Päivän vanha maitorahka - mihin käytän? vai käytänkö??
Eli siis maitorahka, rasvaton, mennyt eilen vanhaksi, voiko käyttää vielä tänään jos vaikuttaa suht normaalilta? Ja jos, niin mihinköhän käyttäisi..jotain leipomusta ajattelin..? Apua.
Kommentit (23)
Rahkassa on parasta ennen päiväys, ei viimeinen käyttöpäivä.
Maitotuotteita voi käyttää ainakin sen pari-kolme päivää yli päiväyksen.
Juuri tuli Kuningaskuluttajassa juttua, että myös viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuote on pitkään täysin kunnossa. Kolme päivää olivat testanneet laboratoriossa maksalaatikkoa, kanasuikaleita ja mitähän se oli. Ei mitään vikaa. Luottakaa aisteihinne!
Ei se miksikään päivässä mene, kun kylmässä säilytetään. Olen käyttänyt jopa yli kuukauden vanhoja hapanmaitotuotteita ja ovat olleet ihan käyttökelpoisia.
http://eilistapaistoa.blogspot.fi/2013/04/eilista-paistoa-puolen-vuoden-smetana.html
Nuo hapanmaitotuotteet eivät tosiaan ole herkkiä pilaantumaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 15:50"]
Juuri tuli Kuningaskuluttajassa juttua, että myös viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuote on pitkään täysin kunnossa. Kolme päivää olivat testanneet laboratoriossa maksalaatikkoa, kanasuikaleita ja mitähän se oli. Ei mitään vikaa. Luottakaa aisteihinne!
[/quote]
Se oli joku luomumaito tjsp. Käytän ihan perus sinistä maitoo, niin ei ollut tuttu.
Rasvaton maitorahka? Hyi hemmetti, älä käytä mihinkään oli päiväys mikä tahansa. Tiedäthän, että rasvaton maito värjätään valkoiseksi ja se mädäntyy purkkiinsa, kun oikea maito happanee?
Sehän on hapanta jo valmiiks! Mitä tapahtuu happamalle maidolle, kun se vanhenee? :D
Hahaa, päivän vanha hapanmaitotuote :-D
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 15:50"]
Juuri tuli Kuningaskuluttajassa juttua, että myös viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuote on pitkään täysin kunnossa. Kolme päivää olivat testanneet laboratoriossa maksalaatikkoa, kanasuikaleita ja mitähän se oli. Ei mitään vikaa. Luottakaa aisteihinne!
[/quote]
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda
Ei tuossa käsketty luottamaan aisteihin viimeisen käyttöpäivän suhteen. Se aistinvarainen "pilaantuminen" kun ei yleensä olekaan vaaraksi.
älkää naurako :D piti varmistaa!
Resepteistä olis kiva saada vinkkiä.. :)
Homeiden mahdollisuutta tuli mietittyä? Tai listeria?
käy vaikka sämpylätaikinaan jos et muuta keksi
Tai laita päälle vaikka pakastemarjoja ja hunajaa ja syö sellaisenaan. :) Nam.
Eikö se Kuningaskuluttajan haastattelema tutkija sanonut käyttävänsä vaikka kuukausia vanhaa smetanaa? Ei ne miksikään mene. Itsellä raja tulee jossain liha-, kala- ja kanatuotteissa, niitä en uskalla syödä kuin ehkä yhden päivän myöhemmin.
tee vaikka hedelmärahkaa tai rahkapiirakkaa.
Ja hapanmaitotuotteet eivät tosiaan pilaannut pitkän aikaan, vaikka tekisit siitä ensi viikolla jotain....
Maksalaatikkofirman (Saarioinen taisi olla) edustajakin myönsi ohjelmassa, ettei sen tapainen tuote miksikään mene. Parasta ennen -merkintä pannaan mukaan vain siksi, että firman mielestä laatikon maku hieman laimenee tietyn ajan kuluttua. Täysin syömäkelpoisena se silti säilyy.
Suomalaisilta on jostain syystä kadonnut terve järki näissä ruoka-asioissa... ettei hapanmaitotuotetta voisi käyttää päivää Parasta ennen -merkinnän mentyä ohi... hih :D.
Ei missään tapauksessa voi käyttää. Heitä roskiin! Kun se päivämäärän mukaisena päivänä kello 23:59 vielä on ihan syötävää, niin 00:01 seuraavan päivän puolella varmasti pilalla.
Minulla on kerran homehtunut rahka 2 päivää parasta ennen päiväyksen jälkeen! Se oli sellainen Valion Profeel-rahka, olisiko ne helpommin pilaantuvia.
Outoa se oli ainakin, eihän rahkalle yleensä mitään käy.
Rasvaton maitorahka? Hyi hemmetti, älä käytä mihinkään oli päiväys mikä tahansa. Tiedäthän, että rasvaton maito värjätään valkoiseksi ja se mädäntyy purkkiinsa, kun oikea maito happanee?
Mistä te kaikki idiootit tulette? Mietihän joskus miksi rasvaton maito pitäisi värjätä, voihan on keltaista ei valkoista.
Se on parasta ennen -päivä. On käytettävissä vielä monta päivää.