Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELAn tekoälyjärjestelmä on susi syntyessään ja maksaa 600 miljoonaa

Vierailija
17.11.2025 |

KELA:n tekoälyjärjestelmän Eepoksen pohjaksi on valittu  PwC Salesforce, jota jenkeissä kuvataan seuraavasti: Jos olet työskennellyt Salesforcen kanssa, olet nähnyt asioiden menevän raiteiltaan. Työnkulku, joka lähettää jatkuvasti sähköposteja. Käyttöönotto, joka hämmentää käyttäjiä sen sijaan, että auttaisi heitä. Sovellus, joka näyttää täydelliseltä, kunnes joku todella yrittää käyttää sitä. Kaikki tuntui aluksi järkevältä, mutta käytännössä se ei toiminut.

 Salesforce-fail - otsakkeita on netti täynnä. Firman kurssi on romahtanut koska sen tekoäly ei toimi, kun taas kilpailijoilla toimii.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli omat tiedot siirtyvät jenkkiläisille ja kukaan ei saa tukirahoja ajoissa?

Vierailija
2/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nekin rahat vois siirtää asumistukiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa Apotilta

Vierailija
4/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyneet parijonoon

Vierailija
5/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tukiraha-arpajaiset tulossa, ja rahat jumissa? Jos en saa rahoja ajoissa, niin ainakin mun elämä kaatuu! Nyt ei ole kyse rikkaista joilla on tuhansia pankkitilillä!

Vierailija
6/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmealta kuulostaa. Mutta annas kun arvaan, hankintapäätös on tehty ennen kuin Lasse Lehtonen on astunut puikkoihin, eli hän pääsee järjestelmän ongelmista kuin koira veräjästä, vaikka nyt isosti hehkuttaa miten uusi järjestelmä korvaa tuhansia työntekijöitä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan sen takia että etuuskäsittelijät saadaan työttömiksi?

Vierailija
8/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmealta kuulostaa. Mutta annas kun arvaan, hankintapäätös on tehty ennen kuin Lasse Lehtonen on astunut puikkoihin, eli hän pääsee järjestelmän ongelmista kuin koira veräjästä, vaikka nyt isosti hehkuttaa miten uusi järjestelmä korvaa tuhansia työntekijöitä..

Lehtonen oli hussilla vetämässä Apottiprojektia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiat - Petojen sukua

Vierailija
10/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä tekoälyvastaus:

Salesforcen yleisiä ongelmia ovat mm. sen monimutkaisuus ja korkeat kustannukset, joihin liittyy integraatiovaikeuksia muiden järjestelmien kanssa ja käyttäjien koulutuspuutteita

Monimutkaisuus voi ilmetä esimerkiksi järjestelmän räätälöintiin liittyvänä haasteena, ja käyttäjien kouluttaminen oikeaoppiseen käyttöön voi olla vaikeaa. 

Yleisiä Salesforce-ongelmia:

Monimutkaisuus: Salesforce-järjestelmän käyttöönotto ja räätälöinti voi olla monimutkaista ja aikaa vievää, erityisesti jos yrityksen tarpeet ovat moninaiset.

Korkeat kustannukset: Käyttökustannukset voivat nousta korkeiksi, etenkin kun otetaan huomioon lisäominaisuudet ja käyttäjien määrä. Lisäksi räätälöinti ja integrointi muihin järjestelmiin voivat aiheuttaa lisäkustannuksia.

Integraatiovaikeudet: Salesforce on monimutkainen järjestelmä, ja sen integrointi muihin yrityksen käyttämiin ohjelmistoihin voi olla haastavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salesforce - jos firmalla on enemmän rahaa kuin järkeä softaa valittaessa.

Tuntuu että noita kalliita softia ostetaan jonkun pisteen jälkeen vain siksi että kaikki muutkin osti. 

Vierailija
12/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain se on aloitettava, ihan vinkki sullekin AP elämäsi kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä kela tekee softalla jossa voi helposti integroida markkinointia, asiakashallintaa ja myyntiä? Noiden tehtävähän on maksaa tukiaisia hakemusten perusteella, ei markkinoida mitään, tai edes myydä. 

Vierailija
14/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei pitäisi ostaa Salesforcea:

korkeat kustannukset, monimutkainen käyttöliittymä ja jyrkkä oppimiskäyräAlustaa pidetään usein ylihinnoiteltuna, ja siihen liittyy mahdollisia kustannuksia, kuten lisenssimaksuja, lisätuotteita sekä laajoja mukautus- ja kehityskustannuksia. Monet käyttäjät pitävät sitä kömpelönä, ylimitoitettuna ja vaikeana navigoida, erityisesti pienemmät tiimit, jotka pitävät yksinkertaisempia ja intuitiivisempia työkaluja paremmin sopivina tarpeisiinsa.

