Voiko farmaseutti olla lievästi kehitysvammainen?
Minua mietityttää tämä asia koska eräässä apteekissa jossa käyn säännöllisesti on töissä farmaseutti, joka muistuttaa minusta jotenkin kehitysvammaista. Siis hänen käytöksensä, puhetapansa ja olemuksensa ovat aika samankaltaisia kuin tuntemillani lievästi kehitysvammaisilla aikuisilla.
Kommentit (56)
Kehitysvammaisuus ei tarkoita tyhmyyttä. Sen voin vammaisuuteen liittyvän koulutukseni perusteella ihan varmasti sanoa. Kehitysvammainen voi käyttäytyä tyhmästi kuten kuka tahansa. Kehitysvammaisuus tarkoittaa älyllistä hammas, joka EI tarkoita samaa kuin tyhmyys. Lievästikkään kehitysvammainen ei voi työskennellä farmaseuttina. Siihen älyllinen kapasiteetti ei riitä. Tyhmyys tarkoittaa ihan muuta kuin älykkyysosamäärä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:19"]Kehitysvamma ei tarkoita tyhmyyttä!
[/quote]
Se nimenomaan tarkoittaa sitä. Ei tämä ole mitään kiusantekoa. Jotkut syntyy vajaaälyisinä. Ne tarvitsee tukea. Ei kaikki ole harmaata: "kaikki on jollain tasolla ihan yhtä älykkäitä".
Kehitysvammaisuudella tarkoitetaan kehitysiässä (alle 18 vuotta) syntynyttä älyllisten toimintojen jälkeenjääneisyyttä (älykkyysosamäärä alle 70, häiriintynyt sopeutumiskäyttäytyminen), jonka seurauksena henkilö ei pysty huolehtimaan asioistaan kuten muut ihmiset. Kehitysvammaisuuden esiintyvyys väestössä on ainakin 1 %. Jos lieväasteiset kehitysvammaisuuden muodot otetaan huomioon, esiintyvyys on huomattavasti suurempi
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00131
Terv lääkäri edeltä
P.s ota asioista selvää ennen kuin tulet laukomaan "totuuksia"
[/quote]
Minä vammaistenhoitajana tiedän ihan tarkalleen mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa. Se ei tarkoita tyhmyyttä.
Kyllä kuulkaa kehitysvammaisilla on sitä viisauttakin! Vaikka lukeminen ja kirjoittaminen ei sujuisi. En pysty sanomaan omaa lastani tyhmäksi, kun hänellä on niin paljon sitä ajatusta ja järkeviä mielipiteitä. Viisautta voi mitata niin monella tavalla. 43
Onko tää sen kakkapylly-Hennan aloitus? Haiskahtaa pahasti siltä.
Kehitysvammainen ei ole hullu. Hän ei vaan ole sellainen kuin sinä. Miksi sinä sitten kirjoitat tuolla lailla senkin toope! Kirjoitan justiisa niin kuin itse kirjoitit! Ei ole oikein haukua ihmisiä. Minä haukui sinut asiasta en muutoin hyökkää haukujien sanoille suoraan. Nyt saat niellä sanas ja pyyttää anteeksi.
Ainakin meidän luokan farmaseuteissa jokin käytös- tai mielenterveyshäiriö on enemmän sääntö kuin poikkeus. Suurin osa farmaseuteista hyväksyy kollekoiltaan ties minkälaisen paskan puhumisen, pervoilun, häirinnän, vammailun ja muun epäasiallisen käytöksen niin luennolla kun muualla.
Tämä varmaan siitä että kuka tahansa voi saada keskivertoa paremman työpaikan :)
Lisäksi on niin hienhajuista porukkaa kuin hajuvettä liikaa laittaneita. Pahimpia on kuitenkin ne jotka käyttää pesuainetta kymmenen kertaa liikaa ja haisee Linoloonille.
Forssassa oli aikanaa ihan koulunsa käynyt nais farmaseutti vuosikymmeniä apteekissa ja oli hyvin erityinen persoona. Hänellä oli esim sukkahousut aina rikki oikein laajalta alueelta eli oli varmaan ne huomannut mutta vuodesta toiseen sillä lailla oli siellä tiskin takana. Pätevä ihminen hän kyllä oli.
Elämä olisi tylsää, jos kaikki olisivat samanlaisia
Voi tietty. Eikös se ole kehitystä niihin kokonaan kehareihin verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuulkaa kehitysvammaisilla on sitä viisauttakin! Vaikka lukeminen ja kirjoittaminen ei sujuisi. En pysty sanomaan omaa lastani tyhmäksi, kun hänellä on niin paljon sitä ajatusta ja järkeviä mielipiteitä. Viisautta voi mitata niin monella tavalla. 43
Joo, järkeviä mielipiteitä ja ajatuksia taatusti löytyy politiikasta ja muutenkin tästä maailmasta. Kouluarvosanoista on turha puhua mitään, koska niillä mitataan lähinnä ulkolukua.
Tunnen itse pari Down-lasta, jotka ovat tavallisessa koulussa, ja muisti on hyvä. Ymmärrys on sitten toinen asia. Vanhemmat niin hehkuttaa, kuinka heidän lapsella on niin hyvä muisti ja kuinka tämä Down-lapsi oli niin haka muistipelissä verrattuna terveisiin sisaruuksiinsa. Eivät kuitenkaan tule olemaan yhteiskunnan veronmaksajia, vaikka kuinka hyvä muisti olisi. Pelkkä muisti ei vielä ole älykkyyden mittari, vaan pitää myös osata soveltaa ja ymmärtää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvamma ei tarkoita tyhmyyttä!
Kehitysvamma liittyy älylliseen suoriutumiseen, joten he ovat tyhmiä. Toki on sivistymättömiä juntteja, jotka ovat valinneet tyhmyytensä itse, mutta ei se vaikuta heidän toimintakykyyn eli voivat työskennellä duunarihommissa. Eivät he sentään ihan lapsen tasolla ole. Moni duunariammattikin vaatii hoksottimia, vaikkei ihan professori tarvitse olla. Poliittisen korrektiuden aikana ei saa puhua tyhmyydestä, koska jokainenhan on lahjakas tai älykäs omalla tavallaan. Tyhmyys on ominaisuus siinä missä siniset silmät tai pituus.
Semmoinen itsekseen naureskeleva henkilö, missään nimessä ei ollut tyhmä, oli farmaseuttina.
Monet ihmiset sotkevat Asperger -syndrooman ja kehitysvamman. Myöskään mielenterveysongelma ei ole sama kuin tyhmyys. Kertoo vain puhujan omasta tietämättömyydestä.
Nykyaikana pitäisi tuntea käsitteet.
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutin tutkinto on kyllä aika vaativa akateeminen tutkinto. Kaikki apteekissa työskentelevät eivät ole farmaseutteja. Toisaalta farmaseutit voivat olla aika omalaatuista porukkaa.
Eikös farmaseutti ole joku mitätön amistutkinto vain.
Proviisori on yliopistotutkinto.
Farmaseutin tutkinto on alempi korkeakoulututkintonyliopistossa. Kehitysvammainen ei ole hullu, mutta hullu on se, joka nimittelee.
Ei voi olla sillä kehitysvammassa älykkyys on alle 70. Omalla pojalla lievä kehitysvamma ja kyllä hän ymmärtää ja tajuaa paljon mutta kehitysvamma aiheuttaa oppimisvaikeuksia. Arjen asiat on hänelle helppoja ja myös tunteet. Jos joutuisi kodin ulkopuolella eksyksiin niin siinä tilanteessa olisi heikoilla. Taas omassa kodissaan pärjää hyvin ja osaa hyvin tehdä kaikkea.