Oletko miettinyt mihin kaikkeen tekemääsi liittyy alkoholi?
Eläisitkö täysin toisin, jos lopettaisit alkoholin käytön kokonaan? Onko alkooli suurinpiirtein kaiken tekemäsi taustalla? Edes viinilasillisen tai parin verran? Tai muutama olut?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Ystäviä tuskin olisi yhtäkään. Aika yksinäinen elämä. Olisinko seonnut, tullut uskoon vai päättänyt päiväni kuka tietää.
Sitähän moni sanoo jättäessään alkoholin kuinka sosiaalinen elämä kutistuu ja tilalle tulee yksinäisyys. Mutta tuo kertoo alkoholin olleen se kaveruussuhteen koossa pitävä voima. On niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat lähes kaikkeen tekemiseensä alkoholia.
Pari vuotta sitten lopetin käymästä eräässä pubissa jossa tapasin kavereitani ja vietimme hauskoja iltoja. Kun kyllästyin tuohon ainaiseen baarissa istumiseen, rahan kulumiseen ja alkoholin juomiseen ja jättäydyin pois, niin yksinäisyyshän siitä tuli tilalle. Tajusin niiden ihmisten olevan vain baarikavereitani, eikä se kaveruus ulottunut baarin ulkopuolelle. Olo oli pitkään yksinäinen ja tyhjä, mutta tilanne oli pakko hyväksyä. Ei heistä yksikään ole kysellyt kuulumisiani, vaan heidän olemisensa jatkuu keskenään siellä baarissa. Jos haluaisin heitä nähdä, tietäisin kyllä minne mennä. Mutta mieluummin jätän menemättä yksinäisestä olosta huolimatta. Tilalle olen saanut terveemmän olon ja rahaa säästöön. Nuo kantavat elämässä enemmän kuin alkoholin käytön ympärille rakentuvat ihmissuhteet.
En ole juonut alkoholia 20 vuoteen pisaraakaan.
N48
Alkoholi ei kuulu yhtään mihinkään tekemiseeni - koskaan. Alkoholikeskeisyys on luotaantyöntävää. Vain alkoholisti kuvittelee, että kaikkeen tai yhtään mihinkään tarvitsee alkoholia. Alkoholi on täysin turhaa. Juhlia voi myös selvin päin.
Kun ikä lähenee 50 vuotta, niin alkoholin sietokyky vähenee ja siitä on enemmän haittaa kuin iloa.
Vierailija kirjoitti:
Kun ikä lähenee 50 vuotta, niin alkoholin sietokyky vähenee ja siitä on enemmän haittaa kuin iloa.
Kyllä vain. Mutta koen sen pelkästään hyvänä asiana. Eipähän tule enää otettua kuin joskus harvoin. Viimeksi kun otin join neljä annosta. Eli kaksi pientä lonkeroa ja kaksi pientä siideriä. Krapulaa tuosta määrästä ei tullut, mutta yöunet meni täysin pilalle. Kun aamulla heräsin, tuntui kuin en olisi nukkunut yhtään.
En osaisi olla etelän lomalla tai keikoilla ilman alkoholia. Kokemus olisi paljon laimeampi. Monet asiat on pienessä nousussa paljon parempia kuin selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäviä tuskin olisi yhtäkään. Aika yksinäinen elämä. Olisinko seonnut, tullut uskoon vai päättänyt päiväni kuka tietää.
Sitähän moni sanoo jättäessään alkoholin kuinka sosiaalinen elämä kutistuu ja tilalle tulee yksinäisyys. Mutta tuo kertoo alkoholin olleen se kaveruussuhteen koossa pitävä voima. On niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat lähes kaikkeen tekemiseensä alkoholia.
Pari vuotta sitten lopetin käymästä eräässä pubissa jossa tapasin kavereitani ja vietimme hauskoja iltoja. Kun kyllästyin tuohon ainaiseen baarissa istumiseen, rahan kulumiseen ja alkoholin juomiseen ja jättäydyin pois, niin yksinäisyyshän siitä tuli tilalle. Tajusin niiden ihmisten olevan vain baarikavereitani, eikä se kaveruus ulottunut baarin ulkopuolelle. Olo oli pitkään yksinäinen ja tyhjä, mutta tilanne oli pakko hyväksyä. Ei heistä yksikään ole kysellyt kuulumisiani, vaan heidän olemisensa jatkuu keskenään siellä baarissa. Jos haluaisin heitä nähdä, tietäisin kyllä minne mennä. Mutta mieluummin jätän menemättä yksinäisestä olosta huolimatta. Tilalle olen saanut terveemmän olon ja rahaa säästöön. Nuo kantavat elämässä enemmän kuin alkoholin käytön ympärille rakentuvat ihmissuhteet.
Lopetin käymisen jo 15-vuotta sitten. Monet yhä jaksavat käydä kertomassa ja kuulemassa samat jutut, minä en. Nuorempana tämä sosiaalinen aspekti oli hyvin tärkeä, nykyisin melko yhdentekevä. Otan edelleen silloin kun siltä tuntuu, mutta vähemmän ja eri ihmisten kanssa, yleensä kyse on lomailusta, ei viikonloppu nappailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan juo alkoholia, että eipä se liity mihinkään. Ärsyttää jotkut ihmiset, jotka luulevat, että kaikki juo ja kaikkien ongelmien taustalla olisi alkoholi. Se tuntuu olevan oletus, että alkoholilla on kaikkien elämässä rooli. En nyt tarkoita ap:ta.
Ap:n elämässä sillä vaikuttaa olevan varsin iso rooli, kun väkisin koittaa kaivaa onko muita samanlaisia joiden perusarkeen kuuluu läträtä päivittäin, ilman että tarvitaan edes mitään kummempaa syytä.
90% suomalaisista aikuisista käyttää alkoholia. Keskimääräinen kulutus on melkoisen paljon joten alkoholilla on iso rooli enemmistön elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan juo alkoholia, että eipä se liity mihinkään. Ärsyttää jotkut ihmiset, jotka luulevat, että kaikki juo ja kaikkien ongelmien taustalla olisi alkoholi. Se tuntuu olevan oletus, että alkoholilla on kaikkien elämässä rooli. En nyt tarkoita ap:ta.
Ap:n elämässä sillä vaikuttaa olevan varsin iso rooli, kun väkisin koittaa kaivaa onko muita samanlaisia joiden perusarkeen kuuluu läträtä päivittäin, ilman että tarvitaan edes mitään kummempaa syytä.
Sinä: Mökkeiletkö? Ulkomaanlomat? Taidenäyttelyt? Grillaukset? Lyhyet laivareissut?
Nämä ilman alkoholia?
Vastaa rehellisesti.
Kyllä, mitä lisäarvoa se alkoholi tuo siihen juomaan? Etkö itse pysty juomaan vaikka lasillisen kivennäisvettä ruiuan kanssa?
Etkö sinä pysty vastaamaan kysymykseen, ilman että alat spekuloimaan kysyjän motiiveja ja vieläpä esittämään oman pään tuotoksia noina motiiveina? Eihän tuolla esittämälläsi kivennäisvedellä ole avauksen kanssa mitään tekemistä? Miten joku saa yhdistettyä kivennäisveden ja alkoholin toisiinsa? Avaa oma ketju missä pohdit alkoholin tuomaa lisäarvoa? Olut tuo joihinkin ruokiin esim. hyviä makuyhdisteitä. Miksi pitäisi kikkailla alkoholittomalla oluella? Oluen tekemiseen liittyy alkoholi ja alkoholiton olut on luonnoton vaihtoehto.
Valitettavasti en usko tuota "kyllä" vastaustasi. Olet epäluotettavien kirjoilla.
Kiitokset kaikille osallistujille. Tuli todistettua että alkoholi liittyy olennaisena tekijänä ihmisten toimintaan, kuten laivareissuille, mökkelyyn, taiteeseen ja niinpäin pois, ja ilman alkoholia ei lähdettäisi kodin ulkopuolelle. Paitsi uskonnollisen vakuamuksen omaavat luonnollisesti näin osin tekisivät.
ap
Etkö osaa lukea? Siinä on heti ekana vastausa "Kyllä"
En ole juonut pisaaraakaan alkoholia elämäni aikana. Miksi pitäisi?
M59
Ap:llä on niin heikko itsetunto, että häntä hävettää, kun muut hänen mielestään paheksuvat hänen alkoholin käyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Kun ikä lähenee 50 vuotta, niin alkoholin sietokyky vähenee ja siitä on enemmän haittaa kuin iloa.
Vanhana kannattaa vaihtaa alkoholi vähemmän haitallisiin päihteisiin. Vanhuus ei ole mikään syy lopettaa nauttimasta elämästä.
Kyllähän liittyy illanviettoihin, ravintolasyömisiin ja matkoihin. Mutta merkityksellistä on, kuinka usein tuota tekee. Mutta pystyisin ilmankin olemaan noissa tilaisuuksissa.
Mutta on ollut ajanjakso, etä se liittyi ahdistuksen lieventämiseen. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
En osaisi olla etelän lomalla tai keikoilla ilman alkoholia. Kokemus olisi paljon laimeampi. Monet asiat on pienessä nousussa paljon parempia kuin selvinpäin.
Olen raivoraitis, mutta jos lähtisin etelä-lomalle ulkomaille, niin on selvä, että ottaisin ruuan kanssa olutta ja viintä. Tai jos menisin laivareissulle niin pari lasia viintä tai huurteista ruuan kanssa.
olen ollut nyt puolisen vuotta kokonaan holitta ja mitä ihmisiä näin "juhlimassa" vappuna niin on hyvin mahdollista ettei alkoholi kuulu elämääni enää koskaan. En ole kaivannut edes saunaolutta.
Alkoholi ei juuri liity mihinkään tekemiseen. Ehkä pari kertaa vuodessa juon hyvää viiniä
Hyvä pointti. Ap ei tunnu uskovan että on olemassa ihmisiä, joille alkoholi ja sen käyttäminen ei tuo mitään lisäarvoa yhtään mihinkään asiaan tai tilanteeseen.
- se joka otti pari siideriä joskus alkuvuodesta ja joka mm. käy Tukholmassa ja Tallinnassa sekä syö ruokansakin ilman alkoholin käyttöä