skitsofrenia, mitä skitsofrenia on?
Mitä se on ilman paskan jauhantaa?
Lue mitä kirjoitin ja vastaa, selitä esimerkki
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä, että skitsofreenikko ei koe olevansa skitsofreenikko, häneltä puuttuu usein ns sairauden tunto.
Mitä sairaus sitten haittaa jos potilas voi hyvin
No ei se sitä tarkoita, että voi hyvin, vaikka ei tajua olevansa sairas.
Liika dopamiini aivoissa saa aikaan harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DSM-5:n skitsofrenian diagnostiset kriteerit (tiivistettynä):
Tunnusomaiset oireet (Kriteeri A): Vähintään kaksi seuraavista oireista on esiintynyt merkittävän osan ajasta vähintään 1 kuukauden ajanjakson aikana (tai vähemmän, jos hoito on ollut tehokasta). Vähintään yhden näistä on oltava kohdista 1, 2 tai 3:
Harhaluulot (deluusions)
Aistiharhat (hallusinaatiot)
Hajanainen puhe (esim. ajatusten epälooginen hyppely tai sekavuus)
Vaikeasti hajanainen tai katatoninen käyttäytyminen
Negatiiviset oireet (esim. tunne-elämän latistuminen, puheen köyhyys tai aloitekyvyttömyys)
Toimintakyvyn lasku (Kriteeri B): Häiriön puhkeamisen jälkeen vähintään yksi tärkeä toiminnan alue (kuten työskentely, ihmissuhteet tai itsestä huolehtiminen) on merkittävänä osana ajasta selvästi heikentynyt suhteessa siihen tasoon, joka saavutettiin ennen häiriön alkua.
Kesto (Kriteeri C): Jatkuvia häiriön merkkejä on esiintynyt vähintään 6 kuukauden ajan. Tähän 6 kuukauden jaksoon on sisällyttävä vähintään 1 kuukausi, jolloin aktiiviset oireet (kriteeri A) ovat olleet läsnä.
Muiden syiden poissulkeminen (Kriteerit D–F):
Skitsoaffektiivinen häiriö sekä masennus- tai kaksisuuntainen mielialahäiriö psykoottisin oirein on suljettu pois (mielialaoireet ovat olleet vähemmistönä koko sairauden keston aikana).
Oireet eivät johdu aineen (esim. huumeet, lääkkeet) fysiologisista vaikutuksista tai muusta yleislääketieteellisestä sairaudesta.
Tärkeä huomio DSM-5:n muutoksesta: DSM-5-luokituksessa on luovuttu aiemmista skitsofrenian alatyypeistä (kuten paranoidinen, hebefreeninen/hajanainen, katatoninen tai erilaistumaton skitsofrenia). Niistä luovuttiin, koska ne eivät ole osoittautuneet luotettaviksi tai kliinisesti hyödyllisiksi erotteleviksi tekijöiksi. Sen sijaan nykyisin arvioidaan oirekuvan vakavuusastetta erillisellä jatkumolla.
Suomalaiset luulee että ihmisen kommunikaatio on huomaamatonta että kukaan ei ikinä näe, suomalaiset tekevät niin näkyvää kommunikaatiota ja niin nihilistisellä tavalla että se väsyttää ihmistä, suomalaisten teksteistä voi lukea ihmisiä, suomalaiet eivät huomaa kommumikaatiossa kehonkieltä mitä he levittävät, suomalainen ihminen ei halua nähdä ja vain siihen annetaan jyvää
Ymmärrätkö sinä ap tuon tekstisi oikeasti itse?
Ehkä ymmärrät ja se nimenomaan kertoo kuinka sairas olet. Eikä se ole häpeä tms, että olet sairas, nyt sibun vain pitäisi tajuta ja hyväksyä itse(kin), oikeanlaisen lääketasapainon ym avulla voit elää varsin "normaalia" elämää. Ja laitoin lainausmerkit normaalia-sanaan, koska se on niin laaja käsite enkä hirveästi perusta kategorioinnista "normaali", "epänormaali" jne.
Raamatussa Jeesus ajoi paljon ulos näitä korvaan kuiskuttelevia mörköjä.
Nykyisin kun Jumalan sana on enemmän ja vähemmän pannassa, niitä kutsutaan mielenterveysongelmiksi.