Miten moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljetta voi huolehtia
takana ajavaan riittävän turvavälin?
Teoriakokeessa on kysymys jonka oikea vastaus on se, että minun on huolehdittava riittävästä turvavälistä eteen, sivulle ja taakse.
Kommentit (24)
Vauhtia hidastetaan niin paljon että lyhyempi turvaväli riittää. Tai sitten pysähdytään päästämään kaahari ohi.
Inssi ei kyllä hyväksy teidän mainitsemia keinoja.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:05"]
Inssi ei kyllä hyväksy teidän mainitsemia keinoja.
[/quote]
Minkä keinon hän sitten hyväksyy?
En osaa sanoa, ja olen ajanut vissiin miljoona kilometriä. Onhan se aika vaikea estää takana ajavaa tulemasta liian lähelle, jos se ei kuitenkaan ohita.
Mä säikyttelen roikkujaa vilauttelemalla jaruvaloja vasemmalla jalalla.
Mä paan rekkarin ylös ja mummies vetää roikkujaa turpiin jos tavataan huoltsikalla.
Hidastan kahteenkymppiin ja sitten näytän mihin 200 HV pystyy. Johan pienenee roikkujan punehtuva naama taustapeilissäni ;-)
Jarruvalojen vilauttelua ei kyllä kokeessa hyväksytä, turhaan kun ei saa lain mukaan jarruttaa.
Tuo huoltsikalla turpiin on opettavaisin pitemmällä tähtäomellä.
Terävällä lukkojarrutuksella. Ja hihittelen kun vetokoukkuni sujahtaa roikkujan jäähdyttimestä läpi. Kauhistelen muka tien yli rynnännyttä lasta ;-)
Mulle sanottiin autokoulussa, että jätä enemmän tilaa eteesi jos joku esim rekka roikkuu perässäsi liian lähellä. Näin voit pienentää todennäköisyyttä joutua tekemään äkkijarrutusta.
Eipä ole minullekkaan vielä selvinnyt kuinka huolehtia puskurissa roikkuvaan riittävä turvaväli. Teini käy autokoulua ja kysyi minulta miten tuossa ongelmassa pitäisi toimia. En tiennyt ja ette tunnu tietävän tekään. Läpällä heitin teinille, että jos poliisi pysäyttää joskus ylinopeuden takia niin esittää poliisille tuo kysymyksen/vastauksen ja selittää, että piti vaan turvaväliä takana roikkujaan.
Täytyy autokoulusta selvittää tuo asia :) ap
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:29"]
Mulle sanottiin autokoulussa, että jätä enemmän tilaa eteesi jos joku esim rekka roikkuu perässäsi liian lähellä. Näin voit pienentää todennäköisyyttä joutua tekemään äkkijarrutusta.
[/quote]
ja se perässäroikkuja roikkuu edelleen!
Yritän kovasti kuvitella liikennetilannetta jossa kaikki huolehtivat riittävän pitkästä turvavälistä takana ajavaan. Aika mahdotonta!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:24"]
Hidastan kahteenkymppiin ja sitten näytän mihin 200 HV pystyy. Johan pienenee roikkujan punehtuva naama taustapeilissäni ;-)
[/quote] Perässä roikkuvasta rekasta pääsee vähäksi aikaa eroon seuraavasti. Kun tulee joku sopiva jyrkkä ja pitkä ylämäki vastaan jossa on risteys, niin laitetaan vilkku päälle ja aletaan hidastamaan kuin oltaisiin kääntymässä, hidastetaan aivan lähes pysähtymisvauhtiin, onnistuessaan vastaan tuleva liikenne tai ohituskielto estä rekkaa ohittamsta tässä mateluvaiheessa.
Juuri kun pitäisi kääntyä niin huomataan että eihän mun tästä pitänytkään kääntyä ja otetaan vilkku pois päältä ja kiihdytetään ripeästi takaisin matkanopeuteen. Rekka jää junnaamaan mäkeä ylös pinellä vaihteella. Kestää hetken ennen kuin saavuttaa uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:32"]
Eipä ole minullekkaan vielä selvinnyt kuinka huolehtia puskurissa roikkuvaan riittävä turvaväli. Teini käy autokoulua ja kysyi minulta miten tuossa ongelmassa pitäisi toimia. En tiennyt ja ette tunnu tietävän tekään. Läpällä heitin teinille, että jos poliisi pysäyttää joskus ylinopeuden takia niin esittää poliisille tuo kysymyksen/vastauksen ja selittää, että piti vaan turvaväliä takana roikkujaan.
Täytyy autokoulusta selvittää tuo asia :) ap
[/quote]
Ai vitsi, ihan loistava :D:D
Mutta en tiedä vastausta kyllä minäkään... paitsi että kai ajamalla niitä tienopeuksia ja laskemalla tarvittaessa ne puskurissa roikkujat ohi...
Miten tuosta huolehtia inssissä jotta pääsee läpi? Minäkin keksin monia keinoja mitä tehdä muttei ne kelpaa sille inssille. ap
Vääriä keinoja ovat tietysti jarruvalojen vilkuttelu ja tuulilasin peseminen sekä vilkun näyttäminen oikealle sopivissa ohituspaikoissa. Mutta joskus nämä edellä mainitut keinot toimii.
Sekin voisi olla asiallista että huolehtii turvallisuudesta sovittamalla oman nopeutensa takana olevan käyttämään turvaväliin, eli pudottaisi nopeutensa reilusti hitaammaksi. Tämä myös edesauttaa sitä että roikkuja menee ohi.
Oikea keino lienee se että pysähdytään sopivaan paikkaan ja päästetään persekärpästhintti ohi.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:43"]
Miten tuosta huolehtia inssissä jotta pääsee läpi? Minäkin keksin monia keinoja mitä tehdä muttei ne kelpaa sille inssille. ap
[/quote]
Uskoisin, että inssin läpipääseminen ei jää kyllä siitä kiinni, jos joku toinen kuski potee roadragea ja roikkuu puskurissa kiinni - on niillä insseilläkin sen verran järkeä. Olettaen tietenkin, että oppilas itse ei aja huomattavaa alinopeutta.
Perässä ajavaa voi tietenkin yrittää herätellä vilkuttamalla jarruvaloa ja hidastamalla, mutta kyllä se pitäisi sen takanatulevan älytä. Harmillisesti liikenteessä on tosi paljon ihmisiä, joille koko sana "turvaväli" on vieras.