Kustannukset ja hinnoittelu

Kalliit lisenssit: Salesforcella on maine kalliina lisenssinä, ja sen korkeat lisenssimaksut voivat nousta korkeammiksi, kun lisäät ominaisuuksia tai joudut päivittämään API-rajapintojen kaltaisten toimintojen käyttämiseksi.

Lisäkustannukset: Nutshell CRM:n ja Plautin mukaan kustannukset ulottuvat pelkkien lisensointien ulkopuolelle, mukaan lukien lisämoduulien maksut, pakollinen käyttöönotto sekä merkittävä tekninen asennus ja kehitys .

Minimiostovaatimukset: Alusta vaatii usein tietyn vähimmäismäärän lisenssejä, mikä voi olla este pienemmille yrityksille.

Käyttämättömien ominaisuuksien maksaminen: Saatat päätyä maksamaan monista ominaisuuksista, joita et tarvitse, koska alusta on rakennettu kattavaksi, eivätkä jotkut käyttäjät voi kieltäytyä tietyistä palveluista. 

Monimutkaisuus ja käyttäjäkokemus

Jyrkkä oppimiskäyrä: Alusta on monimutkainen ja voi olla vaikeasti omaksuttava, ja sen tehokas käyttö vaatii merkittävää koulutusta, SingleStone Consulting sanoo .

Kömpelö käyttöliittymä: Jotkut käyttäjät kokevat käyttöliittymän kömpelöksi ja ylimitoitetuksi, mikä voi hidastaa päivittäisiä toimintoja ja saada sen tuntumaan työläältä .

Haastava räätälöinti: Alustan mukauttaminen tiettyihin liiketoimintatarpeisiin voi olla haastavaa ja aikaa vievää. 

Muita huomioitavia asioita

Huono asiakastuki: Jotkut käyttäjät raportoivat hitaasta asiakastuesta, Quora toteaa .

Hitaampi kasvu: Jotkut analyytikot ovat huomanneet, että Salesforcen kasvu on hidastunut, mikä on vaikuttanut sijoittajien mielialaan, ja monet yritykset valitsevat sen sijaan pienempiä, vähäriskisempiä sijoituksia.

Ei sovi kaikkiin tarpeisiin: Pienille yrityksille yksinkertaisemmat ja intuitiivisemmat työkalut saattavat sopia paremmin käyttöönoton edistämiseksi ja niiden todellisten myyntiprosessien mukaiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain se on aloitettava, ihan vinkki sullekin AP elämäsi kannalta.

Ei julkista rahantuhlausta voi sillä perustella että jostain on aloitettava. 

Vierailija
16/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka oli yllättynyt tästä? Kuka edes luulee, että naps tuosta vaan tekoäly alkaa käymään ihmisten hakemuksia läpi, viestii puutteista, tekee harkinnanvaraisia päätöksiä jne? Minusta ihan turhaan kuvitellaan, että se tekoäly tässä nyt jotenkin tulee ja tekee kaiken, kun se on vielä ihan lapsenkengissään. Automatisoida voi yksinkertaisia prosesseja mutta ei sekään vielä kesää tee

Vierailija
17/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuvitellaan että kun laitetaan tarjouspyyntö niin kaikki maailman parhaat it-talot vastaavat siihen. Ei, vaan konkurssin partaalla olevat. Ja me ei oteta selvää asioista.

Kyllä maailmalla on toimivia järjestelmiä jos viitsii etsiä.

 

Vierailija
18/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain se on aloitettava, ihan vinkki sullekin AP elämäsi kannalta.

AP ei tuhlaisi 600+luultavasti 800 miljoonaa paskajärjestelmiin pelkkää kirkasotsaisuuttaan sekä laiskuuttaan.

Vierailija
19/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuvitellaan että kun laitetaan tarjouspyyntö niin kaikki maailman parhaat it-talot vastaavat siihen. Ei, vaan konkurssin partaalla olevat. Ja me ei oteta selvää asioista.

Kyllä maailmalla on toimivia järjestelmiä jos viitsii etsiä.

En ylipäänsä ymmärrä miksi hyvin monimutkainen ja kallis firmojen myynti/markkinointi/asiakashallintatyökalu otetaan kelalla käyttöön kun noiden ydinbisnes ei pidä sisällään mitään noista.

Vierailija
20/75 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein kysymys: Taipuuko se etätyöhön? Miten tässä on saanut huomata, että KELAn väki on erittäin sensitiivistä kaikenlaisen kritiikin suhteen?

Kunpa tuo raivokas responsiivisuus pystyttäisiin edes jotenkin kanavoimaan asiakaspalveluun? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä