Voiko farmaseutti olla lievästi kehitysvammainen?
Minua mietityttää tämä asia koska eräässä apteekissa jossa käyn säännöllisesti on töissä farmaseutti, joka muistuttaa minusta jotenkin kehitysvammaista. Siis hänen käytöksensä, puhetapansa ja olemuksensa ovat aika samankaltaisia kuin tuntemillani lievästi kehitysvammaisilla aikuisilla.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 18:30"]
Monet sanoo sen että tietyllä tasolla voivat olla paljon korkeammalla kuin ihmiset yleensä. Maatemaattinen puoli, taiteellinen puoli...
[/quote]
Et taida käsittää, mitä älykkyydellä tarkoitetaan. Ei todellakaan esim. parasta lauluääntä.
ps. Turhauttaa keskustella teidän heikkolahjaisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:44"]
Mikä ettei! Yleensä farmaseutit ovat kunnon väkeä ja mitä väliä sillä on mikä näkyvä vamma on kunhan aivot toimii. Lääkäreissä on taas sitä vikaa että tuntuu ettei aivot aina niillä toimi. Johtuuko siitä että valvovat 2 viikkoa putkeen ja käyttävät aineita jotta pysyvät hereillä.
[/quote]
vähän niin kuin palstamammat ja kotiäidit.
Onko kyseessä S.joen apteekki..? :DD
Kehitysvammaiset ei oikein voi suorittaa mitään varsinaista tutkintoa (edes ammattikoulussa). Kun vähän kaikessa vaaditaan kuitenkin opiskelua, matikkaa, ruotsia, enkkua jne ammattiaineita. Toki voivat olla avustavissa töissä (tai ainakin lievimmin kehitysvammaiset). Harva osaa varmaan antaa rahasta oikein takaisin jne. Ja en mitenkään siis mollaa, olen tekemisissä monien kehitysvammaisten kanssa.
1. Kaikki apteekissa työskentelevät eivät ole farmaseutteja
2. CP-vamma ei tarkoita että älyssä on mitään vikaa
3. Kehitysvamma tarkoittaa, että älyssä on vikaa, mutta ei sitä, etteikö voisi olla ihan taitava kuitenkin jossain ja hyvä ihminen.
4. Kehitysvammainen ei voi olla poikkeuksellisen hyvä matematiikassa. Autististyyppinen henkilö voi joskus harvoin olla ns. savant, eli olla muuten vaikka kuin kujalla, mutta olla poikkeuksellisen lahjakas jossain kapea-alaisessa asiassa.
ja 5. Edes lievästi kehitysvammainen ei voi olla farmaseutti.
Voisikohan olla, että se henkilö on siellä jossain muussa roolissa töissä, tai että sillä on esimerkiksi joku sairaus joka vaikuttaa puhumiseen tai käytökseen, mutta ei järjenjuoksuun?
Tiedän pääkaupunkiseudulla apteekin, jossa omistaja-proviisorin down-tytär on "töissä". Hänellä on siis jonkinlainen työtakki päällään ja jotain pikkujuttuja hän toimittelee, mutta ei siis missään tapauksessa ole farmaseutti!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 22:47"]Tiedän pääkaupunkiseudulla apteekin, jossa omistaja-proviisorin down-tytär on "töissä". Hänellä on siis jonkinlainen työtakki päällään ja jotain pikkujuttuja hän toimittelee, mutta ei siis missään tapauksessa ole farmaseutti!
[/quote]
Olarin apteekki?
Nimenomaan näin. Siellä apteekissa on avustavia työntekijöitä jotka voivat olla kehitysvammaisia. Niin kuin tässä on useampaan kertaan tullut ilmi, kehitysvammainen on määritelmän mukaan selkeästi tyhmä ie vajaaälyinen. Tämä ei ole haukkumista vaan ihan määritelmäkysymys. Kehitysvammaiset ei selviä normaalisti peruskoulusta, yliopistosta puhumattakaan. Farmaseutti ei siten voi olla kehitysvammainen. Hän voi toki olla halvaantunut, CP vammainen tai hänellä voi olla jokin perinnöllinen tai muu sairaus. Mutta ei kehitysvammaa.
Ei voi olla just siksi jos on kehitysvammainen.
Tuli vahvasti mieleen entinen työkaveri, siis ihan yliopistosta valmistunut farmaseutti. Jotain vikaa päässä, jatkuvasti hidas sekä henkisesti että fyysisesti, ei opi uutta, suoraan sanottuna ammattitaidoton. Muiden kollegojen kanssa ihmeteltiin miten on a) valmistunut b) saanut työpaikan. Hävetti kyllä monesti kun kuunteli hänen juttujaan ja teki mieli pahoitella asiakkaille. Hän on jatkaa siis yhä, itse vaihdoin apteekkia.
Kehitysvamma ei tarkoita tyhmyyttä!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:14"]Tuli vahvasti mieleen entinen työkaveri, siis ihan yliopistosta valmistunut farmaseutti. Jotain vikaa päässä, jatkuvasti hidas sekä henkisesti että fyysisesti, ei opi uutta, suoraan sanottuna ammattitaidoton. Muiden kollegojen kanssa ihmeteltiin miten on a) valmistunut b) saanut työpaikan. Hävetti kyllä monesti kun kuunteli hänen juttujaan ja teki mieli pahoitella asiakkaille. Hän on jatkaa siis yhä, itse vaihdoin apteekkia.
[/quote]
Mä olen lääkäri, kollegoissa on jos minkämoista vipeltäjää. Osa aika perkeleen tyhmiä. Sitten on alkoholisteja. Skitsofreenikoita (joilta toki lähtee oikeudet yleensä aika nopeasti). Sosiaalisesti kyvyttömiä lieviä aspergereita. Ja vaikka mitä muuta.
Mutta ei kehitysvammaisia. Kehitysvammaiseksi ei diagnosoida ellei ole nuorena ihan selkeästi vajaaälyinen. Ei kehitysvammaiset ole vähän outoja ja kömpelöitä. Ne on niitä joilla on lievimmässäkin päässä vaikeuksia oppia lukemaan. Olen ihan varma, että suomen yliopistoista ei valmistu yhden yhtä kehitysvammaista.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:19"]Kehitysvamma ei tarkoita tyhmyyttä!
[/quote]
Se nimenomaan tarkoittaa sitä. Ei tämä ole mitään kiusantekoa. Jotkut syntyy vajaaälyisinä. Ne tarvitsee tukea. Ei kaikki ole harmaata: "kaikki on jollain tasolla ihan yhtä älykkäitä".
Kehitysvammaisuudella tarkoitetaan kehitysiässä (alle 18 vuotta) syntynyttä älyllisten toimintojen jälkeenjääneisyyttä (älykkyysosamäärä alle 70, häiriintynyt sopeutumiskäyttäytyminen), jonka seurauksena henkilö ei pysty huolehtimaan asioistaan kuten muut ihmiset. Kehitysvammaisuuden esiintyvyys väestössä on ainakin 1 %. Jos lieväasteiset kehitysvammaisuuden muodot otetaan huomioon, esiintyvyys on huomattavasti suurempi
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00131
Terv lääkäri edeltä
P.s ota asioista selvää ennen kuin tulet laukomaan "totuuksia"
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:20"]
Mä olen lääkäri, kollegoissa on jos minkämoista vipeltäjää. Osa aika perkeleen tyhmiä. Sitten on alkoholisteja. Skitsofreenikoita (joilta toki lähtee oikeudet yleensä aika nopeasti). Sosiaalisesti kyvyttömiä lieviä aspergereita. Ja vaikka mitä muuta. Mutta ei kehitysvammaisia. Kehitysvammaiseksi ei diagnosoida ellei ole nuorena ihan selkeästi vajaaälyinen. Ei kehitysvammaiset ole vähän outoja ja kömpelöitä. Ne on niitä joilla on lievimmässäkin päässä vaikeuksia oppia lukemaan. Olen ihan varma, että suomen yliopistoista ei valmistu yhden yhtä kehitysvammaista.
[/quote]
Olihan se aika, että yksi palstan valelääkäreistä tekee entreen tähän topikkiin :D
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:19"]Kehitysvamma ei tarkoita tyhmyyttä! [/quote] Se nimenomaan tarkoittaa sitä. Ei tämä ole mitään kiusantekoa. Jotkut syntyy vajaaälyisinä. Ne tarvitsee tukea. Ei kaikki ole harmaata: "kaikki on jollain tasolla ihan yhtä älykkäitä". Kehitysvammaisuudella tarkoitetaan kehitysiässä (alle 18 vuotta) syntynyttä älyllisten toimintojen jälkeenjääneisyyttä (älykkyysosamäärä alle 70, häiriintynyt sopeutumiskäyttäytyminen), jonka seurauksena henkilö ei pysty huolehtimaan asioistaan kuten muut ihmiset. Kehitysvammaisuuden esiintyvyys väestössä on ainakin 1 %. Jos lieväasteiset kehitysvammaisuuden muodot otetaan huomioon, esiintyvyys on huomattavasti suurempi http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00131 Terv lääkäri edeltä P.s ota asioista selvää ennen kuin tulet laukomaan "totuuksia"
[/quote]
Ei todellakaan tarkoita! Vaikka ihmisellä olisi älyllinen vamma, se ei tee häntä tyhmäksi.
Nimenomaan CP-vammaa on monen asteista. CP-vamma on liikuntakykyyn vaikuttava vamma. Tietysti CP-vammaisella voi olla niin sanotusti liitännäisoireina esim. kehitysvammaa. Nämä asiat eivät kuitenkaan automaattisesti liity mitenkään toisiinsa. Tiedän mistä puhun. Terv. CP-vammainen pyörätuolissa istuva liikuntavammainen. Järjessä ja ymmärryksessä minulla ei ole vikaa.
Hjoen apteekki se on ja olen ihmetellyt samaa, mutta se on kai vain ulkonäkökysymys, ei aivoperäinen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:19"]
Kehitysvamma ei tarkoita tyhmyyttä!
[/quote] cp vamma ei vaikuta älyyn kun kehitysvamma vaikuttaa älyyn eli jotkut voivat olla 2 vuotiaan tasolla jne
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 22:19"]Kehitysvamma ei tarkoita tyhmyyttä! [/quote] Se nimenomaan tarkoittaa sitä. Ei tämä ole mitään kiusantekoa. Jotkut syntyy vajaaälyisinä. Ne tarvitsee tukea. Ei kaikki ole harmaata: "kaikki on jollain tasolla ihan yhtä älykkäitä". Kehitysvammaisuudella tarkoitetaan kehitysiässä (alle 18 vuotta) syntynyttä älyllisten toimintojen jälkeenjääneisyyttä (älykkyysosamäärä alle 70, häiriintynyt sopeutumiskäyttäytyminen), jonka seurauksena henkilö ei pysty huolehtimaan asioistaan kuten muut ihmiset. Kehitysvammaisuuden esiintyvyys väestössä on ainakin 1 %. Jos lieväasteiset kehitysvammaisuuden muodot otetaan huomioon, esiintyvyys on huomattavasti suurempi http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00131 Terv lääkäri edeltä P.s ota asioista selvää ennen kuin tulet laukomaan "totuuksia"
[/quote]
Ei todellakaan tarkoita! Vaikka ihmisellä olisi älyllinen vamma, se ei tee häntä tyhmäksi.
[/quote]
Kyllä muuten tekee. Äö alle 70 on tyhmä. Kuulostaa ilkeältä mutta niin se vaan on. Vai miten määrittelet sanan tyhmä?
Kielitoimiston sanakirja määrittelee.sen näin. 1. käsityskyvyltään, älyltään heikko, yksinkertainen, heikkolahjainen, kovapäinen, hölmö, typerä; oppimaton, tietämätön
Ei tämä ole kiusantekoa. On olemassa ihmisiä jotka ovat kehitysvammaisia. Heille ei ole suotu normaalia älykkyyttä eli he ovat tyhmiä. He tarvitsevat paljon apua. He voivat olla mukavia ja kilttejä. Sympaattisia. Karismaattisiakin. Mutta he ovat määritelmän mukaan tyhmiä eivätkä pärjää peruskoulussa yliopistosta puhumattakaan. Sellaisia ihmisiä on. Ei silmien ummistaminen siltä auta heitä pätkääkään.
Yksikään farmaseutti ei ole kehitysvammainen koska kehitysvammainen ei voi olla eiittävän älykäs hankkiakseen yliopistotutkintoa. Jos olisi, hän ei olisi kehitysvammainen.
Terv lääkäri edeltä.
Opetan työkseni lievsti kehitysvammaisia, ja he eivät ole taiteellisesti, matemaattisesti tms. lahjakkaampia kuin normaaliälyllä varustetut. Erilaisia lahjoja heiltä toki löytyy. Mutta esim. kehitysvammaiset eivät selviä edes peruskoulusta kuin mukautettuna.