Onko Varsinais-Suomen hyvinvointialueen palveluissa todellakin jotain vikaa: Nyt on esillä vanhusten ruokapalvelut,
ruoka on niin huonoa, ettei se herätä ensinnäkään ruokahaluja ja toisekseen se on ravitsemuksellisesti niin heikkoa, että siitä on enemmänkin terveydelle haittaa kuin hyötyä.
lehtiotsikko:
Super: Hyvinvointialue tarjoaa niin ala-arvoista ruokaa, että vanhuksille syntyy haavoja - järkytys roihahti.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012055367.html
Varsinais-Suomen hyvinvointialue ei taida toimia kunnioitettavalla tavalla yhdessäkään asiassa, ei työnantajana eikä palveluiden tarjoajana!
Tärkeintä lienee (niin kuin yleensäkin) että rahaa virtaa hoitajille aina vain enemmän... Tosin nyt tässä tapauksessa ruuasta ja sen laadusta haloon ovat nostaneet hoitajat! Mutta asiassa on mukana myös se, että ruokahuolto on useimmiten hoitajien vastuulle siellä palvelutalossa tai asumisyksikössä. Hoitajat ottavat pakastetut ruokalähetykset vastaan, varastoivat ne ja jakavat sitten ruokalistan mukaan päivittäin asukkaille eli vanhuksille. Ja tämäkin on sitten pois siitä ajasta joka olisi hoitajien mukaan käytettävissä vanhuksille läsnäoloa tarjoten!
Huippuu, hei huippuu, Varha!
Ja ruuasta nämä palveluiden piirissä olevat vanhukset maksavat 600 euroa per kk. Koska ruoka on heikkolaatuista, ovat hoitajat sitten katsoneet tarpeelliseksi sen, että vanhukset ostavat omilla rahoillaan lisäravinteita.
Just juu!
VARHA, arvaa miks vihaan teitä! Te ja teidän erinomaisuutenne! Onko se lupaviraston valvoja asioista perillä, onhan kuitenkin tällä hetkellä mahdollisesti ihan niin kuin virassa oleva eikä eläkkeellä oleva asioista ratkaisemassa?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä rahaa ole kun kaikki menee rek nujen ja mut tien per see seen ! Ja lisää on tulossa.
Hyvinvointialue ei rahoita tuota asiaa, josta sinä kirjoitat!
"Tärkeintä lienee (niin kuin yleensäkin) että rahaa virtaa hoitajille aina vain enemmän..."
"Koska ruoka on heikkolaatuista, ovat hoitajat sitten katsoneet tarpeelliseksi sen, että vanhukset ostavat omilla rahoillaan lisäravinteita. "
Anteeks mut mitä helvettiä sä oikein selität?
Vierailija kirjoitti:
"Tärkeintä lienee (niin kuin yleensäkin) että rahaa virtaa hoitajille aina vain enemmän..."
"Koska ruoka on heikkolaatuista, ovat hoitajat sitten katsoneet tarpeelliseksi sen, että vanhukset ostavat omilla rahoillaan lisäravinteita. "
Anteeks mut mitä helvettiä sä oikein selität?
Lue edes se uutisjuttu. Vanhukset ostavat omalla rahallaan ne lisäravinteet.
Ja ainahan nämä hoitajat sitä omaa palkkaansa kinuavat suuremmaksi.
SITÄ MINÄ VAAN TÄSSÄ SELITÄN!
OLE SINÄ HOITAJA SIELLÄ ERINOMAISUUKSINES VAAN HILJAA!
Pidä edes huoli, etteivät ihmiset tule hoitopöydiltä nokillensa, sinä kun et edes huolehdi pöydän laskusta, vaikka just hetki sitten sen ylemmäksi nostit.
PIDÄ PÄÄS KIINNI!
