Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua 7kk vauvan nukkumiseen ja syömiseen

Vierailija
07.06.2014 |

En enää tiedä mitä yrittää. Vauva on nyt 7kk ja risat, imetyksen lopetin viikko sitten ja se ei tuntunut vauvaa haittaavan. Esikoisen kanssa ei tällaisia ongelmia ollut, osaisiko joku teistä auttaa...

 

Vauva on päivisin tosi hyväntuulinen ja touhuaa mielellään lattialla. Ei vielä ryömi tai konttaa, mutta kehitys on ihan normaalia. Öisin kuitenkin nukkuu ensimmäiset kolme, neljä tuntia hyvin, jonka jälkeen herää syömään. Syömisen jälkeen nukkuu ehkä tunnin hyvin, jonka jälkeen alkaa mahdoton venkoilu, möyriminen ja kitinä. Joskus paukuttelee, mutta useimmiten ei. Toisinaan jos nostan syliin, vatsa pitää ääntä. Esimerkiksi viime yönä nukkui hyvin klo 01 saakka, söi, nukkui puolitoista tuntia ja loppu yön ähelsi aivan jatkuvasti. Yleensä vauva ähisee unissaan, ei siis varsinaisesti heräile, mutta pitää muita hereillä. Taputtelulla yritän pitää itkun poissa, jottei herätä isosiskoaan. Syö kahdesti yössä, mutta se jatkuva äheltäminen...

 

Toinen ongelma on syöminen. Vauva oli täysimetyksellä 5,5kk, josta lähtien ollaan yritetty soseita ja sormiruokaa. Mutta ei, vauva ei avaa suutaan. Yritän kolmesti päivässä, ja hyvänä päivänä saldo on yhteensä 3-5 teelusikallista sosetta. Maissinaksuja ja kurkkua syö mielellään, ei muuta. Nämä pari lusikallista saan vauvan suuhun, jos ehdin ujuttaa lusikan juuri, kun vauva on haukkaamassa naksua. Ihan alussa sylki kaiken ulos, nyt kyllä nielee soseen jos sitä suuhun menee, mutta ei avaa suutaan vapaaehtoisesti. Koska mikään ruoka ei kelpaa, vaatii öisinkin maitoa. Allergiat on testattu, niistä ei löytynyt syytä. Juhannuksena on neuvola jossa on lääkäri paikalla, mutta ajattelin josko joku osaisi vinkata miten tässä pitäisi toimia.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä juuri tuo ikä on ollut vauvoillani kaikkein levottominta aikaa. Syöminen sitten taas on vasta opettelua, entiseen tapaan tarjoat uusia ruokia. Toiset vaan ovat hitaampia lämpiämään. Sanotaanhan, että voi vaatia jopa 15 maistelukertaa ennen kuin vauva tottuu uuteen makuun. Tsemiä ja jaksamista, kyllä sepian helpottaa!!! Ps. onko mahdollista saada vauva eri huoneeseen nukkumaan?

Vierailija
2/6 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:05"]

Ainakin meillä juuri tuo ikä on ollut vauvoillani kaikkein levottominta aikaa. Syöminen sitten taas on vasta opettelua, entiseen tapaan tarjoat uusia ruokia. Toiset vaan ovat hitaampia lämpiämään. Sanotaanhan, että voi vaatia jopa 15 maistelukertaa ennen kuin vauva tottuu uuteen makuun. Tsemiä ja jaksamista, kyllä sepian helpottaa!!! Ps. onko mahdollista saada vauva eri huoneeseen nukkumaan?

[/quote]

 

Kiitos! Aika aikaa kutakin, niin kai se menee. Yöt ovat olleet tällaisia jo useamman kuukauden, siksi alkaa usko loppua... Meillä on kyllä yksi makuuhuone jossa on vuodesohva, sinne aina välillä pakenen nukkumaan. Vauvaa sinne ei voi laittaa, sillä herättäisi viereisessä huoneessa nukkuvan isosiskon.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tuommoistä ähellystä välillä, en ole keksinyt mistä johtuu mutta ainakin ummetukdeen liittyy se että yöllä herää piereskelemän ja äheltämään. Vauva kohta 7kk. Lopetin yöimetyksen ja se on kyllä rauhoittanu öitä jonkun verran. Meillä lapsi syö kyllä monipuolisesti kiinteitä joten arvuuttelen johtuuko jostakin ruoasta.. Mutta voi toki johtua tuosta eroahdistus/liikkumaanoppimisiästä vaan.

Suosittelen keittämään porkkanaa, parsakaalia, perunaa jne ja antamaan suurina paloina josko kelpais. Tai keitä pakastimesta kruunuvihannessekoitus ja anna sellaisenaan sormin syötäväksi. Myöskin mansikat, vesimeloni, luumu, nektariini jne on ollu tolle herkkua, itse siis nuokin syö, mansikat annan kokonaisina, nektariinista ja luumusta isoja paloja ilman kuorta niin saa noukittua ne suuhunsa. Ja leipää tietty syö. Ja makaroonia(fusilli-kierremakarooni on sopivan kokoinen mihin vauva saa tartututtua)

Vierailija
4/6 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:18"]

Meilläkin on tuommoistä ähellystä välillä, en ole keksinyt mistä johtuu mutta ainakin ummetukdeen liittyy se että yöllä herää piereskelemän ja äheltämään. Vauva kohta 7kk. Lopetin yöimetyksen ja se on kyllä rauhoittanu öitä jonkun verran. Meillä lapsi syö kyllä monipuolisesti kiinteitä joten arvuuttelen johtuuko jostakin ruoasta.. Mutta voi toki johtua tuosta eroahdistus/liikkumaanoppimisiästä vaan.

 

Suosittelen keittämään porkkanaa, parsakaalia, perunaa jne ja antamaan suurina paloina josko kelpais. Tai keitä pakastimesta kruunuvihannessekoitus ja anna sellaisenaan sormin syötäväksi. Myöskin mansikat, vesimeloni, luumu, nektariini jne on ollu tolle herkkua, itse siis nuokin syö, mansikat annan kokonaisina, nektariinista ja luumusta isoja paloja ilman kuorta niin saa noukittua ne suuhunsa. Ja leipää tietty syö. Ja makaroonia(fusilli-kierremakarooni on sopivan kokoinen mihin vauva saa tartututtua)

[/quote]

 

Kiitos sinullekin. Sormiruokailuun pitäisi varmaan panostaa enemmän, mutta hirvittää antaa vauvalle isoja paloja ja pieniähän hän ei saa noukittua suuhunsa... Vaikka eipä tuo opi ellei saa opetella. Yritän huomenna kunnostautua tässä asiassa.

 

Vierailija
5/6 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:18"]

Meilläkin on tuommoistä ähellystä välillä, en ole keksinyt mistä johtuu mutta ainakin ummetukdeen liittyy se että yöllä herää piereskelemän ja äheltämään. Vauva kohta 7kk. Lopetin yöimetyksen ja se on kyllä rauhoittanu öitä jonkun verran. Meillä lapsi syö kyllä monipuolisesti kiinteitä joten arvuuttelen johtuuko jostakin ruoasta.. Mutta voi toki johtua tuosta eroahdistus/liikkumaanoppimisiästä vaan.

 

Suosittelen keittämään porkkanaa, parsakaalia, perunaa jne ja antamaan suurina paloina josko kelpais. Tai keitä pakastimesta kruunuvihannessekoitus ja anna sellaisenaan sormin syötäväksi. Myöskin mansikat, vesimeloni, luumu, nektariini jne on ollu tolle herkkua, itse siis nuokin syö, mansikat annan kokonaisina, nektariinista ja luumusta isoja paloja ilman kuorta niin saa noukittua ne suuhunsa. Ja leipää tietty syö. Ja makaroonia(fusilli-kierremakarooni on sopivan kokoinen mihin vauva saa tartututtua)

[/quote]

 

Kiitos sinullekin. Sormiruokailuun pitäisi varmaan panostaa enemmän, mutta hirvittää antaa vauvalle isoja paloja ja pieniähän hän ei saa noukittua suuhunsa... Vaikka eipä tuo opi ellei saa opetella. Yritän huomenna kunnostautua tässä asiassa.

 

[/quote]

Anna pehmeää aluksi, nimenomaan noita pehmeitä hedelmiä ja keitettyjä vihanneksia niin ne saa hienonnettua ikenillä kakisteltua ylös jos liian iso pala menee kurkkuun. Yllämainittujen lisäksi myöskin esim uunilohta, keitettyä kananmunaa, tarpeeksi pitkään uunissa ollutta karjalanpaistia jne voi tarjota. Kovat palat voi olla vaarallisia, esim raaka porkkana jne on parempi tarjota ensin raasteena.

Vierailija
6/6 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaania, kypsää päärynää,... Kakooko kurkkua kun sitä syö? Meillä tyttö söi 6kk ikäisenä jo ihan tavallista kaurapuuroa, ei mitään vauvojen puurojauheita. Eli anna samaa kuin isosiskolle, usein se kiinnostaa mitä siinä viereisillä lautasilla on.

Minä sanoisin, että tuo öinen "äheltäminen" on kakkahätä. Omaan huoneeseen nukkumaan olisi minunkin neuvoni, niin saisi äheltää rauhassa. Tai sitten: herääkö kunnolla siihen yösyöttöön? Osaako jo istua? Tulisiko se kakka heti, jos istuttaisit syömisen jälkeen potalle ja lukisitte siinä vaikka pari kirjaa? Sitten saisi taas nukkua loppuyön...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän