Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten normaaleissa työpaikoissa olevat pystyvät pitämään lapsen hoitoajat <8h

Vierailija
04.03.2013 |

Mä en tiedä oikein ketään, kenellä ei olisi esim. säännöllisesti ylitöitä joka viikko. Miten ihmeessä siis hoidatte päiväkotiin viemiset ja hakemiset? Vai joustaako työaika niin paljon että toinen voi mennä vasta yhdeksän jälkeen ja toinen sitten menee jos seitsemäksi töihin, että ehtii hakemaan lapsen viimeistään viideltä? Minulla ei ole siis lapsia ja ihmettelen tätä,koska itsekin istuin tänään ylitöissä pari tuntia, ja tämä toistuu viikoittain.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustavat työajat molemmilla ja mahdollisuus tehdä töitä myös kotona (esim. iltaisin).

Vierailija
2/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee töitä 10-18 ja minä 8-16. Lyhyet työmatkat molemmilla. Lapsi viedään yhdeksäksi päiväkodin pyynnöstä, ja minä haen heti töistä päästyäni, viimeistään viideltä. Joskus on kyllä ongelmallista koska mullakin olisi ylitöitä, mutta sitten on vaan pakko jättää tekemättä,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte jättää ylityöt tekemättä? Nyt kun mietin, niin jos jättäisin, niin ne olisivat kluitenkin edessä odottamassa ja kasaantuisivat.. Olisi pakko mennä viikonloppuna töihin.. Mulle sellainen 8-16 joka päivä säännöllinen työaika on melko harvinaista herkkua.. Ikävä kyllä :(

Vierailija
4/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan on pakko vähentää ylitöitä ja sumplailla hakuja - porrastaa työaikoja ja  joskus turvautua isovanhempien apuun. Mutta noin pääsääntöisesti ihan säännöllisesti ei voi enää ylitöitä tehdä. Se on pakko vaan työnantajan hyväksyä.

Vierailija
5/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan on pakko vähentää ylitöitä ja sumplailla hakuja - porrastaa työaikoja ja  joskus turvautua isovanhempien apuun. Mutta noin pääsääntöisesti ihan säännöllisesti ei voi enää ylitöitä tehdä. Se on pakko vaan työnantajan hyväksyä.

Vierailija
6/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylitöitä on säännöllisesti, ei töitä ole organioitu oikein.

Meillä tehdään ylitöitä vain erillisestä määräyksestä ja hyvä niin. Pääsen töistä aina klo 16.00.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaa ylityö pois = lisää työpaikkoja.

Vierailija
8/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lähtee aikaisin ja hakee lapsen, toinen vie ja tulee myöhemmin kotiin. Järjestelykysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös mies on töissä 10-18 ja mä olen 8-16 eli lapsen hoitoaika on 9 - 16.30. Ylitöitä en tee. Tämän tietää myös työnantaja että jos töitä ei ehdi tekemään työajan puitteissa, ne jäävät tekemättä. Ei ole tullut vastaväitteitä.

Vierailija
10/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tätä aivan samaa! Mulla kylläkin normaali työaika, mutta työmatkoihin menee julkisilla (en omista autoa tai ajokorttia eikä ole kyllä varaa kumpaakaan hankkiakaan - ei näitä ole läheskään kaikilla muillakaan työssäkäyvillä!) 45 min suuntaansa eikä ole mitään takuita tässä kaupungissa, että päiväkotipaikkaa saisi mistään kotoa tai työpaikkaa läheltäkään, joten ihan hyvin matkaan päiväkodin ja työpaikan välillä voisi kulua vielä enemmänkin.

Tuosta tulee jo 9,5 h päivä eikä mun työmatkat ole edes mitenkään tavattoman pitkät, ihan keskiverrot. Työajan lyhentäminenkään ei onnistu kuin tietyn ikäisten päiväkotilaisten vanhemmilla eikä siihenkään ole työnantajan pakko suostua, jos se menee vaikeaksi. Jotenkin tulee koko päivähoitojärjestelmästä semmoinen olo, niinkuin se olisi tehty työttömien virikehoitopaikaksi ennemmin kuin työssäkäyvien lasten hoitopaikaksi, kun en tajua miten tämä yhtälö voi toimia, että päiväkoteja pidetään auki 8-17 ja sit kaikkien vanhempien työajat ja matkat töistä sattuu mukavasti just tuohon väliin.

Oon aina miettinyt, että miten vanhemmat oikein tuon tekee, voiko ne mennä ja tulla töistä ihan miten tykkää ja vajaatunteja ei tartte ikinä tehdä takaisin, saati sitten ylitöitä? Kaikilla työpaikka ihan päiväkodin naapurissa ja mies, jolla myöskin samanlainen työpaikka? Kyllä mullekin ihan tälleen lapsettomanakin kelpais työpaikka, jossa voi vaan jättää työt tekemättä ja lähteä menemään kun päivä on täysi, tarvittaessa vielä puoli tuntia etuajassa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika monesti lapset vaan jää sinne päiväkotiin, kun ei me kumpikaan ehditä niitä pois hakea.

Vierailija
12/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti meillä onnistuu. Mies menee töihin jo ko 5 tai 6 ja minä vasta klo 8 tai 10. Minä siis vien ja mies hakee. Kumpikin toki tekee välillä pitkiä päiviä, minä jopa pahimmillaan 12-tuntisia. Mutta emme tee niitä samoina päivinä, vaan sovittelemme. Minä olen ope ja mieheni insinööri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on töissä 7.30-15.00 ja hakee lapsen 15.15. Minä töissä 11.30-19.00 ja vien lapsen klo.11. Tarhapäivä on siis n. 4 tuntia, josta lapsi nukkuu tunnin.

Vierailija
14/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 22:19"]

Mies on töissä 7.30-15.00 ja hakee lapsen 15.15. Minä töissä 11.30-19.00 ja vien lapsen klo.11. Tarhapäivä on siis n. 4 tuntia, josta lapsi nukkuu tunnin.

[/quote]

 

Siis missä alalla oikein olette kun työpäivänne on 7,5h? Vai ettekö koskaan pidä ruokista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajan lyhentämiseen on oikeus siihen asti, kun lapsi aloittaa 3. luokan.

Kelalta saa korvausta tuosta osan ajasta, ei ajalta 3v-koulun alku.

Opit tehokkaammaksi, vaikket nyt sitä uskoisikaan!

 

Vierailija
16/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheet missä molemmat vanhemmat, pystyvät järjestelmään lapselle eduksi olevan päivän.   Vanhempi, joka pääsee aiemmin töistä hakee. Yksinhuoltajilla hankalampaa saada lyhyempiä päiviä lapselle. 

Vierailija
17/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi muakin ihmetyttää, että eikö tosiaan ihmisillä ole matkaa päiväkodin ja työpaikan välillä? Jotenkin pariskunnan pystyn ielä ymmärtämään, että jaksotetaan just nuo omat työt, mutta entä sitten yksinhuoltajat? Ja entä ne kenellä ei ole tukiverkostoja samassa kaupungissa? En ymmärrä miten suoriudutte..

 

Niin ja sille, joka sanoi että työn on huonosti järjestetty jos on ylitöitä, niin kyllä tosiaan näin onkin, mutta en voi sille itse mitään, työni on nimittäin sellaista, että on kiireisempiä ja hiljaisempia kausia. Hiljaisempina aikoina ei olisi oikein töitä tehtäväksi jos palkattaisiin lisää väkeä ja toisaalta taas tämän alan pätevää työvoimaa on aika harvassa, joten kiireapua on hankalaa saada!

Vierailija
18/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityöt tehdään kun lapsi mennyt nukkumaan klo 20 jälkeen. Palkattu hoitaja hakee lapsen klo 15 kotiin, me saavumme joskus 17 ja 18 aikoihin. Aamulla viedään 8-9 aikoihin. Kallista ja uuvuttavaa mutta pakko. Liike-elämässä kun en vielä ole törmännyt työnantajaan "jonka on ollut pakko vaan hyväksyä etten tee enemäpää". Ne on kaikki saneerattu ulos heti tilaisuuden tullen.

Vierailija
19/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 22:33"]

Ylityöt tehdään kun lapsi mennyt nukkumaan klo 20 jälkeen. Palkattu hoitaja hakee lapsen klo 15 kotiin, me saavumme joskus 17 ja 18 aikoihin. Aamulla viedään 8-9 aikoihin. Kallista ja uuvuttavaa mutta pakko. Liike-elämässä kun en vielä ole törmännyt työnantajaan "jonka on ollut pakko vaan hyväksyä etten tee enemäpää". Ne on kaikki saneerattu ulos heti tilaisuuden tullen.

[/quote]

Paljonko tienaatte, jos teillä on tuohon varaa?

 

Tosin eihän tuo ole kuin vähän yli normaalin työpäivän pituus + matkat, paitsi jos toinen menee jo aiemmin töihin.

Vierailija
20/76 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä iltaisin ja viikonloppuisin niitä töitä, joita ei työajalla ehdi. Tietotyöläisellä jokainen lapsen sairaspäivä on myös pois omasta vapaa-ajasta. Mutta toisaalta kiva, että on joustavaa ja voi tehdä etänä.

 

Lapsen vanhempana oppii myös tehokkaammaksi.