Onhan se outoa, että ruoka todellisuudessa maksaa (raaka-aineet ja valmistus) noin 200 e/kk, mutta Varha rahastaa asukkailta 600 e. Koska vanhukset maksavat itse lääkkeensä, voidaan heille määrätä kompensaationa heikosta ruuasta vitamiineja, jotka ei kerry Varhalle mitään kuluja. Asunto eli huone maksaa kuukaudessa noin 1600 e, jopa hotellista saa vastaavan halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tärkeintä lienee (niin kuin yleensäkin) että rahaa virtaa hoitajille aina vain enemmän..."
"Koska ruoka on heikkolaatuista, ovat hoitajat sitten katsoneet tarpeelliseksi sen, että vanhukset ostavat omilla rahoillaan lisäravinteita. "
Anteeks mut mitä helvettiä sä oikein selität?Lue edes se uutisjuttu. Vanhukset ostavat omalla rahallaan ne lisäravinteet.
Ja ainahan nämä hoitajat sitä omaa palkkaansa kinuavat suuremmaksi.
SITÄ MINÄ VAAN TÄSSÄ SELITÄN!
OLE SINÄ HOITAJA SIELLÄ ERINOMAISUUKSINES VAAN HILJAA!
Pidä edes huoli, etteivät ihmiset tule hoitopöydiltä nokillensa, sinä kun et edes huolehdi pöydän laskusta, vaikka just hetki sitten sen ylemmäksi nostit.
PIDÄ PÄÄS KIINNI!
Kukaan hoitaja ei määrää ostamaan lisäravinteita. Paitsi sun mielikuvituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se outoa, että ruoka todellisuudessa maksaa (raaka-aineet ja valmistus) noin 200 e/kk, mutta Varha rahastaa asukkailta 600 e. Koska vanhukset maksavat itse lääkkeensä, voidaan heille määrätä kompensaationa heikosta ruuasta vitamiineja, jotka ei kerry Varhalle mitään kuluja. Asunto eli huone maksaa kuukaudessa noin 1600 e, jopa hotellista saa vastaavan halvemmalla.
No voi hemmetti miten vähän täällä ymmärretään businesta. Ei ruokaa voi ostaa mistään vslmiiksi nenäneteen tarjoiltuna samalla rahalla kun mitä raaka-aineet maksaa tai edes se millä hinnalla marketista saisi valmisaterian. Joku taho tekee, pakkaa, lähettää ja kuljettaa sen ruoan sen mummelin eteen. Kun mietitään hintaa on otettava huomioon koko vrk ateriat servetteineen päivineen ja joku vielä peseekin astiat, siivoaa pöydät ja kuskaa jätteet pois. Ja katettakin on saatava, hoiva on businesta, ei sitä 0% katteella tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tärkeintä lienee (niin kuin yleensäkin) että rahaa virtaa hoitajille aina vain enemmän..."
"Koska ruoka on heikkolaatuista, ovat hoitajat sitten katsoneet tarpeelliseksi sen, että vanhukset ostavat omilla rahoillaan lisäravinteita. "
Anteeks mut mitä helvettiä sä oikein selität?Lue edes se uutisjuttu. Vanhukset ostavat omalla rahallaan ne lisäravinteet.
Ja ainahan nämä hoitajat sitä omaa palkkaansa kinuavat suuremmaksi.
SITÄ MINÄ VAAN TÄSSÄ SELITÄN!
OLE SINÄ HOITAJA SIELLÄ ERINOMAISUUKSINES VAAN HILJAA!
Pidä edes huoli, etteivät ihmiset tule hoitopöydiltä nokillensa, sinä kun et edes huolehdi pöydän laskusta, vaikka just hetki sitten sen ylemmäksi nostit.
PIDÄ PÄÄS KIINNI!
Kukaan hoitaja ei määrää ostamaan lisäravinteita. Paitsi sun mielikuvituksessa.
Tartut oljenkorsiin. Mitä väliä millä nimellä asioita tarkalleen kutsutaan. -eri
Olen työskennellyt Amicalla ja tietäisittepä mitä skeidaa aidoille, oikeille, maksaville asiakkaille syötetään.
Hyvinvointialueille näyttää yleisemminkin nykyään oman organisaation etu menevän sen edelle mihin se organisaatio on tarkoitettu.
Ihan pakko kommentoida vaikkei nyt varsinsisesti aiheeseen liitykään, että hva vammaispalveluissa täällä meilläpäin on niin hiton kädetöntä porukkaa että ne on ihan kusessa kun kohteeseen tulee entisten 4-5 lapsen lisäksi + 3-4 lasta hoitoon eikä ne saa ruokahuoltoa enää hoidettua. Miten kädettömiä ja laiskoja voi aikuiset naiset (hoitajat) olla ja miten aivottomia ja organisointikyvyttömiä esihenkilöt / muut vastuuhenkilöt on että ne ei saa ihan perus arkiasioita hoidettua kun hoidettavia on vain max 2/hoitaja. Herranjumala sentää mitä rahanhaaskausta, lisää pitäisi apua saada verorahoilla. Jonku varmaan pitäs tulla näiden tollojen tiskit tiskaamaan, siis huom noin 10-12 ruokailijan astiat. Rahoista vastuussa oleva esihenkilö on ihan kuutamolla eikä saa tiimiään toimimaan ollenkaan ei kyseenalaista ei osaa määrätä. Kasvata herranen aika munat ja käärikää hihat sen taivastelun sijaan.
Ymmärrän täysin että lähes kaikki hva alueet on tappiollisia, miettikää mitä verorahojen haaskausta.
Mikään ruoka ei aiheuta haavoja, huono hygienia, huono verenkierto, liikkumattomuus ja pielessä olevat sokeriarvot aiheuttaa niitä.
Täällä meilläpäin kyllä hyvin vähän tai ei ollenkaan liikkuville vanhuksille annettaisi niin hirveästi ruokaa että eihän ne edes jaksa syödä. On aamiainen jossa puuroa kahvia leipää leikkelettä tuorepala ja mehua, 3 h päästä jo lounas jälkiruoalla, sitten heti perään tai tunnin päästä kahvi ja makea kahvileipä jolloin saa vielä leipää jos jollekin maistuu tai haluaa vaihtaa pullan suolaiseen, siitä taas ehkä 3-4 h päästä päivällinen jolla on taas pieni jälkkäri, sitten siitä 2h päästä iltapala leipää, leikkeleitä, tyorepala mehua tai smoothieta. Ja mikäli tästä kaikesta on jäänyt jotain jääkaappiin niin lisää saa vaikka sankollisen kelle maistuu enemmän.
Mutta pointti on se että liikkuvat aikuisetkaan ei syö mäin paljoa.
Tiedättekö miten paljin ruokaa lapioidaan biojätteeseen jo täällä meidän alueella kuin sitten kerrottuna koko suomessa. Se on kymmeniä tuhansia kiloja viikossa ihan jo lautasella asiakkaan edessä käymätöntä ruokaa. Saati se että asiakas syö annoksedtaan 3/4 ja loput menee hävikkiin. Hoitajat syö kahbileivät, jogurtit rahkat smoothiet ym ym kun niitä jää tähteeksi.
Ja me veronmaksajat rahoitetaan tämä kaikki.
Voi että kun joku veisi tämän säästövinkin hallitukselle ja sotevaliokunnille, hva johtajille. Tässä saisivat valtavat, miljoonaluokan säästöt / vuosi kun ruokaa ei lapioitasi tonnitolkulla biojätteesern. Sitäpaitsi se biojätteen poiskuljetus on kaikista kallein jätteen muoto.
Ja me veromnaksajat maksamme tämänkin kaiken.
Eihän sitä rahaa ole kun kaikki menee rek nujen ja mut tien per see seen ! Ja lisää on tulossa.