Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olivatko lääkärit kertoneet Jani Wickholmille että hänen täytyy harjoittaa tiettyjä elämäntapoja jotta ei kuole nuorena?

Vierailija
24.06.2026 |

Hänellä oli kakkostyypin diabetes ja perinnöllisenä tavallista korkeampi riski maksakirroosiin. Hänelle olisi jo nuorena pitänyt antaa perinnöllisyysneuvontaa. Saiko hän sitä? Munuaiset pamahti ja maksa pamahti. Ei kaikki voi elää ryypäten, röökaten ja roskaruokaa syöden huolettomasti kuten tavalliset suomalaiset varsinkin jossain muusikkopiireissä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyysneuvontaa annetaan kai vain jos on vallitsevasti periytyvä tautigeeni. En ole varma tästä, mutta luulisin. Se ei ole ihan halpaa.

Vierailija
2/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on lääkäriT sanonut että Jani, korkki kiinni tai et näe ensi vuotta. Jani valitsi viinan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo pitäisi olla tiedossa ilman neuvontaakin, kaikki ei vaan jaksa noudattaa terveellistä elämäntapaa ja kärsii sitten seuraukset.

Vierailija
4/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin se Laihon poika, tiesi kyllä että maksa poksahtaa sitä menoa.

Vierailija
5/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maistuiko hänelle alkomahooli? Vai oliko joku muu  homma kirroosin syynä?

Vierailija
6/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori jätkähän tuo oli. Mua 6 vuotta vanhempi. Itse oon myös sairastanut koko ikäni mutta ei itse aiheutettua. En kyllä muutenkaan juo enkä oo ikinä polttanut. En tajua mitä kiksejä siitä alkoholista edes saa. Jusisna mietin yhden oluen ottoa. No en saanut yhtään ees avattua.

Vierailija
7/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on lääkäriT sanonut että Jani, korkki kiinni tai et näe ensi vuotta. Jani valitsi viinan.

Ei vaan tarkoitan perinnöllisyysneuvontaa, ja nuorena. Jos henkilölle ei tehdä selväksi että sun kroppa ei ole samanlainen kuin muiden kropat, hän olettaa että kyseessä on vaan tavalliset elämäntapasuositukset jota annettiin naapurin Jaskallekin joka ryyppäsi ja eli 90-vuotiaaksi.

Vierailija
8/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukuvika. Maksa voi mennä monesta syystä. Esim .autoimmuunisairaus.

Yhdellä ystävällä maksa- arvo nousi siitäm syystä tuhanteen, terveellä on  jotain alle  40

Vierailija
9/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muu syy, sukuvika. Isäkin kuoli nuorena

Vierailija
10/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori jätkähän tuo oli. Mua 6 vuotta vanhempi. Itse oon myös sairastanut koko ikäni mutta ei itse aiheutettua. En kyllä muutenkaan juo enkä oo ikinä polttanut. En tajua mitä kiksejä siitä alkoholista edes saa. Jusisna mietin yhden oluen ottoa. No en saanut yhtään ees avattua.

Alkoholistiksi tullaan juomalla. Sinusta ei siihen selvästi ole. Tämä on hyvä asia. 

Minä olen juonut 25 vuotta. Aion lopettaa kokonaan. Olen jo 4viikkoa ollut ilman. M41

Vierailija
11/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät olleet. Lääkäreiden vika. 

Vierailija
12/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janin vanhemmille olisi pitänyt antaa ehkäisyneuvontaa. 

Vierailija
13/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistiksi tullaan juomalla. Sinusta ei siihen selvästi ole. Tämä on hyvä asia. 

Minä olen juonut 25 vuotta. Aion lopettaa kokonaan. Olen jo 4viikkoa ollut ilman. M41

Mulla ollut jo nuoresta asti se ongelma että en saa alkoholista mitään irti.

Väsyttää ja päätä alkaa särkemään. Siksi en ole juonut vuosikymmeniin. Paitsi yksittäisen drinkin joskus.

Vierailija
14/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Janin vanhemmille olisi pitänyt antaa ehkäisyneuvontaa. 

Ei vaan sun vanhemmille.

Vierailija
15/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin palkitsevuus tai palkitsemattomuus/rankaisevuus (esim. flushing) liittyy ainakin näiden geenien alleeleihin, Claude:

GABRA2 – säätelee GABA-välittäjäainejärjestelmää (rauhoittava/estävä hermovälitys), liitetty alkoholiriippuvuuteen useissa perhetutkimuksissa

CHRM2 – muskariinireseptorigeeni, yhdistetty alkoholin väärinkäyttöön ja masennukseen

OPRM1 – opioidireseptorigeeni, vaikuttaa alkoholin palkitsevuuden kokemiseen aivoissa

DRD2 – dopamiinireseptorigeeni, liittyy yleisemmin riippuvuusalttiuteen (myös muihin päihteisiin)

Vierailija
16/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin se Laihon poika, tiesi kyllä että maksa poksahtaa sitä menoa.

Ei se halunnu muuttua vaan elää sellaisena kuin oli. Rock rock!

Vierailija
17/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terveellisten elämäntapojen neuvonta ole perinnöllisyysneuvontaa!

Perinnöllisyysneuvonta on palvelu, jossa selvitetään perinnöllisten sairauksien tai oireyhtymien todennäköisyyttä ja riskejä potilaalle itselleen tai hänen jälkeläisilleen. Se sisältää sairauden periytymistavan arviointia, tutkimusmahdollisuuksien läpikäyntiä ja tukea

Vierailija
18/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakirroosia sairastavalle ei suositella alkoholin nauttimista ollenkaan. Jopa liiallinen tuoremehun juonti voi olla maksalle huono juttu. Maksakirroosin lisäksi Wickholmilla taisi olla aikuistyypin diabetes. Sen riskitekijä on ylipaino ja hoito lääkkeiden lisäksi terveelliset elämäntavat kuten liikunta, terveellinen ruokavalio ja laihdutus.

Huonolla hoidolla taudit etenevät vääjäämättä. Maksakirroosiin liittyy akuuttia maksan vajaatoimintaa jota voidaan lääkityksillä hoitaa mutta silloin ollaan taudin loppuvaiheessa. Diabetekseen liittyy verisuonten kalkkeutumista esimerkiksi munuiaisissa, raajoissa ja sydämessä joiden seurauksena voi tulla munuaisten vajaatoimintaa, katkokävelyoiretta ja sydäinfarkti. 

Suhteellisen nuorelle voi tulla vaikeita sairauksia joita on hankala hoitaa ja jotka vaatisivat elintapamuutoksia. Mieleen tulee Juice Leskinen joka eli rockmuusikon elämää nauttien alkoholia aika lailla minkä seurauksena maksa sanoi poks ja munuaisten toiminta hiipui. Elinsiirto ei monisairaalle ollut enää vaihtoehto ja Leskinen kuoli 56-vuotiaana.

Vierailija
19/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystiedot ovat salaisia, tollo.

Vierailija
20/27 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kerrottu mutta lääkäri ei osannut suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi