siitä nauttimista.
on siis 135cm/55 kg. ja päivän syömiset tähän tyyliin :
aamulla kaurapuuro sokerittomalla mehukeitolla TAI ruisleipää kevyt meetwurstilla ja lasi maitoa
koulussa syö, mitä nyt siellä on
koulun jälkeen lautasellinen esim. täysjyväpastaa ja spagettikastiketta sekä pala ruisleipää ja vettä juomana
iltapalaksi puuroa (täysjyvämanna, kaura) tai joskus pannukakkua
karkkipäivä on lauantaina, silloin saa pienen suklaapatukan ja lauantaipussin
mehuja ei juo , ei myöskään kaakaota koska kumpaakaan ei meille osteta. ruokajuomana tykkää vedestä. kerran kuussa käymme mäkkärissä tai tilaamme kebabit.
kouluun pyöräilee ja kerran viikossa on jalkapallo-harkat.
on uuvuttavaa, kun meitä syyllistetään että teemme muka jotain väärin !!!!
[/quote]
Niin teettekin. Tuossa ruokavaliossa on todella paljon hiilihydraatteja (joka on tavallaan sama kuin sokeri), ja jotkut ovat hiilareille todella herkkiä. Jos et itse osaa kiinnittää hiilihydraattien määrään huomiota, käy kerran vaikka ravitsemusterapeutilla, tai liity esim. kalorilaskuriin johon voit syöttää ruuat määrineen ja näet sieltä selkeästi, paukkuuko hiilihydraattisuositukset yli ja kuinka paljon.
Ihan perstuntumalta jo tuon esimerkkisi perusteella sanon, että yli menee ja reippaasti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:47"]
Mä en pysty käsittämään miten lapselle ylipäätään saa tuputettua niin paljon ruokaa, että muodottomaksi lihoaa. Ellei sitten ole todella vahvasti perinnöllinen taipumus liikalihavuuteen.
Meillä mukulat ei ainakaan suostu syömään määräänsä enempää. Kaksi kolmesta tuntuu elävän välillä pyhällä hengellä ja parin lusikallisen jälkeen sanotaan jo kiitosta hei. Ihan sama mitä siellä lautasella on. Voi olla vaikka kuinka rasvaista mättöä, jos ei sen enempää uppoo, eikä tosiaan liho....
[/quote]
No, lapset on erilaisia, ylläriylläri.
[/quote]
No on. En vaan tunne yhtään todella ylipainoista lasta. Siks mä kysyinkin, että miten se tapahtuu. Lapsi vaan itse haluaa syödä ja syödä? Kai semmosiakin sit on...?
[/quote]
Mä olin sellainen lapsi. Arvioisin, että olin koko peruskouluikäni, siis jo 7-vuotiaana, isokokoisempi kuin ikätoverini. Terveydenhoitaja puuttui asiaan, ja aloimme pitää hänen pyynnöstään äitini kanssa ruokapäiväkirjaa. Ongelma ei ollut niinkään herkkujen määrä, sillä meillä oli viikossa vain yksi karkkipäivä ja muuten syötiin tavallista kotiruokaa. Äitini on jälkeenpäin kertonut, että söin jatkuvasti ja paljon. Olin sen verran omatoiminen, että fiksasin itselleni syötävää aterioiden välillä, eikä äitini ollut kai jotenkin tajunnut sitä tai ottanut asiaa vakavasti.
Eli tarinan opetus: kyllä, sellaisiakin lapsia on, jotka syövät määräänsä enemmän. Ilokseni ja surukseni kerron, että hyvin tuo luonnistuu näin aikuisiälläkin, vaikka ja joskin olen nykyisin normaalipainoinen.