Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko farmaseutti olla lievästi kehitysvammainen?

Vierailija
02.04.2013 |

Minua mietityttää tämä asia koska eräässä apteekissa jossa käyn säännöllisesti on töissä farmaseutti, joka muistuttaa minusta jotenkin kehitysvammaista. Siis hänen käytöksensä, puhetapansa ja olemuksensa ovat aika samankaltaisia kuin tuntemillani lievästi kehitysvammaisilla aikuisilla.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, miksikäs ei.

Jos pää on kunnossa en näe esteitä.

Vierailija
2/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, miksikäs ei.

Jos pää on kunnossa en näe esteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:06"]

Voi, miksikäs ei.

Jos pää on kunnossa en näe esteitä.

[/quote]

 

Paitsi että kehitysvammaisilla ei ole pää kunnossa, koska he ovat kehitysvammaisia. Ei hullulla kuten kehitysvammaisella voi olla pää kunnossa.

Vierailija
4/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:06"]

Voi, miksikäs ei.

Jos pää on kunnossa en näe esteitä.

[/quote]

 

Paitsi että kehitysvammaisilla ei ole pää kunnossa, koska he ovat kehitysvammaisia. Ei hullulla kuten kehitysvammaisella voi olla pää kunnossa.

Vierailija
5/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutin tutkinto on kyllä aika vaativa akateeminen tutkinto. Kaikki apteekissa työskentelevät eivät ole farmaseutteja. Toisaalta farmaseutit voivat olla aika omalaatuista porukkaa.

Vierailija
6/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvamma on nimenomaan älyllinen vamma, joko synnynnäinen, tai tullut lapsena vaikkapa onnettomuuden seurauksena. Aikuisena tullut aivovaurio on aivovaurio, ei kehitysvamma.

Farmaseutti tarvitsee yliopistotutkinnon. Eli farmaseutti ei 99,99% todennäköisyydellä voi olla kehitysvammainen. Farmaseutilla voi toki olla aikuisena tullut aivovaurio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Eikös farmaseutin ammatti ole kuitenkin yliopistopohjainen, kyllä saisi olla jo niin lievä kehitysvamma että saisiko sitä diagnosoituakaan, mikäli noin vaativasta koulutuksesta pystyisi selviytymään.

 

Ehkä tuo josta kerroit on muuten vaan erikoinen, asperger-ihmiset eivät esimerkiksi aina hallitse sosiaalista kanssakäymistä kovin hyvin.

Vierailija
8/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:15"]

Kehitysvamma on nimenomaan älyllinen vamma, joko synnynnäinen, tai tullut lapsena vaikkapa onnettomuuden seurauksena. Aikuisena tullut aivovaurio on aivovaurio, ei kehitysvamma.

Farmaseutti tarvitsee yliopistotutkinnon. Eli farmaseutti ei 99,99% todennäköisyydellä voi olla kehitysvammainen. Farmaseutilla voi toki olla aikuisena tullut aivovaurio.

[/quote]

 

Aivan. Minullekin tuli mieleen että ehkä tällä henkilöllä on ollut vaikka aivoverenvuoto, tai on ollut jossakin onnettomuudessa, ja on kuntoutusvaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa vaikkapa nimi Victoria Webster, CP-vammainen joka luki itsensä lääkäriksi.

Vierailija
10/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:19"]

Googlaa vaikkapa nimi Victoria Webster, CP-vammainen joka luki itsensä lääkäriksi.

[/quote]

CP-vamma ei ole yhtä kuin kehitysvamma. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:19"]

Googlaa vaikkapa nimi Victoria Webster, CP-vammainen joka luki itsensä lääkäriksi.

[/quote]

 

CP-vamma ei olekaan sama asia kuin kehitysvammaisuus.

Vierailija
12/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:19"]

Googlaa vaikkapa nimi Victoria Webster, CP-vammainen joka luki itsensä lääkäriksi.

[/quote]

 

Minä ymmärrän termillä "kehitysvammainen" tarkoitettavan nimenomaan älyllistä kehitysvammaisuutta, eikä CP-vammaisuus liity siihen mitenkään.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

CP-vamma on seurausta sikiöaikaisesta tai synnytykseen liittyvästä aivovauriosta, yleensä hapenpuutteen tai verenvuodon seurauksena ja rajoittuu yleensä ongelmiin motoriikassa, puhumisessa, asennossa ym. Vauriokohdasta ja sen laajudesta riippuen CP-vammaan voi liittyä myös älyllistä kehitysvammaisuutta lievänä tai voimakkaana. Vaikeusaste voi siis vaihdella täysin normaaliälyisestä tai tavallista älykkäämmästä (jolla on esim. lievä puhehäiriö tai esim. toinen jalka hieman jäykempi kuin toinen) vaikeaan laitoshoidettavaan kehitysvammaan.

Kyseisellä farmaseutilla voi toki olla synnynnäinen tai myöhemmin tullut aivovaurio (esim. onnettomuuden, aivoinfarktin tai aivoverenvuodon jäljiltä) mutta hän kykenee jatkamaan työssään kuten ennenkin tai sitten hieman sovelletusti. Synnynnäinen älyllinen kehitysvamma tuskin taustalla on. 

Jos kyseinen henkilö hoitaa työnsä asiallisesti, mitä se sinulle sitten kuuluu? Meistä kaikilla on vikoja, toisilla fyysisiä, toisilla henkisiä, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän näkyviä. Koita sietää muita niin muutkin sietävät sinua.

Vierailija
14/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä voi olla jokin vamma, muttei kehitysvamma, kehitysvammaisilla äo on alle 70 eikä niillä resursseilla varmastikaan voi yliopistossa opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei! Yleensä farmaseutit ovat kunnon väkeä ja mitä väliä sillä on mikä näkyvä vamma on kunhan aivot toimii. Lääkäreissä on taas sitä vikaa että tuntuu ettei aivot aina niillä toimi. Johtuuko siitä että valvovat 2 viikkoa putkeen ja käyttävät aineita jotta pysyvät hereillä. 

Vierailija
16/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nykyinen termi "kehitysvammainen" taitaa olla harhaanjohtava kun niin moni kuvittelee että kyseessä saattaa olla pelkkä fyysinen vamma.

Aiempi nimitys "vajaamielinen" kertoi selkeämmin että kyse on älyllisestä vammasta.

Vierailija
17/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvamma = älyllinen vamma.

Onko se teille heikkolahjaisille niin vaikea ymmärtää????

Vierailija
18/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kehitysvammaiset pysty olemaan todella viisaita? Ainakin henkisellä tasolla osa ainakin on paljon korkeammalla kuin monet nykyajan ihmiset ovat (jotka kuvittelevat liikaa itsestään). Ja taiteellisella puolella myöskin. Ainut mitä näemme on toi fyyssinen puoli. Henkisellä tasolla on paljon ihmisiä joilla keho on kunnossa mutta joilta puuttuu monia ominaisuuksia tänäpäivänä. 

Vierailija
19/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on nyt termit hieman sekaisin.. Kehitysvammaisuuden diagnosoinnissa oleellista on nimen omaan ÄLYLLISTEN TOIMITOJEN JÄLKEENJÄÄNEISYYS, ei mitkään fyysiset vammat (kuten esim. cp-vammaisilla).

"Kehitysvammaisuudella tarkoitetaan kehitysiässä (alle 18 vuotta) syntynyttä älyllisten toimintojen jälkeenjääneisyyttä (älykkyysosamäärä alle 70, häiriintynyt sopeutumiskäyttäytyminen), jonka seurauksena henkilö ei pysty huolehtimaan asioistaan kuten muut ihmiset. Kehitysvammaisuuden esiintyvyys väestössä on ainakin 1 %. Jos lieväasteiset kehitysvammaisuuden muodot otetaan huomioon, esiintyvyys on huomattavasti suurempi."

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 18:06"]

Eikö kehitysvammaiset pysty olemaan todella viisaita? Ainakin henkisellä tasolla osa ainakin on paljon korkeammalla kuin monet nykyajan ihmiset ovat (jotka kuvittelevat liikaa itsestään). Ja taiteellisella puolella myöskin. Ainut mitä näemme on toi fyyssinen puoli. Henkisellä tasolla on paljon ihmisiä joilla keho on kunnossa mutta joilta puuttuu monia ominaisuuksia tänäpäivänä. 

[/quote]

Vierailija
20/56 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanoo sen että tietyllä tasolla voivat olla paljon korkeammalla kuin ihmiset yleensä. Maatemaattinen puoli, taiteellinen puoli...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi