Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Seksi ei kiinnosta tämän vuosikymmenen 25–34-vuotiaita miehiä ja naisia"

Vierailija
16.06.2026 |

Tämän vuosikymmenen 25–34-vuotiailla miehillä on kuukaudessa noin 40 prosenttia vähemmän yhdyntöjä kuin 1990-luvun samanikäisillä miehillä. Saman ikäryhmän naisilla laskua on noin 33 prosenttia.

 

Nuorten ja myös muiden ikäryhmien kotikeskeiseksi muuttunut elämä on yksi keskeinen syy siihen, miksi seksi vähenee.

 

Jos parisuhdetta ei ole, kodin ulkopuolelta löytyisivät potentiaaliset seurustelu- ja seksikumppanit.

 

Nykyään solmituista parisuhteista jo lähes puolet alkaa nettivälitteisesti, kertoo vuoden 2024 Perhebarometri.

 

Samalla kaikki muut tapaamisen muodot, kuten kumppanin iskeminen baarissa tai tutustuminen ystävien kautta, ovat romahtaneet.

 

Internet ja älypuhelimet ovat mullistaneet yhteiskunnan ja ihmisten väliset suhteet muutamassa vuosikymmenessä.

 

Nuorten väliset kontaktit ovat siirtyneet suurelta osin verkkoon. Siellä eivät sosiaaliset taidot kehity samalla lailla kuin kasvokkain.

 

Nuoret aikuiset | Suomeen iski seksilama
https://www.hs.fi/tiede/art-2000012047910.html

Kommentit (274)

Vierailija
261/274 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 34-vuotias nainen ja oman ikäluokan miehet ovat ihan vätyksiä. Olen käynyt treffeillä miehen luona, joka meni sängylle makaamaan syömään maksalaatikkoa ja ehdotti, että katsotaanko telkkaria. Siinä yksi esimerkki. Nautin mielummin laatuajasta itsekseni.

Jep, vätyksiä on ihan liikaa. Olen itse aktiivinen monellakin tapaa. En ymmärrä mitä yhteistä mulla olisi jonkun velttoilijan kanssa.

Vierailija
262/274 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset nirsoilevat somen pilaamana ja odottelevat vuoroaan adonisten kanssa, suurin osa taas miehistä kärvistelee kun ei löydä kumppania. Siinä ongelman ydin.

Jos ei halua kumppania, ei sellaista tarvitse naisenkaan ottaa vain sen vuoksi, ettei joku mies joudu olemaan yksin. Nämä adonishöpötykset kertovat vain sen, ettet edes tunne naisia.

Niin jos kustannat elämisesi itse. Jos nautit tukia tai etuuksia, niin miehet ovat olleet (naisten lisäksi) maksamassa niitä. Ja silloin epäempaattista ajatella vain itseään ja oleskeluaan.

Yksinäiset miehethän ovat suurin toimeentulotuen saajaryhmä. Pitäisikö heidän siis pariutua epäitsekkäästi 80+ naisten kanssa, koska nimenomaan siinä ikävaiheessa olisi riuskalle miehelle kotona naiselle käyttöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/274 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sooloseksi kiinnostaa. Mm. porno on pilannut paljon.

Vierailija
264/274 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 34-vuotias nainen ja oman ikäluokan miehet ovat ihan vätyksiä. Olen käynyt treffeillä miehen luona, joka meni sängylle makaamaan syömään maksalaatikkoa ja ehdotti, että katsotaanko telkkaria. Siinä yksi esimerkki. Nautin mielummin laatuajasta itsekseni.

Mikä vika telkussa, tai maksalaatikossa? 

Vierailija
265/274 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun itse postaaman länteen mukaan 10% pareista tapasi netissä. Miten ihmeessä sä päättelit tosta luvusta, että 5% miehistä ja 5% naisista tapasi kumppaninsa netin välityksellä? Oletko tietoinen siitä, että pariskunta koostuu kahdesta ihmisestä :D ?

Kun on niin  "Joka kymmenes ihmisistä jotka ovat parisuhteissa  tapasi toisensa ensimmäisen kerran treffisivustolla tai -sovelluksessa."
Niin on niin että 10 ihmistä sadasta tapasi pariutumispalvelussa. Ja koska parisuhteissa on aina yksi mies ja yksi nainen, niin sadasta ihmisestä viisi miestä ja viisi naista tapasi toisensa ensimmäisen kerran pariutumispalvelussa. Kun parisuhteessa yksi henkilö on tavannut kumppaninsa pariutumispalvelussa, niin se kumppani oli siellä palvelussa myös, ja päinvastoin. Tuo 5% parisuhteista on siis kaikkein kehnointa porukkaa joka ei löydä kumppania oikeasta elämästä, kehnoin kymmenys ihmisistä.

Pew Research Center on yksi USA:n luotetuimmista tutkimuslaitoksista jos ei luotetuin.

Vierailija
266/274 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua parikymppisenä paneminen kiinnostaa, mutta samanikäiset naiset eivät edes katso päin. Vaikka naisvaltaisella alalla töissä, niin silti naiset ylpeinä kävelevät leuka pystyssä ohi kuin ilmaa olisin. Yritä siinä nyt sitten juttua tai seksiä viritellä!

Olin eilen kauppakeskuksessa jossa vastaani käveli kaksi kinkkua, noin 16v ikäisiä, eivät näyttäneet ollenkaan lesb⁢oilta, toinen oli pukeutunut kuin mies, toisella on lyhyet shortsit yllä (ei ihan mikrot, mutta lyhyet) ja siis koipireitensä olivat paljaina.
No, minä ihailin hymyillen kaunottaren koipireisiä ihan hartaudella, kunnes tämä oli noin 1,5 metrin etäisyydellä, silloin siirsin palavan katseeni hänen reisivälistä silmiinsä, hymyilin halukkaana, jolloin hän otti erittäin paheksuvan/halveksuvan ilmeen kasvoilleen. Vikaisin sitten takaisin alas reisiväliinsä ja sitten heti takaisin hänen silmiinsä, koko ajan hymyillen, jolloin hän näytti hetken epäröivältä ja sitten puhkesi suloiseen hymyyn. Tässä vaiheessa hän oli lähes vierelläni, menossa vastakkaiseen suuntaan. Pysähdyin, jäin katsomaan hänen menoaan, noin 5 askeleen jälkeen hän katsoi taakseen hymyillen, katseemme kohtasivat taas, ja ihan sama uudestaan noin kolmen seuraavan askeleen jälkeen. Tässä vaiheessa käsitin että hän oli menossa huussin...minua jo puolestaan odotettiin toisaalla. Nyt harmittaa suuresti, oli pitänyt jäädä odottamaan kaunotarta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
267/274 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun itse postaaman länteen mukaan 10% pareista tapasi netissä. Miten ihmeessä sä päättelit tosta luvusta, että 5% miehistä ja 5% naisista tapasi kumppaninsa netin välityksellä? Oletko tietoinen siitä, että pariskunta koostuu kahdesta ihmisestä :D ?

Kun on niin  "Joka kymmenes ihmisistä jotka ovat parisuhteissa  tapasi toisensa ensimmäisen kerran treffisivustolla tai -sovelluksessa."
Niin on niin että 10 ihmistä sadasta tapasi pariutumispalvelussa. Ja koska parisuhteissa on aina yksi mies ja yksi nainen, niin sadasta ihmisestä viisi miestä ja viisi naista tapasi toisensa ensimmäisen kerran pariutumispalvelussa. Kun parisuhteessa yksi henkilö on tavannut kumppaninsa pariutumispalvelussa, niin se kumppani oli siellä palvelussa myös, ja päinvastoin. Tuo 5% parisuhteista on siis kaikkein kehnointa porukkaa joka ei löydä kumppania oikeasta elämästä, kehnoin kymmenys ihmisistä.

Pew Research Center on yksi USA:n luotetuimmista tutkimuslaitoksista jos ei luotetuin.

Joka kymmenes parisuhteessa olevista aikuisista USA:ssa tapasi toisensa ensimmäisen kerran treffisivustolla tai -sovelluksessa, selvisi kyselyssä joka suoritettiin vuonna 2022 Pew Research Center:n toimesta joka on erittäin luotettava lähde. Eli 5% naisista ja 5% miehistä parisuhteessa olevista aikuisista USA:ssa tapasi toisensa ensimmäisen kerran treffisivustolla tai -sovelluksessa. https://www.pewresearch.org/internet/2023/02/02/the-who-where-and-why-o…

Vierailija
268/274 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua on seksi aina kiinnostanut, mutta en koe juuri ketään miestä seksikkääksi, joten ei ole helppoa löytää seksikumppania.

Osun tuohon ikäluokkaan, ja itsekin olin kokonaan ilman seksiä vuodet 2021-2025. 

Muutenkin olen elänyt nuoruuteni pitkälti ilman seksiä, eikä syynä ole ollenkaan mikään sellainen, ettei minua kiinnostaisi seksi. Päinvastoin, yleensä päivittäin on seksi mielessä ja ollut murrosikäisestä lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
269/274 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tässä jollain tavalla maailmankirjat sekaisin, kun vanhemmat ihmiset ovat huolissaan siitä, että nuoret eivät ole kiinnostuneita paneskelemaan. Ennen vanhaan huolestuttiin enemmän siitä, että paneskeltiin ja siitä varoiteltiin. 

Niin, ei tarvitse mennä kuin vähän yli 90 vuotta taaksepäin, kun oltiin siinä tilanteessa, että sinkkujen seksielämä oli äärimmäisen harvinaista. Ehkäisyvälineitä ei ollut kuin harvojen saatavilla, joten esiaviollinen seksi oli ihan oikeasti todella harvinaista.

 

 

Ei se nyt niin äärimmäisen harvinaista ollut. Sen sijaan alle 8kk häistä syntyvät esikoiset olivat paljon yleisempiä kuin nykyään.

Ja oli yli 100 vuotta sitten aviottomia lapsiakin, joiden kanssa voitiin elää sinkkuna kunnes löytyi puoliso jonka kanssa mentiin naimisiin ja saatiin lisää lapsia. Moni antoi aviottoman lapsensa sukulaisten tai jonkun lapsettoman parin kasvatettavaksi, mutta ei kaikki.

Vierailija
270/274 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi ei kiinnosta, mutta pornoa on tarjolla enemmän kuin koskaan. Outo kuvio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
271/274 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

#metoo toimii. Moin sanominen on ahdistelua.

Vierailija
272/274 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista se oli tosiaan ennen. Ihanaa kun on saanut nuorena nauttia erittäin halukkaista miehistä. Syy tälle on varmasti yhä epäterveellisemmät elämäntavat sekä asenteet ja some. Liiallinen sallivuus ja seksin tuputus on saanut nuorissa aikaan vastareaktion. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
273/274 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi siellä omassa kuplassaan tumputtaa menemään. 

Vierailija
274/274 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua parikymppisenä paneminen kiinnostaa, mutta samanikäiset naiset eivät edes katso päin. Vaikka naisvaltaisella alalla töissä, niin silti naiset ylpeinä kävelevät leuka pystyssä ohi kuin ilmaa olisin. Yritä siinä nyt sitten juttua tai seksiä viritellä!

Olin eilen kauppakeskuksessa jossa vastaani käveli kaksi kinkkua, noin 16v ikäisiä, eivät näyttäneet ollenkaan lesb⁢oilta, toinen oli pukeutunut kuin mies, toisella on lyhyet shortsit yllä (ei ihan mikrot, mutta lyhyet) ja siis koipireitensä olivat paljaina.
No, minä ihailin hymyillen kaunottaren koipireisiä ihan hartaudella, kunnes tämä oli noin 1,5 metrin etäisyydellä, silloin siirsin palavan katseeni hänen reisivälistä silmiinsä, hymyilin halukkaana, jolloin hän otti erittäin paheksuvan/halveksuvan ilmeen kasvoilleen. Vikaisin sitten takaisin alas reisiväliinsä ja sitten heti takaisin hänen silmiinsä, koko ajan hymyillen, jolloin hän näytti hetken epäröivältä ja sitten puhkesi suloiseen hymyyn. Tässä vaiheessa hän oli lähes vierelläni, menossa vastakkaiseen suuntaan. Pysähdyin, jäin katsomaan hänen menoaan, noin 5 askeleen jälkeen hän katsoi taakseen hymyillen, katseemme kohtasivat taas, ja ihan sama uudestaan noin kolmen seuraavan askeleen jälkeen. Tässä vaiheessa käsitin että hän oli menossa huussin...minua jo puolestaan odotettiin toisaalla. Nyt harmittaa suuresti, oli pitänyt jäädä odottamaan kaunotarta.

 

 

Hyi olkoon, papparainen. Oksettava, limainen papparainen joka eli oman nuoruutensa muistaakseni 70-luvulla? Pedaritaipumukset vain jäi päälle.

Jos tarina olisi tosi, eli tyttö olisi hymyillyt sinulle, niin hymyili vain koska muistutit isoisää (tai isoisoisää) ja koki sinut herttaiseksi vanhaksi vaariksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan